PDA

View Full Version : E39: vesipumpun ja termostaatin asennus


okko
19-12-2005, 23:35
Väsäilin tälläsen aikanikuluksi. Tämä on vain minun tapani tehdä se, mutta kommentoikaa toki jos on virheitä tai muuta havaitsette.

Vesipumpun ja termostaatin vaihto E39 M52- moottoriin:

Homma on nopea ja helppo, tässä yleisohje kuvien kera. Kannattaa aloittaa pohjapanssarin irrottamisella, näin saat nesteet talteen paremmin. Kuvassa1, ympyröidyllä paikoilla on muoviset nastat jonka keskellä olevat tapit nousevat ruuvimeisselillä avittamalla, jonka jälkeen nastat irtoavat. Nuolella osoitettu tiiviste irtoaa meisselillä avittamalla, tämän jälkeen kotelo irtoaa nostamalla. Kotelo ei nouse pois ennen flektin irrottamista. Flekti irtoaa avaamalla kuvassa 2 näkyvän mutterin 32mm kiintoavaimella. HUOM tämä mutteri on ns. ryssänkierteellä, eli avataan oikealle. Mutteri aukeaa parhaiten napakoilla iskuilla, jos ei aukea joudut irrottamaan siivapyörän samalla kertaa (katso edellä), nyt saa flektin ja kotelon nostettua pois, varo syylärin kennoja ne kolhiintuvat helposti.
Jos et vaihda termostaattia, hyppää seuraavaan kappaleeseen. Kuvassa3 on termostaattikotelo. irrota vesiletkut löysäämällä klemmarit ja vetämällä letkut irti, löysää tarvittaessa toisen pään klemmareita, jotta saat putket käännettyä pois tieltä. Suojaa putken päät esim. pakastepusseilla. Avaamalla nuolella osoitetut pultit ja isoimman pultin alla olevan tukiraudan ylemmän pultin, saat vedettyä termostaattikotelon irti. Termostaatti irtoaa vetämällä, ja meisselillä avittamalla, nestettä tulee noin 2-3l. Laita mieleen termostaatin asento, jotta saat uuden asennettua kuten alkuperäinen, varo koloamasta asennusaukon reunoja ja vaihda aina uusi o-rengas, muista kostuttaa o-rengas nesteellä ennen asennusta. Kotelon toisen aukon tiiviste kannattaa myös uusia. Termostaattikotelo saattaa olla hapertunut, joten jos budjetissa on uhrata n.25€, niin kannattaa vaihtaa sekin pois kiusaamasta. Muista kiristää pultit ristiin, oikeaa kireyttä on vaikea selittää mutta kyllä sen tuntee, kunhan jättää sen viimeisen vedon vetämättä, klemmarien kiristyksessä kannattaa muistaa, että putket ovat muovia ja saattavat murtua. Ilmaus käsitellään edempänä.

Kuva4: Löysää (älä avaa kokonaan) siivan pultit, ennen urahihnanhihnan poistoa. Vesipumppua pyörittävä urahihna irtoaa kampeamalla kiristinpyörää (osoitettu nuolella) sen kiinnitysmutterista vasemmalle, jolloin hihnan saa nostettua pois siivapyörän päältä. Tämä mutteri on peitetty muovikannella, joka irtoaa meisselillä kampeamalla. Avaa siivan pultit ja vedä se irti pumpun akselilta. Kuva5: Avaa pumpun mutterit ja kierrä 6x40mm pultit kuvan osoittamiin reikiin, näitä pultteja tasaisesti kiristämällä saat työnnettyä pumpun pois reiästään, nestettä tulee noin 3-4l. Muista kostuttaa pumpun o-rengas ennen asennusta. Työnnä pumppu paikoilleen ja kiristä mutterit ristiin, o-rengas paisuu kostuessaan ja pitää pumpun paikoillaan joten mutterien ei tarvitse olla älyttömän tiukassa. Kiinnitä siiva ja laita hihna paikoilleen, mutta älä asenna flektiä ennen ilmausta.

Ilmaus: Tämä on vain minun versio, parempiakin varmaan on olemassa. Irroita ylävesiletku syyläristä. Kaada letkun kautta vettä moottoriin, kunnes letku/syyläri on täynnä. laita letku kiinni ja puristele alavesiletkulla "painetta" järjestelmään. Päästä ilma pois syylärin ilmausruuvista. Laita kabiinin lämmöt täysille ja auto käyntiin. Anna käydä noin 1min. välillä kierroksia nostaen. Sammuta moottori ja puristele alaletkua ja päästä ilmat pois. Tämän voi toistaa muutaman kerran ja käyttää konetta lämpöiseksi. Ilmaus on onnistunut, jos lämmöt pysyy kurissa (DAA!!) ja kabiiniin tulee lämpöä. Paisuntasäiliöön saattaa jäädä hieman ylitäyttöä, mutta se ei haittaa. Muista tarkkailla nesteen kulutusta, varsinkin jos olet keittänyt koneen, esim. vesipumpun hajottua.

VINKKI: Jos auto tuntuu kuluttavan nestettä hiljalleen, älä ryntää teettämään kansiremonttia, vaan uhraa 20€ uuteen paisuntasäiliön korkkiin. Uskomatonta mutta totta tämä korkki on järjestelmän tärkein osa ja rikkoutuessaan keittää koneen, tai räjäyttää paisuntasäiliön.

msvirta
10-05-2006, 00:00
Flekti irtoaa avaamalla kuvassa 2 näkyvän mutterin 32mm kiintoavaimella. HUOM tämä mutteri on ns. ryssänkierteellä, eli avataan oikealle. Mutteri aukeaa parhaiten napakoilla iskuilla, jos ei aukea joudut irrottamaan siivapyörän samalla kertaa (katso edellä), nyt saa flektin ja kotelon nostettua pois, varo syylärin kennoja ne kolhiintuvat helposti.

Itse vaihdoin termostaatin juuri hetki sitten. Kas kummaa, kun auto sattui keittään viikonloppuna, niin nyt tuo mikron vieressä odottanut uus termostaatti löysi tiensä autoon asti.

Kieltämättä tuo flekti oli hieman edessä ja koko homma näyttikin varsin toivottamalta kun flekti ei irronnut, vaikka kuinka yritti. Tekikin mieli jo lopettaa ja mennä saunaan sekä oluselle.:confused:

Onneksi operaation sai suoritettua flekti paikallaankin. Flektin taakse sai kuin saikin ujutettua pienen 1/4" räikän ja 10mm hylsyn, joilla termostaatin kotelon alapuolella olleita pultteja sai käännettyä pari räikän naksua kerrallaan. Pujotin auton edestä katsottuna flektin vasemmalta puolelta oikean käden ja räikän termostaatin kotelon alapuolelle. Vasemmalla kädellä sai sitten autettua operaatiota termostaatin kotelon toiselta puolelta. Todennäköisesti tämän operaation voi tehdä vasurillakin, mutta itselle se on hieman vaikeata, kun olen täysin oikeakätinen.

Ilmauksen tein ensin parkkipaikalla, jonka jälkeen ajoin auton mäkeen nokka ylös ja ilmasin uudelleen. Tosin tässä vaiheessa nestettä ei enää mennyt juurikaan lisää koneeseen, kun teki tuon ensimmäisen ilmauksen huolella. Ilmausta varmaankin auttoi se, että kun paisuntasäiliön kautta ei koneelle ei lisä neste tasamaalla enää kelvannut, niin otin ilmausruuvin syylärin päältä kokonaan irti ja kaadoin tästä reiästä vielä reilun litran nestettä järjestelmään.

Autona on E36 M52B28 koneella. Okko:n ottamiin kuviin verrattuna flektin 32mm kiinnityspultti on hieman matalampi, mutta muutoin näkymät olivat samanlaiset. Toivottavasti tästä on hyötyä jollekin toisellekin, jonka autossa flekti on jämähtänyt kiinni.

okko
05-03-2007, 00:22
Kokemuksen kasvettua aiheesta, tein hieman muutoksia ohjeisiin.

Maxi
23-04-2007, 15:07
Jeps, ite tuli vaihdettua termostaatti ja vesipumppu e39 525tds:ään, hommahan nyt on aika simppeli, vaikka itsellä nyt ei tahdo työkalut pysyäkkään käsissä, eli termostaatti sijaitsee alavesiletkun jatkona, musta muovikotelo, joka on kolmella 10mm pultilla kiinni, ei muutakun kansi auki, termostaatti ulos, ruuvimeisseliä apuna käyttäen, tulee vetämällä pois, ja uusi tilalle oikeaan asentoon, asento selviää vanhasta termostaatista tai kokeilemalla miten sopii siihen muovikanteen.

Vesipumppu: Ensimmäisenä flekti irti ja muistakaa että väärään suuntaan oleva kierre, lähtee muutamalla napakalla lyönnillä, itse laitoin jakarin ja vähän annoin vasaraa niin lähti tosi vaivattomasti, seuraavaksi rulla irti, neljällä 10mm pultilla, ja sitten itse vesipumppu joka on neljällä 10mm pultilla kiinni taas, ne irti ja vähän käännellä vesipumppua niin että saa ruuvimeisselin väliin, ja vähän kangotusta niin lähtee pois, ja uusi tilalle. Osat samassa järjestyksessä takaisin missä on otettu pois niin pitäis pelittää.

syyläriä ei tarvitse ottaa missään vaiheessa pois, flekti mahtuu olemaan sielä syylärin ja tunnelin välissä, kunhan muistaa varoa sitä, syylärin rivat on todella herkkiä vääntymään.


ps. Ei ollut mukava katsoa Mika Häkkisen silmistä tuota höyrypilveä mikä peileistä näkyi kun vesipumppu sanoi itsensä irti.

Vonsaku
14-06-2007, 23:14
vähän käännellä vesipumppua niin että saa ruuvimeisselin väliin, ja vähän kangotusta niin lähtee pois, ja uusi tilalle..

Siinä vesipumpussa on kaksi kierteitettyä reikää joihin ruuvaamalla irroitetut vesipumpun pultit saa vesipumpun vedettyä ulos. Eipä tuu lohkoon turhia nihraumia rukarilla vääntelystä (itellä oli pumppu suht kovaa kiinni).

Behemoth
02-08-2007, 02:30
Meneekö M62B35:n vesipumppu-savotta pääpiirteittäin tämän saman kaavan mukaan?

biiemdabljuu
02-08-2007, 13:17
Se termarin kotelon tiiviste kannattaa aina vaihtaa, esim. motonetin termareissa ko. tiiviste ei tule mukana. Oma e39 hiukan kulutti vettä, mutta loppui vaihdettuani em. tiivisteen. Merkkiliikkeestä n. 2e, enkä nyt tarkoita sitä termostaatin O-rengasta.

HarzaTheMan
12-08-2007, 15:30
Vaihdoin E39 523iA:han vesipumpun ja muuten homma oli suht simppeli mutta flekti oli leiponut ihan kunnolla kiinni vesipumppuun. Flekti mahtui hikisesti pumpun kanssa tulemaan pihalle kun otti termarikotelon edestä pois ja taiteili flektin suojuksen kanssa.

Loppupeleissä flekti irtosi vasta kun vesipumpun siipipyörä rälläköitiin pois ja sen tilalle hitsattiin MIG:llä 10cm pitkä M8 pultti poikittain, minkä avulla flekti irtosi ruuvipenkissä vesipumpusta.

nekholm
20-08-2008, 23:27
Flekti irtoaa avaamalla kuvassa 2 näkyvän mutterin 32mm kiintoavaimella. HUOM tämä mutteri on ns. ryssänkierteellä, eli avataan oikealle.

Oikealle mistäpäin katsottuna?

Racink
20-08-2008, 23:57
Oikealle mistäpäin katsottuna?

Keulasta, eli ns. "vääränkätiset kierteet".

