PDA

View Full Version : M20 b25 ja b20 vakio kiertokankien/mäntien kestävyys!!


Suutari
03-04-2007, 09:07
No niin..taas semmoinen threadi jollasta ei ole tainnut olla hirveen usein.

Kävin eilen hakemassa eräältä paikalliselta turbo bmw mieheltä perän varalle ja samalla sattui hyllyssä silmään b25 kanget jotka taipuneet..siis kaikki oli mutkalla. Lisäksi yksi oli mennyt katkipoikki. Tehoja autossa ollut dynolapulla 350hp koneella.

Eli onko jollain parempaa tietoa kankien kestosta? meinaan vaan ettei taida hirvitä 1.4bar laittaa tuohon omaan enää jos noin vääntyilee.

Mitä tehoja muut klubilaiset on ottaneet vakiokangilla?

Itellä ei ollut nytten ongelmaa 0.8bar ahdoilla..mutta tarkotus kun oli nostella..vaan taitaa kannattaa suosiolla vaihtaa sitten koko m20 pois tai rakennella stroukkeri soppeliosilla.

Eli tähän sitten vain kanki/mäntä asiaa! Tuossa moottorissa oli ollut 85mm mitsu evon männät.

Mietin vain kun nuita on rakenneltu että onko hajonneet kanget/männät johtuneet jostain muusta kuin osista..esim. säädöistä. Tosin se on jo paha jos ei ollenkaan kestä huonoissa säädöissä ajella vaan aina paukkuu..Tuokin moottori oli hestecillä ja säädetty prokkolalla.

Toisaalta jos oman koneen hajottaa ja kattoo kauanko kestää...sittenhän sen tietää.

Tuo oli kestänyt 1bar ahdoilla 10tkm

että semmonen peränhakureissu...tällä kertaa..

Jukka81
03-04-2007, 20:28
OT!

mutta onko/oliko ko. auto M3 levityksillä ja musta..?

ja oulusta..?

pts
03-04-2007, 20:34
mahtaakohan m20b20 moottorissa 130mm pitkät kiertokanget vai minkä pituset?:think

turboix
03-04-2007, 21:05
mahtaakohan m20b20 moottorissa 130mm pitkät kiertokanget vai minkä pituset?:think

On juu 130mm ja b25 on 135mm.

Suutari
03-04-2007, 21:10
juu kyseinen musta oli...taitaa olla historiaa nykyään. Eli myyty kai vaparina etiäpäin.

Noh jotain selvis...ilmeisesti 300-350hp kestää vakiot kamat riippuu vähän mistä roikkuu.

325E
03-04-2007, 21:17
juu kyseinen musta oli...taitaa olla historiaa nykyään. Eli myyty kai vaparina etiäpäin.

Noh jotain selvis...ilmeisesti 300-350hp kestää vakiot kamat riippuu vähän mistä roikkuu.

Oliko näkemäsi vääntyneet kanget sivuilta kiillotetut vai
ihan vakio kanget....sivujen kiilloitus vahvistaa niitä
niin ainakin itselleni tein tulevaan moottoriin....

325E

Racink
03-04-2007, 21:30
sivujen kiilloitus vahvistaa niitä
niin ainakin itselleni tein tulevaan moottoriin...

Päinvastoin, heikentävät!

Cell
03-04-2007, 22:19
Kiillotus pienentää katkeamisvaaraa, ei se vääntymiseen vaikuta.

Pelkkä teho ei kerro kankien kestosta mitään. Vääntömomentti ja kierrosluku enemmänkin. Samat hepat voidaan saavuttaa 2000rpm ja 8000rpm, 2000rpm kohdalla vain on oltava paaaaaaljon enemmän voimaa per kierros jolloin kanget voi vääntyä, 8000rpm kohdalla palamisesta aiheutuva voima on pienempi per kierros mutta kiihtyvyyksien aiheuttamat voimat voivat katkaista kangen. Jos se 1 bar on saavutettu todella alhaalla niin varmaan vääntyykin. Paa dieselistä ni kestää paremmin.

Vilikki
03-04-2007, 22:40
Onko ainoa ongelma tuo männäntappi tuossa dieselin veivissä? Mites paljonkohan on m20b25 motin sylinterin halkaisija? sopisikohan sinne m51d25 motin veivit ja männät sisään? eiköhän nuitakin motteja jo luulis purussa olevan jos vaan noi hilut sopisi. tai mitenkähän m21 veivit ja m51 männät? Ei oo kyl mitään hajuu et voisiko sopia mittojensa puolesta, mutta pientä ajatusleikkiä sallittaneen? Onkohan m51 ja m21 veivien mallissa eroa? Minkähän kokoiset tapit niissä on? Ei muutakuin kaivelemaan mittoja jostain niin saadaan tietää onko sinne minkäänlaista mahdollisuutta saada dieselin hiluja sisään.

Suutari
03-04-2007, 22:58
juu..toki toki vääntö on se mikä merkkaa..yleensä vaan puhutaan kaikilla foorumeilla noista hp lukemista niin arvelin että suurempaa yleisöä saavuttaa..:jep:

jossain 430nm tms. oli kai huippuväännöt..ja suht vakio paikalla.
ihan vakio kamat siellä oli eikä ollut kiilloteltu.

Nuo vakiot on aika ankeet kyllä. Yks vaihtoehto on m50 kanget joissa on jo vahvempi I profiili ja sitten tosiaan nuo dieselin veivit. ETK:sta katoin nuo mitat. yläpäät 22mm vs 26mm. muuten passelit, mutta lyhkäsemmät..(130 vs 135mm) eli joutus samalla stroukkaamaan ehkä. Jos ei sitten kävis m50 mosan männät taas..

aika karun kokonen yläpään holkki tulee jos 2mm puolelleen laittaa lisää pronssia..noh toisaalta ei ois pahakaan rasti ja noitten dieselin kamojen luulis kestävän.

Männät onkin sitten hiukan ongelmallisemmat tapaukset..

