PDA

View Full Version : E39 vm99 ilmastoinnin haju

rle
10-05-2006, 21:31
Mistähän voisi johtu, että auton sisälle tulee ajoittain pahaa hajua? Autossani on automaatti-ilmastointi, joka pelaa normaalisti. En ole päässyt jyvälle tuleeko haju silloin kun automaatti on päällä tai ei. Välillä tulee melkoinen pössähdys pahaa hajua. Onko sisäilmalle muita suodattimia kuin konehuoneen puolella?

Axum
10-05-2006, 21:32
Raitisilman-suodatin vaihtoon!

rle
10-05-2006, 21:35
Siis ne mitkä on konetilassa molemminpuolin vai?

Raitisilman-suodatin vaihtoon!

Moonshine
10-05-2006, 21:37
Raitisilman-suodatin vaihtoon! Ja sitten jos/kun tuo ei auta niin sitten kennon desinfiointi . Itselläni sama homma. Tiedän että BMW:llä on omat ohjeet tuolle desinfioinnille, mutta onko noista joka varaosaputkassa myytävistä "desinfiointivaahdoista" mihinkään? Eli niistä jotka ilmeisesti ruiskutetaan sisään ilmanottoaukosta sellaisella pitkällä ohuella putkella.

Edit: Tuolta voi katsoa yhden version kuinka tehdä tuo asia -> http://www.bmwtips.com/tipsntricks/AC/smell.htm

dama
10-05-2006, 21:46
Kokemuksesta sanon että raitisilmasuodattimet vaihtoon ja ilmastointilaiteen puhdistusvaahto konehuoneen puolelta ruiskutetaan kanaviin . Haju hävis ja homma ok. Ja jatkossa ilmastointi kytketään pois muutama kilsa ennen perille saapumista näin kosteus haihtuu kennolta ja hajua ei synny niin helposti.

terv dave

Jarde
10-05-2006, 22:03
Ja sitten jos/kun tuo ei auta niin sitten kennon desinfiointi . Itselläni sama homma. Tiedän että BMW:llä on omat ohjeet tuolle desinfioinnille, mutta onko noista joka varaosaputkassa myytävistä "desinfiointivaahdoista" mihinkään? Eli niistä jotka ilmeisesti ruiskutetaan sisään ilmanottoaukosta sellaisella pitkällä ohuella putkella.

Edit: Tuolta voi katsoa yhden version kuinka tehdä tuo asia -> http://www.bmwtips.com/tipsntricks/AC/smell.htm
CRC-puhdistusvaahdolla lähti pahat hajut, mutta tilalle tuli tuon puhdistusaineen "tuoksu". Se letku jäi mulla kiinni johonkin ja meinas paniikki iskeä, mutta onneksi lähti kun aikansa houkutteli.

Bemariliikkeessä desifioivat ilmastointihuollossa jollain tenun hajuisella aineella, josta ei jäänyt pidemmäksi aikaa mitään ylimääräisiä "tuoksuja".

TJJ
10-05-2006, 22:43
"Sattumalta" tutkin tänään itsekin juuri tätä juttua, auto ei haise pahalta mutta satunnaisesti haistan selvän etikan hajun ja sekin näköjään johtuu samasta asiasta eli bakteereja kennossa.

Taidanpa tehdä tuon BMW:n ohjeen/jenkkisivun mukaan. Mutta mitä ainetta käyttäisi?
Mikä on vastaavaa kuin tuo "Professional LYSOL Brand No-rinse Sanitizer"?
Tässä muutama vastaantullut vaihtoehto:
http://www.cc-company.fi/ccdesi.htm
http://www.cc-company.fi/ccdepro.htm

Jälkimmäinen vaan on tulenarkaa joten uskaltaakohan sitä kokeilla...

KFZ-Koenig
11-05-2006, 07:30
Ite koitin desinfioida pirtulla, jota suihkutin sumutinpullolla konehuoneen puolelta sisään. Hajut pysy poissa useamman kuukauden, mutta sitten iski taas takasin. Hyvänä puolena pirtussa on se, ettei se haise itsessään miltään.

Laittakaapas kertomuksia miten onnistuitte omilla aineillanne ja kuinka kauan hajut pysyi pois.

TJJ
11-05-2006, 08:03
Tiedän että BMW:llä on omat ohjeet tuolle desinfioinnille, mutta onko noista joka varaosaputkassa myytävistä "desinfiointivaahdoista" mihinkään?Voisi kyllä olettaa, että tuollainen vaahto ei ole kunnon ratkaisu, sehän vain jää kennon pinnalle ja leviää siitä sisäilmaan kun taas BMW:n ohjeessa aine menee suoraa kennolle/kennon koteloon, huuhtelee sen ja bakteerit valuu auton alle. Ja kun tuon on kerran tehnyt niin jatkossa homma on helppo ja nopea tehdä uudestaan.

Rahu
11-05-2006, 09:29
Mä olen itse tehnyt sen tällä aineella ja lopputulos on ollut hyvä, tosin mulla ei ole se koskaan päässyt vielä haisemaankaan kun pari kertaa vuodessa tuon putsaa.

Pystyn hommaamaan tuota ainetta sitä tarvitseville tosin hinta ei ole mikään halpa kun firman kautta otan ja alvin joudun maksamaan niin hinnaksi jää mullekin 45€. Tuosta riittää varmasti ainakin neljään puhdistus kertaan.

Jos porukkaa kiinnostaa niin laittakaa nimiä niin voin hommata tuota.

Moonshine
11-05-2006, 09:31
Mä olen itse tehnyt sen tällä aineella ja lopputulos on ollut hyvä, tosin mulla ei ole se koskaan päässyt vielä haisemaankaan kun pari kertaa vuodessa tuon putsaa.

Siis suihkutatko tuon suoraan kennolle, vai ilman sisäänotosta kanaviin?

TJJ
11-05-2006, 09:36
Toimisikohan tuo jos tekee BMW:n ohjeen mukaan, taitaa olla sama aine kuin tuo spray: http://www.zep.fi/?open=12

KFZ-Koenig
11-05-2006, 12:31
Toimisikohan tuo jos tekee BMW:n ohjeen mukaan, taitaa olla sama aine kuin tuo spray: http://www.zep.fi/?open=12

Tuo pullotettu aine pitäis saada vaan huuhdeltua pois ja tuo spray-pullossa oleva vaahto lähtee sitten itse kondenssiveden mukana. Jotenkin olen kyllä skeptinen sen suhteen, etti toi vaahto kulkisi kennolle asti vaan jäisi johonkin pitkistä putkista (jos sumuttaa konehuoneen puolelta).

Nuo ostomäärät kummallekin purkkityypille on muuten aika isoja, jos aikoo ostaa ilman välikäsiä.

Pitää käydä katteleen jalkatilasta, jos vaikka löytyis samanlainen rakenne E38:sta kuin E39:stä ja vois porata reiän ton edellisen sivun E39-ohjeen mukaan. Tuntuu ohje ihan luotettavalta.

Rahu
11-05-2006, 15:41
Moonshine: Ilmakanaviin, puhallin täysille että on kunnon imu ja sitten suihkii niin kyllä se näyttäis ilmavirran mukana menevän, sitten kun on omasta mielestä tarpeeksi suihkuttanut niin sammuttaa puhalluksen ja antaa vaikuttaa ja sen jälkeen taas täysille.

Tästä jää joksikin aikaa tuoksu autoon mutta ei ole missään nimessä vastenmielinen, lähinnä raikas tuoksu.

TJJ:Ei taida olla ihan samaa, tätä vaahtoa ei tarvitse huuhdella toisin kuin tuota nestettä.

