PDA

View Full Version : E46 N42B18 huohotin jäätyy


Typker
27-03-2006, 10:32
Potilas on -05 mallinen 316i ja ongelmana on huohottimen jäätyminen. Ensimmäisen kerran auto hyytyi matkalle tammikuussa ja korjaamokertomus oli tällainen:

Moottorin huohotin mennyt tukkoon/jäätynyt, öljyä tullut ulos venttiilikoneiston kannesta. Moottorin imuilman kokoojaputket ja venttiilikoneiston kansi uusittu.

Ilmeisesti työnsi öljyt samalla myös pakoputkeen, kun kaksi viikkoa korjauksen jälkeen laite ajettiin pajalle moottorin varoitusvalo palaen. Korjauskertomus tällä kertaa:

Katalysaattori mennyt tukkoon. Katalysaattori uusittu.

Nyt vehje on taas pajalla huohottimen jäätymisen takia, tällä kertaa alkoi tuupata paksua savua pakoputkesta ja pysäytettiin tien sivuun.

Onko ongelma yleinen E46 N42B18 mallissa? Tehtaalta on kait hiljakkoin tullut uutta ohjeistusta/osaa ongelmaan. Onko toiveita että tuo saadaan kuntoon?

Sami
27-03-2006, 20:39
Potilas on -05 mallinen 316i ja ongelmana on huohottimen jäätyminen. Ensimmäisen kerran auto hyytyi matkalle tammikuussa ja korjaamokertomus oli tällainen:

Moottorin huohotin mennyt tukkoon/jäätynyt, öljyä tullut ulos venttiilikoneiston kannesta. Moottorin imuilman kokoojaputket ja venttiilikoneiston kansi uusittu.

Ilmeisesti työnsi öljyt samalla myös pakoputkeen, kun kaksi viikkoa korjauksen jälkeen laite ajettiin pajalle moottorin varoitusvalo palaen. Korjauskertomus tällä kertaa:

Katalysaattori mennyt tukkoon. Katalysaattori uusittu.

Nyt vehje on taas pajalla huohottimen jäätymisen takia, tällä kertaa alkoi tuupata paksua savua pakoputkesta ja pysäytettiin tien sivuun.

Onko ongelma yleinen E46 N42B18 mallissa? Tehtaalta on kait hiljakkoin tullut uutta ohjeistusta/osaa ongelmaan. Onko toiveita että tuo saadaan kuntoon?


Noihinhan on tulossa uudenmallinen imusarja jos ei ole jo tullut eli se sitten pitäs vaihtaa....Uudenmallista venakoppaa kokeilivat mutta ei ilmeisesti toiminut kun ei saa enää vaihtaa...

jupa3
27-03-2006, 20:54
Noihinhan on tulossa uudenmallinen imusarja jos ei ole jo tullut eli se sitten pitäs vaihtaa....Uudenmallista venakoppaa kokeilivat mutta ei ilmeisesti toiminut kun ei saa enää vaihtaa...

Mitä laakkoselta kyselin niin ei kuulu good will takuun piiriin tuo imusarjan vaihto, eli menee ilmeisesti omasta pussista jos on yli 2 vuotta vanha peli...

Convertible
27-03-2006, 21:21
Mulla on 2001 mallinen E46 316ti 1.8 valvetronic koneella ja siihen vaihdettiin joskus alkuaikoina uusi huohotin takuuna, mutta ei minulla ole ollut mitään ongelmia. Tosin yhden E46 sedanin olen kerran nähnyt Metron pihalla samasta syystä??

SledgeHammer82
27-03-2006, 22:20
Eikös tohon N42B18 tullut sähkövastus huohottimeen jäätymisen estämiseksi?? Ei ole satavarmaa tietoa asiasta, mutta muistaakseni keväällä -05 oli Laakkosella puhetta tuliterästä Compactista jossa oli jäätymisongelmia. Sen yhteydessä oli puhetta tehtaalta tulleesta lämmitysvastuksista, jota autoon oltiin jälkikäteen lisäämässä..

Typker
28-03-2006, 10:14
Mitä laakkoselta kyselin niin ei kuulu good will takuun piiriin tuo imusarjan vaihto, eli menee ilmeisesti omasta pussista jos on yli 2 vuotta vanha peli...

Minkäs takia imusarjoja vaihdetaan? Liittyykö se tähän jäätymisongelmaan vai johonkin muuhun?

Ilmeisesti ensimmäisessä korjauksessa käytettiin jotain osaa, mitä tehtaan mukaan ei enää saa käyttää.

Pitäisikö tuohon nyt vaatia se uusi imusarja ja/tai lämmitetty huohotin? Auton omistaja on jokseenkin harmistunut, kun "uusi" viimekesänä ostettu auto on kolmatta kertaa pajalla.

Sami
29-03-2006, 17:08
Minkäs takia imusarjoja vaihdetaan? Liittyykö se tähän jäätymisongelmaan vai johonkin muuhun?

Ilmeisesti ensimmäisessä korjauksessa käytettiin jotain osaa, mitä tehtaan mukaan ei enää saa käyttää.

Pitäisikö tuohon nyt vaatia se uusi imusarja ja/tai lämmitetty huohotin? Auton omistaja on jokseenkin harmistunut, kun "uusi" viimekesänä ostettu auto on kolmatta kertaa pajalla.

Joo ensimmäisissä korjauksissa venttiilikoppa vaihdettiin, mutta se ei varmaan sitten toiminut kun ei saa enää vaihtaa...

Vihjase vähän siitä imusarja hommasta kun se on korjaus ohje jäätymisiin, en kyllä muista onko se jo tullut, mutta tiedotteen oon asiasta nähnyt...Käytännön kokemusta toimivuudesta tai imusarjojen eroista en osaa vielä sanoa kun en ole vaihtanut vielä yhtään...Sullahan se homma pitäs mennä takuuseen kun on uusi auto...

Typker
04-04-2006, 15:27
Joo ensimmäisissä korjauksissa venttiilikoppa vaihdettiin, mutta se ei varmaan sitten toiminut kun ei saa enää vaihtaa...

Vihjase vähän siitä imusarja hommasta kun se on korjaus ohje jäätymisiin, en kyllä muista onko se jo tullut, mutta tiedotteen oon asiasta nähnyt...Käytännön kokemusta toimivuudesta tai imusarjojen eroista en osaa vielä sanoa kun en ole vaihtanut vielä yhtään...Sullahan se homma pitäs mennä takuuseen kun on uusi auto...

Noniin, kärry kulkee taas. Eipä sieltä mekaanikon mukaan muuta vaihdettu kuin se tukkeutunut huohotinsysteemi. Imusarjakorjaus on kuulemma tosiaan tulollaan. Ei kait tässä sit muu auta kuin odottaa ensitalveen ja pitää se liikkuvuuspalvelun numero valmiina pikavalintanäppäimessä ...

Kalmah
06-04-2006, 10:07
Noniin, kärry kulkee taas. Eipä sieltä mekaanikon mukaan muuta vaihdettu kuin se tukkeutunut huohotinsysteemi. Imusarjakorjaus on kuulemma tosiaan tulollaan. Ei kait tässä sit muu auta kuin odottaa ensitalveen ja pitää se liikkuvuuspalvelun numero valmiina pikavalintanäppäimessä ...

Jep, tuttua on huohotinputken jäätyminen.
Auto on -04 316 compact.
Ensimmäisen kerran tämä tapahtui joskus helmikuussa 05. Öljyt pakoputkeen ja se oli siinä. Huollossa sanottiin vaan että sulateltu, ja vaihdettu uusia putkia. Auto oli seissyt lähes viikon 0 kelissä ja kun lähdin ajamaan niin oli taas pakkasta, tämä kuulemma voi olla yksi syy.

Toisen kerran jäätyminen tapahtui tuossa joulukuussa 05. Pakkasta enemmän, ja nyt ei tehty muuta kuin sulateltiin putkia. Syy kuulemma voi olla ns pätkäajo. No, nyt on odoteltu korjaavia toimenpiteitä, saa sitten nähdä tuleeko. Seuraavaa hyytymistä odotellessa... :confused: Toivottavasti kesällä ei ole pakkasia, että edes jonain päivänä ei tarvis jännittää...

Typker
07-04-2006, 08:47
Jep, tuttua on huohotinputken jäätyminen.
Auto on -04 316 compact.
Ensimmäisen kerran tämä tapahtui joskus helmikuussa 05. Öljyt pakoputkeen ja se oli siinä. Huollossa sanottiin vaan että sulateltu, ja vaihdettu uusia putkia. Auto oli seissyt lähes viikon 0 kelissä ja kun lähdin ajamaan niin oli taas pakkasta, tämä kuulemma voi olla yksi syy.

Toisen kerran jäätyminen tapahtui tuossa joulukuussa 05. Pakkasta enemmän, ja nyt ei tehty muuta kuin sulateltiin putkia. Syy kuulemma voi olla ns pätkäajo. No, nyt on odoteltu korjaavia toimenpiteitä, saa sitten nähdä tuleeko. Seuraavaa hyytymistä odotellessa... :confused: Toivottavasti kesällä ei ole pakkasia, että edes jonain päivänä ei tarvis jännittää...

Kuullostaa tutulta. Ensimmäinen jäätyminen tuli jossain -20C kelissä, mutta toisen kerran oli sitten vain pikkupakkasta. Lyhyttä ajoa tuollakin pääasiassa ajetaan, mutta imho ei uusi auto silti parin kuukauden välein saisi tielle jättää.

Harmillinen juttu muuten loistavassa autossa, jossei tuohon tule mitään oikeaa korjausta, niin pakkohan tuo on jonnekin hukata. Ei viitsi enää ensitalvena odottaa milloin taas ollaan tienposkessa hinuria venaamassa.