Cud
27-08-2008, 10:26
Tuli eilen irrotettua termostaatin kotelo, joka oli halennut, ja vesipumppu mutta siipipyörä oli niin lujassa kiinni etten saanut sitä irti. Oli hemmetin ahdasta saada kaikki mutterit irrotettu mutta onnistui kyllä. Vesipumppu mahtuisi pois jos se mahtuisi pultien välistä pois. Se on muovista tehty, joten ehkä sitä saisi rikottua niin että mahtuu? Yritin irrota yhden pultin mutta en uskalatanut käyttää tarpeeksi voimaa kun tuntui että se pikemmin voi mennä poikki kuin irrota. Toinen vaihtoehto on irrottaa koko syyläri mutta sitä en haluaisi tehdä, onko kellään hyviä vinkkejä mikä olisi helpoin tapa saada se pois?

Havis
27-08-2008, 10:42
Tuli eilen irrotettua termostaatin kotelo, joka oli halennut, ja vesipumppu mutta siipipyörä oli niin lujassa kiinni etten saanut sitä irti. Oli hemmetin ahdasta saada kaikki mutterit irrotettu mutta onnistui kyllä. Vesipumppu mahtuisi pois jos se mahtuisi pultien välistä pois. Se on muovista tehty, joten ehkä sitä saisi rikottua niin että mahtuu? Yritin irrota yhden pultin mutta en uskalatanut käyttää tarpeeksi voimaa kun tuntui että se pikemmin voi mennä poikki kuin irrota. Toinen vaihtoehto on irrottaa koko syyläri mutta sitä en haluaisi tehdä, onko kellään hyviä vinkkejä mikä olisi helpoin tapa saada se pois?

Olikohan tuossa siipipyörän mutterissa vasenkätiset kierteet? Muistaako joku paremmin?

jumbo
27-08-2008, 10:44
Joo kyllä on vasurin kierteet, ja laitat vaan siihen sopivan lenkkiavaimen (32mm) ja napautat vaikka vasaralla siihen avaimeen muutaman kerran terävästi niin pitäisi lähteä auki:jep:

Racink
27-08-2008, 10:57
Olikohan tuossa siipipyörän mutterissa vasenkätiset kierteet? Muistaako joku paremmin?

Edit: Edellisellä sivullahan tuosta oli juttua.

Voi olla kyllä aika vaikeaa jos ei flektiä saa irti. Kokeilitko cud aukaista sitä heti ensimmäisenä kun remmikin oli vielä paikallaan? Yleensä kyllä lähtee helpohkosti, varsinkin pienen napautuksen avustuksella.

Cud
27-08-2008, 11:06
Joo, kyllä yritetty on ja kauan mutta ei onnistunut millään. Pumppu on nyt irti mutta pitäisi myös saada se pois kun siivet, joka on vielä pumpussa kiinni, ottaa syyläriin ja pumpun pultit on niin lähekkäin ettei pumpun muoviosa, eli varsinainen pumppuosa, ei mahdu siitä läpi. Eli siipien takia en saa sitä vedettyä tarpeeksi ulos että se menisi pulttien ohi ja välistäkään se ei mahdu. Eli, halusin tietää onko kellään jotain ideoita miten saisi sen mahtumaan pois ilman että otan syyläri irti? Toivottavsti tästä selityksestä ei tullut liian sekavaa..

Bmw Master
27-08-2008, 11:33
Flekti tosiaan voi olla tiukassa. Itse tein puusta pari kiilaa joilla lukitsin vesipumpun hihnapyörän lähes liikkumattomaksi. Sitten 32mm kiintoavaimella jännitys päälle ja moskalla lyö avaimeen muutaman kerran.

Onko termostaatin asennolla suurta merkitystä?

Jäähdyttimen irroitukseen menee n.5min ja sillä saa kummasti lisää tilaa. Samalla voi pestä tukkoon menneen alaosan jäähdyttimestä ja tarkistaa automaatin lauhduttimen kunto.

Cud
27-08-2008, 11:37
Onko termostaatin asennolla suurta merkitystä?
On, kuuluu olla nuoli ylöspäin, tai joskus on vain piste joka merkkaa mikä on ylöspäin.

Matula
27-08-2008, 11:49
Oma lusikka mukaan, tilaa on taatusti riittävästi kun irroittaa flektin ja muovisen "tuulitunnelin" ennen kuin irroittaa vesipumppua. Vesipumpun siivapyörässä on oikeat kierteet toisin kuin flektin mutterissa.

jumbo
27-08-2008, 12:01
Ongelmanahan tässä ymmärtääkseni oli että flekti ei lähde pumpusta irti:rolleyes:

Matula
27-08-2008, 12:20
Ongelmanahan tässä ymmärtääkseni oli että flekti ei lähde pumpusta irti:rolleyes:

Joka johtunee siitä, että vesipumppu on irroitettu ennen flektiä. Purkaa koko keulan niin on tilaa temmeltää.

Bmw Master
27-08-2008, 12:47
On, kuuluu olla nuoli ylöspäin, tai joskus on vain piste joka merkkaa mikä on ylöspäin.

Onko sillä mitään merkitystä? Samanlainenhan se termari on melkein joka kantilta.

Ei viitsisi avata ja tarkistaa miten sen laitoin, hyvin ainakin toimii.

Kannattaa se jäähdyttimen korkki tosiaan vaihtaa samalla, itse juuri hain uuden kun ei se vanha enää toiminut.

Eli uusittava vesipumpun yhteydessä:
-Termari
-Nesteet
-Vesipumppu
-Termarikotelo
-Ilmausruuvi jäähdyttimeen
-Jäähdyttäjänkorkki

jumbo
27-08-2008, 12:51
Onko sillä mitään merkitystä? Samanlainenhan se termari on melkein joka kantilta.

Ei viitsisi avata ja tarkistaa miten sen laitoin, hyvin ainakin toimii.

Kannattaa se jäähdyttimen korkki tosiaan vaihtaa samalla, itse juuri hain uuden kun ei se vanha enää toiminut.

Eli uusittava vesipumpun yhteydessä:
-Termari
-Nesteet
-Vesipumppu
-Termarikotelo
-Ilmausruuvi jäähdyttimeen
-Jäähdyttäjänkorkki

Eihän noita nyt kaikkia kannata jos vanhatkin on ehjiä:eek: mm. vanha termarikotelokin käy jos on ehjä, samoin ilmausruuvi , termari ja jäähdyttäjän korkki. Ja tässä tapauksessa on otettu vesipumppu irti koska ei saatu flektiä irti ja yritetty mahdyttaa kaikki pakettina ulos(ymmärtääkseni). Kuka vaihtaa vesipumpun tällä tavoin:diuu:

Bmw Master
27-08-2008, 13:06
Eihän noita nyt kaikkia kannata jos vanhatkin on ehjiä:eek: mm. vanha termarikotelokin käy jos on ehjä, samoin ilmausruuvi , termari ja jäähdyttäjän korkki. Ja tässä tapauksessa on otettu vesipumppu irti koska ei saatu flektiä irti ja yritetty mahdyttaa kaikki pakettina ulos(ymmärtääkseni). Kuka vaihtaa vesipumpun tällä tavoin:diuu:

Ilmausruuvi hapertuu ajanmyötä ja katkeaa.
Termarikotelo on muovia ja ajanmyötä hapertuu ja alkaa vuotamaan.
Jäähdyttäjänkorkin toimintaa kun on vaikea testata ja jos ei ole tietoa koska vaihdettu, kannattaa vaihtaa, sama pätee termariin.

n.50€ sijoitus samalla vaivalla kun työkalut on kädessä ja on sitten varmasti toimiva jäähdytinjärjestelmä eikä tarvitse pelätä termarikotelon halkeamista seuraavalla kesälomareissulla. :jep:

Listaan vielä moniurahihnat samalla tarkistettaviksi.

jumbo
27-08-2008, 13:10
no tottahan tuo on mutta itsellä ei ole kertaakaan kotelo ajaessa hajonnut, termaria vaihtaessa kylläkin, eli jos sen termarin päättää vaihtaa niin kannattaa se kotelo melkein varata siihen mukaan. ja urahihnat kyllä kannattaa tosiaan vaihtaa samalla;)

Cud
27-08-2008, 13:11
Onko sillä mitään merkitystä? Samanlainenhan se termari on melkein joka kantilta.
Mitä merkitystä sillä on, sitä en tiedä mutta merkintä kuuluu olla ylöspäin ja jos sillä ei olisi merkitystä, niin miksi olisi merkintää ylipäätänsä.

Cud
27-08-2008, 23:09
Vilkasin termostaattia ja uskoisin ettei ole väliä onko merkki ylös tai alas mutta pääasia ettei ole sivulle koska silloin vesi ei pääse kiertämään yhtä hyvin. Paras kai laitta se ylöspäin kuitenkin koska niin suositellaan.

Sain osat vaihdettua ja rikkomatta mitään. Eli vesipumppu saa pois E39:ssä flektiä irrotamatta mutta se on millin tarkkuudella ja pitää olla varovainen ettei vahingota syyläriä.

Yritin saada flekti irti kiristämällä akselia kiinni ruuvipenkkiin mutta ei auennut millään. Jouduin hitsaamaan teräspalan kiinni akseliin jotta se ei pyörisi ruuvipenkissä ja oli silti vaikeata. Oli siis todella lujassa kiinni, ei mitään toivoa että se olisi irronnut kun pumppu oli moottorissa kiinni.

Muutenhan toi on helppo homma, siis jos flekti irtoaa, mutta jos ei, niin on kyllä pirullinen homma. Kestää kauan saada kaikki mutterit irti kun kädet ei meinaa mahtua sinne ja koska ei näe missä ne on, on todella vaikea saada ne ruuvattua irti. Onneksi se on kuitenkin mahdollista.

Pumppu vaikutti olevan kunnossa, vaikka oli muovinen, mutta termostaatin kotelossa oli halkeama. Muoviosa oli todella lujassa akselissa kiinni, joten ehkä se olisi vielä kestänyt mutta nyt voi kuitenkin nukkua yöt hyvin kun tietää ettei ainakaan vesipumppu petä ihan heti.

nekholm
01-09-2008, 15:51
Jäähdyttäjänkorkin toimintaa kun on vaikea testata ja jos ei ole tietoa koska vaihdettu, kannattaa vaihtaa, sama pätee termariin.

Jos korkki pihisee kun kone on lämmin, niin kannattaa varmaan vaihtaa..?

Josunapalm
01-09-2008, 18:47
Onkos kukaan tehnyt tätä M62B35 moottoriin? Eroaako paljon näistä käsitellyistä asioista?

Bmw Master
01-09-2008, 19:20
Jos korkki pihisee kun kone on lämmin, niin kannattaa varmaan vaihtaa..?

Kannattaa vaihtaa jos ei ole tietoa milloin viimeksi vaihdettu ;)

Joskus pihisee, joskus ei pihise eli tekee liikaakin painetta.

HRR
24-10-2008, 08:19
Noniin, itellä alkoi myös keittää piruste.. luulin että termari sökö. Menin kuitenkin motomatista hakemaan termaria ja päätinkin ostaa samalla myös vesipumpun, koska eihän se mitään maksanu. Irrottaessa huomasin, että eihän vesipumpussa ollu siipiäkään enää kiinni.. palasia siellä täällä, mutta toivottavasti niitä ei hirveesti koneen sisällä ole.. =o Noh, minuutin asennuksen, ja tunnin ilmauksen jälkeen taas toimii =)

e34
24-10-2008, 09:03
Onko M54 moottorissa myös samantyyppinen vesipumppu kuin vanhemmissa? Millä kilsoilla olette vaihtaneet? Itsellä karvan alle 150 tkm, eikä mitään oireita vielä havaittavissa..

Familienwagen
29-10-2008, 22:29
Ilmausruuvi hapertuu ajanmyötä ja katkeaa.
Termarikotelo on muovia ja ajanmyötä hapertuu ja alkaa vuotamaan.
Jäähdyttäjänkorkin toimintaa kun on vaikea testata ja jos ei ole tietoa koska vaihdettu, kannattaa vaihtaa, sama pätee termariin.

n.50€ sijoitus samalla vaivalla kun työkalut on kädessä ja on sitten varmasti toimiva jäähdytinjärjestelmä eikä tarvitse pelätä termarikotelon halkeamista seuraavalla kesälomareissulla. :jep:

Listaan vielä moniurahihnat samalla tarkistettaviksi.