TJJ
11-05-2006, 15:52
Toisaalta nyt epäilyttää onko tuo Foaming Coil Cleaner tai Coilex lainkaan desinfioiva vai puhdistaako se vain kennon tavallisesta liasta. Maahantuojan mukaan auton ilmastoinnille sopiva tuote on Zep AC Car ja sen tiedoissa taas lukee selvästi, että se desinfioi mutta noissa kahdessa sitä ei mainita. Hitto kun on taas vaikeaa, minä suihkutan tuon kohta Tolulla...

suffeli
11-05-2006, 17:24
Perskules, tää threadi ilmestyi juuri kun meinasin ite tällaisen perustaa :) Itellä on sama ongelma, että ilmastoinnin vehkeissä on jotain haisevaa. Jos en väärin muista, niin TISsin mukaan hajut on normaalia eikä sitä voi juurikaan välttää. Puhdistaa ja desinfioida pitäisi, ja itehän sen mielellään tekisi. Jos TJJ saat homman tehtyä, niin voisit konsultoida sit mua siitä?

TJJ
11-05-2006, 18:07
Nyt on tehty ilmastoinnin kennon kohdalle reikä ja suihkutettu sinne alla olevan linkin mukaista Liqui Moly 4087 ainetta. Ostin tuota taannoin ja purkki oli vielä lähes käyttämättä, tiedä sitten onko siitä jo tehot hävinnyt. Huomenna tietää tapahtuiko mitään...

Reiän tekeminen (ja koko homma) kuitenkin on aika nopea ja helppo juttu, juotoskolvilla sulattelin ja varoin ettei muovinpalat mene kotelon sisälle tukkimaan vesiputkia. Reikä taitaa olla noin puolet pienempi kuin tuossa ohjeessa. Sitten vaan tuon pullon mukana tullut letku sisään ja eri kohtiin/pituuksiin ainetta runsaasti niin että sitä tuli auton pohjasta. Tuo aine ei ole vaahtomaista vaan putken päästä tulee kirkas sumu. Varaosamaailma sitä möi (piti tilata) ainakin ennen. http://www.project-ford.de/index.php?q=howto_show&name=0011_klimaanlage_desinfizieren.htm

Reiän tukin muovituplalla ja reunoihin/päälle vielä butyylikumia.

suffeli
11-05-2006, 22:08
Infoa asiasta. Kaapattu TISsistä:
http://netti.ton.tut.fi/mybmw528/seka/ilmastoinninhaju.html

HBD
11-05-2006, 23:52
Omassa E39:ssä ilmastointia käytettäessä ei sinällään haise miltään, mutta kun napsauttaa sisäilman kierron päälle, tulee 20 sekunnin sisällä sellainen kuiva ja hiekkainen tuoksu ja jää voimaan kunnes kierron ottaa pois. Haju ei ole ärsyttävä tai paha mutta outo koska se on tosiaan samanlainen kuin hiekka pöllyäisi kovasti nenään.

Mikähän tuossa on jujuna. Raitisilma-suodattimet on vaihdettu maahantuonnin jälkeen joulukuussa, mutta tämä ei tuoksupuoleen vaikuttanut mitenkään.

suffeli
13-05-2006, 00:03
Löysin porukoiden autotallista puhdistusainetta: Wigam: CLEAN-AIR - Sanitizers for air-conditioners.
Ohjeissa lukee vain: spay inside the air-conditioning and heating ducts. Non corrosive. Eli mihin tota nyt sit suihkutetaan ja pitääkö puhallin olla päälle jne?? Ohjeissa ei puhuta mitään vaikutusajoista tms....

Nii ja onhan tuossa vielä hintalapputarra jossa lukee: Höyrystimen desinfiointi aerosoli. Jyväskylän autovaraosa oy. 16,50e.

Onko kukaan käyttänyt tota?

Rahu
13-05-2006, 09:10
Tulipa eilen putsattua taas ja ai että on raikasta taas..:D

TJJ
13-05-2006, 09:53
Huomenna tietää tapahtuiko mitään...Jotain taisi tapahtua, mutta tietysti tuli vähän kylmemmät ilmat, joten lopullinen varmistus jää myöhempään. Kuitenkin ilman seassa ollut tunkkaisuus ja kirpeä haju on kadonnut ja nyt ilmassa haistaa vain raittiin ilman/raitisilmasuodattimet (jotka pitää uusia kohta kun hiekkapölyt vähenee).

Stone
13-05-2006, 13:38

Pystyn hommaamaan tuota ainetta sitä tarvitseville tosin hinta ei ole mikään halpa kun firman kautta otan ja alvin joudun maksamaan niin hinnaksi jää mullekin 45€. Tuosta riittää varmasti ainakin neljään puhdistus kertaan.

Jos porukkaa kiinnostaa niin laittakaa nimiä niin voin hommata tuota.

Mulle pari purkkia voisit hommata, ainakin näin aluksi..:D

suffeli
14-05-2006, 17:00
Olen nyt pari kertaa laittanut tota Clean-Air vaahtoa ja selkeästi kyllä on hajut häipynyt. Tosin ei ihan täysin ja kun sisäkierron laittaa päälle, niin sieltä tulee edelleen hieman tuoksuja. Tosin niin vähän ettei se haittaa mitenkään, mut olishan sekin hyvä saada täysin hajuttomaksi. Mites se oikein toimii? Onko kellään tähän ratkaisua?

an13
14-05-2006, 22:26
Forte Air Conditioner Treatment http://www.forteuk.co.uk/Air_conditioner.htm on hyvin toimivaa tavaraa myös ja maksaa vain parikymppiä purkki.

Keimo
14-05-2006, 22:40
pitääpä kokeilla:

http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaanwijzing/overige_ACT.html

KFZ-Koenig
15-05-2006, 08:16
pitääpä kokeilla:

http://www.forte-nwe.com/FIN/gebruiksaanwijzing/overige_ACT.html

Kukakohan tällaista myy Hyvinkäällä, Riihimäellä tai pk-seudulla?

Lisäksi kiinnostaisi tietää, tuhoaako tämä aine bakteerit vai peittääkö vain niiden hajun? Aineen käyttö olisi ainakin vaivatonta...

Keimo
16-05-2006, 21:26
Kävin tänään hakemassa pullon Fortea Olarin AD-Autopaikasta (29 €). Netistä löytyy selkeät ohjeet miten se toimii. Jälleenmyyjä suositteli raitisilmasuodattimien poistoa ennen käsittelyä ja niinpä otin ne pois. Hakkasin niistä pölyt pois.

Homma toimii siis pääpiirteittäin niin, että ilmastointi täysille ja sisäilmankierto päälle (kaikki suulakkeet auki) ja pullo tyhjennetään sisälle (tyhjentyy itsestään). Auto käy noin 15 minuuttia noin ja sitten vielä 10min ovet kiinni sen jälkeen.

Ideana on, että ilmastointi kierrättää bakteeria tappavaa ainetta autossa, koska niitä itiöitä on myös penkeissä, siltä ei voi välttyä jos niitä on itse ilmastointilaitteessa ja putkissa. Haju on omenainen, koska itiöiden kuollessa niistä erittyy kaasuja, jotka tuo haju eliminoi.

Katsotaan huomenna miten homma toimi. Autoliikkeen mukaan on ainakin toiminut, kun ovat homman tehneet huoltojen yhteydessä.

Petri.Kekkonen
16-05-2006, 21:29
Homma toimii siis pääpiirteittäin niin, että ilmastointi täysille ja sisäilmankierto päälle (kaikki suulakkeet auki) ja pullo tyhjennetään sisälle (tyhjentyy itsestään). Auto käy noin 15 minuuttia noin ja sitten vielä 10min ovet kiinni sen jälkeen.
Pitää olla varmaan kohtuu lämmintä ennen kuin alkaa tehdä tuota, kun lämpötilan minimi on +16 astetta niin äkkiäkös se auton sisäilmankierrolla siihen jäähdyttää jos on +20 tai alle ulkona.

