View Full Version : F30 320iA -12 ulina


Mann
16-06-2017, 21:10
Mulla F30 320iA -12 pitää juuri tuonlaista ääntä (hieman hiljaisempaa) kuin alla olevassa videossa:

https://m.youtube.com/watch?v=uKhAHd0iWnE

Onko kellään ollu vastaavaa ja ideoita mikä voisi olla? Tuskin kuitenkaan tän koneen ominaisuus:think Kuuluu lievästi sisälle kaupunkiajossa, mutta matkavauhdissa tai radio päällä ei juuri ollenkaan..Autolla ajettu 100 tkm.

arben
16-06-2017, 21:19
Öljypumpun ketju:think

Mann
16-06-2017, 23:19
Öljypumpun ketju:think
Ei varmaan poissuljettu vaihtoehto..Mites näissä jakopää kestää, oisko jakoketju mahdollinen? Kattelin niin ilmeisesti N20B20 vm. 2015 lähtien jakopää saanut päivitystä, tästä tietoa?

arben
17-06-2017, 09:27
Ei varmaan poissuljettu vaihtoehto..Mites näissä jakopää kestää, oisko jakoketju mahdollinen? Kattelin niin ilmeisesti N20B20 vm. 2015 lähtien jakopää saanut päivitystä, tästä tietoa?

Varmasti on päivitettyjä osia jakopäähän tullut. Juuri "tutun" (320ia,60tkm,-13)meni jakopää takuuseen. Sanotaanko että 4 pyttyinen bmw ja jakopää kuulostaa siltä ettei se ainakaan ikuinen ole
Jos sulla suomiauto hyvällä historialla kannattaa käydä näyttääs..

Retze
18-06-2017, 15:44
Öljypumpun ketju:think

Ääni tälle. Öljypumpulle uusi ketjuratasyhdistelmä ja samalla jakopäänketju ohjureineen ni hyvä tulee. Marmorille käymään ni tiiä vaikka Gw:nä sais korjautettua. Huollothan pitää olla sitten ajallaan asiallisesti tehtynä. Takuu loppuu 2 vuoteen jos ei jatkoja ostettu.

artois
22-06-2017, 14:07
Voehan prkl. Eilen ostin 320iA xDriven ja kyllähän sieltä tuo ääni tulee kun kuuntelee. Myyjä sanoi että kustannukset todennäköisesti jaetaan, mutta sylettää maksaa penniäkään kun päivän autolla vasta ajanut ja Laakkonen ennusti rempalle 2000€ hintaa. Onko tässä mitään toivoa saada tota autokaupan piikkiin (ei Laakkonen) kokonaan vai onko meitsin kaivettava kuvetta joka tapauksessa? :cry:

arben
24-06-2017, 20:47
Voehan prkl. Eilen ostin 320iA xDriven ja kyllähän sieltä tuo ääni tulee kun kuuntelee. Myyjä sanoi että kustannukset todennäköisesti jaetaan, mutta sylettää maksaa penniäkään kun päivän autolla vasta ajanut ja Laakkonen ennusti rempalle 2000€ hintaa. Onko tässä mitään toivoa saada tota autokaupan piikkiin (ei Laakkonen) kokonaan vai onko meitsin kaivettava kuvetta joka tapauksessa? :cry:

Riippunee mitä autollasi ajettu?

Retze
25-06-2017, 10:37
Voehan prkl. Eilen ostin 320iA xDriven ja kyllähän sieltä tuo ääni tulee kun kuuntelee. Myyjä sanoi että kustannukset todennäköisesti jaetaan, mutta sylettää maksaa penniäkään kun päivän autolla vasta ajanut ja Laakkonen ennusti rempalle 2000€ hintaa. Onko tässä mitään toivoa saada tota autokaupan piikkiin (ei Laakkonen) kokonaan vai onko meitsin kaivettava kuvetta joka tapauksessa? :cry:

Kilsat ja huoltohistoriahan siihen vaikuttaa saisko GW:tä. Sitä kannattaisi ehdottomasti kysellä jos saisi edes osan siihen menemään ja loput myyjäliikkeen piikkiin. Jos meinaat myyjäliikkeen saada kokonaan rempan maksamaan niin sitten pitäisi tehdä käytetyillä osilla mikä tässä tapauksessa ei oikeastaan ole vaihtoehto.
Onhan se kieltämättä nykyään aika persiistä kun ei voi luottaa että liikkeestä ostettu auto on ehjä. Eikä liike suostu sitä laittamaan kuntoon niiden piikkiin. Kilpailun ollessa vaan niin kovaa on vaihtoautoissa niin pienet katteet jotta niihin ei voi paljoa kuluja tulla.

artois
25-06-2017, 15:08
Kilsat ja huoltohistoriahan siihen vaikuttaa saisko GW:tä. Sitä kannattaisi ehdottomasti kysellä jos saisi edes osan siihen menemään ja loput myyjäliikkeen piikkiin. Jos meinaat myyjäliikkeen saada kokonaan rempan maksamaan niin sitten pitäisi tehdä käytetyillä osilla mikä tässä tapauksessa ei oikeastaan ole vaihtoehto.
Onhan se kieltämättä nykyään aika persiistä kun ei voi luottaa että liikkeestä ostettu auto on ehjä. Eikä liike suostu sitä laittamaan kuntoon niiden piikkiin. Kilpailun ollessa vaan niin kovaa on vaihtoautoissa niin pienet katteet jotta niihin ei voi paljoa kuluja tulla.

