| Etusivu | Foorumi | Galleria | Bimmerparty | Verkkokauppa |  

Go Back   BTCF Forum > Yleinen autoilu- ja tekniikkakeskustelu > Tekniikka

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Display Modes
Old 28-01-2008, 14:07   #1
sunnuntaiajelija
Bimmer Rookie
 
Join Date: Jul 2004
Location: Oulu
Posts: 59
Pohjan hitsaus

Vaimon autosta meni tunkki pohjasta läpi takajalkatilan kohdalta. Olisiko foorumilaisilla kokemusta miten tälläinen tulisi paikata? Reikä ei ole iso mutta itseltä ei tuota hitsauskokemusta löydy juurikaan eli vienkö suoraan jonnekin pajalle laitettavaksi. Kannattaako tehdä jotain valmisteluita pajaa varten ja osaako joku suositella jotain tekijää Oulussa?
__________________
Audi A3 2.0 FSI

ex:
E46 316i
Jeep Grand Cherokee 4.7L V8
E39 520i touring
E36 325i
E30 316i
sunnuntaiajelija is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2008, 16:42   #2
Soininen
BTCF Member
 
Soininen's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Kajaani
Posts: 724
Quote:
Originally Posted by sunnuntaiajelija View Post
Vaimon autosta meni tunkki pohjasta läpi takajalkatilan kohdalta. Olisiko foorumilaisilla kokemusta miten tälläinen tulisi paikata? Reikä ei ole iso mutta itseltä ei tuota hitsauskokemusta löydy juurikaan eli vienkö suoraan jonnekin pajalle laitettavaksi. Kannattaako tehdä jotain valmisteluita pajaa varten ja osaako joku suositella jotain tekijää Oulussa?
No jos vain ite osaa tehdä ja on vehkeet niin pikkusen reikää tasottelet esim rälläkällä. Hiot reijän ympäriltä ylimääräset maalit+ym pois vaikka rälläkän sillä neekerintukalla. Sopivan palan leikkaat uutta peltiä ja nappaat hitsillä sen siihen kiinni. Sitte päälle sinkki maali,pohja maali ja vaikka auton värinen maali ja pohjan puolelta vaikka sinkillä ja pojamaalilla ja nappaat paljon alusta massaa päälle. Minusta tuommoset kannattaa tehä ite jos vaan on vähänkaan hitsannut ja paikka missä tehdä. Tai tuo Kajaaniin niin minä voin sen ohimennen hitsata
__________________
e28 518 vm -84
e30 325e cabrio vm -86
Määrä korvaa laadun!

EX rassit:
e46 330d m-Sport II touring vm -02,
e28 520i vm -85,e38 740ia vm -96, e39 530d touring vm -99, e32 730i vm -91,e30 316i vm -89,e28 518i vm -85, e34 520i vm -93, e30 320i vm -89
Soininen is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2008, 16:49   #3
sunnuntaiajelija
Bimmer Rookie
 
Join Date: Jul 2004
Location: Oulu
Posts: 59
matto

Quote:
Originally Posted by Soininen View Post
No jos vain ite osaa tehdä ja on vehkeet niin pikkusen reikää tasottelet esim rälläkällä. Hiot reijän ympäriltä ylimääräset maalit+ym pois vaikka rälläkän sillä neekerintukalla. Sopivan palan leikkaat uutta peltiä ja nappaat hitsillä sen siihen kiinni. Sitte päälle sinkki maali,pohja maali ja vaikka auton värinen maali ja pohjan puolelta vaikka sinkillä ja pojamaalilla ja nappaat paljon alusta massaa päälle. Minusta tuommoset kannattaa tehä ite jos vaan on vähänkaan hitsannut ja paikka missä tehdä. Tai tuo Kajaaniin niin minä voin sen ohimennen hitsata
Mitä sisätilanmatolle pitäisi tehdä, revitäänkö irti vai suojataanko jotenkin?
__________________
Audi A3 2.0 FSI

ex:
E46 316i
Jeep Grand Cherokee 4.7L V8
E39 520i touring
E36 325i
E30 316i
sunnuntaiajelija is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2008, 16:55   #4
Soininen
BTCF Member
 
Soininen's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Kajaani
Posts: 724
Quote:
Originally Posted by sunnuntaiajelija View Post
Vaimon autosta meni tunkki pohjasta läpi takajalkatilan kohdalta. Olisiko foorumilaisilla kokemusta miten tälläinen tulisi paikata? Reikä ei ole iso mutta itseltä ei tuota hitsauskokemusta löydy juurikaan eli vienkö suoraan jonnekin pajalle laitettavaksi. Kannattaako tehdä jotain valmisteluita pajaa varten ja osaako joku suositella jotain tekijää Oulussa?
Quote:
Originally Posted by sunnuntaiajelija View Post
Mitä sisätilanmatolle pitäisi tehdä, revitäänkö irti vai suojataanko jotenkin?
Revi sitä sen veraan et sulla on tilaa touhuta ja suojaa mielellään jollain ettei paskat lentele siihen ja hitsatessa kipinät.
__________________
e28 518 vm -84
e30 325e cabrio vm -86
Määrä korvaa laadun!