Rahu
16-05-2006, 21:37
Kävin tänään hakemassa pullon Fortea Olarin AD-Autopaikasta (29 €). Netistä löytyy selkeät ohjeet miten se toimii. Jälleenmyyjä suositteli raitisilmasuodattimien poistoa ennen käsittelyä ja niinpä otin ne pois. Hakkasin niistä pölyt pois.

Ideana on, että ilmastointi kierrättää bakteeria tappavaa ainetta autossa, koska niitä itiöitä on myös penkeissä, siltä ei voi välttyä jos niitä on itse ilmastointilaitteessa ja putkissa. Haju on omenainen, koska itiöiden kuollessa niistä erittyy kaasuja, jotka tuo haju eliminoi.

Katsotaan huomenna miten homma toimi. Autoliikkeen mukaan on ainakin toiminut, kun ovat homman tehneet huoltojen yhteydessä.
En oikein ymmärrä että miksi raitisilmasuodatin pitää poistaa ennen käsittelyä, eihän sillä ole mitään tekemistä tuon kanssa jos toimenpide tehdään sisäilmankierto päällä?

Enkä epäile yhtään etteikö autoliike kehuisi tuotteitaan mitä itse käyttää:rolf:

Onko kellään oikeesti niin pahoja hajuja että tuon toimivuuden voisi oikeesti todistaa?

Keimo
16-05-2006, 21:43
Niin, sanoinkin että myyjä totesi sen toimivaksi. Lopussa taisin sanoa, että katsotaan huomenna miten toimii eli testataan ensin ja sitten vasta mollataan.

Omassa autossa tulee hajua, kun ilmastointi lähtee päälle eli jos häipyy niin jotain hyötyä siitä on.

TJJ
16-05-2006, 22:33
Onko kellään oikeesti niin pahoja hajuja että tuon toimivuuden voisi oikeesti todistaa?Tuolla Suomi-24 laatupalstalla voisi olla parikin sopivaa ehdokasta :D
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=564&posting=22000000016308375
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=564&posting=22000000016439074

Rahu
16-05-2006, 22:53
Tuolla Suomi-24 laatupalstalla voisi olla parikin sopivaa ehdokasta :D
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=564&posting=22000000016308375
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=564&posting=22000000016439074
Voi perkele mitä uunoja tuolla on, toivottavasti nuo ei tiedä tämän foorumin olemassa oloa:cry: Taitaa olla tuo paskan haju pienin ongelma noista vioista..

Keimo
17-05-2006, 12:56
No niin, auto tuoksuu omenalle Forten jälkeen. Vielä ei voi sanoa onko hajut pois, koska pitäisi olla kunnon helteet. Ei ainakaan vielä tunnu märän sukan tuoksua.

KFZ-Koenig
18-05-2006, 15:00
Suihkin pirtua kanaviin (taas) ja hajut lähti jälleen pois. Toivottavasti kestää kesän loppuun ja sitten voikin uusia taas käsittelyn. 1l pullo maksoi muistaakseni 3€ ja siitä riittää kolmeen-neljään käsittelyyn. Melko edullista :D

Stone
18-05-2006, 17:22
Suihkin pirtua kanaviin (taas) ja hajut lähti jälleen pois. Toivottavasti kestää kesän loppuun ja sitten voikin uusia taas käsittelyn. 1l pullo maksoi muistaakseni 3€ ja siitä riittää kolmeen-neljään käsittelyyn. Melko edullista :D

Ens kerralla laitat vain 8dl ja loput kurkusta alas.. Tulee nimittäin vielä halvemmaksi..:rolf:

rle
29-05-2006, 21:13
En oikein ymmärrä että miksi raitisilmasuodatin pitää poistaa ennen käsittelyä, eihän sillä ole mitään tekemistä tuon kanssa jos toimenpide tehdään sisäilmankierto päällä?

Enkä epäile yhtään etteikö autoliike kehuisi tuotteitaan mitä itse käyttää:rolf:

Onko kellään oikeesti niin pahoja hajuja että tuon toimivuuden voisi oikeesti todistaa?

Mulla oli melkoset käryt autossa. Haisi ihan pelikassille. Ostin putelin fortea Automaasta ja CRC:n puhdistusvaahtoa motonetista. Vaahtoa tuuppasin konetilan puolelta. Näiden käsittelyjen jälkeen hajua ei ole tullut ja verhoilutkin tuoksuvat raikkaalta. Forten käsittelyn jälkeen sai tuulettaa autoa melkoisesti. Meikäläistä sen haju ei miellyttänyt. :jep:

525TDS Touring
30-05-2006, 16:06
Pitää olla varmaan kohtuu lämmintä ennen kuin alkaa tehdä tuota, kun lämpötilan minimi on +16 astetta niin äkkiäkös se auton sisäilmankierrolla siihen jäähdyttää jos on +20 tai alle ulkona.

Kyllä se sillä 16° puhaltaa kylmintä mahdollista, eikä jää siihen 16°.:jep: Olis vaan selkeempi jos näyttöön tulis teksti min.

juhape
30-05-2006, 20:16
Isäukon autossa haisi viime kesänä kans ihan sukkamehulle. Siihen laitettiin just sellainen aine jossa piti auto olla käynnissä sisäkierto päällä ja purkki tyhjenemään etujalkatilaan. Muutaman päivän siellä haisi sellainen puhdistusaine mutta sen jälkeen oli raikas auto. Eikä ole tullut hajuja sen jälkeen.

Jesper
30-05-2006, 20:47
Mistä saa fortea pk-seudulla? hinta? Pirtulle mä keksin kyllä parempaa käyttöä kun auton putsaus... ;)

rle
30-05-2006, 21:13
Mistä saa fortea pk-seudulla? hinta? Pirtulle mä keksin kyllä parempaa käyttöä kun auton putsaus... ;)

Itse katselin mahdollisia jälleenmyyjiä Tecalemitin sivujen kautta. Sieltä löysin muunmuassa Käyttöauto liikkeen ja kävin sieltä kyselemässä, mutta he eivät saa tuotetta myydä yksityisille. Käyttävät kuitenkin sitä omassa huollossaan.

Automaasta sain sitä ostettua, mutta siellä oli tuttu kaveri töissä. Hinta oli jotain 24€.

Keimo
30-05-2006, 22:17
AD-autopaikka Olari.

Lähtökohtaisesti ei saa myydä suoraan asiakkaalle, mutta juttelin PKI-seudun edustajan kanssa, niin sanoi, että saa myydä jos ko. paikka antaa ohjeet mukaan. Soita sille edustajalle jos tulee ongelmia. Vantaalla oli toinen paikka, mutta en muista nyt mikä se oli.

Sturmovik
02-06-2006, 17:50
Pitäisi E34 ilmastointi putsata, ostin CRC:n putsaus vaahtoa paikallisesta varaosaliikkeestä. Mistäs se ilmastointi ottaa tuloilmansa, eli minne sitä vaahtoa suihkutetaan? Konehuoneen puolelta vai raitisilmasuodatin irti ja sieltä suoraan kennoon?

rle
04-06-2006, 21:42
Pitäisi E34 ilmastointi putsata, ostin CRC:n putsaus vaahtoa paikallisesta varaosaliikkeestä. Mistäs se ilmastointi ottaa tuloilmansa, eli minne sitä vaahtoa suihkutetaan? Konehuoneen puolelta vai raitisilmasuodatin irti ja sieltä suoraan kennoon?

Raitisilmasuodattimet ja siittä lähtevät kanavat kojelautaan asti pois. Sinne ainetta. :jep:

Moonshine
04-06-2006, 21:57
Raitisilmasuodattimet ja siittä lähtevät kanavat kojelautaan asti pois. Sinne ainetta. :jep:

Tuon CRC vaahdon mukanahan tulee kieppi sellaista ohutta letkua, jolla aineen saa työnnettyä ilmastoinnin syövereihin, joten tarvinneeko noita kanavia käydä purkamaan?

rle
05-06-2006, 21:56
Tuon CRC vaahdon mukanahan tulee kieppi sellaista ohutta letkua, jolla aineen saa työnnettyä ilmastoinnin syövereihin, joten tarvinneeko noita kanavia käydä purkamaan?