Autossa on jo kokonaista 160k mittarissa, mutta ei mielestäni mitenkään kohtuuttomasti (pitäisi olla) noille osille. Huollot on kaikki tehty, mutta kuulemma johdonmukaisesti aina hieman myöhässä, joten GW:tä on turha odottaa. Joku 50/50 kin olisi mun makuun jo liikaa maksettavaa tuosta mulle kun homma paljastuu ekana päivänä 50 km jälkeen. Lisämakuna hommaan myyjäliike sanoo ettei heillä ole tullut tällaisia vastaan aikaisemmin niin riskiä ajolle ei heidän mielestään ole. Huolto heille 24.7. Eli kuukauden päähän. Laakkonen sanoi että he ovat viimeisten kuukausienkin aikana tehneet noita jo kolme... Noh saas nähdä mitä löytyy ja miten homma jaetaan. Pahasti tuntuu että luu jää käteen...

jannes
25-06-2017, 23:19
Miten paljon myöhässä huollot on tehty? Muistaakseni 10% saa olla ylitys.

Tompsoni
26-06-2017, 07:27
Autossa on jo kokonaista 160k mittarissa, mutta ei mielestäni mitenkään kohtuuttomasti (pitäisi olla) noille osille. Huollot on kaikki tehty, mutta kuulemma johdonmukaisesti aina hieman myöhässä, joten GW:tä on turha odottaa. Joku 50/50 kin olisi mun makuun jo liikaa maksettavaa tuosta mulle kun homma paljastuu ekana päivänä 50 km jälkeen. Lisämakuna hommaan myyjäliike sanoo ettei heillä ole tullut tällaisia vastaan aikaisemmin niin riskiä ajolle ei heidän mielestään ole. Huolto heille 24.7. Eli kuukauden päähän. Laakkonen sanoi että he ovat viimeisten kuukausienkin aikana tehneet noita jo kolme... Noh saas nähdä mitä löytyy ja miten homma jaetaan. Pahasti tuntuu että luu jää käteen...

Ei sulla pidä itse maksaa senttiäkään jos kerta auto paljastuu susipaskaksi jo seuraavana päivänä kaupoista. Sano myyjälle että laittaa auton kuntoon tai sitten puratte kaupat.

JKK
26-06-2017, 16:14
Ei sulla pidä itse maksaa senttiäkään jos kerta auto paljastuu susipaskaksi jo seuraavana päivänä kaupoista. Sano myyjälle että laittaa auton kuntoon tai sitten puratte kaupat.

Juu, tuossa tilanteessa ajaisin itsekin auton takaisin autokauppaan ja ilmoittaisin jämäkästi että nyt tapahtuu kaupan purku. Määrätietoisena Ilman mitään myötäilyä. Siinä vaiheessa yleensä kauppias kyllä kaivaa sisäisen taskulaskimensa esiin ja maksaa mielummin remontin kuin aloittaa koko myyntiprosessia uudelleen alusta. Tässä vaiheessa vain on hyvä olla mukana joku dokumentti merkkiliikkeestä, jossa on todettuna vika ja korjaustarve, sekä kustannusarvio/-laskelma. Tällöin myyjä ei voi vedota että ääni olisi auton normaali ominaisuus. Suosittelen toimimaan nopeasti ennenkuin asia ns. vanhenee...

Näitä autoja kyllä riittää maailmassa...

artois
26-06-2017, 19:19
Juu, tuossa tilanteessa ajaisin itsekin auton takaisin autokauppaan ja ilmoittaisin jämäkästi että nyt tapahtuu kaupan purku. Määrätietoisena Ilman mitään myötäilyä. Siinä vaiheessa yleensä kauppias kyllä kaivaa sisäisen taskulaskimensa esiin ja maksaa mielummin remontin kuin aloittaa koko myyntiprosessia uudelleen alusta. Tässä vaiheessa vain on hyvä olla mukana joku dokumentti merkkiliikkeestä, jossa on todettuna vika ja korjaustarve, sekä kustannusarvio/-laskelma. Tällöin myyjä ei voi vedota että ääni olisi auton normaali ominaisuus. Suosittelen toimimaan nopeasti ennenkuin asia ns. vanhenee...

Näitä autoja kyllä riittää maailmassa...

Tarina ei kertonut paljonko myöhässä huollot oli tehty, veikkaan että jos on kilsat/aika kumpi vaan tulee ensin täyteen, on odoteltu että kilsat on täynnä. En tosin tiedä onko se näissä niin? Ensimmäinen "uudempi" auto mulla melkein 20 vuotiaiden jälkeen. Ei hyvin alkanut tämä päivityshomma. :eek:

Tänään myyjä soitteli ja vakuutteli että homma laitetaan kuntoon ja sijaisautot jne tulee kyllä, mutta siinäkin taas jäi auki se että kuka lystin maksaa. Voiko kauppaa purkaa ennenkuin korjauksia on yritetty tehdä? Tosiaan se vian tarkistuskin tehdään vasta 24.7. Eli sitä ennen ei tapahdu mitään. Laakkosen tarjous on kyllä dokumentaationa siitä että en aikaillut asian kanssa vaan itse olen ollut toimessa jo heti kun asia ilmeni. Toistaiseksi diagnoosina on Laakkosen miehen toteamus että "Kuulostaa oikealta diagnoosilta, oireet mätchää siihen ja niitä on tässä korjailtukin".

Luulisi että heillekin olisi tosi helppo laskutehtävä korjata auto nyt vaan eikä ottaa sitä takaisin myyntiin ja korjata myöhemmin jos seuraavakin ostaja kuulee sen (ja osaa olettaa ettei homman ihan näin pitäisi olla...)

Mann
26-06-2017, 19:34
Tarina ei kertonut paljonko myöhässä huollot oli tehty, veikkaan että jos on kilsat/aika kumpi vaan tulee ensin täyteen, on odoteltu että kilsat on täynnä. En tosin tiedä onko se näissä niin? Ensimmäinen "uudempi" auto mulla melkein 20 vuotiaiden jälkeen. Ei hyvin alkanut tämä päivityshomma. :eek:

Tänään myyjä soitteli ja vakuutteli että homma laitetaan kuntoon ja sijaisautot jne tulee kyllä, mutta siinäkin taas jäi auki se että kuka lystin maksaa. Voiko kauppaa purkaa ennenkuin korjauksia on yritetty tehdä? Tosiaan se vian tarkistuskin tehdään vasta 24.7. Eli sitä ennen ei tapahdu mitään. Laakkosen tarjous on kyllä dokumentaationa siitä että en aikaillut asian kanssa vaan itse olen ollut toimessa jo heti kun asia ilmeni. Toistaiseksi diagnoosina on Laakkosen miehen toteamus että "Kuulostaa oikealta diagnoosilta, oireet mätchää siihen ja niitä on tässä korjailtukin".