Suosittelen myös lämpimästi termarikotelon vaihtoa samalla. Jäin viime kesänä tien varteen kun ko. muovikotelo halkesi ilmausruuvin juuresta. Termari oli vaihdettu edellisviikolla enkä ollut osannut pyytää kotelon vaihtoa samalla. Osa maksaa 21€, ei kannata säästää.

HapE39
13-02-2009, 14:40
itellä kans alko lämmöt nousee e39 523 -97 bemussa ja ajattelin vaihtaa tuon termarin ja vesipumpun. nyt kuitenki ku aloin flektiä irrottamaaan, nii tää mutteri (32mm joka on "ryssänkierteellä") pyörii tyhjää. tai siis tämä siipipyörä pyörii mukana. eli ilmeisesti sitä pitäis jotenki pitää kiinni, jotta mutterin saa koputettua auki? onko jollakin hyvää konstia tähän, vai pitääkö vaan yrittää jotenkin kammeta sitä siipipyörää ettei pyöri mukana?

Bmw Master
13-02-2009, 15:34
onko jollakin hyvää konstia tähän, vai pitääkö vaan yrittää jotenkin kammeta sitä siipipyörää ettei pyöri mukana?

Pari sivua taaksepäin kun luet...

TFV
13-02-2009, 15:56
itellä kans alko lämmöt nousee e39 523 -97 bemussa ja ajattelin vaihtaa tuon termarin ja vesipumpun. nyt kuitenki ku aloin flektiä irrottamaaan, nii tää mutteri (32mm joka on "ryssänkierteellä") pyörii tyhjää. tai siis tämä siipipyörä pyörii mukana. eli ilmeisesti sitä pitäis jotenki pitää kiinni, jotta mutterin saa koputettua auki? onko jollakin hyvää konstia tähän, vai pitääkö vaan yrittää jotenkin kammeta sitä siipipyörää ettei pyöri mukana?

Minä tappelin kerran M52B28:in propellin kanssa monta tuntia. Sitten otin käteen piikkauskoneen, siihen pitkä terä. Kun asettaa mutterin kulmaan ja päräyttää, niin auki on.:jep:

HapE39
13-02-2009, 16:06
joo tosiaanki, pitää kokeilla tehdä puusta kiilaa sinne väliin, jos sillä konstin lähtis

Risto113
16-02-2009, 16:41
Onko M54 moottorissa myös samantyyppinen vesipumppu kuin vanhemmissa? Millä kilsoilla olette vaihtaneet? Itsellä karvan alle 150 tkm, eikä mitään oireita vielä havaittavissa..

Kiinnostaa itseäkin, joku voinee varmistaa?

Ketzi
16-02-2009, 19:54
Olisi kans ajatus vaihtaa tuohon m52 motilla olevaan e36:een termari ja vesipumppu..

Kauanko tuossa operaatiossa arviolta menee ilmauksineen?

Ja mitä tiivisteitä pitää vaihtaa samalla?(pumpun ja termostaatin osalta) Näyttäisi ainakin motonetissä olevan teksti että tiiviste puuttuu, mutta tarjoavat erikseen jotain alta euron maksavaa tiivistettä.

eizzi
24-02-2009, 23:16
Kiinnostaa itseäkin, joku voinee varmistaa?

Kiinnostaa myös onko m54b22:ssa sama ongelma..??

e34
05-03-2009, 09:20
Itse itselleni vastaten: eilen vaihdettu ko. laitteeseen pumppu, oli muovisiipinen malli ja alkuperäinen leimoista päätellen (156 tkm mittarissa). Moniurahihnan kiristinrullat vaihdettiin samalla kun olisvat alkaneet jo vähän ääntää.

marko.m
05-03-2009, 12:20
Tuo flekti irtoaa nätisti kun painaa 1/2" pitkällä jatkolla hihnaa tiukasti ja samalla näpäkällä napautuksella aukasee flektin 32mm mutterin. Näin on auennut kahdesta 525:sta. Eikä ole tiukassa.

Juipe
08-03-2009, 22:15
Tänään tappelin tuon 32mm mutterin kanssa eikä kirveelläkään irti. Napakat iskut eivät auttaneet mutta tuota jatkolla painamista vois vielä yrittää. Epäilen kyllä että ei onnistu sittenkään :confused: Tarttis hihnankiristäjä + hihnapyörä vaihtaa, pumppuun en vielä koske.

Mites tuo 32mm kiristäminen kun avaaminenkin on niin hankalaa?

On kyllä saksalainen tehnyt aivan liian ahtaaksi tuon koneen etupuolen.

Matula
08-03-2009, 22:21
Tänään tappelin tuon 32mm mutterin kanssa eikä kirveelläkään irti. Napakat iskut eivät auttaneet mutta tuota jatkolla painamista vois vielä yrittää. Epäilen kyllä että ei onnistu sittenkään :confused: Tarttis hihnankiristäjä + hihnapyörä vaihtaa, pumppuun en vielä koske.

Mites tuo 32mm kiristäminen kun avaaminenkin on niin hankalaa?

On kyllä saksalainen tehnyt aivan liian ahtaaksi tuon koneen etupuolen.

Kiristämisestä ei tarvitse pahemmin huolehtia, pyörittelet vain flektin siivistä siihen saakka kun kiertyy etkä kiristä mutteria millään. Flekti pyörii jatkuvasti siihen suuntaan ettei voi aueta, ainoastaan kiristyä. Näin flekti on mukavampi irrottaa seuraavan kerran.

525TDS Touring
08-03-2009, 22:40
Tänään tappelin tuon 32mm mutterin kanssa eikä kirveelläkään irti. Napakat iskut eivät auttaneet mutta tuota jatkolla painamista vois vielä yrittää. Epäilen kyllä että ei onnistu sittenkään :confused: Tarttis hihnankiristäjä + hihnapyörä vaihtaa, pumppuun en vielä koske.

Mites tuo 32mm kiristäminen kun avaaminenkin on niin hankalaa?

On kyllä saksalainen tehnyt aivan liian ahtaaksi tuon koneen etupuolen.

Mulla tartti antaa lämpöä mutterille ennenkuin aukes. Sitä ennen paaaaljon napakoita iskuja, mutta ei auttanu. No kerkeshän se yli 10 vuotta ilmeisesti olla kiinni.

marko.m
08-03-2009, 23:05
Tänään tappelin tuon 32mm mutterin kanssa eikä kirveelläkään irti. Napakat iskut eivät auttaneet mutta tuota jatkolla painamista vois vielä yrittää. Epäilen kyllä että ei onnistu sittenkään :confused: Tarttis hihnankiristäjä + hihnapyörä vaihtaa, pumppuun en vielä koske.

Mites tuo 32mm kiristäminen kun avaaminenkin on niin hankalaa?

On kyllä saksalainen tehnyt aivan liian ahtaaksi tuon koneen etupuolen.

Jatkolla hihnaa painamalla auttaa siihen ettei hihnapyörä pyöri tyhjää hihnan alla. Mutta jos mutteri on todella tiukassa niin silloin ei tämä konsti auta, vaan pitää tehdä joku työkalu jolla saa lukittua hihnapyörän paikalleen. Tai veistää ne puupalikat sinne hihnan ja pyörän väliin jos ne pitäis paremmin.

Josunapalm
09-03-2009, 07:34
Mie sain ujutettua sellasen ruuvipuristimen siihen hihnapyörään ja sen ku tiukkas kunnolla ja piti kiinni ni helposti lähti toi mutteri auki.
Eli tollasen: http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/16/large/16-3101_l.jpg

herja
09-03-2009, 10:54
Moskalla lyöminen on ihan turhaa, vaikka voimaa siinä on mutta se napakkuus puuttuu. 32mm avain ja mahdollisimman pieni vasara(esim. biltemasta tollanen ~300g kuulapäävasara), sillä vetää ihan täysiä, (kantsii laittaa jotain siihen avaimen ja ylävesiletkun väliin ettei mitään hajoa turhaan) niin auki on. Välillä voi olla tosi kovassa eikä lähde ekalla auki. Noita vanhoja nesteitä en ole ikinä ottanut talteen vaan oon aina laittanut uutta tilalle niin vaihtuu mukavasti uudet nesteet tai ainakin osa, tietty jos on juuri viimeviikolla ne vaihtanut niin ei varmaan kantsi hukata.

Epeli1234
10-04-2009, 16:34
Mulla ongelmana kans e30.sta m20b20 koneesta en saa flektiä irti, eka otin flektistä 4kpl 10mm mutteria irti, jonka jälkeen koneen puolesta kans 4kpl pikkupultteja irti ja silloin siihen väliin jäi roikkumaan se kuppi, mikä lieneekin. Sen jälkeen sain 32mm mutterin auki mut se vaan pyörii eikä mitään tapahdu. Mikä tämä metallinen mötikkä on flektin etupuolella? onko se kiinteästi muovisessa flektissä kiinni vai mitä helkkaria? Kun iso mutteri on auki niin pitääkö flektiä vain vetää voimalla pois? Vai mikä jippo tässä piilee? Kiitos

peltone
10-04-2009, 16:40
Piti tänää vaihtaa termostaatti ja kampiakselin asentotunnistin.

Oli niin hyvin kiinni ja muutenki fiksu vehe toi flekti ni jäi vaihtamatta...:evil:

jumbo
10-04-2009, 18:31
Piti tänää vaihtaa termostaatti ja kampiakselin asentotunnistin.

Oli niin hyvin kiinni ja muutenki fiksu vehe toi flekti ni jäi vaihtamatta...:evil:

Useita teräviä napautuksia kun annat avaimeen niin ennenpitkää irtoaa:jep:

peltone
10-04-2009, 18:35
Useita teräviä napautuksia kun annat avaimeen niin ennenpitkää irtoaa:jep:
NÄinhän se on tehtävä. Vois myös kokeilla tota lämmön antoa..

jumbo
10-04-2009, 18:50
Ihan naputtamalla lähtee saletisti;)

peltone
10-04-2009, 18:51
Ihan naputtamalla lähtee saletisti;)
Elä ny! Naputtelin vaikka kuinka kauan eikä lähteny irtoo mitenkää :D

jumbo
10-04-2009, 18:54
Olihan suunta oikea(tietysti oli), Kyllä ite oon aina saanu ko. menetelmällä auki:think mutta poikkeuksiakin on varmasti...

peltone
10-04-2009, 18:59
Olihan suunta oikea(tietysti oli), Kyllä ite oon aina saanu ko. menetelmällä auki:think mutta poikkeuksiakin on varmasti...
Juu siis ryssänkierteellä eli autoa edestäpäin katsottaessa oikealle päin. Noo, ei jauheta enempää täällä. Uudestaan kokeilemaan joku muu päivä.

hobro
10-04-2009, 19:02
onnistuu myös/helpoiten kun flektin hihnapyörässä on ne 4 pulttia 10 kannalla ottaa pitkän lenkin ja pitää yhdestä pyörän paikallaan.. todettu aina toimivaksi konstiksi mutta vääntämisessä sitten kumminkin kohtuus ettei väännä vaan poikki.

peltone
10-04-2009, 19:05
onnistuu myös/helpoiten kun flektin hihnapyörässä on ne 4 pulttia 10 kannalla ottaa pitkän lenkin ja pitää yhdestä pyörän paikallaan.. todettu aina toimivaksi konstiksi mutta vääntämisessä sitten kumminkin kohtuus ettei väännä vaan poikki.
Mietin tuotakin vaihtoehtoa mutta tuntui että hölmöä hommaa alkaa 10mm pitää vastaa ku kaveri hakkaa järjettömällä lekalla 32mm kinghippoavainta :D
Mutta laitetaan tuokin korvan taakse, kiitos vaan.

525TDS Touring
10-04-2009, 22:14
NÄinhän se on tehtävä. Vois myös kokeilla tota lämmön antoa..

Lämpöä ilman muuta, mullakaan ei lähteny pelkällä iskulla. Se mutteri ja kierre on rosteria tai happosta, ja jos on uudesta asti ollu kiinni, niin voi olla tiukassa.