Dieselin kamat on liian raskaat..tulee noilla 7000rpm jo aika kovat hidastuvuudet tuonne yläkuolokohtaan niin not good.

järkevin vaihtoehto taitaa olla laitella noita m50 motin kamoja tonne..pääsee 500hp ainakin ruottissa.

M42 mäntiä olivat kanssa laitelleet..mutta niillä rutut jää liian alas..7.0 pintaan. Sitten pitäs olla jo ahtojakin enemmän taas :D

mm. TICCO:n autossahan oli m50 kanget ja sitten m42 männät

vartti sillä ajettu 11.+ s ja loppunopeus yli 200km/h

Suutari
03-04-2007, 23:03
Onko ainoa ongelma tuo männäntappi tuossa dieselin veivissä? Mites paljonkohan on m20b25 motin sylinterin halkaisija? sopisikohan sinne m51d25 motin veivit ja männät sisään? eiköhän nuitakin motteja jo luulis purussa olevan jos vaan noi hilut sopisi. tai mitenkähän m21 veivit ja m51 männät? Ei oo kyl mitään hajuu et voisiko sopia mittojensa puolesta, mutta pientä ajatusleikkiä sallittaneen? Onkohan m51 ja m21 veivien mallissa eroa? Minkähän kokoiset tapit niissä on? Ei muutakuin kaivelemaan mittoja jostain niin saadaan tietää onko sinne minkäänlaista mahdollisuutta saada dieselin hiluja sisään.

M51d25:ssa kai heikommat kanget kun m21:ssä mutta vois olla keveemmät..
e39 530d:ssäkin sama alareikä ;)...mutta taitaa olla yläpää taas jotakin ihan muuta..vois kattoo..

siis noissa pikku dieseleissä männän halkaisija on 80mm ja tossa 3.0L 84mm :D

Vilikki
03-04-2007, 23:23
mikäs halkaisija se tuossa m20b25 on? tarkoittaako tämä nyt sitä että tuossa 3.0 koneessa olis oikeenlaiset veivit? kuis pitkät ne on?

325E
03-04-2007, 23:57
Päinvastoin, heikentävät!

kaiken opitun ja neuvotun faktan mukaan sivujen modifiointi
vahvistaa se ei ala murtumaan kun pinta on kiilloitettu ja
samalla sillä saadaan painoa pois joka ei ole idean
päämäärä....mitä mieltä "Suutari" on kiilloitatko
omista moottoreistasi kanget...veikkaan että killoitat ja tietenkin tasapainoitat ne.
Mielipiteeni ja käytäntöni on että, kun tehdään
Hyvää... moottoria aina kuuluu tehdä näin. Piste.
Yksi syy voi olla miksi kanget ovat vääntyneet on käytetty
valkometalli laakereita ja näin välys kampiakselilla on suurentunut ja näin ollen mäntä päässyt tapaamaan
kantta ja lopputulos on selvä kanki vääntyy.
Huomatkaa kaikkeen on "syy ja seuraus".
Odotan kommentteja.....


325E

Racink
04-04-2007, 09:50
kaiken opitun ja neuvotun faktan mukaan sivujen modifiointi
vahvistaa se ei ala murtumaan kun pinta on kiilloitettu ja
samalla sillä saadaan painoa pois joka ei ole idean
päämäärä....

...ja samalla kankeen tulee ylimääräisiä jännityksiä joista katkeamiset usein johtuvat.Eli aina kevennetyt kanget tulee vaikkapa lasikuulapuhaltaa jännitysten poistamiseksi.Vapareissahan näitä voi hangata/kevennellä miten tykkää mutta turboissa koskemattomat on paras vaihtoehto.Mutta kukin kiillottaa ja hankaa miten tahtoo......

Yksi syy voi olla miksi kanget ovat vääntyneet on käytetty
valkometalli laakereita ja näin välys kampiakselilla on suurentunut ja näin ollen mäntä päässyt tapaamaan
kantta ja lopputulos on selvä kanki vääntyy.


Onse hyvä että jaksat joka välissä muistuttaa noista laakereista mutta eihän nyt sentäs.. :rolf:

Tzeimi
04-04-2007, 10:28
Yksi syy voi olla miksi kanget ovat vääntyneet on käytetty
valkometalli laakereita ja näin välys kampiakselilla on suurentunut ja näin ollen mäntä päässyt tapaamaan
kantta ja lopputulos on selvä kanki vääntyy.
Huomatkaa kaikkeen on "syy ja seuraus".
Odotan kommentteja.....
325E

No huh huh! Sieltä kk-kaulalta pitää puuttua koko liuska ennenkö tuon on edes teoriassa mahdollista. Todennäköisempi syy seuraukseen on että männän päällä on ollut sen verta paljon tavaraa puristamista varten että veivit ovat antautuneet (sopimaton materiaali & muoto ko. hommaan).
IMHO

turboix
04-04-2007, 10:47
[QUOTE=Racink;897480]...ja samalla kankeen tulee ylimääräisiä jännityksiä joista katkeamiset usein johtuvat.Eli aina kevennetyt kanget tulee vaikkapa lasikuulapuhaltaa jännitysten poistamiseksi.Vapareissahan näitä voi hangata/kevennellä miten tykkää mutta turboissa koskemattomat on paras vaihtoehto.Mutta kukin kiillottaa ja hankaa miten tahtoo......

Juurikin näin. Tossa omassa mosessa on vakio kanget mitä ei oo kiillotettu ja hyvin on kestäny ajella 1bar paineilla kohta 10tkm.

jannmann
04-04-2007, 11:58
Eikös täällä joku kertonut ette ei väliä mitä maksaa, pääasia että voi harrastaa..?
Siitä vain teettämään kanget PO-metallista. Saa varmasti kestävät eikä tarvitse kaivella vanhoja romuja ja arpoa mikä sopii...
Lasket Suutari vielä itse miten paksut ja millä profiililla ne pitää tehdä..