Luulisi että heillekin olisi tosi helppo laskutehtävä korjata auto nyt vaan eikä ottaa sitä takaisin myyntiin ja korjata myöhemmin jos seuraavakin ostaja kuulee sen (ja osaa olettaa ettei homman ihan näin pitäisi olla...)
Eli pidetäänkö nyt todennäköisimpänä diagnoosina jakoketjua vai öljypumpun ketjua? Molemmathan ne tietysti kannattaa samalla vaihtaa:rolleyes:

HTK12
26-06-2017, 19:57
Tarina ei kertonut paljonko myöhässä huollot oli tehty, veikkaan että jos on kilsat/aika kumpi vaan tulee ensin täyteen, on odoteltu että kilsat on täynnä. En tosin tiedä onko se näissä niin? Ensimmäinen "uudempi" auto mulla melkein 20 vuotiaiden jälkeen. Ei hyvin alkanut tämä päivityshomma. :eek:

Tänään myyjä soitteli ja vakuutteli että homma laitetaan kuntoon ja sijaisautot jne tulee kyllä, mutta siinäkin taas jäi auki se että kuka lystin maksaa. Voiko kauppaa purkaa ennenkuin korjauksia on yritetty tehdä? Tosiaan se vian tarkistuskin tehdään vasta 24.7. Eli sitä ennen ei tapahdu mitään. Laakkosen tarjous on kyllä dokumentaationa siitä että en aikaillut asian kanssa vaan itse olen ollut toimessa jo heti kun asia ilmeni. Toistaiseksi diagnoosina on Laakkosen miehen toteamus että "Kuulostaa oikealta diagnoosilta, oireet mätchää siihen ja niitä on tässä korjailtukin".

Luulisi että heillekin olisi tosi helppo laskutehtävä korjata auto nyt vaan eikä ottaa sitä takaisin myyntiin ja korjata myöhemmin jos seuraavakin ostaja kuulee sen (ja osaa olettaa ettei homman ihan näin pitäisi olla...)

Kaupan voit purkaa heti. Mitä pidempään auto on sulla ollut, niin sen vaikeampaa siitä tulee. Itse sopisin nyt heti kuka maksaa ja mitä kirjallisena. Kuukauden päästä kun se diagnoosi tehdään, niin voi olla toinen ääni kellossa kun pöytään lyödään 2k€ lasku. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään harvinainen auto, niin

juho-85
26-06-2017, 20:01
Kaupan voit purkaa heti. Mitä pidempään auto on sulla ollut, niin sen vaikeampaa siitä tulee. Itse sopisin nyt heti kuka maksaa ja mitä kirjallisena. Kuukauden päästä kun se diagnoosi tehdään, niin voi olla toinen ääni kellossa kun pöytään lyödään 2k€ lasku. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään harvinainen auto, niin

Millä perusteella tuon kaupan voi purkaa heti?
Kyllä myyjällä on oikeus korjata auto ja mikäli korjaus ei onnistuisi muutamalla yrityksellä, niin sitten kaupan voisi purkaa.

Nyt kun vika on selvästi ollut auton ostohetkellä, niin ei pitäisi olla epäselvyyksiä maksajastakaan, eli myyjän piikkiin pitäisi mennä.

Retze
26-06-2017, 20:14
Millä perusteella tuon kaupan voi purkaa heti?
Kyllä myyjällä on oikeus korjata auto ja mikäli korjaus ei onnistuisi muutamalla yrityksellä, niin sitten kaupan voisi purkaa.

Nyt kun vika on selvästi ollut auton ostohetkellä, niin ei pitäisi olla epäselvyyksiä maksajastakaan, eli myyjän piikkiin pitäisi mennä.

Kaupan purkuun ei taida olla tarpeeksi syitä tuossa. Joku myyjä voisi täsmentää miten se menee mutta ei taida sellaista sääntöä valitettavasti olla että käytetty auto pitää laittaa myyjän piikkiin kuntoon. Hyvien tapojen mukaistahan se olisi mutta omien kokemusten perusteella näin ei ole. Toivon että tässä tapauksessa myyjä kuitenkin hoitaa homman kunnialla kuntoon.

HTK12
26-06-2017, 20:18
Millä perusteella tuon kaupan voi purkaa heti?
Kyllä myyjällä on oikeus korjata auto ja mikäli korjaus ei onnistuisi muutamalla yrityksellä, niin sitten kaupan voisi purkaa.

Nyt kun vika on selvästi ollut auton ostohetkellä, niin ei pitäisi olla epäselvyyksiä maksajastakaan, eli myyjän piikkiin pitäisi mennä.

No myyjähän oli sanonut, että kulut jaetaan. Itse en tuohon ainakaan suostuisi tässä tapauksessa vaan vaatisin kaupan purkamista. Tässä tilanteessa myyjä sitten yleensä alkaa itse laskea mikä on hänelle edullisin vaihtoehto ja suostuu korjaamaan vian. Kyllä aivan varmasti yrittää myyjä selittää kaikenlaista oletusta käyttöiästä ym., ettei joutuisi maksamaan koko korjausta. Autolla on ajettu 160tkm, joten myyjä voi vedota, että auto tulisi parempaan kuntoon korjauksen jälkeen, joten ei maksa kokonaan korjauksen hintaa. Toki kauppaa tuskin heti puretaan, mutta tässä tilanteessa se on hyvä nostaa heti esille, niin myyjä tietää asiakkaan mielipiteen. Myyjä on kuitenkin tietoisesti myynyt rikkinäisen auton tai olisi ainakin pitänyt tietää.