Leka
10-04-2009, 22:42
HIGH-END miehet käyttää tuon viskon mutterin avaamiseen BMW-erikoistyökalua jolla pitävät hihnapyörästä kiinni. On lähestulkoon sama mitä hihnan ja hinapyörän väliin tunkee ettei hihna luista kunhan hihnapyörä/hihna ei vaurioidu, puukiila on hyväksi havaittu.

Tämä juttu löytyy nyt myös FAQ:sta.

Piplis
13-06-2009, 02:05
Apua kaivataan...

minulla syylärin flekti rohisee pyöriessään ja paikallaan käsillä paineltuna heiluu akselin kohdalta, mutta vain siis flektin juuresta, eikä vesipumpun akselista (se 32mm mutteri) näytä heiluvan.

Kysymykset:
1. Auttaako vesipumpun vaihtaminen tuohon ongelmaan yhtään mitään vai tarviiko flektiin oman uuden laakerin tms.?
2. tyhjäkäynnillä flekti pyörii heti koneen mukana, muttei kuitenkaan täysillä. Meinakao tuo, että viskon laakeri on entinen?
3. mikä osa tuonne pitäisi vaihtaa, että rohina häviäisi? Vesipumppu on jo valmiina ostettuna, mutta riittäkö pelkästään se?

Jos muuten flektiä pyörittää käsin auton ollessa sammuneena, pitäisikö moniurahihnan pyöriä ollenkaan jos visko on kunnossa? Todella kuumilla keleillä visko kyllä tarraa täysin kiinni ja humina on selkeästi kovempi, mutta onkohan tuo silti jo elinkaarensa päässä...

WSE1
14-06-2009, 03:59
Mietin tuotakin vaihtoehtoa mutta tuntui että hölmöä hommaa alkaa 10mm pitää vastaa ku kaveri hakkaa järjettömällä lekalla 32mm kinghippoavainta :D

Avaa ensin hieman yhtä niistä 10mm kannalla olevista pulteista. Sitten laittaa avaimen lenkkipään tähän ja avaimen syrjän toista pulttia vasten, avaimen tulee tällöin olla tietysti suoralla lenkkipäällä varustettu lista. Näin vääntö ei tule 6mm pultille vaan voimaa vastaanottavan vektorin pituus kasvaa huomattavasti, koska seuraava pultti on noin 5cm päässä, tässä tapauksessa tuo 6mm kestää kyllä sivuttaisvääntöä melko lailla katkeamatta, niin paljon kuin pitkälläkään vipuvarrella jaksaa pitää. Toki flekti kannatta avata edelleenkin naputtelemalla.
Muutenkin erikoispitkät suorat lenkkiavaimet auttavat monessa muussakin korjaushommassa.

arpuC
25-06-2009, 01:28
Äskettäin tuo 32mm pultti avattiin, niin ei siinä tarvinnut, kuin yksi pitämään järjettömän kokoisilla pihdeillä vesipumpun hihnapyörää paikoillaan ja tuo pultti lähtikin ihan mukavasti ilman lekaa käsipelillä vääntämällä. Eikä hihnapyörään jää jälkiä...


Mites muuten tuo ilmaus nyt menee m62 koneessa eli nyt kun kone on kokonaan nesteittä?

Tissistä löysin "topping up coolant"

1. Korkki pois ja ilmausruuvi auki
2. Ennen täyttämistä lämpö täysille ja puhallin minimiin
3. Lisää nestettä hitaasti niin kauan, kun kuplia ei tule.

Tississä kuitenkin mainitaan vielä "after filling system, vent system and check for leaks".

1. Avaa paisarin korkki, mutta jätä kierteille.
2. virrat päälle ja puhallin minimiin sekä lämpö täysille
3. Käynnistä kone ja paina kaasua 3-4 kertaa 4500-5000rpm 30secunnin sisällä.
4. Jos nesteen taso on tippunut tähän asti, niin lisää cold max rajaan saakka.
5. Laita korkki tiukasti kiinni ja anna auton käydä kunnes termostaatti aukeaa
6. Tarkista nesteen taso max 30c lämpötilassa jos lämpötila on yli, niin anna jäähtyä ja lisää tarvittaessa. Huom! jos menet availemaan korkkia yli 30c lämpötiloissa, niin uhkana on, että järjestelmään pääsee ilmaa ja koko homma uusiksi. Eli antaa jäähtyä vain useamman tunnin.

edit. Jep, näinhän se menikin, kun nesteet oli kokonaan pois. Koko operaatio hoitui nopeasti ainakin noilla ohjeilla eli ei kannata leikkiä muilla kikoilla.

E39touring
03-08-2009, 20:43
Tuli tempastua tosta 2001 E39 520i 2,2 koneisesta vesipumppu irti. Ei ollut kummonen homma.
Isoin työ molata flektin kotelo sopivaan malliin, jotta pääsi veivaamaan pultteja pyörältä ja
pumpulta.

Kiristin/epäkeskorissan laakerikin aivan lopussa!!
Taitaa siis viisainta vaihtaa myös se aina pumppurempan yhteydessa. Omalla autolla
ruuvattu vasta 159 898 Km joka ei mielestäni mikään matka kyseisille osilla!!
Noh ei ainakaan kerinnyt muuta rikkoutumaan, kun meteli paljasti viat.

Onko porukalla kokemusta mistä osat vai aina merkkiliikkeestä. Motonetkin olisi
samalla kylällä,kun merkkiliike. Vai saako sieltä huonolaatuisen pumpun??

Bmw Master
03-08-2009, 20:55
Onko porukalla kokemusta mistä osat vai aina merkkiliikkeestä. Motonetkin olisi
samalla kylällä,kun merkkiliike. Vai saako sieltä huonolaatuisen pumpun??

Kerran tuli motonetista orggis pumppu, viimeksi saksalainen laatupumppu.

E39touring
04-08-2009, 09:38
No niin, osat hankinnassa. Mites se E39.n ilmaus sitten suoritetaan oikein??

Paljon pelottavia juttuja, mutta laittakaa joku oikea tapa...????

peltone
04-08-2009, 09:41
No niin, osat hankinnassa. Mites se E39.n ilmaus sitten suoritetaan oikein??

Paljon pelottavia juttuja, mutta laittakaa joku oikea tapa...????
Tuollahan se alotuspostauksessa lukee:

Ilmaus: Tämä on vain minun versio, parempiakin varmaan on olemassa. Irroita ylävesiletku syyläristä. Kaada letkun kautta vettä moottoriin, kunnes letku/syyläri on täynnä. laita letku kiinni ja puristele alavesiletkulla "painetta" järjestelmään. Päästä ilma pois syylärin ilmausruuvista. Laita kabiinin lämmöt täysille ja auto käyntiin. Anna käydä noin 1min. välillä kierroksia nostaen. Sammuta moottori ja puristele alaletkua ja päästä ilmat pois. Tämän voi toistaa muutaman kerran ja käyttää konetta lämpöiseksi. Ilmaus on onnistunut, jos lämmöt pysyy kurissa (DAA!!) ja kabiiniin tulee lämpöä. Paisuntasäiliöön saattaa jäädä hieman ylitäyttöä, mutta se ei haittaa. Muista tarkkailla nesteen kulutusta, varsinkin jos olet keittänyt koneen, esim. vesipumpun hajottua.

Tein noilla ja hyvä tuli. Toki ei ollut niin paljoa työtä kun koko järjestelmä ei ollut tyhjentynyt.
Toki niitä muitakin varmasti on..

Administrator
04-08-2009, 11:38
No niin, osat hankinnassa. Mites se E39.n ilmaus sitten suoritetaan oikein??

Paljon pelottavia juttuja, mutta laittakaa joku oikea tapa...????

Ilmaus on helppoa näissä uudemmissa koneissa, järjestelmä ilmaa itsensä kunhan vaan syylarin alareunassa oleva kiertovesipumppu toimii.

Säiliö täyteen nestettä ja virrat päälle, puhallin päälle ja lämmönsäädin kuumalle, siinä sitten lisäilet nestettä paisuntasäiliöön asteikon yläpäähän asti.
Pari kaasun polkaisua noin 4000rpm saakka ja pinnan tarkistus ja korkki kiinni.

Seiska
04-08-2009, 19:06
Onko porukalla kokemusta mistä osat vai aina merkkiliikkeestä. Motonetkin olisi
samalla kylällä,kun merkkiliike. Vai saako sieltä huonolaatuisen pumpun??

Vesipumpun ja termariosat mieluiten merkkiliikkestä , on aikalailla samanhintaisia.
Kannattaa kysyä ensin merkkiosaa ja verrata.

Kerran tuli motonetista orggis pumppu, viimeksi saksalainen laatupumppu.

Viimeksi oli kalliimpi Motonetissä , kuin orkkisosa , siksi menin Laakkoselle.

-Jani

E39touring
05-08-2009, 12:51
Ilmaus on helppoa näissä uudemmissa koneissa, järjestelmä ilmaa itsensä kunhan vaan syylarin alareunassa oleva kiertovesipumppu toimii.

Säiliö täyteen nestettä ja virrat päälle, puhallin päälle ja lämmönsäädin kuumalle, siinä sitten lisäilet nestettä paisuntasäiliöön asteikon yläpäähän asti.
Pari kaasun polkaisua noin 4000rpm saakka ja pinnan tarkistus ja korkki kiinni.

Kiitokset tähän viestiketjuun osallistuneille!! Vinkit tosi toimivat ja varsinkin tuo ilmauksen suorittaminen naurettavan helppoa.

Kertauksena ja tietona muille. Ostin osat merkkiliikkestä vesipumppu made in Italy 89,- Eur
ja rissapyörä made in Slovakia INA-laakeri 34,-Eur. Tollaset hinnat ja BMW pahvilaatikossa.
Toivottavasti pelittävät taas seuraavat 150 000Km.
Alkuperäisissa näkyi olevan Germany leimat.

Aikaa kului koko hommaan n. 2 tuntia huilitaukoineen. Eniten kärsimyksiä aiheutti viskon/tuulettimen siiven paikoilleen laitto, kun on niin ahdas läpi pyöritellä paikoilleen.

jpr-79
05-12-2009, 21:45
[quote=herja;1528945]Moskalla lyöminen on ihan turhaa, vaikka voimaa siinä on mutta se napakkuus puuttuu. 32mm avain ja mahdollisimman pieni vasara(esim. biltemasta tollanen ~300g kuulapäävasara), sillä vetää ihan täysiä,

Minulla taas ei pikkuvasaralla inahtanutkaan mutteri, mutta Bilteman 1100g moskalla kun mojautti niin aukes... keinoja on monia, mutta kun kaikkea yrittää niin voi jopa auetakkin. mulla meni termarin ja nesteiden vaihdossa n.2h kun samalla peseskelin syylärin pesuhuoneessa, on muuten melko paljo kaikkea paskaa syylärissä:think

Nuuskapeke
22-12-2009, 20:12
En tiedä onko oikella alueella tämät juttu, mutta uskon tätä ketjua lukevilta olevan kokemusta samoista osista. Joku varmaan osaa kertoa onnistuuko e39 vm.96 528 vaihtaa ylävesiletku purkamatta etupäätä yhtään? http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DD51&mospid=47544&btnr=11_1555&hg=11&fg=35 Kuvassa letkunkiristimen nro. 3 kohdalta tippasee jäähdytinnestettä ja letkunkiristimen ruuvi on alaspäin, joten päälypuolelta vaikeahko päästä käsiksi. Järjestelmästä täytyy ilmeisesti ottaa kaikki nesteet ulos, jos ylävesiletkun vaihtaa? En ole varma onko letku murtunut/huonosti kiinni, muttei tuntunut ainakaan löysältä . Auto oli pari kuukautta aiemmin kansiremontissa ja vein auton samalle korjaamolle, koska koneen alla läikkä jäähdytinnestettä. Huoltomies katsoi autoa ja sanoi, että ylävesiletku vaihdettava, eikä se onnistu ilman keulan purkamista. Taskulampun kans kun katsoin letkun juureen niin nestettä oli valunut ulos letkun pään ja termostaattikotelon (?) saumasta. Tuli vain mieleen, että minäkö joudun maksamaan, jos liitin väärin kiinnitetty/löysälle jätetty. Kansiremontin yhteydessä vaihdettiin termostaatti, vesipumppu ja syyläri. Ensimmäisen kerran lämmöt nousi pari viikkoa remontin jälkeen ja vein auton sinne jä käskin ilmata järjestelmän uudelleen kunnolla ja auto toimi taas moitteettomasti. Nyt autolla ei uskalla ajaa kuin lyhyitä matkoja ja heti, kun lämmöt nousee ja termostaatti aukeaa niin alkaa nesteet kulkemaan tuon vuotokohdan läpi ja tippasemaan.