Kaiken saa rikki jos haluaa. Noiden koneiden osien "maksimikestot" on niin paljon kiinni käyttäjistä ettei niitä voi yleistää. Toinen ajaa 400hv motilla 50tkm ja toinen 1000km vaikka olis koottu samoilla osilla.

Ter0
04-04-2007, 13:03
Näin kävi aikoinaan mun ekassa m20 turbotusrojektissa b20 vakioveiveille:
http://ter0.letku.net/project/bmw/remppa/4-veivi.jpg
http://ter0.letku.net/project/bmw/remppa/5-veivi.jpg
http://ter0.letku.net/project/bmw/remppa/lohko.jpg
kaks muuta veiviä oli vielä silmin nähden 4:n tapaan kiero, loput 2 näytti olevan suoria..

ahdot karkaili 1.7bar tuntumaan liian ahtaasta hukkaporttirakennelmasta johtuen. :orava:
Mitattuja lukemia 0.9barilla tais olla joku reilu 420nm 4700rpm:ssä.
Vaan itse rikkohan tapahtui ihan kevyellä kuormalla, eli nuo pikku ahtokarkailut vaan oli pistäny kamat ässälle ja jossain vaiheessa ne ässäkamat ei enää jaksaneet.;)

Omaa pöljyyttähän/tietämättömyyttähän tuonki hajotin. Kyllä näistä oppii. :jep:

edit: Niin kyllähän tuo sen barin ois säädettynä tod näk. kestänykin.. mutta tommoset säätämättömät rykäsyt.. :rolleyes:

NHB
04-04-2007, 17:44
kaiken opitun ja neuvotun faktan mukaan sivujen modifiointi
vahvistaa se ei ala murtumaan kun pinta on kiilloitettu ja
samalla sillä saadaan painoa pois joka ei ole idean
päämäärä....mitä mieltä "Suutari" on kiilloitatko
omista moottoreistasi kanget...veikkaan että killoitat ja tietenkin tasapainoitat ne.
Mielipiteeni ja käytäntöni on että, kun tehdään
Hyvää... moottoria aina kuuluu tehdä näin. Piste.
Yksi syy voi olla miksi kanget ovat vääntyneet on käytetty
valkometalli laakereita ja näin välys kampiakselilla on suurentunut ja näin ollen mäntä päässyt tapaamaan
kantta ja lopputulos on selvä kanki vääntyy.
Huomatkaa kaikkeen on "syy ja seuraus".
Odotan kommentteja.....
325E
Olet onnistunut ymmärtämään asiat aika totaalisen väärin. Kiillottaminen vaikuttaa väsymislujuuteen. Särö ei lähde kehittymään niin helposti, kun pinta on sileä. Tällöin ei tule jännityshuippuja epätasaisuuksien pohjalle. Näissä turbokoneissa taittuvat kanget eivät vaan hajoa väsymisen seurauksena, vaan ne nurjatavat, koska eivät jaksa kantaa kuormaa. Kiillottaminen vähentää materiaalia ja siten ainoastaan huonontaa entisestään tuota nurjahdusherkkyyttä.

Turbokoneissa on matalat puristuksen. Monesti tämän vuoksi mäntä ei käy kovin lähellä kantta. Aika hurjat välykset pitäisi olla, jotta mäntä hakkaisi kanteen. Ja vaikka hakkaisikin, niin miksi kanki siitä vääntyisi? Kanki alkaisi olemaan tiukilla vasta sitten, jos mäntä hakkaisi itsensä palasiksi ja ne palaset olisivat männänm ja kannen välissä.

Kuinka isoja heittoja olet muuten tavannut bemarin koneiden kankien painoissa, kun pidät tasapainotusta ehdottomana? Jos öljykalvo kestää, niin ei valkometallilaakereiden kestävyydessäkään ole ongelmia. Jos taas öljykalvo ei kestä, niin olipa laakerimetalli mitä tahansa, niin käyttäauton kilometrejä se ei kestä.

Jarspi
04-04-2007, 17:51
m50:pin kanget siis kestää mutta,mistä koneesta löytyis 130mm kanget?

Maza
04-04-2007, 18:42
Kuinka isoja heittoja olet muuten tavannut bemarin koneiden kankien painoissa, kun pidät tasapainotusta ehdottomana?

Erään M30 koneen kanget olivat tehtaan jäljiltä gramman osien tarkkuudella samassa painossa...

325E
04-04-2007, 23:40
Olet onnistunut ymmärtämään asiat aika totaalisen väärin. Kiillottaminen vaikuttaa väsymislujuuteen. Särö ei lähde kehittymään niin helposti, kun pinta on sileä. Tällöin ei tule jännityshuippuja epätasaisuuksien pohjalle. Näissä turbokoneissa taittuvat kanget eivät vaan hajoa väsymisen seurauksena, vaan ne nurjatavat, koska eivät jaksa kantaa kuormaa. Kiillottaminen vähentää materiaalia ja siten ainoastaan huonontaa entisestään tuota nurjahdusherkkyyttä.

Turbokoneissa on matalat puristuksen. Monesti tämän vuoksi mäntä ei käy kovin lähellä kantta. Aika hurjat välykset pitäisi olla, jotta mäntä hakkaisi kanteen. Ja vaikka hakkaisikin, niin miksi kanki siitä vääntyisi? Kanki alkaisi olemaan tiukilla vasta sitten, jos mäntä hakkaisi itsensä palasiksi ja ne palaset olisivat männänm ja kannen välissä.

Kuinka isoja heittoja olet muuten tavannut bemarin koneiden kankien painoissa, kun pidät tasapainotusta ehdottomana? Jos öljykalvo kestää, niin ei valkometallilaakereiden kestävyydessäkään ole ongelmia. Jos taas öljykalvo ei kestä, niin olipa laakerimetalli mitä tahansa, niin käyttäauton kilometrejä se ei kestä.