JTS
07-04-2006, 09:38
62tkm takana eikä ole ollut vielä tuollaisia ongelmia, vaikka suurin osa talvista on ajettu pätkäajoa. Olisipa kannattanut lukea tämä ongelmaosio ennen 31.3, takuu päättyi.... jos tuohon olisi joku varmuuspäivitys ollut, olisi ehkä saanut sen tingattua ajoissa.

minurmi
07-04-2006, 18:32
62tkm takana eikä ole ollut vielä tuollaisia ongelmia, vaikka suurin osa talvista on ajettu pätkäajoa. Olisipa kannattanut lukea tämä ongelmaosio ennen 31.3, takuu päättyi.... jos tuohon olisi joku varmuuspäivitys ollut, olisi ehkä saanut sen tingattua ajoissa.


Jos ongelma ilmenee takuuajan päättymisen jälkeen niin kannattaapi pitää mielessä seuraavat lauseet: (Kuluttajaviraston sivuilta)

Kuluttajansuojalain mukaan myyjä vastaa tuotteen virheistä myös takuuajan päätyttyä tai silloinkin, kun tuotteelle ei ole annettu takuuta lainkaan. Takuu on vain myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu. Siten myös sellaisista virheistä, jotka ilmenevät vasta takuuajan päätyttyä, voi valittaa.

Kalmah
11-09-2006, 15:08
Noniin, taas alkaa ilmat kylmeneen ja saa alkaa jännittään että pääseekö töihin autolla vai ei.
Soittelinpa joutessani Wetterille Ouluun ja tiedustelin asiaa, vastaukseksi sain että tuo auto tänne, katellaan et tehdäänkö mitään. Eipä se lohduta. Takuu asia ei oikein selvinnyt vielä (auton takuu on jo ummessa) mutta selvittelevät maahantuojan mielipidettä asiaan. Auto on kumminki molempina talvina jättänyt välille samasta viasta.
Ilmeisesti tästä viasta ei ole raportoitu tarpeeksi, koska listalta ei tällaista vikaa löytynyt. prkl. :cry:
No, jos ei mene takuuseen alan kyllä soitteleen itse maahantuojalle. Jos ei auta, niin auto vaihtoon. Sillä siitä selviää! Prkl.

Vielä onneksi on kelejä ajaa moottoripyörällä :jep:

dsl Bimmer
11-09-2006, 18:21
Miksi huohottimen pitää mennä imusarjaan muuta kuin katsastuksessa? Eikö sen huohotinputken voisi laittaa vain auton alle roikkumaan? Niinhän se ennen vanhaan olikin. Sitten imusarjan päähän laittaa vain tulpan, vai tarviiko edes sitä (siinä on jo jäätyvä paineventtiili).

Tämä on varteenotettava vaihtoehto. Löytyykö tällaisesta modauksesta lisätietoa mistään?

535SD
11-09-2006, 22:39
Miksi huohottimen pitää mennä imusarjaan muuta kuin katsastuksessa? Eikö sen huohotinputken voisi laittaa vain auton alle roikkumaan? Niinhän se ennen vanhaan olikin. Sitten imusarjan päähän laittaa vain tulpan, vai tarviiko edes sitä (siinä on jo jäätyvä paineventtiili).

Tämä on varteenotettava vaihtoehto. Löytyykö tällaisesta modauksesta lisätietoa mistään?


toimii ainakin m43b19 koneessa (kokeiltu) ja miks ei uudemmassakin

dsl Bimmer
11-09-2006, 23:21
toimii ainakin m43b19 koneessa (kokeiltu) ja miks ei uudemmassakin

:jep: Kertoisitko vähän takemmin tai laittaisitko modauksesta kuvaa, jos mahdollista.

Convertible
12-09-2006, 09:31
Aika hassua, että toisilla paukkuu useaan otteeseen ja sitten muilla ei ongelmia?? Mulla on ollut E46 316ti 2001 vuodesta saakka ja tänä vuonna se vaihtui 318ti versioon, eikä tuossa aikaisemmassa autossa ollut mitään ongelmia.

Ilmeisesti ongelmat on enemminkin neloskoneiden kuin kuutosten?

Kalmah
12-09-2006, 09:31
:jep: Kertoisitko vähän takemmin tai laittaisitko modauksesta kuvaa, jos mahdollista.

No tämähän alkoi kiinnostamaan. :jep:
Jos pääsee jollain omalla modauksella niin oishan hyvä juttu. Ei tarvis autoa ton takia alkaa vaihtoon pistää.

Mitä haittaa tosta vois olla? Miksi se edes kulkee nyt imusarjaan?
Ei kovin haskassa nimittäin toi tekniikka ole...

Nimimerkillä. Autot tykkää kun niillä ajetaan.;)

dsl Bimmer
12-09-2006, 18:04
No tämähän alkoi kiinnostamaan. :jep:
Mitä haittaa tosta vois olla?


Bensan kulutus laskee ja tulee vähän lisää tehoa?:D

No tämähän alkoi kiinnostamaan. :jep:
Miksi se edes kulkee nyt imusarjaan?


Lakisääteinen juttu: palamattomia pakokaasuja ei saa päästää ympäristöön...

Kalmah
13-09-2006, 09:26
Bensan kulutus laskee ja tulee vähän lisää tehoa?:D

No eipä toi kulutus ole nytkään paha ja tehoja lisää Wohoo! :rolleyes:
Kunhan nyt vaan saisi ton liikkumaan talvellakin ilman ongelmia ;)

Lakisääteinen juttu: palamattomia pakokaasuja ei saa päästää ympäristöön...

No, eiköhän lakia ole joskus muutenki rikottu.. so...

Nyt kun vielä saisi kuvan tai hyvän selityksen mitä alan tekemään. En ole vilassukkaan huollossa, mikä letku sinne on edes vaihdettu. :confused:

535SD
13-09-2006, 15:37
Miksi huohottimen pitää mennä imusarjaan muuta kuin katsastuksessa? Eikö sen huohotinputken voisi laittaa vain auton alle roikkumaan? Niinhän se ennen vanhaan olikin. Sitten imusarjan päähän laittaa vain tulpan, vai tarviiko edes sitä (siinä on jo jäätyvä paineventtiili).

Tämä on varteenotettava vaihtoehto. Löytyykö tällaisesta modauksesta lisätietoa mistään?


siihen imusarjan päähän pikkupätkä letkua ja tulppa+klemmari ja se itse huohotinputki sit semmoseen paikkaan et ei haittaa jos vähän huohottelee

Kaimann
13-09-2006, 22:49
Onkos tuota huohotin ongelmaa m43b19 motissa???

Kalmah
14-09-2006, 11:50
Menikin ehkä vielä kivuttomamin toi korjaus. Asennetaan uudenlainen venttiilikopan kansi, takuun piikkiin menee. Puoli vuotta sitten on umpeutunut auton takuu, mutta kyllähän se noin pitääkin mennä.
Minulle sanottiin huollosta että mikään lämmitin ei kuulemma edes auta tuohon jäätymiseen, siksi tulee uudenlainen koppa.

Sama tuo miten laittavat kuntoon, kunhan kuntoon tulee. :jep:

dsl Bimmer
17-09-2006, 10:22
Asennetaan uudenlainen venttiilikopan kansi, takuun piikkiin menee.

Onkohan tossa mallissa jo kopassa paineventtiili eikä enää imusarjassa?

Kalmah
06-11-2006, 11:54
Jahas, pakkaset ovat näköjään saapuneet!
Ja kas, nätisti jäätyi JÄLLEEN huohotinputki. Uusia osia ei vieläkään ole.
Takuuseen pitäisi mennä, vaikka takuuaika on ummessa. Nyt ei taida enää huumori kestää tuota, pakko kokeilla jotain muuta autoa. Joka talvi, 3x sama vika... Nyt vielä jääty alku talvesta, että eiköhän se vielä joskus keväällä jäätyisi uudestaan. Toivottavasti kyseinen auto ei ole enään minun nimissä. :neutral:

dsl Bimmer
06-11-2006, 18:51
Jahas, pakkaset ovat näköjään saapuneet!
Ja kas, nätisti jäätyi JÄLLEEN huohotinputki. Uusia osia ei vieläkään ole.
Takuuseen pitäisi mennä, vaikka takuuaika on ummessa. Nyt ei taida enää huumori kestää tuota, pakko kokeilla jotain muuta autoa. Joka talvi, 3x sama vika... Nyt vielä jääty alku talvesta, että eiköhän se vielä joskus keväällä jäätyisi uudestaan. Toivottavasti kyseinen auto ei ole enään minun nimissä. :neutral:

Kokeile seuraavaa moottori lämpöisenä: "Ota huohotinletku irti venttiilikannen liitoksesta. Työnnä letkua alaspäin ja ravistele vedet pois. Letku takaisin kiinni ja homma valmis." En tiedä autaako aina, mutta kertokaa kokemuksista!!!:think

TailG
06-11-2006, 19:37
Onko -99 323:ssa odotettavissa samoja ongelmia, kannattaako tehdä jotain etukäteen jo?

dsl Bimmer
06-11-2006, 20:27
Onko -99 323:ssa odotettavissa samoja ongelmia, kannattaako tehdä jotain etukäteen jo? Taitaa olla lähinnä "taloudellisten" moottorien ongelma ja sitten tietekin myös tyyppivika.