Zeta
26-06-2017, 20:23
Kuluttajavirastolta löytyy hyvät tekstit virheistä ja niiden korjaamisesta

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/virheen-hyvityskeinot/

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/hinnanalennus-ja-kaupan-purku/

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ajoneuvon-vika-tai-puute/toimintavaihtoehdot-kiistatilanteessa/

artois
26-06-2017, 21:50
Eli pidetäänkö nyt todennäköisimpänä diagnoosina jakoketjua vai öljypumpun ketjua? Molemmathan ne tietysti kannattaa samalla vaihtaa:rolleyes:

Öljypumpun ketju tai kuulemma tarkemmin rattaat joista hampaat kuluvat ja alkavat sitten ujeltaa. Näin siis Laakkosen mies sanoi. Ei ole kuulemma tullut toisaalta vielä yhtään katkennutta öljypumpun ketjua eli sikäli ei ilmeisesti ole maailmanloppu odottaa sitä kuun loppua. Voisin tosiaan nyt ottaa omaksi actioniksi soittaa myyjälle ja pyrkiä ottaa kirjallisena miten toimitaan jos ja kun löytyy vikaa. Jos kunto paranisi niin sellaisen pienen erotuksen voisi melkein jo maksaakin mutta henk. koht. ajattelen että siihen vaatisi jo melkein uuden myllyn että hinnassa oleellisesti näkyisi korottavana. Tuo lähinnä palauttaa auton sellaiseksi kuin sen kuuluisikin olla. (IMO) on meinaan paljon muutakin kuluvaa osaa tuon verran ajetussa.

Kiitos kaikille neuvoista, pitää laittaa luu kurkkuun jos myyjä yrittää laittaa meitsin kontolle ison slaissin hommaa! Muuten on varsin pätevä kone ja siksi haluan mieluummin kuntoon kuin kaupan purkuun... :think

Mann
27-06-2017, 00:41
Öljypumpun ketju tai kuulemma tarkemmin rattaat joista hampaat kuluvat ja alkavat sitten ujeltaa. Näin siis Laakkosen mies sanoi. Ei ole kuulemma tullut toisaalta vielä yhtään katkennutta öljypumpun ketjua eli sikäli ei ilmeisesti ole maailmanloppu odottaa sitä kuun loppua. Voisin tosiaan nyt ottaa omaksi actioniksi soittaa myyjälle ja pyrkiä ottaa kirjallisena miten toimitaan jos ja kun löytyy vikaa. Jos kunto paranisi niin sellaisen pienen erotuksen voisi melkein jo maksaakin mutta henk. koht. ajattelen että siihen vaatisi jo melkein uuden myllyn että hinnassa oleellisesti näkyisi korottavana. Tuo lähinnä palauttaa auton sellaiseksi kuin sen kuuluisikin olla. (IMO) on meinaan paljon muutakin kuluvaa osaa tuon verran ajetussa.

Kiitos kaikille neuvoista, pitää laittaa luu kurkkuun jos myyjä yrittää laittaa meitsin kontolle ison slaissin hommaa! Muuten on varsin pätevä kone ja siksi haluan mieluummin kuntoon kuin kaupan purkuun... :think
Ok, kiitti tiedoista kun itsellä tosiaan sama keissi meneillään, vielä ei tarkkaa diagnoosia. Ajattelitko laitattaa samalla avauksella jakopäähän uutta osaa, kun öljypumpun ketju+rataspaketti menee vaihtoon?

artois
27-06-2017, 08:10
Ok, kiitti tiedoista kun itsellä tosiaan sama keissi meneillään, vielä ei tarkkaa diagnoosia. Ajattelitko laitattaa samalla avauksella jakopäähän uutta osaa, kun öljypumpun ketju+rataspaketti menee vaihtoon?

No se ei varmaan 100% ole mun käsissäni, mutta mitä olen siis ymmärtänyt niin se olisi varsin hyvä hetki tehdä se, että paras olisi tietty vaihtaa siinä samalla. Pitää yrittää saada ne duunaamaan se samaan syssyyn niin ei jää sitten arvailulle varaa. Jakoketjuhan ei itsessään pankkia räjäytä hinnallaan, mutta onhan siinä oma työnsä siihen päälle, eli ei se itsestään siihen hammaspyörille hyppää vaikka olisikin auki. Mielenrauha olisi huomattavasti parempi jos tekisi kaiken siinä samalla...

artois
27-06-2017, 11:55
Nauhoitin ääntä vielä videollekin. Harmillisesti viileiden koneiden jäätävä raksutus peittää moottoritilassa kuvatuissa videoissa paljon muuta äänimaailmaa, mutta en nyt jaksanut vääntäytyä takaisin halliin. Vertailukohtana videossa siis muutama kymmentonninen ajettu 428iA jossa vinkunaa ei ole, mutta en nyt sitten tiedä erottaako noista mitään eroja. Sisältä kuvatussa videossa vinkuna selkeämmin erottuvana, ei kuitenkaan ihan niin selkeänä kuin langan alkupään videossa.

https://youtu.be/uCEyF51wUpI

Mann
30-06-2017, 14:38
Nyt on vaihdettu jakoketju ja öljypumpun ketju sekä kaikki niihin liittyvät hilppeet. Molemmat ketjut oli kuulemma venyneet 1-2 cm, mikä kuulostaa kyllä paljolta:think Ujellukset hävis kokonaan ja jospa tää nyt kestäis vähän aikaa:smoke:

artois
30-06-2017, 19:19
Nyt on vaihdettu jakoketju ja öljypumpun ketju sekä kaikki niihin liittyvät hilppeet. Molemmat ketjut oli kuulemma venyneet 1-2 cm, mikä kuulostaa kyllä paljolta:think Ujellukset hävis kokonaan ja jospa tää nyt kestäis vähän aikaa:smoke:

Hieno kuulla! Itse itkin ilmeisesti tarpeeksi ja kun halusin kaiken kirjallisena mut pyydettiin tänään näyttämään autoa. Sinnehän se jäi! Ei saa ajaa ja hyvä että vein! Se tungetaan nyt kuulemma jonon väliin kiireellisenä ja sama setti mulla kuin sullakin eli molemmat ketjut ja kaikki hilppeet. 2350€. Mulle tarjos 50/50 sopparia eikä perkele venyny ku siihen et mulle jää 1000€ mut sain siihen vielä sijaisauton ilmaseks (saan oman viim silloin takas kun oli alunp. suunniteltu, eli pahimmillaan 1kk) ja laajan huollon eli öljyt, jarrunesteet, tulpat jne. Silti tuntuu et paska diili. Tulee kuulemma parempaan kuntoon ku vastaavat, mutta se nyt on mielipideasia. Näin tällä kertaa.:neutral:

Tompsoni
05-07-2017, 18:09
Hieno kuulla! Itse itkin ilmeisesti tarpeeksi ja kun halusin kaiken kirjallisena mut pyydettiin tänään näyttämään autoa. Sinnehän se jäi! Ei saa ajaa ja hyvä että vein! Se tungetaan nyt kuulemma jonon väliin kiireellisenä ja sama setti mulla kuin sullakin eli molemmat ketjut ja kaikki hilppeet. 2350€. Mulle tarjos 50/50 sopparia eikä perkele venyny ku siihen et mulle jää 1000€ mut sain siihen vielä sijaisauton ilmaseks (saan oman viim silloin takas kun oli alunp. suunniteltu, eli pahimmillaan 1kk) ja laajan huollon eli öljyt, jarrunesteet, tulpat jne. Silti tuntuu et paska diili. Tulee kuulemma parempaan kuntoon ku vastaavat, mutta se nyt on mielipideasia. Näin tällä kertaa.:neutral:

Eihän tuo ole tuon jälkeen sen paremmassa kunnossa ku muut vastaavat ehjät autot! Eikö ne sulle ehjän auton myyny joka ei sitten seuraavana päivänä ollutkaan ehjä? Sinuna en maksaisi senttiäkään

juho-85
05-07-2017, 21:34
Eihän tuo ole tuon jälkeen sen paremmassa kunnossa ku muut vastaavat ehjät autot! Eikö ne sulle ehjän auton myyny joka ei sitten seuraavana päivänä ollutkaan ehjä? Sinuna en maksaisi senttiäkään

Eikös tuo nyt tule huomattavasti parempaan kuntoon, kun jakoketjussa ei käsittääkseni ole todettu mitään vikaa ja sekin vaihdetaan ja saa vielä samalla laajan huollonkin. :think

Puistis
05-07-2017, 22:10
Eikös tuo nyt tule huomattavasti parempaan kuntoon, kun jakoketjussa ei käsittääkseni ole todettu mitään vikaa ja sekin vaihdetaan ja saa vielä samalla laajan huollonkin. :think

Jos ehjä osa vaihdetaan uuteen niin eihän se silloin paremmaksi tule? :think jatkoketju on kuitenkin suunniteltu "ikuiseksi", vaikkei se neloskoneisessa bemarissa sitä ole.

juho-85
05-07-2017, 22:12
Jos ehjä osa vaihdetaan uuteen niin eihän se silloin paremmaksi tule? :think jatkoketju on kuitenkin suunniteltu "ikuiseksi", vaikkei se neloskoneisessa bemarissa sitä ole.

Mutta jos oikein ymmärsin, niin ostaja on nyt itse halunnut tämän ehjän jakoketjun vaihdettavaksi ns. ennakoivasti. Ei myyjä sitä varmasti muuten olisi lähtenyt vaihtamaan.

artois
06-07-2017, 08:25
Mutta jos oikein ymmärsin, niin ostaja on nyt itse halunnut tämän ehjän jakoketjun vaihdettavaksi ns. ennakoivasti. Ei myyjä sitä varmasti muuten olisi lähtenyt vaihtamaan.

Itse asiassa vikakuvausta esittäessäni ilmaisin omat olettamukseni asiasta, mutta myyjä / huolto oli katsonut parhaaksi vaihtaa myös jakoketjun ja roippeet. Eli tässä tapauksessa myyjä vaihdattaa. Diagnoosissa kesti about 15 min. kun he nostivat sen ylös "paikallistaakseensa äänen lähteen" eli en sitten tiedä millaisen kavalkadin ääniä olivat sieltä spotanneet. Kyllähän nuo ketjut ilmeisesti kuluvat eli sikäli 160k ajetun vaihtaminen 0km ajettuun parantaa auton kuntoa, mutta sitä voi sitten miettiä pitääkö se näin myös ajatella, ottaen huomioon että myyjänkin mukaan ketju on huoltovapaa mutta olikohan "laskennallisesti 270tkm elinaika" eli silläkin logiikalla siinä oli vielä 100 tkm matkaa jäljellä.