Esim. nyt oleva koneeni M20B25...Schrick 288 antaa männän ja
venttiilinvälykseksi 0.9mm joka pitää jäädä männän ja venttiilin väliin.
Ei siinä huimia heittoja kärsi tapahtua kun mäntä ja venttiili
käyvät "Hippasilla" keskenään tuho en siinä samassa...
En viitsi selittää enää mitä eroa on valkometallilaakerilla verrattuna punametalliin kukin tuhotkoon koneensa itse ja rakentakoon miten vaan..mutta minä käytän "Aina"
punametallilaakeria ja siihen minulla on tietämys syyni.
Toinen minkä olen huomannut heittävän paljon M20
koneissa on runkolaakereiden linjojen heitto eli M20
tarvitsee linjahoonauksen ...sen toimenpiteen jälkeen
kampiakseli uusilla laakereilla momentissaan pyörii
kuin kellosepän tekemä kello herkästi ja kauan.....
jota esim. vanha konekkaan ei tee...sanon ero on valtava.
Kiertokankien kiilloittaminen täytyy tehdä pituussuuntaan.....

325E

Suutari
05-04-2007, 01:35
Juu..TerO:lta hieno linkki..:jep: juurikin näin.

Sitten en todellakaan jaksa hinkata kankia..uskokoon joku tuohon voodoohon sitten, mutta mielestäni hyöty on marginaalinen nimenomaan nurjahduksen suhteen.

Väsymiskestävyyteen vaikuttaa alkusärö..mutta jos ne kiillottaa kannattaa huomata sitten silittelet tarpeeksi ettei huononna tilannetta jättämällä santiksen jälkiä.

Mielestäni turhaa hommaa...samoin kun tasapainotus monesti. Kaikki bemarin koneen männät jotka olen mitannut ovat olleet alle 2g heitoilla ja uskokaa tai älkää ovat alle suositusten painoerossa kyseisille pyöriville kappaleille ja nopeuksille.

Itse painotan kuitenkin 1g tarkkuudella vaikkei siitä mitään käytännön etua oikeasti saa. Kuhan turaa taikauskoisuudessaan :)

Mitä tulee tuohon janmanin vastaukseen niin kaikilla ei oo rahaa ja haluaa kuitenkin rakentaa ;)..jopa kestäviä vehkeitä. Kunhan voitan lotossa niin ostan parhaat kanget sinne mitä rahalla saa...

Nyt tuntuu tyhmältä "laittaa" m20 koneeseen 5000e rahaa lisää kun parempiakin koppia/projekteja löytyy sitten kun pitää oikeasti mennä kovaa :jep:.

Eli itsellä tuo rajottuu kyllä tuon koneen osalta halvempiin osiin jotka kestää tuon ahtimen potentiaalin ja sen pitemmälle en ihan heti ole menossa..tai no jos ensi kesänä :twisted:..

130mm löytyy dieselistä ja osaavassa koneistamossa tod.näk. onnistuu tuohon yläsilmään tehdä custom laakerointi että menee 22mm männäntappi tai joku muu sopiva. Tällöin kannattaa huomata eaglen hinnat 585e sarja prostreetillä..en tiedä saako nuita kankia myös 130mm pituisina..luulisi saavan.

Huokean hintaiset männät ovat suurempi ongelma. Tosin m50 vanos kamoilla saa tehtyä 2.5L. Stroukkerit menee sitten jo spessumpaan kamaan.

Mitä tulee siihen alapäänlaakerihommaan niin ensin silloin vääntyy venttiilit/hajoaa mäntä ja sitten vasta tulee kamat ulos..monesti on tuommoinen kone jossa alapää mennyt väljäksi tullut auottua ;).

Kanget on kivasti mutkalla..harvemmin paloina. Riippuu milloon ja missä kohtaa on mäntä haljennut jne. Mutta siis mäntä hajoaa ensin.

jannmann
05-04-2007, 02:17
Juu..TerO:lta hieno linkki..:jep: juurikin näin.

Sitten en todellakaan jaksa hinkata kankia..uskokoon joku tuohon voodoohon sitten, mutta mielestäni hyöty on marginaalinen nimenomaan nurjahduksen suhteen.

Väsymiskestävyyteen vaikuttaa alkusärö..mutta jos ne kiillottaa kannattaa huomata sitten silittelet tarpeeksi ettei huononna tilannetta jättämällä santiksen jälkiä.

Mielestäni turhaa hommaa...samoin kun tasapainotus monesti. Kaikki bemarin koneen männät jotka olen mitannut ovat olleet alle 2g heitoilla ja uskokaa tai älkää ovat alle suositusten painoerossa kyseisille pyöriville kappaleille ja nopeuksille.

Itse painotan kuitenkin 1g tarkkuudella vaikkei siitä mitään käytännön etua oikeasti saa. Kuhan turaa taikauskoisuudessaan :)

Mitä tulee tuohon janmanin vastaukseen niin kaikilla ei oo rahaa ja haluaa kuitenkin rakentaa ;)..jopa kestäviä vehkeitä. Kunhan voitan lotossa niin ostan parhaat kanget sinne mitä rahalla saa...

Nyt tuntuu tyhmältä "laittaa" m20 koneeseen 5000e rahaa lisää kun parempiakin koppia/projekteja löytyy sitten kun pitää oikeasti mennä kovaa :jep:.

Eli itsellä tuo rajottuu kyllä tuon koneen osalta halvempiin osiin jotka kestää tuon ahtimen potentiaalin ja sen pitemmälle en ihan heti ole menossa..tai no jos ensi kesänä :twisted:..

130mm löytyy dieselistä ja osaavassa koneistamossa tod.näk. onnistuu tuohon yläsilmään tehdä custom laakerointi että menee 22mm männäntappi tai joku muu sopiva. Tällöin kannattaa huomata eaglen hinnat 585e sarja prostreetillä..en tiedä saako nuita kankia myös 130mm pituisina..luulisi saavan.

Huokean hintaiset männät ovat suurempi ongelma. Tosin m50 vanos kamoilla saa tehtyä 2.5L. Stroukkerit menee sitten jo spessumpaan kamaan.