Kalmah
07-11-2006, 07:52
Kokeile seuraavaa moottori lämpöisenä: "Ota huohotinletku irti venttiilikannen liitoksesta. Työnnä letkua alaspäin ja ravistele vedet pois. Letku takaisin kiinni ja homma valmis." En tiedä autaako aina, mutta kertokaa kokemuksista!!!:think

Periaatteessa voisi olla ratkaisu, kuulostaa siltä. No, katotaan mitä ne saa takuun piikkiin tehtyä..
Lähinnä alkaa olla jo surkuhupaisaa...
Kuinkahan mahtaa käydä katsastuksessa, öljyt ovat pakoputkeen kerta menneet...

kizmoudbz
07-11-2006, 20:53
Omastani 316i-99 meni huohotinletku ja venttiili viimme talvena, melkein kävi huonosti.
Oli käyntihäiriöitä, tutkin ja löysin sen huohotinletkun, joka on siis kutistemuovilla köytetty jonkin vesiletkun kylkeen, ehkäpä lämmityksen takia.
Se oli aivan paskana, öljyn pehmentämä, se vesiletku oli painanut sen lopullisesti halki ja lyttyyn.
Vaihdoin sen letkun ehjään, onneksi en laittanut klemmareilla kiinni.
Kun ajoin koneen kuumaksi, se alkoi huutaan kuin sireeni, oli venttiili mihin se letku menee tukossa ja paineet kasvoi, onneksi pääsivät jostain välistä pihalle ettei koneen stefat korkanneet öljyjä mihinkään kuten eräillä, kun on huohotin menny tukkoon.

Yks tyyppi tukki vanhassa e30:ssä huohotin letkun, ajoi vähän matkaa, nakkas öljyt pihalle vaihteiston puoli päätystä.

Kaverilla 330 e46 vm.-05, oli jäätynyt huohotin viimme talvena, ruikki sitten öljyt mäntien päälle ja pakoputkeen, aikasta isot remontit, noin uusi ja kallis auto, onneks meni takuuseen.

Kyllä sekin on heikko paikka kaikissa bemuissa.

Typker
02-02-2007, 10:19
No niin, tuli uusi talvi ja E46 316i tunkee taas sankkaa savua pakoputkesta, eikä tietenkään käy kunnolla. Hinurilla lähti korjaamolle, oireet samat kuin viimetalvena, joten eiköhän se tämä huohotin ole taas umpijäässä. Ensiviikolla varmaan huolto kertoo jotain.

Mikäli mitään toimivaa korjausta ei ole tiedossa, niin pakkohan tämä pommi on vaihtaa pois, kunnei sillä kerran talvella voi ajaa. Takuukin loppuu aikanaan.

vellu2003
06-04-2007, 23:56
ittellä tuossa vähän yli kuukausi sitten kovilla pakkasilla -02 vuosimallin e46 n42b18 otti ja huohotinputki jäätyi. Öljyt koneeseen ja pakonokka-akseli poikki. Viimetalvena ei mitään ongelmia. Nyt on ollu vaan ehkä enemmän pätkäajoa.

--=laiz=--
07-04-2007, 12:08
Eikö nämä ongelmat voisi korjata ihan vaan yksinkertaisella varoventtiilillä venttiilikopassa :think

Typker
21-04-2007, 14:13
Avainsanat lienee pätkäajo ja ei moottorinlämmitintä. Huollossa olivat korjanneet huohottimen samoilla osilla ja mitään parannusta ei kuulemma ollut kehitteillä. Omistaja hermostui kärryyn ja vaihtoi sen uuteen 318i:hin, toivottavasti pelaa paremmin!

Kalmah
07-01-2008, 17:55
Tuli tämä aihe mieleen kun pakkasia on ollut..
Entiseen Bemariini vaihdettiin toukokuussa uudet lämmitettävät huohotinputket. Tietoa ei ole toimivuudesta, tai mitä oikeasti tehtiin, vaihdoin auton ennen pakkasia. Näyttäisi Tampereella majailevan nykyään pirssi, jospa olisi tarpeeksi etelässä että ei jäädy :D

bmwmtuning
08-02-2009, 21:25
onkohan nämä uudet lämmitettävät huohotinletkut nyt sitten auttaneet jäätymisongelmaan? Onko kenelläkään kokemusta näistä?

N42fun
20-09-2009, 19:01
Parin kuukauden päästä nämä talven riemut saapuvat jälleen. Olen käsittänyt, että näitä jäätymisiä on esiintynyt myös Suomeen tuoduissa malleissa joista siis löytyy eristetty öljynerotin/huohotinputki. Mutta voisiko vika johtua sittenkin venttilikopan ja huohotinletkun välisen paineventtiilin jäätymisestä tms.?

Tietääkö joku vieläkään onko näihin jäätymisiin toimivaa korjausta tarjolla? Pitäisi ottaa jossain vaiheessa projektiksi purkaa osia tieltä, tutkia, irroittaa ja putsailla nuo huohotinhärpäkkeet. Mutta vaikea sanoa onkohan tuokaan tarpeellista, kun auto ei ole aikaisemmin oireillut.

Ketzi
22-10-2009, 15:01
Onko vastaavia ongelmia ollut myös N42B20 (318) koneessa?

N42fun
23-10-2009, 18:59
Onko vastaavia ongelmia ollut myös N42B20 (318) koneessa?

On varmasti, sama konehan se on iskutilavuutta lukuunottamatta. Jos searchia osaa käyttää niin huomaa, että tämä sana jäätymisongelma koskee muitakin bmw:n koneita. Ja jos googlesta katsoo niin eipä tämä ole mitenkään merkkisidonnaistakaan vaan yhtälailla samasta ongelmasta kärsivät muutkin automerkit.

Mitä noissa huohotinputkissa yleensä pitäisi sisällä näkyä, niin semmoista räkäistä vanhaa öljyä. Tämä ei kuitenkaan usein pidä paikaansa. Kun polttoainetta palaa, syntyy valtavat määrät vesihöyryä. Ohipuhalluksen mukana tämä vesi painuu alakertaan ja imeytyy moottoriöljyyn. Siellä missä öljykalvoa on vain vähän eikä jatkuvaa roiskehuuhtelua tapahtu (kuten huohotinputkiston pinnalla) syntyy vesihöyrystä+öljystä sellaista harmaata kylmälimaa (myös öljykorkin alta voi bongata). Ajanmittaan huohotinputket pikkuhiljaa vuorautuvat paksusti tällä mössöllä. Kun sitten autuas pakkanen saapuu -> vesi jäätyy, laajenee ja kas koko mäski on tiukkana tulppana putkessa. Kun tulet ja käynnistät auton, paine nousee kampikammiossa -> öljynkeruukanavien myötä se jakaantuu venttiilikoppaankin ja koko koneessa on kohta mieletön ylipaine. Siinä saa öljyt kyytiä palotilaan ja milloin mistäkin tiivisteestä pihalle.

Itse asiassa tuo putkisto menee aikanaan tukkoon pelkästä hartsiintuneesta öljystäkin, vaikka autolla ajattaisiin aina plussan puolella. Tämä saa koneen käymään huonosti, mutta yhtä hyvää kaasutiivistä tulppaa se ei muodosta kuin jäätynyt vesi.

Ongelman syntyä voi ehkäistä:


eristetty tai lämmitetty huohotinputkisto
ajetaan pitkää matka-ajoa -> öljyssä olevaa vettä ehtii haihtua pois enemmän kuin sitoutua uutta
moottorinlämmittimen käyttö -> auttaa mutta ei poista itse ongelman aiheuttajaa eli vettä
tiheät öljynvaihtovälit -> saattaa olla jotain vaikutusta sillä että putkisto pysyy puhtaana pidempään
huohotinputkistojen irroitus, putsaus tai uusiminen

jtbmw
30-11-2010, 22:26
Onkohan tuon huohotinputken ja itse huohottimen vaihto miten vaikea homma, joutuuko paljon purkamaan? Näköjään on tuota sinappia öljykorkissa silloin tällöin sekä öljytikun yläpäässä joskus myös. Miten saa helpoten selville onko huohotin järjestelmä vaihto kunnossa? Vai olisko vaan helpoin irroittaa tuo putki talveksi?

N42fun
04-12-2010, 19:49
Onkohan tuon huohotinputken ja itse huohottimen vaihto miten vaikea homma, joutuuko paljon purkamaan? Näköjään on tuota sinappia öljykorkissa silloin tällöin sekä öljytikun yläpäässä joskus myös. Miten saa helpoten selville onko huohotin järjestelmä vaihto kunnossa? Vai olisko vaan helpoin irroittaa tuo putki talveksi?

Moottorista riippuen voi olla melko työläskin homma. Youtubessa löytyy vaihdosta muutamia videoita hakusanalla oil separator.

Vastoin omia odotuksia n42b18:ssa ei ole esiintynyt mitään ongelmia edellisen ja tämän talven kovista pakkaista huolimatta. Ajo on ollut sekalaista maantie/pätkäajoa ja moottorinlämmittimen käyttö ollut satunnaista. Kai tässä sitten auttaa se, että huohotinputkisto on eristetty. Kaikissa suomimalleissa näin ei taida olla, mikäli jäätyvät. Homma taitaa mennä niin, että jos autossa on lämmitetyt peilit, pesusuuttimet jne. niin ainakin silloin huohotinputkisto on eristetty.

Daylight
04-12-2010, 20:54
Ei se saksalainen auto sovellu suomen talviin =) Osta volvo...

Juppe
04-12-2010, 21:28
Ei ku laitatte ne munuaisten taakse kuuluvat peitelevyt talven ajaksi paikoilleen. Ei jäädy huohottimet sen jälkeen vaikka olis "kesämallia". Se vaan ei hyödytä laittaa niitä enää siinä vaiheessa, kun putket on täynnä mössöä... Lätkien asennuksen jälkeen autokin lämpenee nopeasti vaikka olisi kovakin pakkanen. Hidas lämpeneminenhän on kaikista pahin asia tuon majoneesin kannalta. Paikallaan käyttäminenkään ei oo järkevää, koska silloin lämpeneminen kestää paljon kauemmin. Tää tieto on täysin omaa kokemusta noiden pelien kanssa.

jtbmw
07-12-2010, 12:47
Nyt se sitten jäätyi...:evil:

SammyE46
07-12-2010, 19:54
Nyt se sitten jäätyi...:evil:


Oli ilmeisesti jäässä mutta sulanut. Öljyä oli pullauttanut venttiilikopan ja öljykorkin välistä.