No samalla vaivalla ne irti ottaa jos suodattimetkin irroittaa. Helpompi nähdä mihin sen letkun työntää.
:jep:

Ati77
06-06-2006, 07:17
Voisi kyllä olettaa, että tuollainen vaahto ei ole kunnon ratkaisu, sehän vain jää kennon pinnalle ja leviää siitä sisäilmaan kun taas BMW:n ohjeessa aine menee suoraa kennolle/kennon koteloon, huuhtelee sen ja bakteerit valuu auton alle. Ja kun tuon on kerran tehnyt niin jatkossa homma on helppo ja nopea tehdä uudestaan.

Mikäs se BMW:n ohje on?Onko se missä irrotetaan kuskinpuolelta keskikonsolista paneli ja porataan ilmastointi käytävän kylkeen reikä ja siitä suihkitaan...jne....?

TJJ
06-06-2006, 07:57
Onko se missä irrotetaan kuskinpuolelta keskikonsolista paneli ja porataan ilmastointi käytävän kylkeen reikä ja siitä suihkitaan...jne....?Se juuri, BMW:llähän on pari ohjetta, alussa ohjeissa oli vain noita helppoja tapoja (jotka jenkkien mukaan ei toiminut, täällä bakteerikasvu ei ehkä ole yhtä voimakasta joten ne taitaa toimia) ja sitten myöhemmin ilmestyi tuo poraaminen josta sitten tämä ohje on kotikäyttöön tehty muunnelma: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/AC/smell.htm

TJJ
08-06-2006, 14:53
Kuitenkin ilman seassa ollut tunkkaisuus ja kirpeä haju on kadonnut ja nyt ilmassa haistaa vain raittiin ilman/raitisilmasuodattimet (jotka pitää uusia kohta kun hiekkapölyt vähenee).Tänään sitten alkoikin ilmastointi haista vanhoilta sukilta... Kävin ostamassa uudet raitisilmasuodattimet ja taas on raikasta.

WarHead
12-06-2006, 10:09
itellä viikon vanhat aktiivihiilisuodattimet, vielä Original Teile laatua, mutta toosan tuoksua lievästi ilmassa, kun kylmästöitiä käyttää. Tuoksu kyllä häviää vartin sisään, mutta täytynee siis putsata järjestelmä. Ongelma siis suodattimen ja kylmästöinnin välillä.
Eipä silti etteikö toosan tuoksu ole joskus paikallaan, mutta että kokoajan...

Petri.Kekkonen
21-06-2006, 15:53
Nyt haisee mullakin märkä koira tms. välillä kun kytkee ilmastointia päälle/pois ajossa. Aina ei haise.

Pirtua ois kotosalla valmiina, joten tätäkin voisin kokeilla. Pistit siis johonkin spraypulloon tuota ja siitä suihkutit kanaviin? Hirveän suuriä määriä ei varmaan uskalla kerralla suihkuttaa?

Toinen vaihtoehto ois sitten se CRC:n aine, ja kolmas että veis johonkin huoltoon. Sama kai kokeilla halvimmasta alkaen näitä?

TJJ
21-06-2006, 16:34
Pirtua ois kotosalla valmiina, joten tätäkin voisin kokeilla. Pistit siis johonkin spraypulloon tuota ja siitä suihkutit kanaviin? Hirveän suuriä määriä ei varmaan uskalla kerralla suihkuttaa?Eihän pirtusumua vaan voi samalla mennä puhaltimen laakeriin...?

Petri.Kekkonen
21-06-2006, 20:10
Eihän pirtusumua vaan voi samalla mennä puhaltimen laakeriin...?
Enpäs tiedä tuosta. Luulis että yhtä paljon se CRC:n vaahtokin sinne menee, vai toimiiko vaahto sitten tuossa suhteessa eri tavoi? CRC maksais 8,50€ eli ei tässä suurista säästöistä ole tietenkään kysymys....:rolleyes:

k23811
21-06-2006, 20:30
Omassa e46:ssa haissut jo pari vuotta "sukka", kun laittoi ilmastoinnin pois päältä lumihiutaleesta ja koneisto alkoi lämmetä. Ostin sitten Liqui Molyn spraypullon ja turautin sen suoraan puhaltimelle, auttoi yhden päivän ja taas sama haju jatkui.

Autopower.se -sivuilla olivat käyttäneet menestyksellä Virkon S -nimistä desinfiointiainetta myöskin puhaltimelle spruutattuna ja kokeilin itsekin sitä (saa apteekista, kotieläinkaupoista yms). 1% seosta reilu desin verran painesumuttimella taas suoraan puhaltimelle ja vähän ympäriinsäkin, sitten iltapäivän verran tuoksui kloori (uimahalli) autossa, mutta nyt ei ole ollut pariin viikkoon mitään hajuja vaikka ilmastointia on käytetty pois päältäkin.

Tiedä sitten, kuinka hyvää tekee puhaltimelle, mutta ei tota hajuakaan kestä ja suoraan evaporaattoriin suihkuttaminen ei ole yhtä helppoa. Nyt voi tehdä käsittelyn helposti uudelleenkin ja aine on todella halpaa, 23 euron purkista riittää 50 litraan 1% seosta...

KFZ-Koenig
21-06-2006, 22:38
Nyt haisee mullakin märkä koira tms. välillä kun kytkee ilmastointia päälle/pois ajossa. Aina ei haise.

Pirtua ois kotosalla valmiina, joten tätäkin voisin kokeilla. Pistit siis johonkin spraypulloon tuota ja siitä suihkutit kanaviin? Hirveän suuriä määriä ei varmaan uskalla kerralla suihkuttaa?

Toinen vaihtoehto ois sitten se CRC:n aine, ja kolmas että veis johonkin huoltoon. Sama kai kokeilla halvimmasta alkaen näitä?

Pistin sellaseen tavalliseen sumutinpulloon. Nyt on ollut hajut pois käsittelyn jälkeen ja raitisilmasuodattimia en edes vaihtanut.

Eihän pirtusumua vaan voi samalla mennä puhaltimen laakeriin...?

Tuota en tiedä, mutta sumuttelin ekan kerran pirtua kanaviin 2 vuotta tjsp sitten ja muistaakseni viime kesänä, sekä nyt. Ei mulla mikään puhaltimen laakeri silti ole hajonnut. Tiedä sitten onko E39:ssä tilanne erilainen kuin E38:ssa. Eipä tolla pirtulla nyt mitään euroja säästä, mutta sitä kun sattuu olemaan vielä hyllyssä, niin olen sitten sitä käytellyt. Pirtu nyt ainakin tappaa ne pöpöt, eikä vaan peitä hajua.

Petri.Kekkonen
25-06-2006, 18:55
Pistin sellaseen tavalliseen sumutinpulloon. Nyt on ollut hajut pois käsittelyn jälkeen ja raitisilmasuodattimia en edes vaihtanut.
Tänään sumuttelin sitten pirtua. Ihmettelin vain sitä, että normaalisti kun oli ilmastointi päällä, ei se ottanut ilmaa sieltä suodattimilta ollenkaan. Kokeilin monenlaista mutta ei. Ainoa mikä auttoi oli huurteenpoiston nappi.

Saas nyt nähdä vaikuttaako pirtu hajuun, ainakin auto haisi sisältä tosi mukasti tenulta hetken.

harald
25-06-2006, 21:28
Tänään sumuttelin sitten pirtua. Ihmettelin vain sitä, että normaalisti kun oli ilmastointi päällä, ei se ottanut ilmaa sieltä suodattimilta ollenkaan. Kokeilin monenlaista mutta ei. Ainoa mikä auttoi oli huurteenpoiston nappi.

Samaa ihmettelin kun löin CRC:n vaahdot sisään. Kyllä hajut lähti, toivottavasti pysyy raikkaana pidempäänkin.