Janne-90
22-12-2009, 21:09
pystyy vaihtamaan ilman mitään purkamista jos saat vain klemmarit auki.. kannattaa laittaa letkupuristin alavesiletkuun ja nostaa keula vähän ylös nii nesteet pysyy aika lailla kaikki sisällä. helppo on tietenki tehdä siihen tilaa ja ottaa flekti ja muovinen "tunneli" pois.. muista jos otat flektin pois nii siinä on Väärän kätiset kierteet. flektin saa helposti sillee pois että painat rauta kangella hihnaa piukkaan ja äkkiä väännät auki.. tunneli on kiinni painettavilla nastoilla alhaalla ja ylhäällä. mä vaihdoin kk sitten termostaatin kotelonki ettei tarvinnu ilmata suuremmin.. hyvin toimii mulla :jep:

Nuuskapeke
22-12-2009, 21:33
Ehkä tyhmä kysymys, mutta järjestelmä vuotaa siis letkun nro.2 liittimestä nro.3 . Onko tuo 2 alavesiletku, koska huoltomies puhui ylävesiletkusta ja vuoto oli nro.2 letkussa?

Janne-90
22-12-2009, 22:43
2 on alavesiletku.. jos klemmarei ei saa auki nii sit otat sen flektin ja tunnelin pois.. jos joudut vaihtaa alavesiletkun nii sit tulee nesteet pihalle ja joudut ilmaamaan. täältä löytyy hyvät ohjeet.

jumbo
22-12-2009, 23:09
Järjestelmä pitää ilmata joka tapauksessa, otti minkä tahansa letkun irti.

Nuuskapeke
24-12-2009, 23:34
En tiedä onko oikella alueella tämät juttu, mutta uskon tätä ketjua lukevilta olevan kokemusta samoista osista. Joku varmaan osaa kertoa onnistuuko e39 vm.96 528 vaihtaa ylävesiletku purkamatta etupäätä yhtään? http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DD51&mospid=47544&btnr=11_1555&hg=11&fg=35 Kuvassa letkunkiristimen nro. 3 kohdalta tippasee jäähdytinnestettä ja letkunkiristimen ruuvi on alaspäin, joten päälypuolelta vaikeahko päästä käsiksi. Järjestelmästä täytyy ilmeisesti ottaa kaikki nesteet ulos, jos ylävesiletkun vaihtaa? En ole varma onko letku murtunut/huonosti kiinni, muttei tuntunut ainakaan löysältä . Auto oli pari kuukautta aiemmin kansiremontissa ja vein auton samalle korjaamolle, koska koneen alla läikkä jäähdytinnestettä. Huoltomies katsoi autoa ja sanoi, että ylävesiletku vaihdettava, eikä se onnistu ilman keulan purkamista. Taskulampun kans kun katsoin letkun juureen niin nestettä oli valunut ulos letkun pään ja termostaattikotelon (?) saumasta. Tuli vain mieleen, että minäkö joudun maksamaan, jos liitin väärin kiinnitetty/löysälle jätetty. Kansiremontin yhteydessä vaihdettiin termostaatti, vesipumppu ja syyläri. Ensimmäisen kerran lämmöt nousi pari viikkoa remontin jälkeen ja vein auton sinne jä käskin ilmata järjestelmän uudelleen kunnolla ja auto toimi taas moitteettomasti. Nyt autolla ei uskalla ajaa kuin lyhyitä matkoja ja heti, kun lämmöt nousee ja termostaatti aukeaa niin alkaa nesteet kulkemaan tuon vuotokohdan läpi ja tippasemaan.

Tutkailin valossa tuota vuotoa ja kyllä se neste tippasee letkun ja sen termostaattikotelon välistä. Pitää huomena koittaa jos saa kiristettyä sitä klemmaria. Kansirempassa vaihdettiin syyläri. Onhan uudessa syylärissä korkki mukana? Mietin vain jos tekee viallisen korkin takia painetta ja päästää sen tuosta saumasta.

koz-528
20-01-2010, 17:36
moro! mulla levisi kans vesipumppu tai pumpun laakeri, kiitos hyvistä ohjeista vanhat osat tuli purettua alle tunnissa ja samalla tulee vaihdettua myös termostaatti ja moniurahihna... tuo ilmaus kannattaa varmaan tehdä tuolla pullokonstilla että tulee varmiten ilmattua? kun huomasin että vesi pumppu alkoi vuotaa niin sammutin auton ja hetken kuluttua yritin uudestaan käyntiin niin ei sanonut auto enää mitään?? nyt kun uudet osat tulee ja saan ne kasattua niin pitäskö käynnistyä normaalisti?? onko muilla tehnyt samaa kun vesipumppu on hajonnut?

jumbo
20-01-2010, 17:44
Ilmaaminen onnistuu myös ilman pullopatenttia, ja ei pitäs olla vesipumpulla merkitystä käyntiin. Ellei jäähynestettä mene reilusti kampuranasentotunnistimeen tms.

MMM525
25-01-2010, 20:00
Kannattaako vesipumppu uusia termostaatin vaihdon yhteydessä? mittarissa on 180tkm, eikä tuota pumppua ole tietääkseni vaihdettu. Samalla pitää vaihtaa tiiviste pumpun ja lohkon välillä ja toinen tiiviste pumpun ja termostaatin välillä? Kannattaako samalla avaamisella uusia jotain muutakin?

jumbo
25-01-2010, 20:32
Kannattaako vesipumppu uusia termostaatin vaihdon yhteydessä? mittarissa on 180tkm, eikä tuota pumppua ole tietääkseni vaihdettu. Samalla pitää vaihtaa tiiviste pumpun ja lohkon välillä ja toinen tiiviste pumpun ja termostaatin välillä? Kannattaako samalla avaamisella uusia jotain muutakin?

Ainakaan m52 koneisissa e39:ssä ei ole pumpun ja termarin välissä tiivistettä/mitään muutakaan yhteyttä. Ja vesipumppuun tulee ainoastaan o-rengas mikä on aina pumpun mukana. Termostaatin vaihdon yhteydessä kannattaa uusi tiiviste tai koko koppa vaihtaa kyllä.

Edit. Ja kannattaa vaihtaa pumppu uuteen samalla.

MMM525
25-01-2010, 21:09
Ainakaan m52 koneisissa e39:ssä ei ole pumpun ja termarin välissä tiivistettä/mitään muutakaan yhteyttä. Ja vesipumppuun tulee ainoastaan o-rengas mikä on aina pumpun mukana. Termostaatin vaihdon yhteydessä kannattaa uusi tiiviste tai koko koppa vaihtaa kyllä.

Edit. Ja kannattaa vaihtaa pumppu uuteen samalla.

Koitin tuosta kuvasta hahmotella pumppua ja termaria. Näyttäisi siinä olevan tiiviste pumpun ja koneen välissä osa numero 2? Mikä tuo osa numero 6 on?

Putkistokuvista tosiaan kävi ilmi tuo termostaatti, eli se on kahden putken välissä pumpun yläpuolella.

marko83
26-01-2010, 10:26
Itse ainakin suosittelen ilmaamaan kunnolla ton järjestelmän.
Ilmasin oman m52:sen noilla eka sivun ohjeilla. Sen jälkeen ei oikeen oo koko talvena tarennu tuolla kopissa, haaleaa/lämpöstä on tullut, mut ei niin lämmintä ku ennen.
Kunnes tuossa eräs aamu löin virrat päälle niin check control ilmoitti, että neste on vähissä. Ja niin sinne about litra menikin. Sen jälkeen on kyllä autossa tarennut.:smoke:
Eli kunnollinen ilmaus kannattaa tehdä!

jumbo
26-01-2010, 10:55
Koitin tuosta kuvasta hahmotella pumppua ja termaria. Näyttäisi siinä olevan tiiviste pumpun ja koneen välissä osa numero 2? Mikä tuo osa numero 6 on?

Putkistokuvista tosiaan kävi ilmi tuo termostaatti, eli se on kahden putken välissä pumpun yläpuolella.

Joo niin näkyy olevan, itse katsoin ainoastaan -02 BENSA 525 kuvia joten pahoittelen virheellistä tietoa:redface: Enkä myöskään osaa sanoa onko noissa diisselin pumpuissa ollut taipumusta hajoamiseen samoin kuin Bensamalleissa:think

koz-528
26-01-2010, 11:43
kannattaa se pumppu vaihtaa itellä kesti entinen vesipumppu 71000km ja laakeri rupesi rohiseen ku 65000 oli ajettu tuolla pumpulla... ihmettelinkin mistä se rohina kuului:orava: ite vaihdoin moniurahihnan ku irti piti ottaa jokatapauksessa eikä ole hinnalla pilattu...

crashline
09-03-2010, 11:40
Paljonko mahtaa maksaa vesipumpun vaihto liikkeessä?:eek:

peltone
09-03-2010, 11:50
Paljonko mahtaa maksaa vesipumpun vaihto liikkeessä?:eek:
Eihän tuo iso homma ole itse tehdä :think Tosin nesteiden lisääminen ja ilmaaminen on oma operaationsa..

jumbo
09-03-2010, 14:29
Paljonko mahtaa maksaa vesipumpun vaihto liikkeessä?:eek:

Vähintään 2h taksan velottavat varmasti, eli liikkeestä riippuen töiden osuus n.110 - 170 euroa

crashline
10-03-2010, 21:18
Vähintään 2h taksan velottavat varmasti, eli liikkeestä riippuen töiden osuus n.110 - 170 euroa

Mistäs se pumppu kannattais ostaa?

Sieltä pumpun puolelta kun katselin niin siellä oli aika lailla roiskeita joka puolella, mitäköhän mahtaa merkata? vuotaakohan joku letku kun noin on roiskinut?

crashline
11-03-2010, 11:12
Mistäs se pumppu kannattais ostaa?

Sieltä pumpun puolelta kun katselin niin siellä oli aika lailla roiskeita joka puolella, mitäköhän mahtaa merkata? vuotaakohan joku letku kun noin on roiskinut?

Ai niin ja tää mun auton käyttöön otto oli jotain 08/99 ja se on tuplavanoksella.
kattelin tocarilta mut en tiiä mikä tohon käy M51 vai M57 ja käykö toi Vaicon termostaatti tuotenumero:11531437040 mulle? onx se nyt niin et mun ei tarvitse ostaa erikseen termaria ja tota koteloa vai miten mahtaa olla?
:jep:

peltone
11-03-2010, 11:14
ite sain E39:iin motonetistä saksalaisen metallisen pumpun.

crashline
11-03-2010, 13:39
avasin sen ilmausruuvin ja johan se mittatikku pomppas sieltä täyttö aukosta ulos. nooh kun sitten suljin ilmaus ruuvin niin se saakelin muoviruuvi meni poikki? mitäs nytten?:orava:
se ruuvi on kyllä tosin kiinni mutta sieltä pursuaa nestettä ulos kun auto on käynnissä. saako tuota pientä ruuvia mistään puljusta irtona?

jumbo
11-03-2010, 15:38
avasin sen ilmausruuvin ja johan se mittatikku pomppas sieltä täyttö aukosta ulos. nooh kun sitten suljin ilmaus ruuvin niin se saakelin muoviruuvi meni poikki? mitäs nytten?:orava:
se ruuvi on kyllä tosin kiinni mutta sieltä pursuaa nestettä ulos kun auto on käynnissä. saako tuota pientä ruuvia mistään puljusta irtona?

Tekstin alkuosasta en tajunnu mitään, mutta ilmausruuveja saa marmorilta. Eikä maksa montaa euroa.

