View Full Version : 320d lämmöt -13


Bmw118d 2010
05-09-2017, 09:26
Mikä on normaali moottorilämmöt 2013 320d moottorille.
Itsellä lämpömittari on tasan 100 asteessa. Onki normaalia vai onko mahdollisesti jotain vialla?

poke
05-09-2017, 11:09
Mikä on normaali moottorilämmöt 2013 320d moottorille.
Itsellä lämpömittari on tasan 100 asteessa. Onki normaalia vai onko mahdollisesti jotain vialla?

se lämpömittari on öljynlämpömittari. ja se 100ast on normaali.

Jäähdytysnesteen lämmöt pääsee katsomaan mittariston piilovalikon kautta.

ocram
05-09-2017, 12:01
Normaalilta kuulostaa, näissä taidettiin taloudellisuuden nimissä antaa öljyn lämmön nousta jos kuormitus ei ole suuri esim. maantie. Ja sitten kun ajellaan taajamissa/ruuhkissa niin lämmöt laskevat

jpp67
08-09-2017, 09:23
Autolla ajeltu vasta pari päivää, mutta odotuksiin nähden näyttäsi lämpiävän hitaasti.
(öljyn)Lämpömittari lymyää pitkään (ehkä 10-15 min) alarajalla 70 asteessa. Tänä aamuna kun ajelin töihin 15 km ja 25 min (keskinopeus 37,6 km/h kehäteitä ~sujuvasti ja muutama minuutti seisomista). Lähtö ulkolämpötilasta n. 10C.
Ajon lopuksi mittari oli noussut n. 87 (+/-1) asteeseen...aikas vähän ?
En ole vielä 40 min pidempää reissua ajanut ja muistelen, että siinä nousi siihen väliviivalle (95 asteeseen). Veden lämpöjä en ole vielä tutkinut.

Auto 2013 F31 320i Xdrive,alle 60tkm.

"pitääkö olla huolissaan"

EDIT:
Kävin tekemässä pientä iltakruisailua (1h 11min, 51 km) ja otin lukemia piilovalikosta. Nyt päästiin jo hetkellisesti öljyn lämmöissä korkeammalle, mutta silti aika kaukana "nominaalista" 120 C. korkeimmat lukemat tuli hetkellisesti kun kiihdytin motarille 0->110 km/h, sitten laskei kun ajelin kotiin pienempiä teitä ja ja nopeuksia, mutta yllättävän paljon molemmat luvut heiluivat ?

ajoaika:0:32 /0:42 /0:45 /0:48 /0:51 /0:53 /1:05 /1:11
Öljyn T: 86C /99C / 97C /103C /105C /96C /91C /90C
VedenT: 90C /105C/101C /107C /109C /94C /89C /90C

EDIT2: Vaikka Ohjekirja sanoo, että 120 astetta (mittarin keskellä) on normaali ja sen alla vielä viileä, jolloin ei saa revitellä, niin lähinnä oma kiinnostus on siinä, missä määrin alhainen lämpötila vaikuttaa polttoaineenkuutukseen. Useassa lähteessa viitataan siihen että ko. moottori on suunniteltu korkeammille lämmöille varsinki kevyessä ajossa, jolloin saadaan taloudellisuusetuja, mutta jos lämmöt on 20-30 astetta alle optimin, niin tuskin kone ihan optimisti pyörii. Ajetaanko koko ajan "ryyppy päällä" ? Nyt ei lasketa euro-senttejä vaan haluaisin moottorista irti sen suorituskyky&taloudellisuus kombinaation, joksi se on suunniteltu.

menth0s
08-09-2017, 14:43
Minulla kestää aika tarkalleen 23 km maantieajoa, jotta öljyn lämmöt nousevat 100 C:een. Autona 2013 F31 318d. Talvella voi kestää pidempäänkin, jos on oikein kova pakkanen.

Mann
10-09-2017, 22:42
Autolla ajeltu vasta pari päivää, mutta odotuksiin nähden näyttäsi lämpiävän hitaasti.
(öljyn)Lämpömittari lymyää pitkään (ehkä 10-15 min) alarajalla 70 asteessa. Tänä aamuna kun ajelin töihin 15 km ja 25 min (keskinopeus 37,6 km/h kehäteitä ~sujuvasti ja muutama minuutti seisomista). Lähtö ulkolämpötilasta n. 10C.
Ajon lopuksi mittari oli noussut n. 87 (+/-1) asteeseen...aikas vähän ?
En ole vielä 40 min pidempää reissua ajanut ja muistelen, että siinä nousi siihen väliviivalle (95 asteeseen). Veden lämpöjä en ole vielä tutkinut.

Auto 2013 F31 320i Xdrive,alle 60tkm.

"pitääkö olla huolissaan"

EDIT:
Kävin tekemässä pientä iltakruisailua (1h 11min, 51 km) ja otin lukemia piilovalikosta. Nyt päästiin jo hetkellisesti öljyn lämmöissä korkeammalle, mutta silti aika kaukana "nominaalista" 120 C. korkeimmat lukemat tuli hetkellisesti kun kiihdytin motarille 0->110 km/h, sitten laskei kun ajelin kotiin pienempiä teitä ja ja nopeuksia, mutta yllättävän paljon molemmat luvut heiluivat ?

ajoaika:0:32 /0:42 /0:45 /0:48 /0:51 /0:53 /1:05 /1:11
Öljyn T: 86C /99C / 97C /103C /105C /96C /91C /90C
VedenT: 90C /105C/101C /107C /109C /94C /89C /90C
Aikalailla normaaleilta vaikuttavat, en huolestuisi. Ei mullakaan ole öljyt nousseet koskaan 120 C asti, kuumimmillaan moottoritiellä pari viisarin leveyttä alle ja kaupunkiajossa sitten selvästi vähemmän. Auto 320iA -12, termostaatti juuri vaihdettu.

S.P.R
11-09-2017, 08:03
Tuon N20 moottorin lämpöjen ohjaus on aika monimutkainen järjestelmä, eikä sitä voi kovin yksinkertaisesti tulkita. Tänään työmatkalla maantiellä öljynlämpö nousi yli 100'C ja taajamassa sitten laski alle 90'C. Tämä on ihan normaalia. Tuo lämpöjen ohjaus logiikka löytyy netistä tarkemmin jos jaksaa kaivella.