View Full Version : F30 320iA xDrive - "Kalkatus" moottorista


artois
14-08-2017, 15:42
Otsikon mukainen auto josta vähän aikaa sitten vaihdettu öljypumpun ketju, jakoketju ja kaikki härpäkkeet, pitää kalkatusta tai kolinaa kun moottorilla kuormaa ja välillä silloinkin kun ei ole. Ääni on kovempi kylmänä, mutta lämmettyä hieman vaimenee, on kuitenkin selkeästi kabiiniin kuultavissa jos soitin on pois päältä. Videossa kuuluu ääni n. 50 sekunnin kohdalla melko selkeänä sen kimmottua parkkihallin seinistä.

https://youtu.be/H91INQyPyTU?t=47

Monet sanoo että normiääni ja suuttimet jne. jne. no vein joka tapauksessa myyjäliikkeen merkkikorjaamolle tarkastukseen, josta sain puhelua aamusella että ääni on nyt kuultu ja on selkeästi ylimääräinen eikä sen kuuluisi siellä olla. Kuulemma samanlainen ongelma kohdattu hieman aiemmin toisessa N20B20 koneessa (kai eri korimallin auto tosin) josta oli kansi avattu ja parista sylinteristä löytynyt kulumaa tjms "ei-dramaattista", jolloin kansi takaisin kiinni ja jotain pumppuja vaihdettu (ilmeisesti alipainepumppu tai bensiinin korkeapainepumppu) mutta tämä ei ollut tuonut asiaan parannusta. Kyseiseen autoon oli sitten vaihdettu moottori.

Eli semmosta. Osaako täällä kukaan sanoa mistä tuo ääni tulee tai edes heittää hihasta mitä koneen vaihto tollaseen maksaa? Allekirjoittaneella sen kokoinen tatti otsassa jo asian kanssa että huomenna kun pääsen automyyjän kanssa asiasta keskustelemaan en tiedä mitä tapahtuu. Olen siis heti auton oston jälkeen jo maksanut tuhat euroa siitä ketjurempasta, auto ollut minun omistuksessani nyt n. 1,5kk. :evil:

suppari
14-08-2017, 22:39
Aika huono video päätellä mitään. Mulla tässä leviänä nosturilla 100tkm ajettu n20 josta mäntä kappaleina, asiakkaan toiveesta vaihdetaan nyt vaan uudet männät mutta tuntuu aika keikkuvilta männät pytyissään. Kai se hetken pelaa.

Ensimmäinen bensanelonen jota en kyllä itselle ostaisi pitopeliksi.

poke
14-08-2017, 23:30
Aika huono video päätellä mitään. Mulla tässä leviänä nosturilla 100tkm ajettu n20 josta mäntä kappaleina, asiakkaan toiveesta vaihdetaan nyt vaan uudet männät mutta tuntuu aika keikkuvilta männät pytyissään. Kai se hetken pelaa.


Ensimmäinen bensanelonen jota en kyllä itselle ostaisi pitopeliksi.

ajattelin jo aiemmin ehdottaa äänen lähteeksi keikkuvia mäntiä. esiintyy matala lakikorkeuksisissa männissä herkemmin.

itsellä oli joskus e28, jossa oli etan 2,7 moottori ja se piti kalkatusta kylmänä juuri em syystä. tietenkin iso käyntivälys sylinteriin vielä pahentaa tilannetta.

artois
15-08-2017, 08:22
ajattelin jo aiemmin ehdottaa äänen lähteeksi keikkuvia mäntiä. esiintyy matala lakikorkeuksisissa männissä herkemmin.

itsellä oli joskus e28, jossa oli etan 2,7 moottori ja se piti kalkatusta kylmänä juuri em syystä. tietenkin iso käyntivälys sylinteriin vielä pahentaa tilannetta.

Kiitos vinkeistä! Jotenkin en kuitenkaan olisi valmis uskomaan keikkuviin mäntiin koska kolina ei ensinnäkään tule aina, sillä ei ole niin merkitystä millä kierroksilla se tulee ja se tuntuu kuuluvan heti moottorinohjausyksikön alapuolelta eli moottorin takaosasta. Korjaamon mies sanoi että heidän mielestään se tulee moottorin sisältä ja saattaa resonoida siihen kohtaan, mutta hieman epäilen asiaa. Jollain jenkkifoorumilla oli rikkoutunut suutin saanut sylinteriputket rikki ja koneen vaihtoon, mutta ei tämä oikein siihenkään mätsää koska siinä oli esiintynyt myös koneen pätkimistä jne. Tämä kone käy varsin normaalin oloisesti mitä nyt tuo sivuääni jonka uskoisin tulevan jostakin apulaitteesta. Jotenkin se korjaamon asenne, että eivät edes pura mitään "koska oli silloin kerran se yks mikä ei tullu pumppujen vaihdolla kuntoon ja johon vaihdettiin moottori", suoraan sanottuna sylettää. Se on kuitenkin niin kallis operaatio että kuvittelisi sen olevan se viimeinen keino. Voisin yrittää kuvata uuden videon missä ääni tulisi paremmin esille jos tämä homma ei tänään myyjän kanssa saa uutta suuntaa.
Todella valitettavaa että jää mullekin tästä bemarin omistuksesta näin skeida maku suuhun kun olen saanut autolla nyt ajaa 2kk aikana ehkä kaksi viikkoa. Luulin että reilusti >20k€ saisi jo ehjän auton, mutta eipä näköjään tällä kertaa.

Pajazzo
15-08-2017, 14:28
Aika huono video päätellä mitään. Mulla tässä leviänä nosturilla 100tkm ajettu n20 josta mäntä kappaleina, asiakkaan toiveesta vaihdetaan nyt vaan uudet männät mutta tuntuu aika keikkuvilta männät pytyissään. Kai se hetken pelaa.

Ensimmäinen bensanelonen jota en kyllä itselle ostaisi pitopeliksi.

Ihan mielenkiinnosta, minkähintainen on tuollainen mäntien vaihto uusiin kokonaisuudessaan, tonnikakskolme?

Tulee paljon luettua näitä kokemuksia n20 koneesta ja kokoajan tekee mieli vaan vähemmän ottaa se 300heppaa ulos 320i:stä. Toki nämä on aina yksilöitä, autoja myyty tuhansia. Milloin hajoo mäntä, millon kansi jne..

Ei pitäis lukea, tieto lisää tuskaa :)

artois
17-08-2017, 15:32
Viimeisimmät käänteet keississä on seuraavat:
Tarkentui miksi edelliseen oli lopulta vaihtunut motti, kaksi suutinta oli ilmeisesti hajonnut jossain vaiheessa ja bensasuihku pessyt öljykalvon pois, jolloin mäntä kuluttanut sylinteriputket niiltä kohdin. Varmaankin palotapahtumakin sen verran erilainen optimiin nähden että nakutus voisi johtua siitä. En sitten tiedä mitä omassa on vikana mutta yksi vahva arvaus olisi alipainepumppu. Näissähän on ollut sitä takaisinkutsua siitä jarrutehostuksen loppumisesta joskus aikoinaan ja en tiedä onko tässä sen jäljiltä jotain.
Autokauppias on sitä mieltä että liian kallis remppa vaihtaa mottia "meille molemmille" lol, niin halaunko sen sijaan katsoa heidän toimipisteidensä valikoimista jonkun toisen auton. No eihän siellä mitään järkevää ole niin kaupan purku lähellä.