Haju69
11-03-2010, 16:09
avasin sen ilmausruuvin ja johan se mittatikku pomppas sieltä täyttö aukosta ulos. nooh kun sitten suljin ilmaus ruuvin niin se saakelin muoviruuvi meni poikki? mitäs nytten?:orava:
se ruuvi on kyllä tosin kiinni mutta sieltä pursuaa nestettä ulos kun auto on käynnissä. saako tuota pientä ruuvia mistään puljusta irtona?

Kannattaa purkaamoilta kysyä tuota ilmaus ruuvia jos sellainen sattuu lähistöllä olemaan. Itsellä kävi sama homma joskus että ruuvi katkesi. Tosin sain sen ruuvin KL-Varaosilta heti, oli hylly tavarana.

peltone
11-03-2010, 16:15
Jokaisessa isommassa pitäjässä on bmw-autoliike, ei paljoa noi muoviruuvit maksa...

crashline
11-03-2010, 17:35
Jokaisessa isommassa pitäjässä on bmw-autoliike, ei paljoa noi muoviruuvit maksa...

Uskaltaako sillä lähteä ajamaan olenkaa?
Se meni siittä kannasta poikki, eli se kierre osa on siellä syvällä ja näin. siellä jengassa näkyy sellainen pieni reikä? tuleekohan sieltä vaan ne ylimääräiset nesteet ulos? kun sitä tuntu olevan aikas reippaasti...:redface:

crashline
11-03-2010, 17:42
Tekstin alkuosasta en tajunnu mitään, mutta ilmausruuveja saa marmorilta. Eikä maksa montaa euroa.

Joo hirvees vitutuksessa ulkona konehuoneen liepeillä näppäilty teksti. Alunperin oli tarkoitus mennä ilmaamaan järjestelmää ja katselmusta luomaan josko jossain on glykollisia vuotoja....:orava:

Haju69
11-03-2010, 17:45
Uskaltaako sillä lähteä ajamaan olenkaa?
Se meni siittä kannasta poikki, eli se kierre osa on siellä syvällä ja näin. siellä jengassa näkyy sellainen pieni reikä? tuleekohan sieltä vaan ne ylimääräiset nesteet ulos? kun sitä tuntu olevan aikas reippaasti...:redface:

Enpä suosittelisi ajelemaan.

crashline
11-03-2010, 18:10
Enpä suosittelisi ajelemaan.

Perustelisitko tarkemmin.
Jos laittais sen pikaliimalla väliaikaisesti umpeen...Kilsoja joutuis köröttelemään n.25km:jep:

Haju69
11-03-2010, 18:19
Perustelisitko tarkemmin.
Jos laittais sen pikaliimalla väliaikaisesti umpeen...Kilsoja joutuis köröttelemään n.25km:jep:

Perustelu on se että sieltä tulee nesteet pihalle kuten huomasit ilmeisesti itsekin. Jos jotain kikkapatenttia laitat niin laita. Kunhan saat sen liiman tai mitä laitatkaan vielä pois sieltä. Tai itse tekisin näin. Auto ei liiku, hommaa kyydin(kai kavereita/sukulaisia on?) hakee uuden mutterin. Jos ei tuon pitempi matka ole.

crashline
11-03-2010, 20:31
Perustelu on se että sieltä tulee nesteet pihalle kuten huomasit ilmeisesti itsekin. Jos jotain kikkapatenttia laitat niin laita. Kunhan saat sen liiman tai mitä laitatkaan vielä pois sieltä. Tai itse tekisin näin. Auto ei liiku, hommaa kyydin(kai kavereita/sukulaisia on?) hakee uuden mutterin. Jos ei tuon pitempi matka ole.

Ajan bemarilla=ei oo kavereita.
No voihan kökkö.

Meinasin et oisko tuota osaa tuolla Autosalvassa....keravalta.

Mutta -Puhelujen hinnat: kiinteästä verkosta 8,21 snt/min + 6,9 snt/min * matkapuhelimesta 8,21 snt/min + 14,9 snt/min-
Kannattaako enää soittaa ku yks kännykkä puhelu maksaa reippaasti yli 20euroa riippuen puhelun kestosta.

Ja olihan siellä Autosalvauksessa se osa 3,-Euroa maksoi
Ajelin 30km pikaliima/silicooni virityksellä ja hyvin kesti sinne asti.
Nyt taas toimii kaikki ihan normaalisti.

Pigpuppet
12-09-2010, 11:27
Onko sillä mitään merkitystä? Samanlainenhan se termari on melkein joka kantilta.

Ei viitsisi avata ja tarkistaa miten sen laitoin, hyvin ainakin toimii.

Kannattaa se jäähdyttimen korkki tosiaan vaihtaa samalla, itse juuri hain uuden kun ei se vanha enää toiminut.

Eli uusittava vesipumpun yhteydessä:
-Termari
-Nesteet
-Vesipumppu
-Termarikotelo
-Ilmausruuvi jäähdyttimeen
-Jäähdyttäjänkorkki

Olen juuri hankkinut elämäni ensimmäisen Bmw:n :drive: 530D -00 Touringin, kilometrejä n. 220 000 ja tietääkseni vesipumppua ei ole koskaan vaihdettu. Tarkoituksena nyt siis käydä vaihdattamassa vesipumppu samalla kun asennetaan Defa, mutta pitäisikö sitten vaihdattaa samalla termari koteloineen kun epäilen ettei niitäkään ole vaihdettu? Olen totaali-newbie tämän auton kanssa, joten kysyn itseäni viisaammilta :D

mailman
12-09-2010, 12:44
Sama kait se termari on vaihtaa, jos ei hajua edellisestä vaihdosta. Ja kun tuollainen mainitsemasi rojekti muutenkin tulee, niin termari ei paljoa lisätöitä tuo.

Pigpuppet
12-09-2010, 20:04
Kannattaakohan termaria ja koteloa ostaa tarvikkeena, vai onko pakko mennä Wetterille?

Baaske
13-09-2010, 10:57
Kannattaakohan termaria ja koteloa ostaa tarvikkeena, vai onko pakko mennä Wetterille?
Itse ostin pari viikkoa sitten termostaatin koteloineen Motonetistä ja Behr:in valmistama tuote lyötiin tiskiin. Kun sitten vaihdoin termostaattia niin vertasin alkuperäistä ja "tarviketermostaattia" niin ainut ero oli, että Motonetin termarista oli käsin hiottu todennäköisesti bemari logo pois.

TJJ
15-12-2010, 11:22
Onko kellään kokemusta saako M52TU koneen termostaatin vaihdettua jos ottaa vain flektin irti ja laskee sen alas jäähdyttimen väliin? Vai pitääkö se flektin tunnelikin irrottaa/nostaa ylös?

TJJ
26-12-2010, 14:21
Onko kellään kokemusta saako M52TU koneen termostaatin vaihdettua jos ottaa vain flektin irti ja laskee sen alas jäähdyttimen väliin? Vai pitääkö se flektin tunnelikin irrottaa/nostaa ylös?

No nyt on kokemusta: flekti irti ja pois tunnelin välistä, AUC-tunnistin irti tunnelista, tunneli 20-30cm ylös tukien varaan. Nyt termostaatin voi vaihtaa tunnelin ja jäähdyttimen välistä.

MR_piikki
17-10-2011, 21:34
Mulla oli siiva mennyt kulumaan PERKELEESTI sisäpuolelta, koska tuli ajeltua n.300km pumpun oireilun alkamisen jälkeen. Suosittelen vaihtamaan tämän, koska oireena helvetinmoinen kirkuminen konehuoneesta, ohjaa nimittäin hihnan päin helvettiä:smoke:

wtp
06-12-2011, 20:58
Kuva4: Löysää (älä avaa kokonaan) siivan pultit, ennen urahihnanhihnan poistoa. Vesipumppua pyörittävä urahihna irtoaa kampeamalla kiristinpyörää (osoitettu nuolella) sen kiinnitysmutterista vasemmalle, jolloin hihnan saa nostettua pois siivapyörän päältä.

Ensiksi täytyy todeta että todella hyvät ohjeet ja kuvat! Omalta osaltani tuo kiristinpyörä taisi kuitenkin muistaakseni antaa hihnalle löysää kun käänsi oikealle (keulasta katsottuna).

Itellä kävi niin että auton lämmöt käväsi punasella, kabiiniin tuli korkeintaan haaleata ilmaa ja sitten tulivat nesteet ulos termostaatin kotelon annettua periksi. Osien vaihdon osalta tuo remontti meni helposti kun flektikin lähti auki ensimmäisellä bilteman pikkuvasaran napautuksella.

Vaihtoon meni:
Termostaatti (vanha aukesi kattilassa kiehauttamalla)
Termostaattikotelo + tiiviste
Vesipumppu (vanha oli välyksetön ja siivet ok)
Paisuntasäiliön korkki

Pistin ylävesiletkusta niin kauan nestettä sisään kuin pysty ja tämän jälkeen vielä termostaattikotelon ilmausruuvista lisää. Käytin autoa minuutin, sammutin ja pumppailin alavesiletkua syylärin ilmausruuvi auki. Tätä pari kertaa ja sitten korkit kiinni ja tyhjäkäynnille. Lämmöt kuitenkin jatkaa nousuaan (110 kohdalla lopetin) eikä muu kuin ylävesiletku lämpiä. Syyläri on aivan kylmä eli lisäflektikään (tietääkseni tässä semmonenkin on) ei lähteny pyörimään. Kabiiniin ehti kuitenkin jo tulla lämmintä hetken aikaa.

Tuota ilmausta on toisaalla haukuttu helpoksi ja toisaalla vaikeaksi. Nyt kiinnostais että mitä tuossa ilmauksessa pystyy/tuli vielä ryssittyä? Missään vaiheessa ei tuntunut nestetaso laskevan säiliössä ja letkutkin tuntui siltä että niissä olisi muutakin kuin ilmaa.
Kehittävätkö nämä E39:t (520i) jostain ilmaa järjestelmään koska muuta selitystä en tuolle keittämiselle keksi..

wtp
07-12-2011, 22:06
Itse itselleni vastaten - melkosen työmaan oon tainnu saaha käsiini mitä ilmaamiseen tulee. Hakusanoja kun asetteli uudestaan niin johan rupes ongelmia ja kysymyksiä löytymään. Ja tähän mennessä ku on omat ilmaukset menny alavesiletkun painelulla ja aina alle 10 minuutissa...

Voiko tuonne jostain tulla ilmaa yhtäkkiä tai löytyykö tuolle lämmönnousulle ylipäätään muuta selitystä? Paisarissa oli kyllä vettä ja kuten kirjottelin niin termari ja pumppu olivat kunnossa mutta silti vaan pamahti komeesti termostaatin kotelo nesteiden kanssa ilmoille...

E.K.
07-12-2011, 22:26
Itse itselleni vastaten - melkosen työmaan oon tainnu saaha käsiini mitä ilmaamiseen tulee. Hakusanoja kun asetteli uudestaan niin johan rupes ongelmia ja kysymyksiä löytymään. Ja tähän mennessä ku on omat ilmaukset menny alavesiletkun painelulla ja aina alle 10 minuutissa...

Voiko tuonne jostain tulla ilmaa yhtäkkiä tai löytyykö tuolle lämmönnousulle ylipäätään muuta selitystä? Paisarissa oli kyllä vettä ja kuten kirjottelin niin termari ja pumppu olivat kunnossa mutta silti vaan pamahti komeesti termostaatin kotelo nesteiden kanssa ilmoille...

Hmm.Itsellä viime syksynä 530d termostaattien vaihto. Tosin vesipumppuun en koskenut. Nostin etupyörät homman aluksi rampeille n.30cm lattiasta ylös eli auto keulimaan. Sitte tarpeellinen määrä nestettä pois,termarit kiinni ja täyttö. Vähän letkuista puristelin ja ilmat pois egr-termarista. Kävi yllättävän helposti. tai sitten mul vaan oli käsittämätön tuuri. Taisin ajolenkin jälkeen lisätä nestettä ku jäähdyttyään herjas jotain.