Mitä tulee siihen alapäänlaakerihommaan niin ensin silloin vääntyy venttiilit/hajoaa mäntä ja sitten vasta tulee kamat ulos..monesti on tuommoinen kone jossa alapää mennyt väljäksi tullut auottua ;).

Kanget on kivasti mutkalla..harvemmin paloina. Riippuu milloon ja missä kohtaa on mäntä haljennut jne. Mutta siis mäntä hajoaa ensin.

Viimeksi kun po metallilta kanget tilasin, ne makso sen 500/4kpl. ja sain just sen mittaset mitä itse halusin.. Niin oli helpoin ratkoa se mäntä ongelma eikä tarvinnut turhaan ohentaa mäntää kestävyyden kustannuksella..
Nyt ei ollut kyse mistään 4000-6000e titaanikanki sarjoista.

timpa
05-04-2007, 08:41
Noihin kankiin vois kyl satsata mut se on aivan sama on siel omat männät sorvattuna tai vaikka ne kuplan takomännät.Jos se ei mee laihalle niin ne kestää...

Cosander
05-04-2007, 09:22
Kysytääs tähän samaan topikkiin et onko väliä miten päin noi veivit pitää olla kun ei tullu katottua miten ne oli kun männät irrotin!
Ja kone on m20 b25

makkis
06-04-2007, 22:12
Näin kävi aikoinaan mun ekassa m20 turbotusrojektissa b20 vakioveiveille:
http://ter0.letku.net/project/bmw/remppa/4-veivi.jpg
http://ter0.letku.net/project/bmw/remppa/5-veivi.jpg
http://ter0.letku.net/project/bmw/remppa/lohko.jpg
kaks muuta veiviä oli vielä silmin nähden 4:n tapaan kiero, loput 2 näytti olevan suoria..

ahdot karkaili 1.7bar tuntumaan liian ahtaasta hukkaporttirakennelmasta johtuen. :orava:
Mitattuja lukemia 0.9barilla tais olla joku reilu 420nm 4700rpm:ssä.
Vaan itse rikkohan tapahtui ihan kevyellä kuormalla, eli nuo pikku ahtokarkailut vaan oli pistäny kamat ässälle ja jossain vaiheessa ne ässäkamat ei enää jaksaneet.;)

Omaa pöljyyttähän/tietämättömyyttähän tuonki hajotin. Kyllä näistä oppii. :jep:

edit: Niin kyllähän tuo sen barin ois säädettynä tod näk. kestänykin.. mutta tommoset säätämättömät rykäsyt.. :rolleyes:

tälleen ihan ot:nä niin mitä sait irti m20b20 koneesta ~1bar:in ahdoilla??

Bullitt
07-04-2007, 13:08
Bilsportissa oli jokin aikaa sitten E30, jossa oli pelkästään Bemarin vakio-osilla (dieselin kampi, 2-litrasen kanget, jne...) kasattu M20-moottori, ja autolla oli ajettu alle kympin aikoja. "Apulaitteina" oli kyllä muutakin, kuin Bemarin vakiotavaraa. Ahtopaineista ja hevosvoimista ei ollut rakentajallakaan tarkkaa tietoa, mutta viksummat oli kerinny laskemaan, että noin kovaa ei alle 600 hevosvoiman tehoilla mennä.

200 kaakkia per kanki? Koska Ruotsissa on aprillipäivä?

^Tonix^
07-04-2007, 13:35
Bilsportissa oli jokin aikaa sitten E30, jossa oli pelkästään Bemarin vakio-osilla (dieselin kampi, 2-litrasen kanget, jne...) kasattu M20-moottori, ja autolla oli ajettu alle kympin aikoja. "Apulaitteina" oli kyllä muutakin, kuin Bemarin vakiotavaraa. Ahtopaineista ja hevosvoimista ei ollut rakentajallakaan tarkkaa tietoa, mutta viksummat oli kerinny laskemaan, että noin kovaa ei alle 600 hevosvoiman tehoilla mennä.

200 kaakkia per kanki? Koska Ruotsissa on aprillipäivä?

Tässä kyseisessä moottorissa oli/on diselinkampi, 2-litrasen kanget (130mm) ja 325 vakio männät. kierroksia koneesta otettiin 8500rpm.
Ahdoista ei tietoo ku mittari ei menny kuin 2bar:iin.
1/4 mile 9,89/227km/h

Edit: Sivut autosta http://www.spjuvern.com

SledgeHammer82
07-04-2007, 14:12
Noihin kankiin vois kyl satsata mut se on aivan sama on siel omat männät sorvattuna tai vaikka ne kuplan takomännät.Jos se ei mee laihalle niin ne kestää...

Etenkin ilmajäähdytteiseen moottoriin suunnitelluissa takomännissä lämpölaajenemiset ovat jo aivan eri suuruusluokassa kuin mitä BMW:n moottoreissa tulisi käyttää. Vaatii aika kovaa ammattitaitoa, että saa moottorin jossa todellisessa käyntilämpötilassa olisi juuri sopivat välykset ja männänrenkaiden vastukset noilla takomännillä. Ja tuolloin taas kylmänä ovat mitat ja toiminta aikalailla päin persettä. Kaipa ne sitten kestää, mutta kone ei tasan tarkkaan toimi yhtä hyvin kuin siihen vartavasten suunnittelluilla männillä. Ihan vaparikoneestakin (m20b25-lohko) olen nähnyt sylinterien seinämillä kiinnileikkautumisjälkiä noilla kuplan männillä ajelun jälkeen.