EX rassit:
e46 330d m-Sport II touring vm -02,
e28 520i vm -85,e38 740ia vm -96, e39 530d touring vm -99, e32 730i vm -91,e30 316i vm -89,e28 518i vm -85, e34 520i vm -93, e30 320i vm -89
Soininen is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2008, 17:05   #5
peto2
BTCF Member
 
peto2's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Järvimaa (Nakkila)
Posts: 5,484
Quote:
Originally Posted by sunnuntaiajelija View Post
Mitä sisätilanmatolle pitäisi tehdä, revitäänkö irti vai suojataanko jotenkin?
kannattaa repiä sen verran listojaauki että saat käännettyä maton sivuun.. ja kun hitsaat ota joku kaveri joka osaa käyttää sammutinta/ puutarhaletkua märkä auto on paljon helpompi putsata ku palanut auto.. itse et näe auton alta mitään jos autossa palaa..
__________________
E38 730iA Dunkelblau, E39 528iAT Arktissilber, E39 528iA Arktissilber
ex:
E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber

Vikakoodinlukua ADS, INPA, DIS & BMW Scanner 1.40 vm. -87 -> -07 ja pikku remontteja Nakkilassa edullisesti!
privalla saa puhelinnumeron
peto2 is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2008, 17:27   #6
TeiniDX
Bimmer Fanatic
 
TeiniDX's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Location: Jyväskylä - Kajjjaani
Posts: 806
Quote:
Originally Posted by sunnuntaiajelija View Post
Mitä sisätilanmatolle pitäisi tehdä, revitäänkö irti vai suojataanko jotenkin?
se paikkahan varmaan hitsataan alapuolelta eli ei kannata mattoa ruveta repimään. hitsatessa joku toinen vaan kattoo ettei syty matto palamaan ja nakkaa vähä vettä jos meinaa palaa. itellä ei ainakaan oo syttyny koskaan mut ainahan se on hyvä varmuuden vuoksi olla joku mukana tarkkailemassa.
__________________
e36 328i cabrio -97
Audi 60 -71
TeiniDX is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2008, 17:53   #7
kari@p
Bimmer Rookie
 
Join Date: May 2006
Posts: 81
jos hyvän haluu

eli huolella ku teet ni avaa yläpuolelta matto pois ni korjauksen jälkeen pystyt maalaamaan hitsaukset molemmin puolin ni ei heti ruostu
__________________
ex Bemut:

Bmw 315 81,
Bmw 316 83,
Bmw 320 88
Bmw 325td 92
kari@p is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2008, 18:19   #8
r.w.
Bimmer Enthusiast
 
r.w.'s Avatar
 
Join Date: Feb 2007
Location: Länsirannikko
Posts: 2,260
Quote:
Originally Posted by Soininen View Post
No jos vain ite osaa tehdä ja on vehkeet niin pikkusen reikää tasottelet esim rälläkällä. Hiot reijän ympäriltä ylimääräset maalit+ym pois vaikka rälläkän sillä neekerintukalla. Sopivan palan leikkaat uutta peltiä ja nappaat hitsillä sen siihen kiinni. Sitte päälle sinkki maali,pohja maali ja vaikka auton värinen maali ja pohjan puolelta vaikka sinkillä ja pojamaalilla ja nappaat paljon alusta massaa päälle. Minusta tuommoset kannattaa tehä ite jos vaan on vähänkaan hitsannut ja paikka missä tehdä. Tai tuo Kajaaniin niin minä voin sen ohimennen hitsata
Lisäisin vielä, että kannattaa ottaa heti reilu pala pois ja suosia suorakulmaisia muotoja, jolloin rälläköinti sekä korvauspalan mitoitus, leikkaaminen ja paikalleen istuttaminen helpottuu kummasti. Kannattaa myös koittaa rajata se leikattu alue mahd. hyvin pohjan olemassaoleviin saumakohtiin joka helpottaa työtä omalta osaltaan ja lopputuloksestakin tulee siistimpi.

Pieni disclaimer kuitenkin lienee paikallaan: mikäli aikaisempi hitsauskokemus on luokkaa Isoisän Massey Fergusoniin 100mm RHS-putkesta räitty valoteline, saattaa auton mahd. tuleva omistaja arvostaa sitä, että teettää homman jollain muulla. Toisaalta, pitää ne oppirahatkin joskus maksaa. Lykkyä tykö, ei se vaikeaa ole.
__________________
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
r.w. is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools Search this Thread
Search this Thread:

Advanced Search
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
hitsaus tuningki Kori, sähköt 5 09-06-2006 23:23
M3 Pohjan 4 kumia Temmi 1991 - 1999 (E36) 9 02-06-2006 00:08
Pohjan muovipinnoite rikki Jörgen Tekniikka 1 09-05-2006 20:52
Pohjan korjaus Bmw320i Tekniikka 6 23-02-2005 08:39


All times are GMT +3. The time now is 09:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.