Mad_Mike
22-01-2012, 22:44
Tulipa eilen vaihdettua jäähdyttäjä tuohon 530iA:han, koska entisessä oli hiushalkeama. Noh samalla kertaa päätin uusia vesipumpun ja termostaatin koteloineen. Vesipumpun ja termarin tilasin schmiedmanilta. Termari on alumiinikotelolla ja "OE" laatua. Sain sitten homman tehtyä ja eilisen jälkeen n.100km ajoa. Tänään sitten ajossa irtos ylävesiletku termarin päästä ja nesteet pihalle :evil:. Tarkemmin kun asiaa tutki niin vesiletkujen metalli nipsuttimet ei mene ihan perille asti tuossa alumiini mallin kotelossa. Joten meni vanha termari paikoilleen uudella tiivisteellä. Schmiedmannin termari lähtee bumerangina takas. Vanha vesipumppu oli alkuperäinen ja muovisiivillä, mutta ihan hyvässä iskussa.
Salavalikon kautta seurattuna uudella termarilla lämmöt oli 90-93astetta ja vanhalla pyörii siinä 93-97astetta. Mitähän muilla mahtaa näyttää?

Bmw Master
23-01-2012, 22:38
On m52 ja m52tu vesipumput samat? Motonet myy kaikkiin samaa, Bmw myy eri osaa. Mikä niissä on ero jos on eroa?

niko-77
25-01-2012, 00:13
32 lenkki viskoon kiinni ja hyvänkokoisella vasaralla pari napautusta ni kyllä se visko siitä lähtee!

beemers
26-01-2012, 10:24
Vuosimalli on 2000 ja ja auto 530d automaattivaihteinen.

Onko ihmisillä ollu ongelmia tarvike termarikotelojen tai vesipumppujen kanssa?? Autoon on kesällä asennettu tarvike vesipumppu ja samalla Gatesin tarvike termarikotelo. Tämä kotelo kesti 1kk ja halkes kyljestä. Nyt autoon on vielä kokeiltu 2 kertaa Triscan merkkistä termari koteloa ja samasta kohti aina halkeaa jonku kk ajamisen jälkeen!!! Järjestelmään ei tule normaalia isompaa painetta ja kaikki muu on ok. Muutama vesiletku on vaihdettu öljyvuotojen tekemän haurastuksen takia.

Asennuksessa ei ole vika kun se on jo harjoiteltu sen 3 kertaa ja eri asentajien toimesta.

Ja tiedän että näissä termostaattikoteloissa vesipumppuun on kahta erillaista kiinnitystä joten ei ole kiinni siitä

Auto tulee mulle tänään iltapäivästä taas termarikotelon vaihtoon nii ois mukava kuulla kokemuksia. Samalla katsotaan onko vesipumpun ja kotelon tiiviste pinta tasainen.

Bmw Master
26-01-2012, 14:24
Motonet yllätti taas. Behrin valmistama orggis termari 60e, merkkarilla 100e. Bemarin osanumero kyljessä ja logo hiottu pois.

E.K.
26-01-2012, 18:56
Motonet yllätti taas. Behrin valmistama orggis termari 60e, merkkarilla 100e. Bemarin osanumero kyljessä ja logo hiottu pois.

Näitä ne on ollu motonetissä jo pitkään, mutta saas nähdä kuinka kauan.

-Pitäis varmaan valittaa et myytte liian hyviä osia,menee vielä maine.

Jakuza
26-01-2012, 19:11
Motonet yllätti taas. Behrin valmistama orggis termari 60e, merkkarilla 100e. Bemarin osanumero kyljessä ja logo hiottu pois.

Ite ostin kanssa vuosi sitten ton "orkkis"termarin tuolta motonetistä, ja 10kk päästä se oli entinen. En tiiä sitten oliko vain äärimmäisen paska tuuri, vai saako ne sinne halvalla jotain liukuhihnalla hylättyjä vikayksilöitä :D

Jube
26-01-2012, 20:01
Kun nyt vaikka se Behr valmistaa Bmw orkkistermarit niin se ei todellakaan tarkoita sitä että kaikki Behrin valmistamat termarit on välttämättä samaa laatua kuten ei tarkoita myöskään vaikkapa Lemförderin alustan osissa.

Olisi mukavaa nähdä kuva termarista mikä on Motonetistä ostettu ja siinä on täydellinen Bmw:n varaosanumero kyljessä :think

Bmw Master
26-01-2012, 21:22
Olisi mukavaa nähdä kuva termarista mikä on Motonetistä ostettu ja siinä on täydellinen Bmw:n varaosanumero kyljessä :think

Ehdin jo asentamaan, mutta ota hyllystä bmw termari ja katsele sitä. Ihan sama oli, vertasin vanhaan. BMW logo oli hiottu pois, osanumerot yms oli tallella ja samat.

Mielessä kävi kuvaaminen uusi ja vanha vierekkäin, mutta sitten se jäi siinä asennuksen tuoksinassa.

Jube
26-01-2012, 21:26
Siksi vaan epäilen kun täydellisellä Bmw varaosanumerolla varustetun osan myyminen muussa kuin Bmw OEM paketissa ei ole luvallista :rolleyes:

Jakuza
26-01-2012, 21:27
Ehdin jo asentamaan, mutta ota hyllystä bmw termari ja katsele sitä. Ihan sama oli, vertasin vanhaan. BMW logo oli hiottu pois, osanumerot yms oli tallella ja samat.

Mielessä kävi kuvaaminen uusi ja vanha vierekkäin, mutta sitten se jäi siinä asennuksen tuoksinassa.

Jep, samat havainnot täällä, identtisiltä vaikuttivat muodoiltaan ja varaosanumeroiltaan olevan + bmw leima hiottu pois.

Vähän vaan epäilen kun Bmw osanumerolla varustetun muun kuin OEM paketissa olevan osan myyminen on kiellettyä :rolleyes:

Luultavasti siksi leima hiottu pois?


Mutta tosiaan olisi itsekin mukava saada varmuus, että ovatko nuo tosiaan orkkiksen kanssa todella identtisiä, että haenko itselle uuden orkkistermarin motonetistä vai marmoritiskiltä? Tuo edellinen "orkkis" kun ei oikein pelaa enää 10kk jälkeen...

Bmw Master
26-01-2012, 21:30
Vähän vaan epäilen kun Bmw osanumerolla varustetun muun kuin OEM paketissa olevan osan myyminen on kiellettyä :rolleyes:

Tuskinpa vaan pelkkä numero on kielletty. Sen takia kai se logo on hiottu pois.

Jube
26-01-2012, 21:33
Tuskinpa vaan pelkkä numero on kielletty. Sen takia kai se logo on hiottu pois.
Jaa, ainakaan meillä myytävissä alustan osissa ei ole kyllä numeroita eikä logoja näkyvillä juuri em. syystä :think
Oli miten oli numeron kanssa niin pointti on se, että saman valmistajan kaikki tuotteet eivät välttämättä vastaa Bmw tai Mb OEM varaosan laatuvaatimuksia...

Jakuza:
Hae Marmorilta tai tilaa KL:stä OEM osana, vaikkapa ihan vertailun vuoksi...
Laitappa PM jos kiinnostaa niin vertaillaan sitten oikeaa OEM osaa ja Motonetin OEM osaa?

Bmw Master
26-01-2012, 22:05
Jaa, ainakaan meillä myytävissä alustan osissa ei ole kyllä numeroita eikä logoja näkyvillä juuri em. syystä :think
Oli miten oli numeron kanssa niin pointti on se, että saman valmistajan kaikki tuotteet eivät välttämättä vastaa Bmw tai Mb OEM varaosan laatuvaatimuksia...

Jakuza:
Hae Marmorilta tai tilaa KL:stä OEM osana, vaikkapa ihan vertailun vuoksi...
Laitappa PM jos kiinnostaa niin vertaillaan sitten oikeaa OEM osaa ja Motonetin OEM osaa?

No voi juma, just vertailin orggista ja motonetin osaa. 99,9% samanlainen, lukuun ottamatta pois hiottua bmw logoa.

Tuskin ne Bemarin ukot on tarkistamassa joka termaria Behrin tehtaalla. Osa hyväksytään merkkarilla ja KL varaosaan myyntiin, osasta hiotaan logo pois ja myydään varaosaliikkeille? Samaa tavaraa erihintaan :jep:

Nyt joku motonetistä hakemaan yksi termari ja kuvaamaan se joka kantilta

Jube
26-01-2012, 22:20
Otitko tässä ajassa aivan irti sen osan?
Anyway, turhapa tässä on väittelyksi pistää kun kerran tiedät miten asiat on mutta vielä yksi lisäkysymys?
Millä perusteella tuo 60€ Motonetin osa on halvempi kuin KL:n myymä Behriläinen?
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/client/view/25832/692

KL:stä saa vielä Member numerolla ~10% alennuksen, paljonko Motonetistä? ;)

Bmw Master
27-01-2012, 07:16
Otitko tässä ajassa aivan irti sen osan?
Anyway, turhapa tässä on väittelyksi pistää kun kerran tiedät miten asiat on mutta vielä yksi lisäkysymys?
Millä perusteella tuo 60€ Motonetin osa on halvempi kuin KL:n myymä Behriläinen?
http://www.kl-varaosat.fi/verkkokauppa/client/view/25832/692

KL:stä saa vielä Member numerolla ~10% alennuksen, paljonko Motonetistä? ;)

Pöh, siis tuossa iltapäivällä ne molemmat oli kädessä kun termarin vaihdoin.

Täällä kun ei KL-varaosaa ole, niin en tiedä sen hinnoista. Merkkarilla 100€, joten ainakin mun mielestä se oli 40% halvempi. Lisäksi Motonet on n.6km lähempänä, joten polttoainetta säästyi ja tehokasta työaikaa kun ruokatunnilla kävin hakemassa. Samalla ostin työkaluja, joita merkkarilta tai KL:stä tuskin olisin saanut. Olisin siis joutunut tekemään kaksi reissua, kustannukset olisivat karanneet pilviin. :jep:

Ja KL varaosan Behrissä tuskin on bemarin osanumeroita, joten se ei ole sama kuin orggis :D

Bmw Master
29-01-2012, 19:14
Kallishan se oli motonetissä...

http://www.ebay.de/itm/Thermostat-orig-BMW-E36-E39-E38-E46-E53-E60-E61-E65-E66-E83-E85-Z3-NEU-/230735772732?pt=DE_Autoteile&hash=item35b8ec7c3c

Jakuza
29-01-2012, 21:30
Kallishan se oli motonetissä...

http://www.ebay.de/itm/Thermostat-orig-BMW-E36-E39-E38-E46-E53-E60-E61-E65-E66-E83-E85-Z3-NEU-/230735772732?pt=DE_Autoteile&hash=item35b8ec7c3c

Noniin lähti tilaukseen :). 32e posteineen, ei paha.

Jakuza
04-02-2012, 13:16
Tietääkö joku kuinka vesikierto toimii m54-moottorissa tuon termostaatin yhteydessä?

http://i229.photobucket.com/albums/ee281/megarath2000/BMW/Thermostat/11-done.jpg

Kannessahan termostaatin kolostä lähtee kaksi lähtöä vedelle, joista toinen on erillisen termostaatin takana (tuo termostaatti kun on kaksiosainen). Eli tuohon "eteisaulaan" kulkee vesi päätermostaatin läpi, joka on ymmärtääkseni 93°C, jonka jälkeen vesi pääsee lähtemään kiertoon tuosta aulasta tuonne oikeaan alaviistoon.

No, tämä toinen termostaatti sulkee tuon pyöreän reijän termostaatin kolon päädyssä, ja tässä lukee ainakin itselläni 97°C itse elementissä. Mikä on tämän toisen kierron ja termostaatin funktio? Entä vaikuttaako lämmitysvastus molempien termostaattien avautumiseen vai vain toiseen?

Jakuza
04-02-2012, 14:35
Tiedoksi m52TU/m54 omistajille, joilla termostaatissa vikaa. En tiedä onko asia jo kaikkien tiedossa, mutta tutkiessani 9kk vanhaa rikki mennyttä orkkistermariani havaitsin mahdollisesti (tyypillisen?) ongelman syyn, joka on helposti korjattavissa.