Petri.Kekkonen
02-07-2006, 10:04
Ei tuo eka pirturuiskutus auttanut mitään. Voisin kokeilla uudestaan kun nyt on vielä pirtua. Onko tuo huurteenpoistoasetus tosiaan ainoa tapa saada auto ottamaan ulkoa sitä ilmaa, vai miten tuo homma kannattais hoitaa?

525TDS Touring
02-07-2006, 15:39

Sulla on ilmeisesti automaattinen ilmastointi? Sillai ei pitäis ilmankierto mennä päälle, kun ottaa automaattisen kierron pois päältä, eikä laita lämpöasteita minimiin, eli 16°C.

juhape
02-07-2006, 17:26
Mitä te temppuilette noiden kaikenmaailman vaahtojen ja pirtujen kanssa.
Ostakaa se auton sisälle laitettava ilmastoinnin desinfiointispraypullo. Sisäkiertopäälle ,puhallin täysille ja puteli tyhjenemään autoon. Lähtee hajut !!!

Petri.Kekkonen
02-07-2006, 18:41
Ostakaa se auton sisälle laitettava ilmastoinnin desinfiointispraypullo. Sisäkiertopäälle ,puhallin täysille ja puteli tyhjenemään autoon. Lähtee hajut !!!
Voisinpa ostaa jos vain tietäisin mistä sen sais? Ilmeisesti joku ilmastointihuoltoja tekevä liike vois noita myydä?

Petri.Kekkonen
02-07-2006, 18:43
Sillai ei pitäis ilmankierto mennä päälle, kun ottaa automaattisen kierron pois päältä, eikä laita lämpöasteita minimiin, eli 16°C.
Juu, on automaatti.

Viimeks kun pirtua suihkuttelin oli asteet jotain 21-22 ja auto melko kuuma sisältä. Eli ottaiskohan sitten paremmin ulkoa jos on viileämpi auto sisältä ja viileämpää myös ulkona. Kokeilin mielestäni sen sisäkiertonapin eri vaihtoehtoja, mutta ei auttanut silloin. Ulkoa ottavaa moodiahan sillä napilla ei voi pakottaa, vain se A-kierto ja sisäkierto löytyy.

juhape
02-07-2006, 19:10
Voisinpa ostaa jos vain tietäisin mistä sen sais? Ilmeisesti joku ilmastointihuoltoja tekevä liike vois noita myydä?

Täällä Pieksämäellä sitä myy ihan tavallinen autotarvikeliike. Aineen merkkiä en nyt muista. Isän autoon sitä laitettiin viime syksynä ei ole sen jälkeen haissut.

TJJ
02-07-2006, 19:10
Ulkoa ottavaa moodiahan sillä napilla ei voi pakottaa, vain se A-kierto ja sisäkierto löytyy.Voi pakottaa, siinähän on kolme asentoa.

Petri.Kekkonen
02-07-2006, 19:44
Voi pakottaa, siinähän on kolme asentoa.
Sitten täytyy opiskella käyttöohjetta hiukan... :rolleyes:

TJJ
02-07-2006, 19:57
Sitten täytyy opiskella käyttöohjetta hiukan... :rolleyes:Eli silloin kun nappulassa ei pala valoja otetaan ilma ulkoa, kun palaa vasen valo on automaattikierto päällä ja kun oikea valo palaa on sisäkierto päällä.

525TDS Touring
02-07-2006, 21:11
Mitä te temppuilette noiden kaikenmaailman vaahtojen ja pirtujen kanssa.

Joo.. auttaa viikon pari, ja sen jälkeen saa putsata ikkunat :D

Shadow-line
02-07-2006, 21:35

Juurikin näin kävi mulle, paitsi että hajut pois vain muutaman päivän...
Oon kokeillu ulkoa/sisältä, halvoilla/kalliilla aineilla pois hajua, aina epäonnistunut. :)
Taitaa olla paksun rihmaston peitossa meikän kenno!

juhape
02-07-2006, 22:23

Putsata ikkunat??? Tottahan se tietysti on jos sitä kasvustoa on paljon kertynyt sinne kennoon niin eihän se lähde sieltä kuin fyysisesti poistamalla. Nämä desinfiointiaineet vaan tappaa sen ja silloinhan se haju loppuu. Mutta kait se itse kasvusto jää kuolleena sinne ja on näin otollinen kasvualusta uudelleen kunhan saa vain kosteutta ja lämpöä.

Eli kannattaa aina laittaa ilmastointi pois päältä muutama kilometri ennen stoppia.
Varsinkin jos on pitempään ajanut ja kennossa on paljon kosteutta. Ehtii siinä parin kilometrin aikana kuivahtaa eikä pääse sienet kasvamaan.

-Tapi
03-07-2006, 07:32
Putsata ikkunat??? Tottahan se tietysti on jos sitä kasvustoa on paljon kertynyt sinne kennoon niin eihän se lähde sieltä kuin fyysisesti poistamalla. Nämä desinfiointiaineet vaan tappaa sen ja silloinhan se haju loppuu. Mutta kait se itse kasvusto jää kuolleena sinne ja on näin otollinen kasvualusta uudelleen kunhan saa vain kosteutta ja lämpöä.

Eli kannattaa aina laittaa ilmastointi pois päältä muutama kilometri ennen stoppia.
Varsinkin jos on pitempään ajanut ja kennossa on paljon kosteutta. Ehtii siinä parin kilometrin aikana kuivahtaa eikä pääse sienet kasvamaan.

Alu tekstistäsi OK, mutta loppua voisit vähän ajatella.

Mitä saavutat sammuttamalla ilmastoinnin ajon aikana?
-Kenno kastuu
-Ilmaa kulkee isoja määriä kennon läpi
-Kaikki hiukkaset ilmasta tarttuvat märkään kennoon.

Mitä jos sammuttaisit auton normaalisti ilman kikkailua?
-Kenno pysyy ohivirtaavan ilman ansiosta kuivana ajon aikana (pöly ei tartu niin herkästi)
-Sammutuksen jälkeen kenno kastuu
-Kennon läpi ei enää virtaa ilmaa, joten kenno kuivuu itsekseen hitaammin mutta ei myöskään saa itseensä hiukkasia kun ilmakaan ei virtaa.

TJJ
03-07-2006, 09:33
Oon kokeillu ulkoa/sisältä, halvoilla/kalliilla aineilla pois hajua, aina epäonnistunut. :) Taitaa olla paksun rihmaston peitossa meikän kenno!Mutta et ole kokeillut tehdä reikää tuon BMW:n ohjeen mukaan? Sillä aineen saa suoraa kennolle ja sopivalla aineella kennon kyllä pitäisi puhdistua.

Petri.Kekkonen
03-07-2006, 11:46
Eli silloin kun nappulassa ei pala valoja otetaan ilma ulkoa, kun palaa vasen valo on automaattikierto päällä ja kun oikea valo palaa on sisäkierto päällä.
Jep, näinhän tuo käyttöohjekirjakin kertoi kun tänään tarkistin. Vaan jostain syystä käytännössä ei tapahtunut näin ainakaan viimeksi, kun sitä pirtua suihkuttelin. Vaikka puhallus oli melkein täysillä ei ilmaa tuntunut virtaavan yhtään pellin alta suodattimilta lähteviin putkiin. Auton sisällä kyllä puhalsi hyvin viileää.

Paikallisessa korjaamossa desinfiointi maksaa 25€, eli ei hirveän kalliita aineita itse kannata ostaa. Taidan siis viedä tuonne tässä ehtiessäni. Oikeasti hajusta on tosi harvoin haittaa, mutta harmittaahan se silloinkin.

harald
03-07-2006, 12:30
Mutta et ole kokeillut tehdä reikää tuon BMW:n ohjeen mukaan? Sillä aineen saa suoraa kennolle ja sopivalla aineella kennon kyllä pitäisi puhdistua.