Vaihtoehdot oli splitata nyt tällaisella sovitellulla jaolla myyjän kanssa, koska valmistaja ei osallistu kustannuksiin myöhästyneiden huoltojen takia tai maksaa koko roska itse ja riitauttaa asia ja saada ehkä joskus jotain (jopa kaikki) takaisin. Sitä aina kuvittelee olevansa niin kovaa kaveria että laittaa kovan kovaa vastaan kun asiasta aletaan vääntää, mutta siinä tilanteessa sitten ei niitä omia näkemyksiä asiasta saakaan niin tehokkaasti läpi... :redface:

Tompsoni
06-07-2017, 09:52
Itse asiassa vikakuvausta esittäessäni ilmaisin omat olettamukseni asiasta, mutta myyjä / huolto oli katsonut parhaaksi vaihtaa myös jakoketjun ja roippeet. Eli tässä tapauksessa myyjä vaihdattaa. Diagnoosissa kesti about 15 min. kun he nostivat sen ylös "paikallistaakseensa äänen lähteen" eli en sitten tiedä millaisen kavalkadin ääniä olivat sieltä spotanneet. Kyllähän nuo ketjut ilmeisesti kuluvat eli sikäli 160k ajetun vaihtaminen 0km ajettuun parantaa auton kuntoa, mutta sitä voi sitten miettiä pitääkö se näin myös ajatella, ottaen huomioon että myyjänkin mukaan ketju on huoltovapaa mutta olikohan "laskennallisesti 270tkm elinaika" eli silläkin logiikalla siinä oli vielä 100 tkm matkaa jäljellä.

Vaihtoehdot oli splitata nyt tällaisella sovitellulla jaolla myyjän kanssa, koska valmistaja ei osallistu kustannuksiin myöhästyneiden huoltojen takia tai maksaa koko roska itse ja riitauttaa asia ja saada ehkä joskus jotain (jopa kaikki) takaisin. Sitä aina kuvittelee olevansa niin kovaa kaveria että laittaa kovan kovaa vastaan kun asiasta aletaan vääntää, mutta siinä tilanteessa sitten ei niitä omia näkemyksiä asiasta saakaan niin tehokkaasti läpi... :redface:

Ei tuossa paljon erilaisia näkemyksiä tarvita. Jos ostaa tuollaisen suht hinnakkaan vaihtoauton ja 50 km:n ajelun jälkeen se on siinä kunnossa ettei sillä uskalla enää ajaa niin ainoat oikeat vaihtoehdot on myyjällä korjata auto kuntoon tai purkaa kauppa. Ilmoititko myyjälle että tuote ei ole ollut myyntihetkellä siinä kunnossa kuin millaisena se sinulle myytiin?

artois
06-07-2017, 12:16
Ei tuossa paljon erilaisia näkemyksiä tarvita. Jos ostaa tuollaisen suht hinnakkaan vaihtoauton ja 50 km:n ajelun jälkeen se on siinä kunnossa ettei sillä uskalla enää ajaa niin ainoat oikeat vaihtoehdot on myyjällä korjata auto kuntoon tai purkaa kauppa. Ilmoititko myyjälle että tuote ei ole ollut myyntihetkellä siinä kunnossa kuin millaisena se sinulle myytiin?

Joo kyllähän mä niin siinä sanoin ja peräänkuulutin sitä, ettei mulle edes yritetty myydä sitä lisäturvaa mikä tuohon oli saatavilla reilun 300€ lisähintaan / vuosi / 20000km, jolla olisin tästäkin farssista selvinnyt sillä kolmensadan hinnalla. Muistin sitä kysyä vasta kun soppari oli kirjoitettu, jolloin oli kuulemma liian myöhäistä sitä ottaa.

Myyjä sanoi että joko jaetaan kustit näin tai sitten riitautan asian ja odottelen josko jotai saisin takaisin, mikä ei tässä tapauksessa ollut ilmeisesti mitenkään todennäköistä. En tiedä puhuiko se äijä paskaa niin paljon kuin kehtasi mutta näin se asia meikäläiselle ladottiin siihen.

Olen muuten 100% samaa mieltä siitä että mun ei kuuluisi maksaa rempasta pennin hyrrää. Onkohan täällä ketään joka olisi käynyt tämän samankaltaisen keissin läpi ja päässyt ilmaiseksi takaisin tien päälle? (Ottaen toki olosuhteet huomioon, eli että tehdas ei osallistu kustannuksiin ja että autossa on jo yli puolentoistasataatuhatta kilometriä takana jne.) Mielenkiinnolla lukisin että millaista vipuvartta on. Tässähän todettiin jo aikaisemmin että kaupan purku ei tod näk tule kyseeseen koska myyjä on valmis korjaamaan vian. Tai ainakaan se ei ole ensimmäisiä mahdollisia työkaluja pakissa. :think

rizzo
06-07-2017, 12:38
Joo kyllähän mä niin siinä sanoin ja peräänkuulutin sitä, ettei mulle edes yritetty myydä sitä lisäturvaa mikä tuohon oli saatavilla reilun 300€ lisähintaan / vuosi / 20000km, jolla olisin tästäkin farssista selvinnyt sillä kolmensadan hinnalla. Muistin sitä kysyä vasta kun soppari oli kirjoitettu, jolloin oli kuulemma liian myöhäistä sitä ottaa.

Myyjä sanoi että joko jaetaan kustit näin tai sitten riitautan asian ja odottelen josko jotai saisin takaisin, mikä ei tässä tapauksessa ollut ilmeisesti mitenkään todennäköistä. En tiedä puhuiko se äijä paskaa niin paljon kuin kehtasi mutta näin se asia meikäläiselle ladottiin siihen.

Olen muuten 100% samaa mieltä siitä että mun ei kuuluisi maksaa rempasta pennin hyrrää. Onkohan täällä ketään joka olisi käynyt tämän samankaltaisen keissin läpi ja päässyt ilmaiseksi takaisin tien päälle? (Ottaen toki olosuhteet huomioon, eli että tehdas ei osallistu kustannuksiin ja että autossa on jo yli puolentoistasataatuhatta kilometriä takana jne.) Mielenkiinnolla lukisin että millaista vipuvartta on. Tässähän todettiin jo aikaisemmin että kaupan purku ei tod näk tule kyseeseen koska myyjä on valmis korjaamaan vian. Tai ainakaan se ei ole ensimmäisiä mahdollisia työkaluja pakissa. :think

Aika käsittämätöntä... kai olet soittaut kuluttaja-asiamiehelle?

artois
06-07-2017, 15:24
Aika käsittämätöntä... kai olet soittaut kuluttaja-asiamiehelle?