Tzeimi
07-04-2007, 15:37
Etenkin ilmajäähdytteiseen moottoriin suunnitelluissa takomännissä lämpölaajenemiset ovat jo aivan eri suuruusluokassa kuin mitä BMW:n moottoreissa tulisi käyttää. Vaatii aika kovaa ammattitaitoa, että saa moottorin jossa todellisessa käyntilämpötilassa olisi juuri sopivat välykset ja männänrenkaiden vastukset noilla takomännillä. Ja tuolloin taas kylmänä ovat mitat ja toiminta aikalailla päin persettä. Kaipa ne sitten kestää, mutta kone ei tasan tarkkaan toimi yhtä hyvin kuin siihen vartavasten suunnittelluilla männillä. Ihan vaparikoneestakin (m20b25-lohko) olen nähnyt sylinterien seinämillä kiinnileikkautumisjälkiä noilla kuplan männillä ajelun jälkeen.

Laajeneeko kuplan mäntä vesi-moottorissa enemmän kuin vesikoneen mäntä? Kiinnostaa kovasti. Olisiko jotain referenssiä laittaa, mistä tämä tieto on peräisin?
Usein kiinnileikkautumisjäljet johtuvat sopimattomasta öljystä - ei kestä kuumaa, ohenee ja voiteleva kalvo häviää IMO.

SledgeHammer82
07-04-2007, 16:00
Laajeneeko kuplan mäntä vesi-moottorissa enemmän kuin vesikoneen mäntä? Kiinnostaa kovasti. Olisiko jotain referenssiä laittaa, mistä tämä tieto on peräisin?
Usein kiinnileikkautumisjäljet johtuvat sopimattomasta öljystä - ei kestä kuumaa, ohenee ja voiteleva kalvo häviää IMO.

Kyse on nyt siitä, että ilmajäähdytteisessä koneessa on pakko olla enemmän pelivaraa lämpölaajenemiselle tehottomamman jäähdytyksen vuoksi. Lisäksi takomännät laajenevat eri tavalla kuin valumännät johtuen männissä vallitsevista sisäisistä jännityksistä ja erilaisesta ainerakenteesta.

Öljykalvon pettämisestähän kiinnileikkautumisessa onkin kyse, mutta syy öljykalvon pettämiseen voi hyvin olla siinä, että mäntä on laajentunut sylinteriä enemmän ja näin männänrenkaiden sylinterinseinämiin kohdistama paine nousee niin suureksi, että öljykalvo ei enää jaksa pitää pinnankarheuksien huippukohtia toisistaan erossa.

Tzeimi
07-04-2007, 18:36
Minä ymmärrän asian niin, että takomäntä ei tiedä missä moottorissa se on. Koneen tekijä taas tietää ja poraa/porauttaa sylinterit oikealle välykselle. Mäntä laajenee mitä laajenee kulloinkin vallitsevassa lämpötilassa (kuten myös lohko). Ainoa mutta tuossa vw:n männässä on että tapin offsetti (enemmän) on eri kuin rivikoneessa, mutta käytännössä tuo ei ole vakiohelman korkuudella muodostunut isoksi ongelmaksi - en ainakaan ole kuullut.

SledgeHammer82
07-04-2007, 18:45
Minä ymmärrän asian niin, että takomäntä ei tiedä missä moottorissa se on. Koneen tekijä taas tietää ja poraa/porauttaa sylinterit oikealle välykselle. Mäntä laajenee mitä laajenee kulloinkin vallitsevassa lämpötilassa (kuten myös lohko). Ainoa mutta tuossa vw:n männässä on että tapin offsetti (enemmän) on eri kuin rivikoneessa, mutta käytännössä tuo ei ole vakiohelman korkuudella muodostunut isoksi ongelmaksi - en ainakaan ole kuullut.

Ongelmia syntyy siinä vaiheessa kun ei muisteta takomännän vaativan paljon suuremmat välykset kuin valumännän tapauksessa. Kun sylinterit porataan takomännille sopiviksi on on käynti kylmänä pahan kuuloista kolinaa kun mäntä pääsee heilumaan sylinterissä. Jos ei malta rauhassa ajaa konetta lämpimäksi on todella hyvät mahdollisuudet saada muistojäljet malttamattomuudesta sylinterien seinämiin. Tämä on se pääsyy, miksi ainakin minä vierastan takomäntien asentamista moottoriin, jonne niitä ei ole suunniteltu.

Tzeimi
07-04-2007, 18:54
Jos ei malta rauhassa ajaa konetta lämpimäksi on todella hyvät mahdollisuudet saada muistojäljet malttamattomuudesta sylinterien seinämiin.

Näinpä, maltti on valttia. Itsellä nuo pahnan mukit on kestäneet leikin pitkään, 6 satkua oli välys (sillon joskus, mitä lie nyt).

Suutari
09-04-2007, 18:42
Tässä kyseisessä moottorissa oli/on diselinkampi, 2-litrasen kanget (130mm) ja 325 vakio männät. kierroksia koneesta otettiin 8500rpm.
Ahdoista ei tietoo ku mittari ei menny kuin 2bar:iin.
1/4 mile 9,89/227km/h

Edit: Sivut autosta http://www.spjuvern.com

Niin ja montako kymmentä tuhatta sillä on ajettu ;). Eikös se aprillipv ole se sama 1.4 kuin muuallakin..

Eikä ainakaan omiin silmiin sattunut infoa tusota uudemmasta koneesta...mitä se on syönyt. Vaan voinen kertoa että ei varmasti kestä vaikka kuin on säädöissä nuo vakiokamat pitkään kadulla jos yhtään antaa happea.

Vähän eri asia kun stripillä käydä 5 krt kesässä ja aina sen jälkeen leväyttää kone auki..ihan vähän vaan eri juttu..

Esim. takomäntä kestää hetkellistä nakutusta aika kauankin kun sitten kerran menee sytkätulppa soossiks/tulee hehkusytytys niin hajoaa vakiomäntä alta aikayksikön kipinän tullessa väärään aikaan.

Ei todellakaan ole nuo männänrengaspöydät sitä luokkaa että ne kestää. Ei se metalli rajattomia kestä ihan sama mitä ruottissa lukee..
PPF foorumilla on myös yksi toinen pirssi jossa käytettiin vakiokamoja..voi käydä lukemassa hieman toisenlaisista kokemuksista sieltä...