Ilmeisesti aika lähelle pääsee myös kun ottaa hanttarin puolen tulokanavan irti konehuoneen puolelta ja tunkee 40cm letkun moottorin siipien välistä niin pitkälle kun menee ? Itse tein noin. Ainakin toistaiseksi hajut lähti ja tuoksuu raikkaalle. Eipä olis ollut paha homma porailla pieni reikä sieltä kuskin jalkatilan kauttakaan (nyt kun tietää paikan...). Jos olis tehnyt sen reiän ja laittanut vaahtoa sitä kautta, niin yhdestä pullosta riittäisi varmaan 5-10 kertaan, jolloin sen kennon sais pidettyä aina puhtaana ja raikkaana.... CRC:n vaahto maksoi ~8€.

Kuten jo aikaisemmassa postauksessakin totesin, niin oli samoja vaikeuksia saada ilmastointilaite ottamaan ilmaa suodattimien kautta. Kokeilin kyllä monenlaista yhdistelmää, eri lämpötiloja jne, mutta aina vaan suodattimilta tuntui hyvin pieni ilmavirtaus. Sitten kun laittoi tuulilasin huurteenpoiston päälle, niin alkoi kova imu ja loputkin vaahdot läks laitteiston syövereihin.

Onkohan tämä ollut jotenkin erikoinen alkukesä tai kevät kun monella on tullut tuo ongelma ? Myöskin kakkosautossa tuntuu pieni "tuoksu" vaikka se on vasta reilun vuoden vanha. Viime kesänä ei mitään hajuja kummassakaan.

Moonshine
03-07-2006, 14:47
Eipä olis ollut paha homma porailla pieni reikä sieltä kuskin jalkatilan kauttakaan (nyt kun tietää paikan...). Jos olis tehnyt sen reiän ja laittanut vaahtoa sitä kautta, niin yhdestä pullosta riittäisi varmaan 5-10 kertaan, jolloin sen kennon sais pidettyä aina puhtaana ja raikkaana.... CRC:n vaahto maksoi ~8€.

Tämä saattaisi todellakin olla melko näppärä tapa, koska CRC vaahdon mukanahan tulee se ohut letku, eli varmaankin muutaman millin läpimitaltaan oleva reikä olisi aivan riittävä.

juhape
03-07-2006, 17:22
Alu tekstistäsi OK, mutta loppua voisit vähän ajatella.

Mitä saavutat sammuttamalla ilmastoinnin ajon aikana?
-Kenno kastuu
-Ilmaa kulkee isoja määriä kennon läpi
-Kaikki hiukkaset ilmasta tarttuvat märkään kennoon.

Ei se kenno ajon aikanakaan niin jäässä ole että olis kuiva, muutenhan se jäätyisi pikkuhiljaa umpeen. Ja mistä sitä pölyä ja hiukkasia sinne tulisi? Siellähän on ne raitisilmasuodattimet sitä varten. Joten edelleen olen sitä mieltä että hajuja voi välttää kun sammuttaa ilmastoinnin ja "kuivattaa" kennon ennenkuin pysähtyy.

-Tapi
04-07-2006, 07:26
Ei se kenno ajon aikanakaan niin jäässä ole että olis kuiva, muutenhan se jäätyisi pikkuhiljaa umpeen. Ja mistä sitä pölyä ja hiukkasia sinne tulisi? Siellähän on ne raitisilmasuodattimet sitä varten. Joten edelleen olen sitä mieltä että hajuja voi välttää kun sammuttaa ilmastoinnin ja "kuivattaa" kennon ennenkuin pysähtyy.

??? Häh?? Ei se kenno todellakaan jäädy tai edes kunnolla kastu kun ympärillä virtaa melkoinen kuutiomäärä ilmaa joka kuivattaa. Se kastuu vasta kun ilman virtaus loppuu.

Mistä sitä pölyä (eritoten siitepölyä) sinne kertyy.. samasta paikasta kuin aina: Suodattimen läpi sekä sisäkierron kautta. Eivät ne yksinkertaisesti ole niin tiiviitä/erottelukykyisiä etteivät päästäisi hiukkasia läpi. Jos suodatin olisi täydellinen eikä sisäkiertoa käytettäisi, ei kenno voisi koskaan haista koska sen pintaan ei pääsisi mitään partikkeleita. Näin ei vaan tosielämässä ole. Ilmastoinnillisiin suositellaan aina aktiivihiilimallia, koska sillä ollaan lähempänä puhdasta, vaikka absoluuttiseen hiukkasettomuuteen onkin valovuosien matka.

Et voita mitään sammuttamalla ilmastoinnin ajon aikana.

Minula on ilmastointi päällä huhtikuusta marraskuuhun yhtäjaksoisesti, ei hajuhaittoja.

juhape
04-07-2006, 21:52
??? Häh?? Ei se kenno todellakaan jäädy tai edes kunnolla kastu kun ympärillä virtaa melkoinen kuutiomäärä ilmaa joka kuivattaa. Se kastuu vasta kun ilman virtaus loppuu.

Jaaha, no miten sinne voi ilmanvirtauksen loputtua hetkessä kerääntyä desikaupalla vettä? Ei mitenkään koska se vesi on tiivistynyt sinne ajon aikana ja on siellä jäätyneenä/isoina pisaroina ja sulaa kun auto sammutetaan.

Eikä minullakaan ole yksikään ilmastoitu auto haissut vielä.

Petri.Kekkonen
04-07-2006, 22:00
Jaaha, no miten sinne voi ilmanvirtauksen loputtua hetkessä kerääntyä desikaupalla vettä? Ei mitenkään koska se vesi on tiivistynyt sinne ajon aikana ja on siellä jäätyneenä/isoina pisaroina ja sulaa kun auto sammutetaan.
Mun logiikalla vettä tiivistyy kennon läpi virtaavasta ilmasta kylmään kennoon koko ajan. Jäädy se kuitenkaan ei koska muuten kenno ois kohta tukossa.

Vähän samalla tavalla kondensoiva kuivausrumpu kuivattaa kumaa ja kosteaa ilmaa lämmönvaihtimessa, ja sitä kautta pyykkiä.

juhape
04-07-2006, 22:57
Mun logiikalla vettä tiivistyy kennon läpi virtaavasta ilmasta kylmään kennoon koko ajan. Jäädy se kuitenkaan ei koska muuten kenno ois kohta tukossa.

Vähän samalla tavalla kondensoiva kuivausrumpu kuivattaa kumaa ja kosteaa ilmaa lämmönvaihtimessa, ja sitä kautta pyykkiä.

No tuota tarkoitinkin....eli se kenno on koko ajan siellä märkänä niin kauan kuin ilmastointi on päällä. Kaikki vesi joka ei pysy kennossa valuu vedenpoisto reikien kautta ulos. Jos ilmastoinnissa on paineet kohdallaan/ainetta tarpeeksi niin kenno menee pakkasen puolelle kompuran pyöriessä ja sulaa taas kun kompura huilaa.

-Tapi
05-07-2006, 08:26
No tuota tarkoitinkin....eli se kenno on koko ajan siellä märkänä niin kauan kuin ilmastointi on päällä. Kaikki vesi joka ei pysy kennossa valuu vedenpoisto reikien kautta ulos. Jos ilmastoinnissa on paineet kohdallaan/ainetta tarpeeksi niin kenno menee pakkasen puolelle kompuran pyöriessä ja sulaa taas kun kompura huilaa.

Juhape: "Logiikkasi" on ihan johdonmukaista mutta silti ihan metsässä:)

Kenno ei ole kovin märkä kun ilmaa virtaa sen ympärillä. Ilmavirtauksella kun on melko suuri "kuivaava" vaikutus. Tämä toteutuu missä tahansa lämpötilaerossa. Kenno ei myöskään ole pakkasen puolella siinä mielessä että sen läpi virtaava iso lämmin ilmamassa lämmittää sitä tehokkaasti. Todellinen lämpötila kennolla lienee +5 - +15 asteen välillä.