Vikoodit luettiin tänään ja seuraavaa oli tarjolla:

27B8 Imusarjan paine-erotus epälooginen
274E Palamiskatkoksia useammassa sylinterissä, Kat vioittava katkos.
2745 Palamiskatkoksia tunnistettu sylinterissä 2 Kat. vioittava katkos.
272D Pitkäaikainen seoksen korjaus (2.lohko) Järjestelmä liian laihalla.
272C Pitkäaikainen seoksen säätö, järjestelmä liian laihalla.

jtbmw
10-12-2010, 09:37
Itsellä auto juuri huollossa jäätymisen takia. Korjausarvio noin 600€ ...valitettavasti tuli hinautettua merkkiliikeeseen. Onko tuohon vieläkään tullut mitään osaa/osia jotka korjaa ongelman?

N42fun
10-12-2010, 14:38
Itsellä auto juuri huollossa jäätymisen takia. Korjausarvio noin 600€ ...valitettavasti tuli hinautettua merkkiliikeeseen. Onko tuohon vieläkään tullut mitään osaa/osia jotka korjaa ongelman?

Kun auto nyt on huollossa niin varmista, että huohotinputkisto ja separaattori ovat molemmat puhtaat ja eristettyä mallia.

Kun kyse on ilmeisesti E46:sta niin hommaapa alla olevan linkin kuvassa numerolla 8 olevat peitekannet jotka tulevat munuaisten taakse kiinni. Estävät tehokkaasti ajoviiman vaikutuksen, jolloin huohotinputkistoihin kondensoituu vähemmän vettä. Autokin lämpenee nopeammin. Muistettava ottaa pois sitten kevään tultua, ettei tule lämpenemisongelmia.

Vielä yksi vinkki: älä aja jatkuvaa pätkäajoa. Koneen on syytä käydä kunnolla kuumaksi aina välillä että öljyyn kertynyt vesi ehtii haihtua pois.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Sedan/Europe/320i-M54/LHD/N/2003/january/browse/vehicle_trim/air_duct/

jtbmw
27-12-2010, 00:22
Onkohan mahdollista että huohotin jäätyi taas vaikka uudet huohottimen osat jä öljyt vaihdettiin merkkiliikkeessä viime maanantaina sen jälkeen ajettu n.300 km, munuaiset peitettynä ja pelkästään pidenpää matkaa? Huomasin vaan kun parkista lähdin niin oli muutamä tippa öljyä maassa renkaiden kohdalla oikealla edessä. Vai onko öljy peräisin muutama viikko sitten tapahtuneesta huohottimen jäätymisestä jolloin öljyä tuli täyttökorkin juuresta, joka nyt valuu suojamuovien päältä auton alle kun kelit on hieman lämmenneet?

Juppe
27-12-2010, 00:30
No eiköhän toi selviä ihan katsomalla. Jos ei oo pesty vanhoja öljyjä pois, niin kai ne sieltä jossain vaiheessa tiensä maahan löytää. Noissa koneissa taitaa muutenkin kyllä riittää noita öljyvuotoja...

Antti O
27-12-2010, 08:54
Kun auto nyt on huollossa niin varmista, että huohotinputkisto ja separaattori ovat molemmat puhtaat ja eristettyä mallia.

Kun kyse on ilmeisesti E46:sta niin hommaapa alla olevan linkin kuvassa numerolla 8 olevat peitekannet jotka tulevat munuaisten taakse kiinni. Estävät tehokkaasti ajoviiman vaikutuksen, jolloin huohotinputkistoihin kondensoituu vähemmän vettä. Autokin lämpenee nopeammin. Muistettava ottaa pois sitten kevään tultua, ettei tule lämpenemisongelmia.

Vielä yksi vinkki: älä aja jatkuvaa pätkäajoa. Koneen on syytä käydä kunnolla kuumaksi aina välillä että öljyyn kertynyt vesi ehtii haihtua pois.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Sedan/Europe/320i-M54/LHD/N/2003/january/browse/vehicle_trim/air_duct/


Mikä osa tuossa on se munuaisen peittävä viimasuoja? En ainaskaan nopealla vilkaisulla löytänyt. Auto E46 325i 2003 ja meinasin nuo viimasuojat laitella.

Tomi T
27-12-2010, 08:54
Mikä osa tuossa on se munuaisen peittävä viimasuoja? En ainaskaan nopealla vilkaisulla löytänyt. Auto E46 325i 2003 ja meinasin nuo viimasuojat laitella.

Eikös toi 8 aikalailla siltä näyttäs? Ja sehän luki tuossa quottaamassasi viestissäkin jo.

Antti O
27-12-2010, 08:58
Joo kuvassa se vaan näytti munuaisen kromiosalta muodoltaan enempi kun peittokannelta.. Mutta pistetäämpä tilaukseen, asennustapa varmaan selviää kun saa helyt käsiin.

Juppe
27-12-2010, 11:11
Toi kasi se on. Napsahtaa paikoileen semmosilla pienillä kynsillä.

Esal
27-12-2010, 12:11
Minä laitoin e46 330d munuaisten aukkojen päälle mustan jätesäkin ja pamautin kannen kiinni, ei näy eteenpäin juuri ollenkaan. Liian iso muovi tosin jää ilkeesti kiinni nokkapellin lukitusjousiin.;)

Antti O
27-12-2010, 12:12
Ne on nyt tilauksessa, tarvii varmaan purkaa se muovihässäkkä siitä päältä että tuonne munuaisten taakse pääsee käsiksi?

Lurkus
27-12-2010, 13:16
Ne on nyt tilauksessa, tarvii varmaan purkaa se muovihässäkkä siitä päältä että tuonne munuaisten taakse pääsee käsiksi?


jos tarkotat että tarviiko purkaa mitään ku lätkät asentaa, niin ei tarvi. menee paikalleen ihan asettelemalla ja painamalla. näin ainakin omassa.

Hanza
27-12-2010, 13:49
Käypikö nuo lätyskät facelift coupeen? Vai onko munuaiset erilaiset.

Edit: Eivät tunnu ilmeisesti käyvän.

BMWjunkie
27-12-2010, 13:57
Ne on nyt tilauksessa, tarvii varmaan purkaa se muovihässäkkä siitä päältä että tuonne munuaisten taakse pääsee käsiksi?
Ne läpät ei tule munuaisiin kiinni vaan niihin ilmanottoaukkoihin mitkä ovat munuaisten takana konehuoneessa;)

e46touring
27-12-2010, 17:48
Ne on nyt tilauksessa, tarvii varmaan purkaa se muovihässäkkä siitä päältä että tuonne munuaisten taakse pääsee käsiksi?

Näitä Ajoviimasuojia kun ei virallisesti saa 09/2001 alkaen valmistettuihin autoihin,
mutta tekevälle se ei ole mikään ongelma kun pikku työllä ne sinne SAA käymään.

Jos asennat Ajoviimasuojat E46 / 09/2001 uudempiin autoihin niin pitää porata reikiä siihen muovin alaosaan (osa nro 2) joka on siinä munuaisten takana syylärin edessä.
Sekä porata/vuolla aukot viimasuojien lukitus kynsille yläosaan.
Tässä kuva muoviosasta nro 2
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=AL71&mospid=47634&btnr=51_3275&hg=51&fg=75

Ja osa nro 8 on sitten se Ajoviimasuojat

BMWjunkie
27-12-2010, 18:08
Minullekaan ei realOEM tarjonnut noita läppiä mutta siitä huolimatta niille oli reiät valmiina, ja autohan on 320i -02.

Herra_X
27-12-2010, 18:26
Kyllähän tuo realOEM niitä tarjoaa jopa -05 vuotiseen autoon, kun ei syötä sinne alustanumeroa ollenkaan, vaan hakee suoraan esim E46 320i -05.

Itselläkin noi on asennettuna huohottimen jäätymisen jälkeen, asennettiin toki se huohottimen korjaussarja.

Autohan on E46 compact:redface: -02

Antti O
27-12-2010, 18:53
Jahas, katsoin vaan pikaisesti listasta että löytyi 325i.
No jos tuli hutiostos varmaan on laitettava sitten myyntiin, kehtaisi alkaa silppuamaan muoveja.

Wille330
28-12-2010, 15:51
Potilas on -05 mallinen 316i ja ongelmana on huohottimen jäätyminen. Ensimmäisen kerran auto hyytyi matkalle tammikuussa ja korjaamokertomus oli tällainen:

Moottorin huohotin mennyt tukkoon/jäätynyt, öljyä tullut ulos venttiilikoneiston kannesta. Moottorin imuilman kokoojaputket ja venttiilikoneiston kansi uusittu.

Ilmeisesti työnsi öljyt samalla myös pakoputkeen, kun kaksi viikkoa korjauksen jälkeen laite ajettiin pajalle moottorin varoitusvalo palaen. Korjauskertomus tällä kertaa:

Katalysaattori mennyt tukkoon. Katalysaattori uusittu.

Nyt vehje on taas pajalla huohottimen jäätymisen takia, tällä kertaa alkoi tuupata paksua savua pakoputkesta ja pysäytettiin tien sivuun.

Onko ongelma yleinen E46 N42B18 mallissa? Tehtaalta on kait hiljakkoin tullut uutta ohjeistusta/osaa ongelmaan. Onko toiveita että tuo saadaan kuntoon?

Oletko ajatellut huohotinlämmittimen asennusta/saako tuohon kyseiseen malliin sellaista? Se varmaan kannattais selvittää..? En paljon näistä tiedä, mutta itse laitatin viikko sitten omaani (330 d tour. e46 -02) ihan varmuuden vuoksi, kun näin viisaammat neuvoivat tekemään. Ei maksanut paljoa.