On joo. En ole soittanut, mutta voisin soittaa vaikka huomenna varmuuden vuoksi. Heidänkin reklamaatiolapuissaan vaihtoehdot ovat näin:

"Tavara korjataan sellaiseksi kuin se oli ennen virhettä tai se vaihdetaan uuteen
Mikäli korjaus tai vaihto ei onnistu
Hinnanalennus € tai Kaupan purkaminen"

Eli tuossa ei juurikaan oteta kantaa siihen mitä korjaus voi maksaa ja miten kustannukset jaetaan. Otanpa hieman selvää ja raportoin tännekin.

artois
06-07-2017, 15:30
KKV:n sivuilta poimittua:

<Jakoketjun kestoikä ja moottorivaurio
Käytettynä ostetun auton jakoketju venyi ja aiheutti moottorivaurion reilu vuosi kaupanteon jälkeen. Myyjä korvasi puolet korjauskustannuksista ja piti sitä riittävänä, sillä kuluttajan oli täytynyt varautua auton kuluneisuuteen.

Jakoketjun pitäisi kestää selvästi pidemmän aikaa kuin 99 000 km, joten kyse oli auton ennenaikaisesta vaurioitumisesta. Autoa oli huollettu huolto-ohjelman mukaisesti, eikä myyjä pystynyt osoittamaan, että kuluttaja olisi aiheuttanut vaurion.

Kuluttajariitalautakunta suositti, että myyjä maksaa kuluttajalle vielä 500 euron lisähyvityksen viivästyskorkoineen, joten. kuluttajan osuudeksi kustannuksista jäi noin 1 170 euroa. Korvaussummaa arvioitaessa huomioitiin auton kauppahinta 30 900 euroa, sen ikä (vauriohetkellä 4 vuotta) ja sillä ajetut kilometrit.>

Kyseisessä keississä melkein prikulleen samat speksit, toki vaurio tapahtui huomattavasti myöhemmin kuin minulla, joka ei ehtinyt onneksi vielä edes tapahtua.

Edit* Kyseisessä autossa toki huollotkin tehty aivan ajallaan ^

artois
13-07-2017, 11:00
Noniin tänään sain vihdoin ihmisen langan päähän kuluttajaneuvonnasta. Lopputulema on se, että neuvojan mielestä se 50/50 on sinänsä linjassa sen mukaan mitä näissä yleensä tarjotaan ja maksetaan, mutta kuitenkin ns. "törkeää" myyjältä näin maalaisjärjellä ajateltuna varsinkin kuin vika havaittiin heti oston jälkeen. Vaikka asia onkin näin niin ei suosittele ainakaan riitelemään asiasta, koska se hyöty mitä siitä pitkällä tähtäimellä tulisi, ei todennäköisesti olisi vaivan arvoista. Kehoitti tinkaamaan lisää ja sanoi, että jos 800€ saisi tingittyä niin olisi hänen mielestään kohtuullisempi jako. Tosin en maininnut siitä että sitä huoltoa sain siihen tingattua, joten loppujen lopuksi sain ehkäpä jopa paremman diilin kuin kuluttajaneuvonnan mielestä olisi ollut kohtuullista. Peukku sille, mutta alapeukku sille että nyt olen ollut ilman omaa bemmiä ja saanut körötellä vanhalla puhkiajetulla 1.6 diesel farmari Focuksella (sijaisauto) JA että menee vielä tonni omasta taskusta. Homma on nyt joka tapauksessa sitä myöten selvä.

ocram
13-07-2017, 19:00
Mun mielestä sulla kävi kuitenkin hirveän hyvä tuuri ettei koko kone ole sökönä ohjureiden tai pumpun ketjun hajottua. Laskua on helposti 20 kiloeuroa moottorinvaihdosta. N20- koneissa kannattaa kuunnella hyvin tarkasti koneen ääntä. Jos itse olisin 328:ia pitänyt pidempään olisin harkinnut jakopään laittamista uusiksi ihan varotoimenpiteenä.

artois
14-07-2017, 08:29
Mun mielestä sulla kävi kuitenkin hirveän hyvä tuuri ettei koko kone ole sökönä ohjureiden tai pumpun ketjun hajottua. Laskua on helposti 20 kiloeuroa moottorinvaihdosta. N20- koneissa kannattaa kuunnella hyvin tarkasti koneen ääntä. Jos itse olisin 328:ia pitänyt pidempään olisin harkinnut jakopään laittamista uusiksi ihan varotoimenpiteenä.

Hyvä kuunnella N20-koneen ääntä ku se on sellanen nakutusten, tikitysten ja kilinöiden kakofonia. :D Vaatii sävelkorvaa että bongaa sieltä eri nyansseja! Mutta totta haastat. Onni tässä erityisesti oli että jouduin odottelemaan autoa kaupanteon jälkeen päivän, niin ehdin edellisillan selailla foorumia ja imeä kaiken tiedon sisääni kuin sieni. Ilman sitä olisin todennäköisesti ohittanut äänen jonain modernin bensaturbon ominaisäänenä. :eek:

artois
27-07-2017, 09:44
Noniin auton sain viime perjantaina takaisin ja on ulinat loppuneet! :jep: Tuleeko kellään mieleen muuten että nyt kun kaikki muut äänet sitten kuuluvatkin entistä paremmin niin mikä mahtaa pitää sellaista vaimeaa "säksätystä" ku autossa on veto päällä eli tyhjäkäynnillä kuulostaa ihan normaalilta mutta heti kun laittaa vaihteen silmään ja lähtee liikkeelle niin tulee sellainen nakutus autosta (enkä nyt tarkoita sitä suuttimien nakutusta) vaan ihan sellainen *tak* *tak* ääni joka kuuluu etenkin kylmänä mutta lämpimänä juuri ja juuri jos radio on pois ja ilmastoinnista puhallus hiljaisella. Haluaisin nyt vihdoin nauttia huolettomasta ajosta mutta tuntuu että tuossa on nyt kaikki maailman äänet sitten riesana ja täytyy sanoa että jos ohiajavat mopoautotkin kuulostavat sivistyneemmiltä kuin bemari niin jossain homma kusee. Voi olla että kuulen omiani, mutta etenkin parkkihallissa jos ajaa ikkunat auki kuunnellakseen niin aikamoisia ääniä tuo auto päästää. :think