Kun ilmavirtaus ympäriltä loppuu, kondensoituvaa vettä ei enää kuivata pinnalta vaan lämpötilaerot suurenevat (koska kenno kylmenee ilman läpivirtaavaa lämmintä ilmaa) ja vaihtuva ilmamäärä vähenee merkittävästi. Tällöin kenno kastuu, eli vesi tiivistyy kylmän kappaleen pinnalle (kondensoituu).

Suosittelenkin tekemään kotona havainnollistavia testejä, niin asia avautuu sinuellkin paremmin. Laita jokin alumiiniosa (suuri lämmönsiirtokyky) pakastimeen ja ota se sieltä pois jonkin ajan kuluttua. Jos jätät tuon osan pöydälle lämpimään, se kerää pinnalleen ympäröivästä ilmasta kosteuden (kondensoi). Jos sen sijaan puhallat sitä voimakkaasti koko ajan, huomaat ennen pyörtymistäsi että se lämpenee nopeammin ja kosteus siirtyikin takaisin ympäröivään ilmaan kastelematta pöytää.

-Tapi
05-07-2006, 08:29
Jos ilmastoinnissa on paineet kohdallaan/ainetta tarpeeksi niin kenno menee pakkasen puolelle kompuran pyöriessä ja sulaa taas kun kompura huilaa.

Kun ilmastoinnissa on ainetta tarpeeksi tai liikaa, se toimii edelleen kuten sen kuuluukin. Jos sitä on liian vähän, se ei lähde painekytkimen takia käyntiin. Ilmastointi perustuu painemuutokseen ja sen kylmentävä/lämmittävä vaikutus ei riipu aineen määrästä. Kompura huilaa välillä siksi, että paine-ero on kennolla riittävä tai että lauhduttimelta lähtevä neste on liian kuumaa. Ei se sulattele mitään.

ton1-87
05-07-2006, 11:43
vie liikkeeseen myrkkyjen vaihtoon,samalla varmaan laittavat järjestelmään puhdistus/homeenestoaineen.ainakin täälläpäin.

TJJ
05-07-2006, 12:51
vie liikkeeseen myrkkyjen vaihtoon,samalla varmaan laittavat järjestelmään puhdistus/homeenestoaineen.ainakin täälläpäin.Eihän se putkien sisällä oleva aine kennoa voi puhdistaa, kennon puhdistus on eri juttu ja se tehdään lisähinnasta.

juhape
05-07-2006, 17:07
Kun ilmastoinnissa on ainetta tarpeeksi tai liikaa, se toimii edelleen kuten sen kuuluukin. Jos sitä on liian vähän, se ei lähde painekytkimen takia käyntiin. Ilmastointi perustuu painemuutokseen ja sen kylmentävä/lämmittävä vaikutus ei riipu aineen määrästä. Kompura huilaa välillä siksi, että paine-ero on kennolla riittävä tai että lauhduttimelta lähtevä neste on liian kuumaa. Ei se sulattele mitään.

Aivan varmasti aineen määrällä, jos sitä on liian vähän, on vaikutusta
jäähdytystehoon.Ilmastointi kyllä käynnistyy jos ainetta on hiukan liian vähän mutta kompura napsuu vaan tiuhempaan ja ei tule kylmää kunnolla. Tarpeeksi vähän jos on niin silloin ei lähde käyntiin ollenkaan.
Ja se kenno sulaa/lämpenee silloin kun kompura huilaa.

-Tapi
05-07-2006, 17:42
Aivan varmasti aineen määrällä, jos sitä on liian vähän, on vaikutusta
jäähdytystehoon.Ilmastointi kyllä käynnistyy jos ainetta on hiukan liian vähän mutta kompura napsuu vaan tiuhempaan ja ei tule kylmää kunnolla. Tarpeeksi vähän jos on niin silloin ei lähde käyntiin ollenkaan.
Ja se kenno sulaa/lämpenee silloin kun kompura huilaa.

Suosittelen tutustumaan ilmastoinnin teoriaan, miten lämpö siirtyy ja miten sitä hyödynnetään auton ilmastoinnissa.

juhape
05-07-2006, 20:02
Suosittelen tutustumaan ilmastoinnin teoriaan, miten lämpö siirtyy ja miten sitä hyödynnetään auton ilmastoinnissa.

Ei tässä mitään tarkkaa teoriatietoa tarvita.
Kokemuksesta tiedän kuinka ilmastointi käyttäytyy jos ainetta on liian vähän (on ollut useampia ilmastoituja autoja joihin on aineita lisätty) ja toisekseen ollaan jo menty sivuun topicin alkuperäisestä aiheesta joten eipä tästä taida olla järkeä kiistellä tämän enempää.

-Tapi
06-07-2006, 07:32
Ei tässä mitään tarkkaa teoriatietoa tarvita.
Kokemuksesta tiedän kuinka ilmastointi käyttäytyy jos ainetta on liian vähän (on ollut useampia ilmastoituja autoja joihin on aineita lisätty) ja toisekseen ollaan jo menty sivuun topicin alkuperäisestä aiheesta joten eipä tästä taida olla järkeä kiistellä tämän enempää.

Ajattelin kiistellä vielä vastustelustasi huolimatta;)
Kun ilmastointisi on tehoton ja se korjaantuu ainetta lisäämällä, ei järjestelmä suinkaan kylmene enempää kuin aiemminkaan, vaan sen lämmönsitomiskapasiteetti suurenee. Koko rakennelma perustuu siihen, että kompressori puristaa aineen kasaan (=lämpenee, juu nou?). Seuraavaksi aine jäähdytetään tulikuumasta hieman alemmas mutta paineen kuitenkaan merkittävästi laskematta (keulan lauhdutin). Sitten aine virtaa höyrystimelle, mutta ennen höyrystintä se joutuu kulkemaan expansioventtiilin läpi, joka kuristaa virtausta. Koska kompressori imee samasta linjasta koko ajan uutta ainetta puristettavaksi, tulee expansioventtiilin ja kompressorin välille iso paine-ero. Kun paine laskee, lämpötila putoaa (sama lämpötilaero kuin pari riviä ylempänä). Kun linjan lämpötila putoaa, sitä hyödynnetään laittamalla sille kohtaa kenno joka jäähdyttää ulkoilmaa.

Kun ainetta on liian vähän, lämpötilaero pysyy samana mutta ainetta virtaa järjestelmässä vähemmän. Tällöin kennon läpi kulkeva ilmamäärä ehtii lämmittämään ainetta enemmän kuin normaalisti. Kompressorilta lähtevä neste on edelleen yhtä kuumaa kuin aiemminkin, samoin exalta lähtevä kylmä neste. Exa säätyy nestemäärän mukaan, joten vähäinen määrä ei poikkea paljosta toiminnan kannalta. Vain kapasiteetti pienenee.

Kenno ei jäädy, ellei ulkolämpötila ole erittäin alhainen ilmastoinnin ollessa käynnissä. Sekin on estetty anturilla, joka on kytketty kertomaan järjestelmälle ulkolämpötila. Tällöinkään ilmastoinnin oma teho ei riitä jäädyttämään freonijohdannaisiaan.