Antti O
30-12-2010, 08:59
Laitoin nuo viimasuojat eilen paikalleen ja tänäaamuna testailin samassa kelissä kun eilen ja samanlaisella ajotavalla mielestäni ei kone lämpeä yhtään nopeammin. 2003 325i mallista löytyi nuo reijät suojille ja menivät siististi naksauttamalla paikoilleen.

Limit
04-01-2011, 13:31
Ainoastaan vaihdettu votex sarja huohottimen alkuperäisen tamppooni suodattimen tilalle.
Auton moottorin jäähdytysneste on 72-74 asteen lämpötilalla, kun auton lämpötilamittari on tasanpuolessa välissä.
Eli kone on lämmin dieseliksi. Termostaatit oltava kunnossa, jotta lämpö nousee ylös.
Lämpötila on siis kuumempi kuin mitä hanasta tulee vettä kotona.
Eli oikeastaan vapaa valinta, kun auto on kunnossa.

ilu
12-02-2011, 11:02
Täällä kans tuli öljya ulos venttiilikopankannen välistä .. Litran verran kerkes työntää, eli mittatikun alarajaan asti. Auto sulamaan ja öljyä koneeseen, jätin sitten huohotinletkun irti kun kotio töistä ajelin (30km), tullessa syttyi moottorivian merkkivalo. Oisko mahd. johtunu irrotetusta huohotinletkusta vai kuten aiemmissa postauksissa jollain oli menny kattiin öljyä .. Kellään kokemuksia? Vikakoodi nollautu kuitenki mukisematta, tosin en o montaa kilsaa vielä ajellu tän nollauksen jälkeen, et osaa syttyäki vielä.
Tuotu peli on tämäki (328cia -00) joten lämmitettyä huohotinta ei ole, laittein mustaa jätesäkkiä munuaisten eteen vinkkinä parin sivua aiemmasta viestistä :) mut siltikin näin pääsi käymään.
Etsiskelinkin hieman 12v vastuskaapelia putken lämmitykseen, mut ei o tullu tutkittua putken muotoa / mittaa vielä, joku puhu et putki tekee J:n tai U:n alapäässä (ainaki e36) jonne moska kertyy / jäätyy, totta?
Putken lämmitykseen suunnitelinkin mönkkärin kahvanlämmittimiä. On sellainen liuska joka ois helppo putken päälle pyöräyttää + päälle joku vesiputki eriste tms. luulis kelpaavan kera portaattoman lämmön säädön. Vai onko joku keksinyt tähän oivaa konstia / tietoa tai linkkiä vastuskaapeliin, jonka sais letkun isään .. ?

Kiva huomata ettei ole asian kans yksin, e46 + huohotin asian tuntee jokainen korjaamo ja auton omistanut henkilö :jep:

_nixu_
12-02-2011, 11:39
Täällä kans tuli öljya ulos venttiilikopankannen välistä .. Litran verran kerkes työntää, eli mittatikun alarajaan asti. Auto sulamaan ja öljyä koneeseen, jätin sitten huohotinletkun irti kun kotio töistä ajelin (30km), tullessa syttyi moottorivian merkkivalo. Oisko mahd. johtunu irrotetusta huohotinletkusta vai kuten aiemmissa postauksissa jollain oli menny kattiin öljyä .. Kellään kokemuksia? Vikakoodi nollautu kuitenki mukisematta, tosin en o montaa kilsaa vielä ajellu tän nollauksen jälkeen, et osaa syttyäki vielä.
Tuotu peli on tämäki (328cia -00) joten lämmitettyä huohotinta ei ole, laittein mustaa jätesäkkiä munuaisten eteen vinkkinä parin sivua aiemmasta viestistä :) mut siltikin näin pääsi käymään.
Etsiskelinkin hieman 12v vastuskaapelia putken lämmitykseen, mut ei o tullu tutkittua putken muotoa / mittaa vielä, joku puhu et putki tekee J:n tai U:n alapäässä (ainaki e36) jonne moska kertyy / jäätyy, totta?
Putken lämmitykseen suunnitelinkin mönkkärin kahvanlämmittimiä. On sellainen liuska joka ois helppo putken päälle pyöräyttää + päälle joku vesiputki eriste tms. luulis kelpaavan kera portaattoman lämmön säädön. Vai onko joku keksinyt tähän oivaa konstia / tietoa tai linkkiä vastuskaapeliin, jonka sais letkun isään .. ?

Kiva huomata ettei ole asian kans yksin, e46 + huohotin asian tuntee jokainen korjaamo ja auton omistanut henkilö :jep:

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=116499

Tuolla lisää aiheesta ja jatkot vaikka sinne kun tämä ketju oli n42 moottoreista :think

SammyE46
12-02-2011, 12:46
Täällä kans tuli öljya ulos venttiilikopankannen välistä .. Litran verran kerkes työntää, eli mittatikun alarajaan asti. Auto sulamaan ja öljyä koneeseen, jätin sitten huohotinletkun irti kun kotio töistä ajelin (30km), tullessa syttyi moottorivian merkkivalo. Oisko mahd. johtunu irrotetusta huohotinletkusta vai kuten aiemmissa postauksissa jollain oli menny kattiin öljyä .. Kellään kokemuksia? Vikakoodi nollautu kuitenki mukisematta, tosin en o montaa kilsaa vielä ajellu tän nollauksen jälkeen, et osaa syttyäki vielä.
Tuotu peli on tämäki (328cia -00) joten lämmitettyä huohotinta ei ole, laittein mustaa jätesäkkiä munuaisten eteen vinkkinä parin sivua aiemmasta viestistä :) mut siltikin näin pääsi käymään.
Etsiskelinkin hieman 12v vastuskaapelia putken lämmitykseen, mut ei o tullu tutkittua putken muotoa / mittaa vielä, joku puhu et putki tekee J:n tai U:n alapäässä (ainaki e36) jonne moska kertyy / jäätyy, totta?
Putken lämmitykseen suunnitelinkin mönkkärin kahvanlämmittimiä. On sellainen liuska joka ois helppo putken päälle pyöräyttää + päälle joku vesiputki eriste tms. luulis kelpaavan kera portaattoman lämmön säädön. Vai onko joku keksinyt tähän oivaa konstia / tietoa tai linkkiä vastuskaapeliin, jonka sais letkun isään .. ?

Kiva huomata ettei ole asian kans yksin, e46 + huohotin asian tuntee jokainen korjaamo ja auton omistanut henkilö :jep:


Vikakoodit on seoksesta johtuvia. Mulla oli 5 eri vikaa ja kaikki liitty seokseen, siis tuon huohottimen jäätymisen takia.
Minä laitoin hanskat tiskiin koko ongelman kanssa. Joulukuusta asti vuoroin sulanut, vuoroin jäätynyt. Vikavalo syttyy ja täyttökorkin välistä tihuttaa öljyä pakosarjan päälle, sen verran että nenässä tuntuu palanut öölin tuoksu. En ole enää jaksanut sen kummennin sihen perehtyä koska kiesi muuten toimii moitteettomasti, muistaa vaan tarkastaa öljyt viikoittain. Tälläkin hetkellä huohotin on jäässä, tuossa plussakeleillä se oli sulanut. Omastani ainakin näkee heti kun vetää jäähän, loppuu valkoisen möhnän kertyminen öljytikkuun.

Niin, ja autona on sitten 318iA -03 Tourinki.

ilu
12-02-2011, 15:03
Vikakoodit on seoksesta johtuvia. Mulla oli 5 eri vikaa ja kaikki liitty seokseen, siis tuon huohottimen jäätymisen takia.
Minä laitoin hanskat tiskiin koko ongelman kanssa. Joulukuusta asti vuoroin sulanut, vuoroin jäätynyt. Vikavalo syttyy ja täyttökorkin välistä tihuttaa öljyä pakosarjan päälle, sen verran että nenässä tuntuu palanut öölin tuoksu. En ole enää jaksanut sen kummennin sihen perehtyä koska kiesi muuten toimii moitteettomasti, muistaa vaan tarkastaa öljyt viikoittain. Tälläkin hetkellä huohotin on jäässä, tuossa plussakeleillä se oli sulanut. Omastani ainakin näkee heti kun vetää jäähän, loppuu valkoisen möhnän kertyminen öljytikkuun.

Niin, ja autona on sitten 318iA -03 Tourinki.

Juu, taitaa aika yleinen ongelma olla. Kuulin eräältä autonasentajalta joka on painiskellu tän ongelman kanssa että huohotinputken liittimestä kun katkasee toisen "klipsin" ni jos ja kun huohotin tukkeutuu, ni se ampuu sen putken irti, eikä työnnä öljyä tiivisteen välistä, tai eräässä tapauksessa jonka hän kertoi, että olsii halkaissut venttiilikopankannen, joka tuntuu aika uskomattomalta..

Mut itse ajattelin antaa liittimen olla, putsailla vaan säännöllisin väliajoin.

Sorry, nyt toiseen threadiin ->

huppu
15-02-2011, 16:54
Mistä sen näkee, onko oman auton huohotin eristetty? :think

Itellä saksan tuonti, niin ei mitään hajua millä mallilla on tilanne sen osalta. Varustelistan mukaan ei oo ainakaan mitään kylmän maan settiä. Mutta hyvin on ainakin kaks viimeistä talvea pelannut, vaikka hurjia pakkasia välillä pitänytkin :smoke:

eizzi
14-10-2011, 13:08
Nostetaas vanhaa treadia talven kolkuttaessa jo ovella..