Ongelma:
Eli termostaattielementin o-rengas pääsee pulpahtamaan pois urastaan jolloin termostaattielementti vuotaa. Kyseisen vian voi todeta täyttämällä termostaatin puolen letkutulon vedellä, mikäli termostaatti falskaa keskeltä o-rengas on luultavasti pois paikaltaan.

Korjaus:
Termostaattielementti lähtee pois kotelosta painamalla termostaattia termostaattielementin "laipoista" jousta vasten ja pyöräyttämällä. Asia selviää, kun termostaattia katsoo. Kun termostaatin irrottaa se vetää itsensä "läjään", mutta mikään ei silti rikkoudu. Kun termostaatin on pyöräyttänyt pois paikaltaan se lähtee nostamalla irti.

Tämän jälkeen termostaatin "keskitapissa" näkyy o-renkaan ura jossa o-renkaan kuuluisi olla. Itselläni o-rengas oli vain "hypännyt" urastaan ja termostaatti korjaantui laittamalla se takaisin. Luultavasti on myös mahdollista, että "hyppäämisen" ja elementin liikkeen seurauksena o-rengas katkeaa ja siirtyy vesikiertoon, jolloin on asennettava uusi o-rengas.

Termostaattielementin saa takaisin työntämällä "laipoista" esim ohkasilla kärkipihdeillä tai tasapäämeisseleillä laipat takaisin uriinsa. Kokeile täyttää jälleen termostaatin puoleinen letkutulo vedellä; veden ei pitäisi vuotaa enää termostaattielementin keskeltä. (vettä valuu kuitenkin vähän ylävesiletkun puolelle pienestä reijästä, tämä kuuluu asiaan).

wtp
12-02-2012, 20:09
Päivitetään tilanne omalta kohdaltani: Ehdin jo melkein suunnitella kannen avausta ja tiivisteen vaihtoa mutta ilmaus onnistui viimein kun tajusin nostaa AINOASTAAN kuljettajan puoleisen etunurkan korkeata rotvallia ja hallitunkkia apuna käyttäen. Ilmat tuli pois, lämmöt pysyttelee välillä 92-94 ja toistaiseksi ei merkkejä vuodoista. Ylämäki ei omalla kohdallani jostain syystä toiminut aivan halutulla tavalla. Ilmaukseen meni aikaa se "normaali" 10min...

turomu
13-02-2012, 16:22
523ia-97:
Vaihdoin uuden behr:n syylärin, eli samanlainen kuin orkkis ja samalla uuden korkin. Nyt kun ilmailin ja ajoin muutaman km:n lenkin, kävin puristelemassa vesiletkuja. Korkki päästää nesteet ulos kun vain kohtuullisella voimalla puristaa letkua. Kai se 2 kiloa pitäis enemmän voimaa vaatia? Samaa tekee nyt entinenkin korkki.

Muistaako kukaan uudet osat laittanut, saako letkun kuumana painettua läjään ihan sormivoimin?

-KK-
13-02-2012, 16:36
523ia-97:
Vaihdoin uuden behr:n syylärin, eli samanlainen kuin orkkis ja samalla uuden korkin. Nyt kun ilmailin ja ajoin muutaman km:n lenkin, kävin puristelemassa vesiletkuja. Korkki päästää nesteet ulos kun vain kohtuullisella voimalla puristaa letkua. Kai se 2 kiloa pitäis enemmän voimaa vaatia? Samaa tekee nyt entinenkin korkki.

Muistaako kukaan uudet osat laittanut, saako letkun kuumana painettua läjään ihan sormivoimin?

Mulla on vähän eri kone, mutta E39 540 :ssä yläletku on kivikova kuumana. Ei mene kasaan niinkuin kylmänä. Eikä työnnä ajon jälkeen kuumana yhtään 2bar korkista ulos kun kokeilee puristaa yläletkua. Tosin juuri nyt on siis menossa ihmettely, että miksi sitä nestettä katoaa. Viimeiseinä kokeena oli ilmata ylämäkeen, jotta saa kuplat varmasti pois sisälämppärin kierrosta. Sähköpumppuakin pyöritin manuaaliohjauksella sekä vesiventtiileitä säädin.

turomu
13-02-2012, 23:48
korkki ei pidä painetta. Kokeiltu 3 eri korkilla, kun yhden sain lopulta pitämään jäi järjestelmään kylmänä alipaine. Letkut lommolla, ei siis korkki pelaa.
Kokeillaan vielä tilata behrin oma korkki mutta vaikuittais että uuden syylärin kierteessä on jokin valmistusvika koska vanha syyläri oli samanlainen behri ja vanha korkki piti siinä mutta ei uudessa

turomu
22-02-2012, 01:10
tilasin orggiskorkin wetteriltä ja nyt tuntuis pitävän. Kai niissä on eroja vaikka näyttävät identtisiltä?

rocroc
18-04-2012, 01:03
tilasin orggiskorkin wetteriltä ja nyt tuntuis pitävän. Kai niissä on eroja vaikka näyttävät identtisiltä?


Omia kokemuksia korkeista, jokaiseen bemariin olen heti oston jälkeen 1,4bar korkin vaihtanut, tarvikekorkki on toiminut mainiosti autoissa jossa paisari integroitu syyläriin. 728:iin ja 750:een ostin myös korkit ja hetken aikaa sai kyllä ihmetellä kun tuuppas kummassakin nesteet ulos korkin juuresta. Syyksi paljastui juuri se tarvikekorkki, uusi OEM 1,4bar korkki --> ei ongelmia.

Kun vaihdatte korkin, ostakaa OEM, hintaeroa ei juuri ole ja toimii varmasti.

728i:ssa on sellainen alilämpöongelma ettei lämmöt nouse salavalikon mukaan kuin reiluun 70c, sinne asti nousee ihan normaalivauhdilla, mutta siihen tökkää, homman huomaa myös lämpömittarista, ei nouse keskelle. Onko nyt ainoa järkevä vikapaikka termari? Termari+koppa nyt jokatapauksessa menee vaihtoon, mutta kiinnostas tietää onko kokemuksia.

rocroc
21-04-2012, 20:31
Itse itselleni vastaten koppa+termari vaihettu ja nyt lämpöä riittää, oli orkkis osat vielä paikallaan



Omia kokemuksia korkeista, jokaiseen bemariin olen heti oston jälkeen 1,4bar korkin vaihtanut, tarvikekorkki on toiminut mainiosti autoissa jossa paisari integroitu syyläriin. 728:iin ja 750:een ostin myös korkit ja hetken aikaa sai kyllä ihmetellä kun tuuppas kummassakin nesteet ulos korkin juuresta. Syyksi paljastui juuri se tarvikekorkki, uusi OEM 1,4bar korkki --> ei ongelmia.

Kun vaihdatte korkin, ostakaa OEM, hintaeroa ei juuri ole ja toimii varmasti.

728i:ssa on sellainen alilämpöongelma ettei lämmöt nouse salavalikon mukaan kuin reiluun 70c, sinne asti nousee ihan normaalivauhdilla, mutta siihen tökkää, homman huomaa myös lämpömittarista, ei nouse keskelle. Onko nyt ainoa järkevä vikapaikka termari? Termari+koppa nyt jokatapauksessa menee vaihtoon, mutta kiinnostas tietää onko kokemuksia.

Bomb5
31-05-2012, 00:47
Pitäs vaihtaa E39:ään termari ja vesipumppu kesällä, kun alkuperäisillä vielä mennään. Uskaltaako laittaa SKF:n vesipumpun? http://www.car-parts24.com/products/BMW/5er-E34/Kuehlung-und-Klima/Wasserpumpe-von-SKF-fuer-BMW-M50-M52-M54-Motoren.html

Edit. Marmorilta tuli haettua pumppu. Merkistä ei pysty sanomaan, mutta metallia vaikuttaisi olevan tuo ropeliosa.

paraa
04-09-2012, 17:36
Eroaako m51 koneen vesipumpun vaihto merkittävästi tästä näistä ohjeista?

Pmak
04-09-2012, 20:20
Terve!

Meinasin vaihtaa tuohon m52:seen vesipumpun ja samalla kaikki muutkin siihen liittyvät hihnat jne. minkä vaihto vaan tarpeellista.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_alternator/ (http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Sedan/Europe/523i-M52/LHD/M/1996/browse/engine/belt_drive_water_pump_alternator/)

Eli mitkä kaikki osat tuosta kannattaa tilata? Noita kiristimiä yms?

Kiitos.

PNV
17-10-2012, 11:57
Tulipas kanssa tehtyä vähän jäähdytin remmppaa. Nesteitä alkoi häviään melko reippaasti. 225 tkm ajettu 530i. Syyläri oli alkuperäinen (tais leimassa lukea 20.11.2000) ja murtui ylävesiletkun kiinnityksen ympäriltä. Oli muuten järjetön määrä paskaa syylärin ja ilmastoinnin kennon välissä. Ei olis varmaan kauaa menny, että olisi tuon paskan määrän takia tullu ongelmia.

Samalla tuli vaihdettua termostaatti, vesipumppu, moniurahihna sekä kiristin. Edelleen sai muuten motonetistä tota behrin termaria, josta hiottu bmw merkki pois. Eli tosiaan identtisen näköinen originaaliin verrattuna poisluettuna toi hiottu merkki. Myös syyläri tuli ostettua motonetistä. Oli merkiltään nissen, saas nähdä miten kestää :D. Vesipumpun jouduin hakeen marmorilta kun ei muualta löytyny hyllystä metallisiipistä. Autossa kiinni ollut pumppuhan oli tietysti metallisiipinen ja vaikutti priimakuntoselta.

Pmak
17-10-2012, 19:53
Terve!

Meinasin vaihtaa tuohon m52:seen vesipumpun ja samalla kaikki muutkin siihen liittyvät hihnat jne. minkä vaihto vaan tarpeellista.

http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...mp_alternator/ (http://bmwfans.info/parts/catalog/E39/Sedan/Europe/523i-M52/LHD/M/1996/browse/engine/belt_drive_water_pump_alternator/)

Eli mitkä kaikki osat tuosta kannattaa tilata? Noita kiristimiä yms?

Kiitos.


Eli mitäs noitakaikkia kannat vaihtaa? Mitkä noista kulahtaa, vai kulahtaakko? Vai pelkästään tuo nr. 8?

Bomb5
17-10-2012, 21:24
Eli mitäs noitakaikkia kannat vaihtaa? Mitkä noista kulahtaa, vai kulahtaakko? Vai pelkästään tuo nr. 8?
Pääasiassa osat 6 ja 15 kulahtaa. Kiristäjän hydraulista jousta no. 8 ei välttämättä ole pakko vaihtaa, mutta ilmeisesti sekin on suositeltavaa vaihtaa. Itse jätin sen vielä vaihtamatta. Rullien laakerit ne menee ensimmäisenä. Kannattaa myös kattoa, että rullien muovisuojat (17 ja 18) on tallessa. Jos puuttuu, saattaa ruostuttaa rullan laakerin ennenaikaisesti. Molemmat hihnat kannattaa vaihtaa samalla. Periaatteessa ilmastoinnin hihnan kiristäjä kannattaa vaihtaa myös, tai ainakin tarkistaa sen kunto samalla.

Pmak
18-10-2012, 08:56
Pääasiassa osat 6 ja 15 kulahtaa. Kiristäjän hydraulista jousta no. 8 ei välttämättä ole pakko vaihtaa, mutta ilmeisesti sekin on suositeltavaa vaihtaa. Itse jätin sen vielä vaihtamatta. Rullien laakerit ne menee ensimmäisenä. Kannattaa myös kattoa, että rullien muovisuojat (17 ja 18) on tallessa. Jos puuttuu, saattaa ruostuttaa rullan laakerin ennenaikaisesti. Molemmat hihnat kannattaa vaihtaa samalla. Periaatteessa ilmastoinnin hihnan kiristäjä kannattaa vaihtaa myös, tai ainakin tarkistaa sen kunto samalla.


Kiitoksia kovasti. Eikun tilausta menemään:D