View Full Version : Eroaako F30 ja F36 alustat jotenkin toisistaan?

salmol
24-07-2017, 15:21
Minulla oli F30 320dA sedan sDrive 2012 (modern line) joka vaihtui nyt F36 420dA xDrive Gran Coupe 2014 (sport line) vehkeeseen. Ero ajettavuudessa on aika iso, renkaissa vain tuuman ero, edellisessä 17" ja nyt 18". Vanha oli takaveto, uusi on neliveto.

Kysymys, eroaako nuo alustat jotenkin toisistaan?
- akseliväli
- raideleveys
- iskunvaimentimet
- jouset
- camber/caster/auraus/geometria muuten?

Vai voiko vaan neliveto pelkästään tehdä noin ison (positiivisen) eron?

EDIT: bmwforumilla tiedettiin että GC:ssä on aina sport-alusta, joten se selittää paljon.

miyli
25-07-2017, 07:35
Minulla oli F30 320dA sedan sDrive 2012 (modern line) joka vaihtui nyt F36 420dA xDrive Gran Coupe 2014 (sport line) vehkeeseen. Ero ajettavuudessa on aika iso, renkaissa vain tuuman ero, edellisessä 17" ja nyt 18". Vanha oli takaveto, uusi on neliveto.

Kysymys, eroaako nuo alustat jotenkin toisistaan?
- akseliväli
- raideleveys
- iskunvaimentimet
- jouset
- camber/caster/auraus/geometria muuten?

Vai voiko vaan neliveto pelkästään tehdä noin ison (positiivisen) eron?

EDIT: bmwforumilla tiedettiin että GC:ssä on aina sport-alusta, joten se selittää paljon.

Sama juttu meillä -12 320da Luxory joka oli M-sport alustalla vaihtui GC 430d X-driveen ja aivan eri luokkaa on alusta ja ajo ominaisuudet.
Mittojen eroista ei minulla tietoa.

salmol
26-07-2017, 01:08
Sama juttu meillä -12 320da Luxory joka oli M-sport alustalla vaihtui GC 430d X-driveen ja aivan eri luokkaa on alusta ja ajo ominaisuudet. Mittojen eroista ei minulla tietoa.
Oho, tuo on vähän yllätys että sinulla erosi noin paljon kun kuitenkin oli M-Sport jossa siis tuo sport-alusta jo on. Mutta ehkä erot selittyvät sitten nelivedolla ja mahdollisesti muilla alustan muutoksilla verrattuna F30-malliin.

Lienee niin että 4-sarjassa ei ole paljoakaan samaa kuin 3-sarjassa vaikka jotkut muuta väittävätkin. Huhut sanovat että vain konepelti on samoja näissä autoissa, muuten kaikki osat ovat eri, siis pelleiltään ainakin.

miyli
26-07-2017, 07:29
Oho, tuo on vähän yllätys että sinulla erosi noin paljon kun kuitenkin oli M-Sport jossa siis tuo sport-alusta jo on. Mutta ehkä erot selittyvät sitten nelivedolla ja mahdollisesti muilla alustan muutoksilla verrattuna F30-malliin.

Lienee niin että 4-sarjassa ei ole paljoakaan samaa kuin 3-sarjassa vaikka jotkut muuta väittävätkin. Huhut sanovat että vain konepelti on samoja näissä autoissa, muuten kaikki osat ovat eri, siis pelleiltään ainakin.

Toi f30 Luxoryn alustahan oli alkuperäisenä aivan kauhea, kuin ajaisi vanhalla jenkillä eli aivan lölly tehty visiin mukavuuspainoitteiseksi mutta mielestäni oli jo vaarallinen ajaa. Auton vaihdettiin m-sport alusta mutta ei sekään kauhean jämäkkä ollut. Meillähän on tässä nykyisessä GC M-sport alusta ja H&R madallusjouset, on kyllä napakka ajettava mielestäni.

SC90
01-08-2017, 23:15
Omassa f31 330 xD M-Sportissa on ehkä parhaita alustoja, mitä olen ajanut koskaan, aika paha tuosta pistää paremmaksi.

Vertailukohtia on paljon, viime vuosina tullut ajettua lähes kaikki yleisimmät merkit ja mallit moneen kertaan työn puolesta.;)

jannes
01-08-2017, 23:18
Sillä on myös iso merkitys kuinka paljon autolla on ajettu. Alun perin ihan hyväkin alusta on oikeasti aika sysipaska jos autolla on ehditty työntää 200 000 km, vaikka leimalla lukemat näyttäisivätkin vielä olevan ihan kelvolliset.

HTK12
01-08-2017, 23:43
Sillä on myös iso merkitys kuinka paljon autolla on ajettu. Alun perin ihan hyväkin alusta on oikeasti aika sysipaska jos autolla on ehditty työntää 200 000 km, vaikka leimalla lukemat näyttäisivätkin vielä olevan ihan kelvolliset.

Joo iskarit on ihan vaihtokunnossa jo noilla km määrillä, joissakin autoissa jo aiemmin. Sitten foorumilla hehkutetaan kuinka kyyti parani jollain alustasarjalla. No tottakai se parani kun siellä on uudet hilut.