Et siis voita mitään sammuttamalla ilmastoinnin ajon aikana. Kennon mekaanisella puhdistamisella on parempi lopputulos mutta sekin menee hukkaan väärällä ilmastoinnin käyttötavalla. Kondenssivesi on tarkoitettu virtaamaan autosta ulos auton ollessa parkissa. Jos vettä tulisi ajon aikana, se ei olisi mahdollista kuin erittäin pienillä puhallustehoilla tai suljetulla tuloilmakanavalla. Kennon pintaan kerääntyvä siitepöly on hyvä kasvualusta bakteereille ja sen estämiseksi tulisi kenno pitää mahdollisimman kuivana aina kun sen läpi virtaa paljon ilmaa. Kuivaan kennoon hiukkaset kun eivät tartu.

juhape
06-07-2006, 19:47
Ajattelin kiistellä vielä vastustelustasi huolimatta;)
Kun ilmastointisi on tehoton ja se korjaantuu ainetta lisäämällä, ei järjestelmä suinkaan kylmene enempää kuin aiemminkaan, vaan sen lämmönsitomiskapasiteetti suurenee. Koko rakennelma perustuu siihen, että kompressori puristaa aineen kasaan (=lämpenee, juu nou?). Seuraavaksi aine jäähdytetään tulikuumasta hieman alemmas mutta paineen kuitenkaan merkittävästi laskematta (keulan lauhdutin). Sitten aine virtaa höyrystimelle, mutta ennen höyrystintä se joutuu kulkemaan expansioventtiilin läpi, joka kuristaa virtausta. Koska kompressori imee samasta linjasta koko ajan uutta ainetta puristettavaksi, tulee expansioventtiilin ja kompressorin välille iso paine-ero. Kun paine laskee, lämpötila putoaa (sama lämpötilaero kuin pari riviä ylempänä). Kun linjan lämpötila putoaa, sitä hyödynnetään laittamalla sille kohtaa kenno joka jäähdyttää ulkoilmaa.

Kun ainetta on liian vähän, lämpötilaero pysyy samana mutta ainetta virtaa järjestelmässä vähemmän. Tällöin kennon läpi kulkeva ilmamäärä ehtii lämmittämään ainetta enemmän kuin normaalisti. Kompressorilta lähtevä neste on edelleen yhtä kuumaa kuin aiemminkin, samoin exalta lähtevä kylmä neste. Exa säätyy nestemäärän mukaan, joten vähäinen määrä ei poikkea paljosta toiminnan kannalta. Vain kapasiteetti pienenee.

Kenno ei jäädy, ellei ulkolämpötila ole erittäin alhainen ilmastoinnin ollessa käynnissä. Sekin on estetty anturilla, joka on kytketty kertomaan järjestelmälle ulkolämpötila. Tällöinkään ilmastoinnin oma teho ei riitä jäädyttämään freonijohdannaisiaan.

Et siis voita mitään sammuttamalla ilmastoinnin ajon aikana. Kennon mekaanisella puhdistamisella on parempi lopputulos mutta sekin menee hukkaan väärällä ilmastoinnin käyttötavalla. Kondenssivesi on tarkoitettu virtaamaan autosta ulos auton ollessa parkissa. Jos vettä tulisi ajon aikana, se ei olisi mahdollista kuin erittäin pienillä puhallustehoilla tai suljetulla tuloilmakanavalla. Kennon pintaan kerääntyvä siitepöly on hyvä kasvualusta bakteereille ja sen estämiseksi tulisi kenno pitää mahdollisimman kuivana aina kun sen läpi virtaa paljon ilmaa. Kuivaan kennoon hiukkaset kun eivät tartu.

Pakko vielä vastata. Kerrohan mihin se ilmasta kondensoituva vesi häviää sieltä kennosta ajaessa jos ei valu pois? Ilmastointihan kuivattaa ilmaa joten kabiiniin se ei tule! Sama toimintaperiaate on näissä kotiin asennettavissa ilmalämpöpumpuissa ja sieltäkin tulee kondennssivesiletkusta vettä KOKO AJAN kun kompura on päällä. Ja kun kompura sammuu niin tulee isompi loraus kerralla. Että mietihän nyt asiaa miten se todellisuudessa on äläkä arvaile!
Minulla on nytkin tommonen ilmalämpöpumppu käynnissä ja siinä ilman virtaus on takuulla suurempi kuin autossa ja silti kondenssivettä tulee ihan loronaan kompuran pyöriessä.

Ja mitä tuohon auton ilmastoinnin toimintatapaan tulee niin se on kyllä tiedossa mutta ainakaan vanhemmissa systeemeissä ei ole ulkoläpötila-anturia vaan painekytkin hoitaa sen ettei se käynnisty pakkasessa. Järjestelmän paine laskee kun ilma kylmenee. Sama asia kun jos ainetta on liian vähän.

525TDS Touring
06-07-2006, 20:18
Kyllähän se höyrystimen kenno on kaikkea muuta kuin kuiva aina silloin kun kompura on päällä, ja kondenssivettä tulee ajaessa takuulla yhtälailla kuin paikallaankin, se ei vain kerry näkyväksi lammikoksi auton alle.:rolf:

-Tapi
07-07-2006, 07:38
Nokun ei.

Suurin osa pinnoille tiivistyvästä vedestä kulkee tosiaankin ilman mukana. Ajon aikana veden valuminen poistoputkista vähenee selvästi.

Juhape: Milläs selittäisit sitten sen sammuttamisen jälkeen lörähtävän isomman vesimäärän? Luuletko että kenno kylmenee lisää? Kyllä se on suoraan yhteydessä ohikulkevan ilmavirran loppumiseen.

Pointti on siis edelleenkin se (aihe: Ilmastoinnin hajut), että kukaan ei ole "musta tuntuu"-menetelmän lisäksi löytänyt perustetta ajon aikana ilmastoinnin sammuttamiseen.

-Tapi
07-07-2006, 07:40
ainakaan vanhemmissa systeemeissä ei ole ulkoläpötila-anturia vaan painekytkin hoitaa sen ettei se käynnisty pakkasessa. Järjestelmän paine laskee kun ilma kylmenee. Sama asia kun jos ainetta on liian vähän.

Miten vanhoissa? Esim E30:nen 80 luvulta sisältää jo ulkolämpötila-anturin (jota kutsutaan johtokaaviossa jäätymissuoja-anturiksi). Ko. anturi mittaa kennolle tulevan ulkoilman lämpötilaa.

Clavurion
07-07-2006, 17:12
Ihan rakentavassa mielessä... :rolleyes:
Mistä kosteus kondensoituu kennon pintaan, ellei ohivirtaavasta ilmasta? Tiivistyvän kosteuden määrä on suorassa yhteydessä lämpötilaeroon (sisääntuleva vs. kennon jälkeinen) ja ohivirtaavan ilman määrään. Kennon avulla jäähdytetty ilma ei enää pysty sitomaan samaa määrää vesihöyryä, joka sisääntulevassa ilmamäärässä on ollut (kastepistelämpötila). Jonnekin se kosteus joka tapauksessa pisaroituu ja todennäköisimmin juuri kylmän kennon pinnalle.
Ilmastoinnin sammuttamisen jälkeen kenno lämpenee samaan lämpötilaan kuin ohivirtaava ilma. Kennon läpi virtaava ilma pystyy hieman sitomaan kennon pintaan kertynyttä kosteutta (ilman suhteellinen kosteus <100%).

Bmw Master
03-07-2011, 21:01
Ikivanhaa juttua, mutta pakko oikaista ettei kukaan luule väärin.

Kenno on ajon aikana märkä. Siis aivan kunnolla märkä. Kun auton sammuttaa, vettä tottakai lorahtaa kun puhallus lakkaa ja vesi putoaa kennolta alas ja ulos. Kun ilmastoinnin sammuttaa ennen ajon loppua, kenno ehtii kuivumaan eikä homehdu niin pahasti kuin jos sen jättäisi märäksi.

öpel
22-09-2011, 17:08
Jatketaan tähän ikivanhaan ketjuun. Ostin muutama viikko sitten E39:n ja kun kerta autoliikkeen vaihdokista kyse, niin liikkeessä varmaan putsanneet jotain kun ilmastoinnista tulee raikasta ilmaa. Tietenkin kun ajossa kompuran iskee pois, niin hetkellisesti tulee paksumpaa ilmaa, kun se kosteus purkautuu kennolta.

Mutta miksi tulee hirvee sukkamehun haju kun iskee sisäilmankierron päälle?