Tais pojat vaihtaa tälle kaudelle kunnon palikat kun kyllästyvät aina purkamaan myllyn kisan jälkeen.

nuo 130cm kanget kestää jonkun verran enemmän johtuen lyhyemmästä nurjahduspituudesta. Muttei nekään kovin kauaa jaksa.

Ter0
09-04-2007, 21:28
tälleen ihan ot:nä niin mitä sait irti m20b20 koneesta ~1bar:in ahdoilla??
Konehan oli 2.5litranen mutta b20 (130mm) kangilla ja niillä paljon parjatuilla kuplan männillä. ;)
213kw tais olla rengasteho oulun tekulla sillon jos oikein muistan. (~225kw koneesta) ja väännöt mainittinki jo. Vaan tais olla niin että tuo tehonmittaus oli vähän niin ja näin koska ei voinu hukkaportin takia pitää lämää tiskissä ...

timpa
10-04-2007, 17:54
Ja aika pitkälti uskoisin et jos moottori vaan käy kovilla paineillakin tarpeex rikkaalla niin bemarin omat männät kestää aika kovia tehoja.Itellä m10 missä ne volsun parjatut hillomukit on kestäny ainakin toistasex ihan hyvin 1,5bar paineilla ajelua

Suutari
10-04-2007, 19:24
Ja aika pitkälti uskoisin et jos moottori vaan käy kovilla paineillakin tarpeex rikkaalla niin bemarin omat männät kestää aika kovia tehoja.Itellä m10 missä ne volsun parjatut hillomukit on kestäny ainakin toistasex ihan hyvin 1,5bar paineilla ajelua

No kannattasko sitten kokeilla sitä 1.5bar:ia vaikka niillä orggismukeilla :jep:

Tarkotus tässä oli että olisi löytynyt näitä suht järkeviä m20 koneeseen käypiä kestävempiä vaihtoehtoja jotka kestää siihen 450hp asti päivittäiskäytössä. Rahalla saa ja hepalla pääsee se on ainakin varmaa..

mutta itseä ei kiinnostaisi kuin hivenen vakiota kestävemmät kamat, koska ahtimestakin loppuu löyly kesken ja jos sinne laittaa billet kamaa niin sitten mennään munkin autossa jo yli 500hp ja turbo lisäkisi...sen jälkeen on turha enää puhua alle 500hp sääliheposista..

Eli etsitään järkevää ratkaisua jota ei taida näiltä sivuilta löytyä. Onneksi on nuo naapurin poikien sivutkin ja sen verran kielitaitoakin hommattuna ettei tartte täällä kysellä..

Ja niistä parjatuista kuplan mukeista ei ole muuta huonoa sanottavaa siihen m10 koneeseen kun et oikein päin sisään ja pikkasen isompi välys kun normi männillä. Jossain ajassa kovalla käytöllä tahtoo alkaa kalisemaan kun helmat kutistuu ajan myötä kovalla käytöllä-->helma halkeaa..vaan hintakin on hiukan eri kun billetillä...

että sellasta..kaikkiko ajaa joko super billet kamalla tai orggiksilla..

Kai tässä nytten alkaa jo porukka sen uskomaan ettei kovin kauaa kannata ajella nuilla 400+nm väännöillä niillä vakiokamoilla..

Eli vaiht. ehtoja kehiin. jos ei ole tietoa tähän aiheeseen lisää niin sitten kannattaa itse alottaa uusi topicci jostain muusta..

Muumi
10-04-2007, 21:31
Ja niistä parjatuista kuplan mukeista ei ole muuta huonoa sanottavaa siihen m10 koneeseen kun et oikein päin sisään ja pikkasen isompi välys kun normi männillä.


Nuoli vauhtipyörään päin, ja 8 satasta välys.

turboix
10-04-2007, 22:25
[QUOTE=Suutari;903582]
Eli etsitään järkevää ratkaisua jota ei taida näiltä sivuilta löytyä. Onneksi on nuo naapurin poikien sivutkin ja sen verran kielitaitoakin hommattuna ettei tartte täällä kysellä..

Kysele sitten siellä jos sieltä saat vastauksia. Miks edes vaivaudut täällä kirjotteleen jos NAAPURIN pojat tietää ja osaa niin paljon paremmin.

Suutari
11-04-2007, 10:37
[quote=Suutari;903582]
Eli etsitään järkevää ratkaisua jota ei taida näiltä sivuilta löytyä. Onneksi on nuo naapurin poikien sivutkin ja sen verran kielitaitoakin hommattuna ettei tartte täällä kysellä..

Kysele sitten siellä jos sieltä saat vastauksia. Miks edes vaivaudut täällä kirjotteleen jos NAAPURIN pojat tietää ja osaa niin paljon paremmin.

Itse itseäni toistaen:
Eli vaiht. ehtoja kehiin. jos ei ole tietoa tähän aiheeseen lisää niin sitten kannattaa itse alottaa uusi topicci jostain muusta..:jep:

:smoke: Uuden topicin voit sitten aloittaa vaikka siitä miten mulkku tuo suutari onkaan voiskin alkaa kisailemaan juhiksen kanssa foorumin mulkuimman jätkän tittelistä :jep:

vituttaa vaan välillä kun nämä topicit alkaa rönsyilemään jostain bullshitistä jolla ei ole otsikkokentän kanssa enää mitään tekemistä..Eli jos ei tuohon asiaan ole lisättävää niin voi ihan suosiolla pitää mölyt mahassaan.