Mitä eroa on N42B18 uudella ja vanhalla venttiilinkannella? Eli mistä erottaa onko jo vaihdettu uudempaan parempaan? Kannattaa tarkistaa tuo huohotin ennen talvea kun vielä ei ongelmia ole ollut..

eizzi
31-10-2011, 09:27
Olisko jollain ohjeita tuon huohottimen purkamiseen? Mitä purkaa edestä pois yms.. Kyselin merkkihuollosta kyseistä hommaa niin sanoivat, että n. neljän tunnin homma eli ei liene ihan yksinkertainen homma?

Formier
08-01-2012, 16:24
Olisko jollain ohjeita tuon huohottimen purkamiseen? Mitä purkaa edestä pois yms.. Kyselin merkkihuollosta kyseistä hommaa niin sanoivat, että n. neljän tunnin homma eli ei liene ihan yksinkertainen homma?
Se on imusarjan alla ja se pitää purkaa tieltä pois..

Kerran vaihdettu ja nyt vuoden päästä meni ilmeisesti uudestaan. Pakkasta -17 käynnistys ja aivan käsittämätön tyhjäkäyntiääni. Sytytti moottorin merkkivalon, sammuttaessa lähti pois ja hetken päästä rupes vilkkumaan uudestaan. Moottori kävi niin epätasaisesti että päätin jättää sen pihaan.
Onko jollain tietoa että tämmösillä oireilla kyseessä olis just tän venttiilin hajoaminen? moottori N42b18 vm.03

-- Eli ei ole venttiili hajonnut vaan kipinä kateissa ykköspytyltä.

eizzi
09-01-2012, 12:03
Olisko jollain ohjeita tuon huohottimen purkamiseen? Mitä purkaa edestä pois yms.. Kyselin merkkihuollosta kyseistä hommaa niin sanoivat, että n. neljän tunnin homma eli ei liene ihan yksinkertainen homma?

Juu tosiaan vaihdoin ton huohottimen itse pari kk. sitten. Imusarja pitää purkaa päältä pois niin pääsee käsiksi. Ei mikää mahdoton homma, mut ahdas se on varsinki kahden ruuvin kanssa joista toinen näkyy juuri ja juuri auton alta. Pitää imusarjaa takareunasta kiinni. Uusi makso marmorilla n. 80e ja oli eristetty malli kuten vanhakin oli liekö vaihdettu jo aiemmin. Eristin vielä senki öljytikullekkin menevän putken ja pätkän öljytikun putkea.

Rytinä
23-01-2012, 18:31
Juu sytty tosta emännän kulkupelista ensin moottorihäiriö valo jonka jälkeen alkoi savuttamaan pirusti, noh sammutin auton ja käynnistin uudelleen, käy normaalisti ja ajoin kotiin.
Kotona pelti auki ja öljy tikku ylös niin ampui öljyt kuin suihkulähteestä joka paikkaan!
Odotin vähän aikaa ja kokeilin uudestaan niin ei tapahtunut mitään normaalista poikkeavaa ja auto käy normaalisti ja ei kehitä painetta.
Auto seisoi noin viikon ennen tätä ja koskaan aikaisemmin ei ole tehnyt vastaavaa. Ollut meillä noin 4 vuotta ja suomiauto.
Kysymys kuuluu uskaltaako tolla ajaa vai mitä tolle tekisi?

eizzi
24-01-2012, 09:25
Kyllä kannattaa tarkistaa/tarkistuttaa se huohotin. En ajelisi ennen sitä ku saattaa olla aika tukossa ja sopivasti pakkasessa jäätyy. Kannattaa tukkia ne munuaisten takaiset aukot vaikka alkuperäisillä muoveilla istuvat hyvin. Onko öljytikussa tai öljykorkissa majoneesia? Kannen takaosasta kannattaa kattoa kans se putki joka menee huohottimelle onko mömmöä.

Rytinä
24-01-2012, 11:28
Kyllä kannattaa tarkistaa/tarkistuttaa se huohotin. En ajelisi ennen sitä ku saattaa olla aika tukossa ja sopivasti pakkasessa jäätyy. Kannattaa tukkia ne munuaisten takaiset aukot vaikka alkuperäisillä muoveilla istuvat hyvin. Onko öljytikussa tai öljykorkissa majoneesia? Kannen takaosasta kannattaa kattoa kans se putki joka menee huohottimelle onko mömmöä.
Kyllähän sitä limaa on joka paikassa... Pitää antaa auton pari päivää sulaa lämpimässä ja alkaa tutkimaan.
Voi olla et lähtee bemu kohta ja käyn sen toyotaan vaihtamassa, loppuu pelleily:D

Rytinä
25-01-2012, 01:53
Tilasin noi munuaisten tuulisuojat. Pitää toivoa et ois jotain apua niistä tohon jäätymiseen

SammyE46
09-02-2012, 17:45
Taas se sitten sen teki. Tällä kertaa ampui öljyt pakoputkeen. Ei ole ollut apua huohottimen lämmitysvastussarjasta eikä nokan tukkimisesta. Öljyt on vaihdettu 7000km välein, viimeksi ennen pakkasia. Ilmeisesti ominaisuus tämä huohottimen jäätyminen. Onneksi nyt selvisi tulppien vaihdolla ja öljynlisäyksellä. Katalysaattorin pelasti se että auto oli pihalla tyhjäkäynnillä kun turma tapahtui. Ensin tuli savu ja sitten vikavalo ja lopuksi auto sammui. Luultavasti öljyä olisi tullut taas korkista mutta korkki tiivisteineen vaihdettiin kesällä, koska seosvalo syttyi jatkuvasti.

Ja autona edelleen, ainakin toistaiseksi, 318iA -03 touring.

SammyE46
14-01-2014, 05:44
Hip hei ja taas tuli bimmeristä savukone.:evil:

Lämppärissä 2 tuntia, lähti käymään kun palmun alta, pari minuuttia kerkes käymään tyhjäkäynitä kunnes alko käymään kolmella ja sitten sammu. Savua piha täynnä ja sihen istu.:evil:

Munuaiset tukossa, lämmityssarja huohottimessa ja öljyt vaihdettu, ei auta. On se vekkuli talviauto...:evil:

Antti O
14-01-2014, 07:23
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko huohotin/separaattorin putket ja purkit uusittu? Jos huohotinlinjasto on puolillaan majoneesia se on varmasti herkkä jäätymään.

Bullitt
14-01-2014, 08:02
Hip hei ja taas tuli bimmeristä savukone.:evil:

Lämppärissä 2 tuntia, lähti käymään kun palmun alta, pari minuuttia kerkes käymään tyhjäkäynitä kunnes alko käymään kolmella ja sitten sammu. Savua piha täynnä ja sihen istu.:evil:

Munuaiset tukossa, lämmityssarja huohottimessa ja öljyt vaihdettu, ei auta. On se vekkuli talviauto...:evil:

Minkä takia sen pitää käydä minuuttitolkulla tyhjäkäyntiä, kun on kerran ollut lämmitinkin päällä ennen tätä?

pomo
15-01-2014, 08:03
Onko tämä huohottimen jäätymis-ongelma kaikkia moottorityyppejä koskettava? Ajelen ensimmäistä talvea tuolla 320ci:llä ja se taitas olla myös auton ensimmäinen oikea talvi liikenteessä! Aiemmin auto on suomessa seissyt talvet ja saksassa auto oli Frankfurtin liepeillä eli varsin etelässä! Eikös tuo minun moottori ole n54?

Antti O
15-01-2014, 08:31
Miltä vuodelta autosi on?

JIV
15-01-2014, 14:45
Onko tämä huohottimen jäätymis-ongelma kaikkia moottorityyppejä koskettava? Ajelen ensimmäistä talvea tuolla 320ci:llä ja se taitas olla myös auton ensimmäinen oikea talvi liikenteessä! Aiemmin auto on suomessa seissyt talvet ja saksassa auto oli Frankfurtin liepeillä eli varsin etelässä! Eikös tuo minun moottori ole n54?

Itellä on vm. 2001 320 CiA (M54), josta huohotin jääty pari talvea sitte. Syy oli "majoneesin" kertyminen putkiin ja kova pakkanen. Ja huom! jäätymishetkellä oli takana 300km yhtä mittaista ajoa maantiellä eli kone oli varmasti lämmin siinä vaiheessa. Ongelma ainakin M54:ssa on (en ole muihin moottoreihin tutustunut), että huohottimen putki on heti suoraan syylärin takana munuaisten kohdalla, josta johtuen maantienopeuksissa kovalla pakkasella konehuoneen etuosassakin voi olla yli -50 astetta.

Omassa tapauksessa lopputulos oli öljyvuoto venttiilikopan tiivisteestä. Huollossa vaihdatin sitte eristetyt putket. Omani on suomiauto, jossa joidenkin mukaan olisi pitänyt olla vakiona eristetyt putket, mutta eipäs ollutkaan. Voi olla, että joku edellinen omistaja on säästänyt pari euroa väärässä paikassa ja huollossa vaihdettu eristämättömät. Saksalaisissa ei ainakaan vakiona ole e46:ssa käsittääkseni koskaan ollut eristettyjä putkia, joten ne suosittelen huollon yhteydessä laittamaan tai ainakin hyvin peittämään munuaiset keulasta, varsinkin, jos ajat pääasiassa lyhyttä pätkää kaupungissa. Se lisää "majoneesin" kertymistä, kun moottori ei käy lämpimänä usein.

pomo
15-01-2014, 14:58
ok, kiitoksia! Pitää varmaan peittää nuo keulan reiät... Ja auto on 4/2001.

huppu
15-01-2014, 21:32
Oma tuli Saksan maalta v. 2009 ja nyt menossa Lapin talvikeleissä viides talvi eikä huohotinputkissa eristystä. Kerran taisivat puhdistaa putkistoa huollon yhteydessä. Pajallakin totesivat ettei ole oikeastaan merkitystä, onko ne putket eristetyt vai ei..kosteutta pääsee kertymään niihinkin jos ajaa pätkäajoa eikä malta pitää tyhjäkäynnillä ajon loputtua...siinähän ne putket on kohta tukossa ja öljyt pihalla.

Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmaa tuon suhteen :orava: Munuaisten edessä ollut talvisin ABS-suojat ja harrastan myös tätä tyhjäkäyntihommaa. Muutama minuutti riittänee ennen sammuttamista...

pomo
16-01-2014, 13:04
Peittelin nuo mulkoimet ja tuota tyhjäkäyntiäkin pitää ruveta harrastamaan! Onko nuonputket lujassa, jos käyttäs irti ja puhdistas majoneesit pois?

SammyE46
16-01-2014, 17:53
Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko huohotin/separaattorin putket ja purkit uusittu? Jos huohotinlinjasto on puolillaan majoneesia se on varmasti herkkä jäätymään.

On, ei valkoista töhnää.

SammyE46
16-01-2014, 17:54
Minkä takia sen pitää käydä minuuttitolkulla tyhjäkäyntiä, kun on kerran ollut lämmitinkin päällä ennen tätä?

Se on lasten kanssa vähän aikaa vievää tuo auton lastaus....

Tuskin parin minuutin tyhjäkäynnistä on haittaa?

huppu
16-01-2014, 18:08
Se on lasten kanssa vähän aikaa vievää tuo auton lastaus....

Tuskin parin minuutin tyhjäkäynnistä on haittaa?

No ei todellakaan, parempi vaan....

SammyE46
24-01-2014, 18:57
Tänään sain auton korjaamolta. Venttilikopantiiviste ja tulpat vaihtoon. Katsotaan kuinka kestää....

Safiiri
27-01-2014, 23:23
Oma tuli Saksan maalta v. 2009 ja nyt menossa Lapin talvikeleissä viides talvi eikä huohotinputkissa eristystä. Kerran taisivat puhdistaa putkistoa huollon yhteydessä. Pajallakin totesivat ettei ole oikeastaan merkitystä, onko ne putket eristetyt vai ei..kosteutta pääsee kertymään niihinkin jos ajaa pätkäajoa eikä malta pitää tyhjäkäynnillä ajon loputtua...siinähän ne putket on kohta tukossa ja öljyt pihalla.

Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmaa tuon suhteen :orava: Munuaisten edessä ollut talvisin ABS-suojat ja harrastan myös tätä tyhjäkäyntihommaa. Muutama minuutti riittänee ennen sammuttamista...

Mulla on 316ti compact 10/2003 jossa majoneesiä löytyy öljykorkin pohjasta, mutta öljyn mittatikussa sitä ei ole. Öljyn pinta on korkealla, 2-3mm yli ylämerkin, joten onko öljyyn tullut vettä vai mistä tuo johtuu? Öljyn on vaihdettu 3kk ja 3tkm sitten, ja mielestäni vaihdon jälkeen pinnan taso oli merkkien välissä.

Vuosi sitten heitti hiukan öljyä öljykorkin (ja mahdollisesti venttiilikopan) tiivisteen välistä. Viikko sitten öljykorkin ympäristö oli kostea, mutta paisuneen määrä oli vähäinen, koska pakosarjan päällä sitä ei päätynyt, koska kone ei alkanut käryämään kuten vuosi sitten. Nyt ajoin sattumalta suoraan lämpimään talliin, jossa auto seisoi 4pv ja toimii tämän jälkeen OK. Tilasin tuulisuojat munuaisten taakse. Kone nakuttaa vaimeasti käynnistettäessä (kuulee kun avaa konepellin).

Tietty tuo kone on jäätymisherkkä, mutta koska toimii kakkosautona niin mitä tuolle kannattaa tehdä? Mistä se majoneesi tulee putkiin ja poistuuko mitenkään? Onko haitta pääasiassa jäätymisherkkyys, vai onko siitä kuinka haittaa kesällä?

antti
04-02-2014, 10:18
Mulla N42b20 hieman majoneesia öljytikun päässä ja öljyvuotoa ainakin öljynsuodattimen kotelon alatiivisteestä. Eilen vaihdoin tiivisteet ja uudet öljyt ja pesin sotkut kotelon ympäriltä pois. Samalla tuli puhdistettua imusarjan päällä oleva huohotinputki (talvimalli eristeellä ja vastuksella) oli jonkun verran majoneesia putkessa. Tänään kunnon moottoripesu ja seurantaa vuotaako vielä jostain.

Vaihdoin samalla varotoimenpiteenä uuden jakoketjun kiristimen. Vanha kiristin olikin jo päivitettyä mallia, mutta onpahan vaihdettu. Vanha lähti käsin pyörittelemällä irti, eli suosittelen tarkistamaan kiristyksen.

SammyE46
25-03-2014, 07:37
Tänään sain auton korjaamolta. Venttilikopantiiviste ja tulpat vaihtoon. Katsotaan kuinka kestää....


2kk siinä meni kun taas viedään bemppua pajalle. Öljynkulutus ollu 3litraa 2000km. Tyhjäkäyntihäiriöitä melkein heti viimeisen remontin jälkeen, meni 2vko kun omintakeinen käynti alko. Sammahtelee lämpimänä risteyksessä D-asennossa. Kierrokset nousee itsestään 1000 ja taas putoo normaaliin, pääasiassa vaihteiston ollessa P-asennossa. Eilen vasta sytytti moottorin vikavalon.

Ja eikun TAAS pistokkeeseen ja eurot tiskille. Taksilla ajaminen tulisi halvemmaks tällä pelillä....

kani
25-03-2014, 10:37
Onkohan öljyä mennyt jonnekin minne ei kuulu mennä.. ja jäänyt putsaamatta? Vaihdettiinko separaattori? Jotkut jenkeissä on korvanneet huohotinjärjestelmän öljynkeräimellä ja saaneet kunnolla alipainetta aikaiseksi. Tietysti keräin pitää joko tyhjentää ajoittain. Onko täällä suomessa kokeiltu öljynkeräimiä?

Mitenhän alipaineletkut tai mahdolliset kumitulpat imusarjassa? On tärkeää että alipainejärjestelmä toimii kokonaisuutena tehokkaasti.

TseiPii
26-03-2014, 09:24
Emännän työautona on kans tuo 316 1.8 valvetronic (n42) ja siinä on sitä vikaa kans että keltaista jankkia kertyy öljytikkuun ja korkkiin. Öljykin tuntuu välillä maistuvan ihan kohtuullisesti ja jos autoa käyttää hetken tyhjäkäynnillä ja polkasee kaasua niin sininen pilvi leijuu takana. Kerran tein sen mokan että katoin vaan että huohottimen letkut oli kunnossa ja vaihdoin pelkän separaattorin. Ekan kerran kun vaihdon jälkeen starttasin niin koko naapurusto oli täynnä sinistä savua ja bemarin maine kasvoi taas kohisten:rolleyes:. Pienen lisätutkistelun jälkeen totesin että huohotinletku mikä menee poikittain imusarjan päällä litistyi kasaan aina kun autossa painoi kaasua. Väliaikaisena ratkaisuna kävin huoltsikalta hakemas jotain hydrauliletkua tilalle. Sama alkuperäinen vika jatkui eli sininen pilvi perässä kun hetken antaa tyhjäkäynnillä seisoskella ja kaasua polkasee, ilmeisesti separaattori otti itteensä jonkin verran siinä kun se yksi letku litistyi kasaan koska jonkin ajan päästä tein saman operaation uudelleen eli separaattori kaikkine letkuineen vaihtoon. Sen jälkeen muistaakseni toimi ilman savuttelua ja öljyn kulutuskin laski. Tuntuu että tämä separaattori ei hirveän kauaa kestä varsinkaan silloin jos ajelee 95% lyhyttä ajoa ja motti ei kerkee lämmetä kunnolla. Joka talvi renkaiden vaihdon yhteydessä saa samalla vaihtaa tuon huohotinjärjestelmän. Näihin malleihin on ilmeisesti olemassa venttiilikopan päivitys ja hintaa tais olla marmoritiskillä töineen ja osineen muistaakseni 500€+- 200€, tarkalleen en muista. Itse en ole vielä kyseistä modia tehnyt mutta varmaan pääsis helpommalla/halvemmalla jos operaation suorittais.

Samaan tekstiin lisättäköön vielä sellainen että availin toisioilmapumpun moottorin päässä olevan venttiilin (http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=AY31&mospid=47624&btnr=11_3400&hg=11&fg=50 osa nro 6) joka oli aikalailla täynnä karstaa/öljyä + muuta sontaa joten suosittelen vilkaisemaan jos ei ole hetkeen katsottu, helppo ja nopea homma. Venttiilin avautumista testailin puhaltamalla, tietty paine kun tulee niin venttiilin pitäisi aueta.

quakes
26-03-2014, 12:39
Oma tuli Saksan maalta v. 2009 ja nyt menossa Lapin talvikeleissä viides talvi eikä huohotinputkissa eristystä. Kerran taisivat puhdistaa putkistoa huollon yhteydessä. Pajallakin totesivat ettei ole oikeastaan merkitystä, onko ne putket eristetyt vai ei..kosteutta pääsee kertymään niihinkin jos ajaa pätkäajoa eikä malta pitää tyhjäkäynnillä ajon loputtua...siinähän ne putket on kohta tukossa ja öljyt pihalla.

Itsellä ei ole ollut vielä kertaakaan ongelmaa tuon suhteen :orava: Munuaisten edessä ollut talvisin ABS-suojat ja harrastan myös tätä tyhjäkäyntihommaa. Muutama minuutti riittänee ennen sammuttamista...

Terve

Mihin tämä tyhjäkäynnillä käyttäminen ajon jälkeen perustuu / miksi näin suositellaan tekemään?

