PDA

View Full Version : M52 öljynpainevalon sammuminen?

Kentsu
11-09-2006, 08:08
Tätä on kyselty muiden koneiden osalta täällä mutta kysytäänpä vielä tästä...
Onko normaalia että valo palaa 2-3 sek. käynnistyksen jälkeen? Mielestäni tuo palamisaika nyt on hiukan pidempi kuin ennen öljyn/suodattimen vaihtoa.
Önko öljynsuodattimella tai linkin o-renkailla (osa nro. 5) jotain tekemistä tämän asian kanssa?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DD41&mospid=47539&btnr=11_1542&hg=11&fg=30

Ändi
11-09-2006, 08:24
Kyl siinä välillä kestää. varsinkin öljynvaihdon jälkeen.

zener
11-09-2006, 09:34
Eri moottori kyseessä, mutta M30:een kun vaihdoin öljyt, niin sen jälkeen on 2-3sekunttia kestänyt, että öljynpainevalo sammuu. Mutta jos pikkasen polkasee kaasua, niin valoa sammuu heti, tottakai...

Kilpuri
11-09-2006, 12:09
Onko normaalia että valo palaa 2-3 sek. käynnistyksen jälkeen? Mielestäni tuo palamisaika nyt on hiukan pidempi kuin ennen öljyn/suodattimen vaihtoa.
Önko öljynsuodattimella tai linkin o-renkailla (osa nro. 5) jotain tekemistä tämän asian kanssa?
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DD41&mospid=47539&btnr=11_1542&hg=11&fg=30

Eikös nuo O-renkaat tule esim. KL:stä ostetun MANN-suodattimen mukana aina uudet? Muistanko väärin...? :confused:

Siitä en tiedä vaikuttaako valoon.

Mr_Doctor
11-09-2006, 12:12
Eikös nuo O-renkaat tule esim. KL:stä ostetun MANN-suodattimen mukana aina uudet? Muistanko väärin...? :confused:

Siitä en tiedä vaikuttaako valoon.Kyllä tulevat.

SledgeHammer82
11-09-2006, 13:28
Ei paljon kannata nuukailla öljynsuodattimessa, kun alkuperäissuodatin, jossa tulee o-renkaat ja kumitiiviste mukana maksaa alle 10 €. Öljynvaihdon jälkeen öljyvalo paloi n. 2 s. kunnes sammui, tämän jälkeen öljyvalo sammuu samantien kun kone käynnistyy.

Kentsu
12-09-2006, 07:45
Noita o-renkaita en vaihtanut viimeksi suodattimen vaihdon yhteydessä, tarvikesuodattimessa oli vain tuo iso kannen o-rengas mukana. Ja kun nuo huollotkin on sössineet niin juhlavasti niin tuskin on huollossa edellisenkään suodattimen vaihdon yhteydessä noita o-renkaita vaihdettu.
Vähän yritin tiedustella että mikä merkitys noilla pienillä o-renkailla on, eli minne se öljy menee jos menee noiden renkaiden ohi, luulisi että normaalisti kiertoon? Voiko tällä nyt siis olla merkitystä tuon öljynpaineen kasvun kannalta?

Kilpuri
12-09-2006, 08:38
Kokeile.

Osta uusi suodatin, missä mukana tulee uudet O-renkaat. Suodattimen voi ihan hyvin avata, vaikka öljyt olisikin koneessa. Nostat kannen ja vaihdat renkaat ja työnnät/kierrät takaisin paikalleen.

Ensimmäisellä käynnistyksellä ei vielä vaikuta (jos valuu tyhjäksi), mutta toisella (seisomisen jälkeen) luulisi jo eron huomaavan.

Rahallinen menetys ei ole huomattava, varsinkin kun nyt sulla on uusi suodatin seuraavaan vaihtoon. :jep:

kiitoh
12-09-2006, 10:13
Juu-u mie ostin oulun wetteriltä (11 e) alkuperäisen suodattimen ja siinä ei ollut kahta o-rengasta?? yleensä olen käyttänyt bochin suodattimia laatu on parempi!!

SledgeHammer82
12-09-2006, 12:39
Juu-u mie ostin oulun wetteriltä (11 e) alkuperäisen suodattimen ja siinä ei ollut kahta o-rengasta?? yleensä olen käyttänyt bochin suodattimia laatu on parempi!!

Onko tämä Wetter virallinenkin edustaja? Viime viikolla ostin Espoon Laakkoselta M50-koneeseen öljynputsarin, tuli bmw-tekstinen pahvilaatikko, jossa oli muovipussissa suodatin, , o-renkaat ja kumitiivsite.

Tällä viikolla pitää hakea M52 koneeseen suodatin, niin kerron siitä kokemukset, mutta ihmeelliseltä kuulostaa kertomuksesi.

Kentsu
13-09-2006, 07:51
Kokeile.

Osta uusi suodatin, missä mukana tulee uudet O-renkaat. Suodattimen voi ihan hyvin avata, vaikka öljyt olisikin koneessa. Nostat kannen ja vaihdat renkaat ja työnnät/kierrät takaisin paikalleen.