Toki vaan minun mielipide...noita yleisiä keskusteluja aiheesta eli turbottamisesta laajemmalti löytyy jo niin paljon ettei viititä enää tässä jauhaa paskaa vaan pidetään strictly technical tää OK?

turboix
11-04-2007, 10:44
[quote=turboix;903844]

Itse itseäni toistaen:
Eli vaiht. ehtoja kehiin. jos ei ole tietoa tähän aiheeseen lisää niin sitten kannattaa itse alottaa uusi topicci jostain muusta..:jep:

:smoke: Uuden topicin voit sitten aloittaa vaikka siitä miten mulkku tuo suutari onkaan voiskin alkaa kisailemaan juhiksen kanssa foorumin mulkuimman jätkän tittelistä :jep:

Oonko mä sanonu että oot mulkku? Laita siihen autoos vaikka visekon männät ja eaglen kanget niin luulis niillä joi kestävän. Siinä olis nyt yks vaihtoehto.

Suutari
11-04-2007, 10:54
[quote=Suutari;904093]

Oonko mä sanonu että oot mulkku? Laita siihen autoos vaikka visekon männät ja eaglen kanget niin luulis niillä joi kestävän. Siinä olis nyt yks vaihtoehto.

Heh..no et oo..peace :jep:

TÄllä hetkellä on järkevimmät vaihtoehdot tuohon mottiin taitaa olla nuo m50 kanget ja m52 männät (Joita näkyy myynnissä tuolla lahden toisella puolen väillä 200e setti yhteensä! Eli yhden wisecon hinnalla tulee kaikki)

(jos ei aleta hakemaan turbolla lisää löylyä->vaatii kunnon kamat koska nälkä kuitenkin kasvaa syödessä, silloin tuo eagle? ja wiseco on ok vaiht.ehdot tai CP männät= 2000e-->turbo lisäksi 1000e tai sitten uusi isompi remmiahdin 2500e = 500-700hp)

Eli haen vaan sitä että sitten on jo sama rakentaa vaikka 24.v 2.8L m50 pohjainen motti alusta asti tuohon ja koville tehoille..olisi enemmän potentiaalia.

Ei oikein kiinnostaisi uhrata samoja rahoja tuohon vanhaan m20 koneeseen kun sillä pääomalla saa paremman hyödyn toisessa voimanlähteessä.

Tällä hetkellä noille m52 vanos männille ois kiva löytää vaiht. ehtoja.

Ei kellään sattus olemaan linkkiä mahlen vakiomäntäkatalogiin kun en niitten sivuilta kuollaksenikaan löytänyt enää..sieltä pääsisi kattelemaan vähän mistä pirssistä löytys suunnilleen kääpästä kamaa? Vois samalla verrata tuota ekan männänrengaspöydän paksuutta m52/m20 mäntien kesken

-Jarno-
11-04-2007, 15:34
http://www.mahle.com/obj.nsf/22BB69609A387252C1256B270003A2CB/$FILE/MAHLE_Aftermarket_Catalog_E.zip

Tuosta pit?isi l?yty? m?nti? l?j?p?in, n?pp?r? softa :)
________
Toys live (http://www.girlcamfriend.com/webcam/girls-with-toys/)

Suutari
11-04-2007, 22:54
Loisto hommeli :jep: Just tota kaipailin..löysin ite vaan nuita pienempiä tai muuten vajaita ja hankalia käyttää..aika sotkuset sivut on nimittäin tekasseet.

Jarspi
07-05-2007, 20:32
mitenkäs m50b25:sen männät ja kanget? eikös porukka oo ainakin noita mäntiä vapareissa käyttänyt koska kevyemmät. mitäs tulis puristuksia noilla männillä ja 135millisillä kangilla?

Jarspi
18-05-2007, 21:04
mitenkäs m50b25:sen männät ja kanget? eikös porukka oo ainakin noita mäntiä vapareissa käyttänyt koska kevyemmät. mitäs tulis puristuksia noilla männillä ja 135millisillä kangilla?
auttakee nyt miestä mäjessä. eli kyseessä olis siin ei vanos männät. tietäs vähä että kannattaako metsästää tollaset vai ajaa m20b27 jossa 8.8puristeiset männät.

Suutari
18-05-2007, 23:51
Lataat tuon mahlen katalogin ja siellä tais olla tuo puristuskorkeus jotain 32,4mm tjs. 8.8 puristeisessa jotain 34+

Vex
19-05-2007, 00:04
Mulle tulee "jotkut" M50 männät M20 moottoriin, sitä en tiedä ovatko vanoksellisesta vai eivät, mutta kokeiltu on M20 lohkoon 135mm kangilla ja jäävät presiis 1.00 mm lohkon tason alle. Jos lasketaan venttiilin kolot pois niin puristussuhteeksi tulee 7.95:1.

Suutari
20-05-2007, 20:20
kato sieltä numero ennen kun laitat koneen kiinni. löytyy sitten se että mitä mäntiä on tuolta kataloogista.

Sädde
21-10-2007, 20:21
Mitä eroa on m20:sen tako kiertokanget jos vertaa m50:sen tako kiertokanget. Eikö ne m50 oo paremmat vai... siis m20 moottoriin

tuRbo
04-12-2007, 18:16
mitähän noi m20b25 männät ja kanget mahtaa kestää tehoja/vääntöjä?=) kummat pettää ekana?

tuRbo
10-02-2008, 21:04
:orava:

Ter0
11-02-2008, 10:33
mitähän noi m20b25 männät ja kanget mahtaa kestää tehoja/vääntöjä?=) kummat pettää ekana?
hp/Nm en niinkään tiiä mutta 1.7bar on ainaki liikaa vakioveiveille.. Jaa niin mut ne oliki b20 veivit. Mäntien kestosta ei käsitystä, vois luulla ettei vakiot kestä paljon nakutusta.

P.S. Luitko koko threadin? ;)

Sädde
04-04-2008, 21:31
Mitä eroa on m20:sen tako kiertokanget jos vertaa m50:sen tako kiertokanget. Eikö ne m50 oo paremmat vai... siis m20 moottoriin

Mites jos laittaa m20b20 tako kiertokanget m20b25, niin silloinhan ei tarvitse mäntiä koneistaa et saa noi purituspaineet alas.... nää asiat on ihan utopiaa. Vai onko se paras vain laittaa m20b25 kiertokanget, vai noi m50 kiertokanget:think...