SammyE46
26-03-2014, 18:33
Öljyvuotoa siellä sun täällä. Öljykorkki ollu löysässä. Kone pestiin ja seuraillaan jokunen päivä mistä vuoto johtuu. Korkki siis korjattiin. HC:t korkealla, ohivuotoa kuulemma jossakin. Pahimmassa tapauksessa männänrenkaat...:eek: Mutta voi olla että liittyy huohotusjärjestelmään.

No, ajellaan ja katotaan uudestaan ens viikolla...

MNi
26-03-2014, 21:48
Jos on HC:t korkealla, eikö ole ensimmäisenä syytä epäillä sytytystä? Jos ei saa kunnon kipinää --> HC:t koholla. Voi tietty olla imuvuotoa(kin).

Uiko tulpan syvennykset öljyssä? Vaikka on venttiilikopan tiiviste vaihdettu, ei se ihan saletisti takaa ettei vuotaisi.

SammyE46
27-03-2014, 07:07
Jos on HC:t korkealla, eikö ole ensimmäisenä syytä epäillä sytytystä? Jos ei saa kunnon kipinää --> HC:t koholla. Voi tietty olla imuvuotoa(kin).

Uiko tulpan syvennykset öljyssä? Vaikka on venttiilikopan tiiviste vaihdettu, ei se ihan saletisti takaa ettei vuotaisi.

Pajalla pesivät moottorin kokonaan ulkopuolelta. Nyt ajetaan ja tarkkaillaan mistä vuotaa. Ensi viikolle tilataan uusi aika jolloin perehtyvät paremmin asiaan.

Himppusen jonoa noissa autosähkökorjaamoissa. Syynä tuskin lienee autojen sähkötekniikan lisääntyminen...:think:)

huppu
27-03-2014, 11:41
Terve

Mihin tämä tyhjäkäynnillä käyttäminen ajon jälkeen perustuu / miksi näin suositellaan tekemään?

Ainakin oma toiminta perustuu siihen, mitä olen täällä foorumilla kuullut vinkkiä ja mitä korjaamolla ovat sanoneet. Turbokoneellisen osalta tyhjäkäynti perustuu siihen, että turbon annetaan jäähtyä eikä sitä konetta sammuteta suoraa ajon loppumisen jälkeen. Joku korjatkoon jos puhun soopaa :orava: :D Kovilla pakkasilla/kosteassa talvi-ilmastossa puolestaan on mulle suositeltu, että tyhjäkäyntiä harrastettaisiin ainakin ajon loppumisen jälkeen, olipa koneessa turbo tai ei. Tämä puolestaan perustuu siihen, että tyhjäkäynnillä huohotinputkiston annetaan kuivahtaa ettei sinne jää kosteutta, mikä aiheuttaa putkiston jäätymistä.

Tänä talvena mulle sanottiin, että huohottimen/putkiston jäätyminen on yleisempää kosteassa talvi-ilmastossa, eli Etelä-Suomessa. Pohjoisen kuivassa pakkasessa riski ei ole niin suuri.

SammyE46
01-04-2014, 21:56
Öljyvuotoa siellä sun täällä. Öljykorkki ollu löysässä. Kone pestiin ja seuraillaan jokunen päivä mistä vuoto johtuu. Korkki siis korjattiin. HC:t korkealla, ohivuotoa kuulemma jossakin. Pahimmassa tapauksessa männänrenkaat...:eek: Mutta voi olla että liittyy huohotusjärjestelmään.

No, ajellaan ja katotaan uudestaan ens viikolla...

Auto oli tänään tutkittavana.

Imu ja pakonokkien säätimien O-renkaat kuivunu ja vuotavat, kolme kappaletta per säädin. Samoten näitä nuuskivien antureiden tiivistet tihkuu ulospäin öljyä.

Sovittiin että vaihdetaan pelkkä ketjunkiristin samalla kun etupää on auki, kylmänä toimii diisselinä pari sekuntia... Kysyin mitä maksaa koko jakoketjuremontti töineen ja osineen. Tiukka hinta oli 1000euroa. Onko sitten kallis vai halpa?

Ensi viikolla uudestaan pajalle ja vaihdetaan em. osaset.

SammyE46
10-04-2014, 22:45
425euroa tuli hintaa kaikkinensa em. töille ja osille.

Toivotaan että nyt pääsisi ilman ongelmia edes yhden öljynvaihtovälin.

kani
10-04-2014, 23:49
Ongelma on juuri kumiosat, jotka on kaikki ikänsä lopussa. Haluaako uusia kaikki kerralla vai taistella kunnes kaikki on vaihdettu?? Samaa materiaalia, sama lämpötila, sama vanheneminen/kovettuminen joka puolella.. Aika kallista marmorihinnoilla ja työt päälle jos ei itse pysty tekemään tai ole tiloja/aikaa. Juuri tilasin ison kasan osia Pielmeieriltä omaan täysremppaan, järkyttävän paljon halvemmalla kuin schmiedmannilta, saatikka sitten marmoritiskiltä.. Onneksi on talli ja kavereita jotka auttaa kans tarvittaessa.

Kaikki BMW kumi on roskiskamaa 8-12 vuoden iässä ainakin mitä olen omastani katsonut.

KooHoo
23-07-2014, 12:49
Pitäisi talvea vasten ennakoiden vaihdella omaan autoon (318i 2002) tuo huohotinpaketti cold climate versioon. Keräili huolestuttavasti painetta viime talvena kovilla pakkasilla ja jonkin verran alkoi jo venakopan öljykorkin alta tihkumaan öljyä. Paikallinen marmoritiski ei oikein osannut kertoa, että onko kaikki osat erilaisia tässä Cold Climate versiossa vs. etelän lämpöön kasatut. Real OEM antaa vain kahdelle neljästä osata Cold Climate-version. Onkohan nuo kaksi letkun pätkää sitten molemmissa versioissa samanlaisia vai ovatko kylmän ilmanalan vehkeissä myös paremmin eristetyt? Näitä lienee vaikea saada ihan puhtaiksi, joten vaihtoon menee luultavasti kaikki joka tapauksessa, mutta osaisi sitten tsekata että saa varmasti oikeat osat kouraan. Minulle eivät ainakaan osanneet tarjota ns. huohotinpakettia vaan jokainen osa pitäisi tilata erikseen. Onko mennyt muillakin tähän tyyliin?

http://i293.photobucket.com/albums/mm64/Golfster3/N42huohotin_zpsb6240b91.jpg (http://s293.photobucket.com/user/Golfster3/media/N42huohotin_zpsb6240b91.jpg.html)

toho
23-07-2014, 17:46
Paras on semmoinen mihin tulee venttiilikoppa kokonaan uusi + uudet eristetyt ja vastukselliset letkut ja tuo vanha separaattori poistuu kokonaan käytöstä.
Löytyy kyllä ihan valmiina kyseinen setti.

antti
25-07-2014, 09:33
Vaimon autoon on vaihdettu tuo Tohon mainitsema setti imusarjan kera. En ole kyllä varma onko separaattori edelleen käytössä. Otin imusarjan päällä olevan suojamuovin pois, niin imusarjan yli menevässä letkussa on ainakin eristys+vastus (olisko kuvassa osa nro 3).

Ensi talveksi tilaan muovit munuaisiin varmuudeksi

JLK
25-07-2014, 21:36
Pitäisi talvea vasten ennakoiden vaihdella omaan autoon (318i 2002) tuo huohotinpaketti cold climate versioon. Keräili huolestuttavasti painetta viime talvena kovilla pakkasilla ja jonkin verran alkoi jo venakopan öljykorkin alta tihkumaan öljyä. Paikallinen marmoritiski ei oikein osannut kertoa, että onko kaikki osat erilaisia tässä Cold Climate versiossa vs. etelän lämpöön kasatut. Real OEM antaa vain kahdelle neljästä osata Cold Climate-version. Onkohan nuo kaksi letkun pätkää sitten molemmissa versioissa samanlaisia vai ovatko kylmän ilmanalan vehkeissä myös paremmin eristetyt? Näitä lienee vaikea saada ihan puhtaiksi, joten vaihtoon menee luultavasti kaikki joka tapauksessa, mutta osaisi sitten tsekata että saa varmasti oikeat osat kouraan. Minulle eivät ainakaan osanneet tarjota ns. huohotinpakettia vaan jokainen osa pitäisi tilata erikseen. Onko mennyt muillakin tähän tyyliin?

http://i293.photobucket.com/albums/mm64/Golfster3/N42huohotin_zpsb6240b91.jpg (http://s293.photobucket.com/user/Golfster3/media/N42huohotin_zpsb6240b91.jpg.html)

Itsellä on kaksi kertaa mennyt huohotin tukkoon v. 2011 ja 2014 (tammi-helmikuu). Molemmilla kerroilla se vuotta ennemmin jo vähän oireili lopputalvesta (2010 ja 2013) samantyyppisesti kuin sinulla. Todennäköisesti ensi talvena se menee tukkoon.
V. 2011 puhdistin vain huohottimen, joka ei näin jälkikäteen ollut järkevää, koska kesti vain tuon muutaman vuoden ja vielä sekin, että osat maksoi vain 210e marmorilta (2014), huohotin ja kolme putkea. Huohotin ja putket on eristetty. Jos et itse vaihda, niin työ maksaa korkeintaan sen 200-300e.
Suosittelen ilman muuta vaihtamaan kaikki ennen talvea, ettei kävisi niin kuin minulle. Sitten kun se menee tukkoon, niin alkaa savuttaa, syttyy moottorivalo ja hajottaa (ainakin) yhden puolan (minulla meni molemmilla kerroilla). Sitten menee venttiilikopan tiiviste eli tulee huomattavasti kalliimmaksi sitten talvella korjailla.
Samassa voit vielä puhdistaa öljytilan BG 109 Compression performance restoration aineella ja sitten uudet öljyt ja suodatin, niin eiköhän pelaa tulevana talvena.