Ostin uuden alkuperäissuotimen, varaosanumero 11427512300. Ei tullut mukana kuin se suodatinkotelon kannen o-rengas. Edelleen ihmettelen pikku o-renkaiden merkitystä...

tmth
13-09-2006, 08:18
Itse olen ostanut kymmeniä suodattimia M40 ja M50 moottoreihin, ja aina on mukana ollut se pieni o-rengaskin ja suodattimen kannen pulttiin kupari tiiviste, usein myös öljyn tyhjennysropun tiiviste. Suodattimet on olleet yleensä KL-varaosista tai motonetista.

Kentsu
13-09-2006, 10:15
...myös öljyn tyhjennysropun tiiviste...

Jäi mainitsematta että tuo myös oli siinä orggis-suodattimessa. Eli suotimen lisäksi iso o-rengas ja öljypropun kuparitiiviste.

Kilpuri
18-09-2006, 17:15
Äsken KL:n "hulluilta päiviltä" ostamassani Hengst (ei ollu MANN:ia 328:iin) suodattimessa ei ollut noita pikkuruisia O-renkaita. Samalla kaverilleni osamassani 325i MANN-suotimessa oli yksi O-rengas. Hengst sisälsi kuitenkin proppuun uuden tiivisteen ja kannen ison O-renkaan.

Kannattaa siis valita MANN, jos pystyy.

Kentsu
10-09-2008, 06:50
Kokeillaans onko jengi viisastunut parissa vuodessa ;) Noiden pienten o-renkaiden merkitys siis myös edelleen epäselvä.

Cell
10-09-2008, 09:54
Nuo pienet o-renkaat tiivistävät reikää joka johtaa suoraan öljypohjaan. Reikähän on olemassa siksi, että suodatinkotelon kantta avatessa se tyhjenee öljypohjaan, eikä konehuoneeseen. Mikäli nuo pettävät tai vuotavat, karkaa öljyvirta takaisin öljypohjaan ja paineet laskevat. Mikäli vuoto on vain pieni, tyhjenevät öljykanavat ja suodatinkotelo auton seisoessa, jolloin öljynpaineen nousu kestää pidempään käynnistyksessä pumpun joutuessa ensin täyttämään kanavat.

EM^
10-09-2008, 17:13
Itse olen myös kiinnittänyt joskus huomiota siihen että painevalo sammuu vasta 2-3sek kuluttua (yleensä kun auto on seissyt pitempään), kun yleensä autoissa joilla olen ajanut se sammuu käynnistyksen aikana. Huomasinkin viimevuonna öljyjä vaihtaessa että nuita kahta o-rengasta ei ollut suotimen kannessa ollenkaan paikallaan, ja kävin wetteriltä tilaamassa sellaiset, mutta niiden laittaminen paikalleen ei kyllä vaikuttanut öljynpainevalon käyttäytymiseen mitenkään. Moottorina siis M52B25.

Kentsu
10-09-2008, 19:25
Itse olen myös kiinnittänyt joskus huomiota siihen että painevalo sammuu vasta 2-3sek kuluttua (yleensä kun auto on seissyt pitempään), kun yleensä autoissa joilla olen ajanut se sammuu käynnistyksen aikana. Huomasinkin viimevuonna öljyjä vaihtaessa että nuita kahta o-rengasta ei ollut suotimen kannessa ollenkaan paikallaan, ja kävin wetteriltä tilaamassa sellaiset, mutta niiden laittaminen paikalleen ei kyllä vaikuttanut öljynpainevalon käyttäytymiseen mitenkään. Moottorina siis M52B25.

Juu mullakin kyllä nuo o-renkaat on kyllä vaihdettu ja ei sillä tunnu tähän vaikutusta olevan. Tosiaan yllättävän kauan tuo painevalo killittää ja juurikin kylmänä... sou not, pelannuthan tuo on normaalisti.

Cell
10-09-2008, 23:16
Jos painevalo jää killittämään voi vikana olla myös vuotava takaiskuventtiili suodatinkotelossa. Päästää hiljalleen öljykanavat ja suodatinkotelon tyhjäksi.

jaloju-w
16-09-2008, 07:56
Onko sulla kuvaa tai osaatko kertoa tarkemmin missä tuo takaisku sijaitsee. Muuten noista suodattimista, olen tilannut KL-varaosasta suodattimet ennen koska luulin että ne on samanlaisia kuin alkuperäiset. Näin ei kuitenkaan ole. Alkuperäisessä suodattimessa on isompi kaulus, joka tulee suodatinkannen putken päälle. Se on myös huomattavasti tiukempi kuin noiden varaosasuotimien. Hinta on kylläkin jotain 20 euron luokkaa, mutta omalta kohdalta voin sanoa, että oli vaikutusta tuohon öljynpainevalon sammumisnopeuteen.

Cell
16-09-2008, 11:56
Suodattimen jalan pohjassa se on, en sen tarkemmin osaa sanoa, muistaakseni näkyy suoraan kun ottaa jalan irti lohkosta.

disu
16-04-2013, 07:53
Mikä on näiden kahden pienemmän o-renkaiden koko? Itselläkään ei tullut noita mukana, mutta arvelin jos laittais kuitenkin uudet, kun aika kasaan on painunu noi vanhat.

edit: vastaan itselleni 12mm ulko ja 7mm sisä, paksuus 2.5mm. käyvät ainakin m52 koneisiin.