Edit: video:
https://www.youtube.com/watch?v=H91INQyPyTU&feature=youtu.be

Thmas
28-07-2017, 22:35
Mun mielestä sulla kävi kuitenkin hirveän hyvä tuuri ettei koko kone ole sökönä ohjureiden tai pumpun ketjun hajottua. Laskua on helposti 20 kiloeuroa moottorinvaihdosta. .

Tuskinpa nyt kuitenkaan. Purkuautosta se moottori tulee tuossa kohtaa ellei mene syystä tai toisesta tehtaan goodwilliin.

Kuten tässäkin ketjussa on huomattavissa, suomalaiset olettavat jotenkin hassusti saavansa uuden auton kun ostavat 5v / 150 tkm ajetun auton. Tokihan se onkin tuore suhteessa Suomen autokantaan, joka on todella vanhaa. Todellisuudessa 5v / 150 tkm auto alkaa olla kuitenkin laskennallisen käyttöiän puolivälissä ellei ylikin. Kuluttajariitalautakunnan päätöksissä mainitaan esim. moottorin ja vaihteiston käyttöiäksi yleensä 300 tkm. Mielestäni tässä tapauksessa liike korvasi asian esimerkillisesti kun teki vielä huollonkin. Puoletkin kustannuksista olisi ollut ok.

Tismalleen samaa ideaa tukee BMW Premium Selection takuun ehdot. Se kattaa alle 100 tkm ajetun auton viat kokonaan, ja 100 tkm jälkeen asiakkaan osuus kasvaa 10 % per 20 tkm. Toisin sanoen, jos alle 160 tkm ajettu autosi olisi ollut BPS takuun alainen, olisit itse maksanut 30 % takuu kattanut 70 % . Ei siis mitenkään kovinkaan merkittävästi parempi, vaikka ihan virallinen BMW:n lanseeraama takuuohjelma. Ja edellyttää toki huoltamista ajallaan merkkiliikkeessä.

Ja mitä tuohon käyntiääneen tulee korjauksen jälkeen, se ei ole uutenakaan kovin pehmeä (yhden uuden F30 320iA:n hankkineena).

Mann
30-07-2017, 22:59
Noniin auton sain viime perjantaina takaisin ja on ulinat loppuneet! :jep: Tuleeko kellään mieleen muuten että nyt kun kaikki muut äänet sitten kuuluvatkin entistä paremmin niin mikä mahtaa pitää sellaista vaimeaa "säksätystä" ku autossa on veto päällä eli tyhjäkäynnillä kuulostaa ihan normaalilta mutta heti kun laittaa vaihteen silmään ja lähtee liikkeelle niin tulee sellainen nakutus autosta (enkä nyt tarkoita sitä suuttimien nakutusta) vaan ihan sellainen *tak* *tak* ääni joka kuuluu etenkin kylmänä mutta lämpimänä juuri ja juuri jos radio on pois ja ilmastoinnista puhallus hiljaisella. Haluaisin nyt vihdoin nauttia huolettomasta ajosta mutta tuntuu että tuossa on nyt kaikki maailman äänet sitten riesana ja täytyy sanoa että jos ohiajavat mopoautotkin kuulostavat sivistyneemmiltä kuin bemari niin jossain homma kusee. Voi olla että kuulen omiani, mutta etenkin parkkihallissa jos ajaa ikkunat auki kuunnellakseen niin aikamoisia ääniä tuo auto päästää. :think

Edit: video:
https://www.youtube.com/watch?v=H91INQyPyTU&feature=youtu.be
Ei tuon pätkän perusteella kuulosta omaan korvaan mitenkään tavanomaisesta poikkeavalta. Eihän nää koneet äänimaailmaltaan ole mitään kauneimpia, varsinkin jos tottunut suoraan kutoseen:) Nyt vaan kovaa ajoa:jep:

artois
31-07-2017, 09:52
Ei tuon pätkän perusteella kuulosta omaan korvaan mitenkään tavanomaisesta poikkeavalta. Eihän nää koneet äänimaailmaltaan ole mitään kauneimpia, varsinkin jos tottunut suoraan kutoseen:) Nyt vaan kovaa ajoa:jep:

No voi hittolainen! :D No ei kai siinä sitten kun ajoa vaan.

Onhan se niin ettei tässä uutta autoa ollut kukaan ostamassakaan, vaan ehjää mutta pitää sanoa että on maailma menny oudoksi kun baijerilaisesta tulee ekana mieleen joku kiertokangenlaakerivikanen Briggs&Stratton. Aiemmat omani olleet toki kutoskoneella vaikka vanhoja piiskoja olivatkin. :)

artois
02-08-2017, 09:03
Tuli siitä nakutuksesta mieleen että voisiko se olla apulaitehihnan kiristin mikä siellä kolisee? Yhdestä w124 mesestä sellaisen vaihdoin ja se piti melkoista nakutusta/rallatusta käydessään. Se voisi hieman selittää sitä että ääni tulee vasta kun veto on päällä, jos hihnaan tulee enemmän vastusta vaikka laturista tai mitä ikinä hihna tuossa käyttääkään. Ilmeisesti vesipumppukin on näissä sähköinen? Autossa kuitenkin on sen verran jo kilsoja että kiristin voi olla jo menossa ulos ovesta.