PDA

View Full Version : E36 kone nakuttaa & keskuslukitus


mikpalo
16-05-2005, 15:49
Tietämätön kaipailee taas apua... E36 kone (M40) nakuttaa kylmänä, välillä varsin voimakkaastikin. Kierrokset ja kiihtyvyys normaalit, ja nakutus lakkaa kun kone lämmin. Kävin kyselemässä neuvoa paikalliselta merkkihuollolta (BMW) --> venttiilien hydrauliset nostajat vaihdettava. Työ maksaa kuulemma 50€. Tämä hieman nosti minun ja tuttavan epäilyjäni... vaikka olenkin täysin hoopo autojen tekniikan suhteen. Siis kaikki 16 nostajaa vaihdettava ja työ maksaa 50€??? Ne nostajathan maksaa ihan homona (Motonet 18,90€ per kpl) , entäs jos vika vaan yhdessä? Miten voidaan tsekata onko kaikki sökönä vai vaan yksi?
Toinen hieman erikoisempi vika tässä yksilössä liittyy keskuslukitukseen. Tai sen toimimattomuuteen, toimii ainoastaan pelkääjän puolelta kun painaa napin alas. Sillon lukittuu kaikki ovet, jos sen nostaa, avaa avaimella oven kummalta tahansa puolelta ei tapahdu mitään. Henkimaailman juttuja... Sähkölasit -ja peilit toimii normaalisti, kuten kaikki muutkin sähköt. Ajatuksia mistä vika voisi johtua?
Kiitokset jo etukäteen kaikille ketä osaa neuvoa!

antti79
16-05-2005, 16:19
Halvalla saat asennuksen! Mutta eikös tuo ollut 8 venttiilinen kone eikä 16? Vai olenko ihan väärässä?? Ei ole meinaan noista nelipyttyisistä kokemuksia paitsi legendaarisesta M10:stä, mutta mielestäni M40 on 8v ja M42 sitten 16v kone?

Mikkomies84
16-05-2005, 16:20
Varmaan TYÖ maksaa sen 50e (kuulostaa kyllä halvalta) ja nostajat sen lisäksi. Vai tarkoittaako tuo sitten 50€/tunti? En tiedä. :orava:

edittiä: On 8 -venttiilinen

mikpalo
16-05-2005, 16:42
Jep, herrat varmaan oikeassa noiden venttiilien lukumäärän suhteen. Siis huolto maksaa 50€ ja siihen tietysti nostimet päälle. Noh jos niitä on vaan 8 niin eihän se nyt sitten niin kallista ole... jos vika korjaantuu sillä.

mikpalo
16-05-2005, 16:56
Onko muuten tietoa siitä onko nostimet hydrauliset vai ei?

markok
16-05-2005, 17:54
Onko muuten tietoa siitä onko nostimet hydrauliset vai ei?

On hydrauliset eli öljyn paineella toimivat. Vaikka tuo ei järin isotöinen homma ole niin 50 euroa on mielestäni todella edullinen hinta työlle.

Lanttu
17-05-2005, 09:49
Aivan ilmaistahan tuollainen työ on, kyseenalaistaisin vielä kuulohavainnon...itse kyselin M50-moottorin 24:n venttiilipainimen vaihtoa, työn osuus olisi ollut 400 euroa! Ja osat noin 500...

markok
17-05-2005, 10:24
Aivan ilmaistahan tuollainen työ on, kyseenalaistaisin vielä kuulohavainnon...itse kyselin M50-moottorin 24:n venttiilipainimen vaihtoa, työn osuus olisi ollut 400 euroa! Ja osat noin 500...

Miten paha sulla on tuo ääni M50 koneessa? Omassa pitää melkoista ääntä kylmäkäynnistyksessä parin sekunnin ajan. Jännä juttu jos auto on ollut lohkolämppärissä niin ääntä ei kuulu edes 30 asteen pakkasella.

antti79
17-05-2005, 17:38
Miten paha sulla on tuo ääni M50 koneessa? Omassa pitää melkoista ääntä kylmäkäynnistyksessä parin sekunnin ajan. Jännä juttu jos auto on ollut lohkolämppärissä niin ääntä ei kuulu edes 30 asteen pakkasella.
Sehän on ihan normaalia että "vähän rapisee" kun kylmänä käynnistää. Bemun oma ohjekirja sanoo että voi rapista n. 20sek ja vielä on normaalia.

Spoosh
17-05-2005, 18:17
Ittelläni oli 325i -91 jonka kauppasin pois. Siinä ylmeni samanlaista nakutusta kylmänä käynnistäessä... Talvella se vajaan puoli minuuttia aina nakutti, ja sit lopetti. Mut mun asenne oli se et kohta 15v vanha auto saa ihan snadisti nakuttaakin, jos haluaa ongelmattoman auton, niin joutuu melkein ostamaan uudemman. Jossain vaiheessahan tollaset kuitenkin kannattaa vaihtaa, ettei käy pahasti...

Edit: Niin, ja se huoltaminen ku olis tullut maksamaan sen 500-800 euroa... :neutral:

roadster
17-05-2005, 23:07
Auttaa meinaan tohon nakutukseen...

http://www.forte-nwe.com/

FORTÉ Top End Treatmentiä käytetään moottoreissa, jotka ovat herkkiä venttiilien liimautumisongelmille tai joissa hydraulisten nostimien ääntäminen on ongelmallista riippumatta ajokilometrimäärästä.

Ohjeen mukaan käytettynä FORTÉ Top End Treatmentillä saavutetaan seuraavat edut:

Poistaa lakka- ja hartsimaiset epäpuhtaudet hienomekaanisista moottorin osista kuten venttiilinvarresta (mm. venttiilinohjaimesta) sekä hydraulisista nostimista.
Vähentää lietteen ja pinttyneen lian muodostusta moottorin öljytilaan.
Vähentää öljy- ja polttonesteperäisiä epäpuhtauksia.
Puhdistaa männänrenkaat ja niiden urat.
-----------

Ite olen käyttänyt Forten aineita ja todennut ne hyväksi. Jutellut myös piiriedustajien kanssa, joilla tarkempia omia testaustuloksia ja mittauksia..

Lanttu
18-05-2005, 10:14
BMW-merkkihuolto sanoi että BMW kieltää Forten ja muiden litkujen käyttämisen. Sanoivat että heidän autotalonsa muun merkkisiin huollettaviin autoihin on kokeiltu Fortea ja joskus on hieman auttanut, yleensä ei. Lisäsi ainakin omaa skeptisyyttäni, valitettavasti.

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=31607&highlight=painimien

Tuossa ylläolevassa viestiketjussa vielä lisää tästä paininhärdellistä...

Heguli 31
18-05-2005, 11:01
Itse en noita "putsausaineita" ja koneeseeni laittaisi.Esimerkkitapaus:Velipojan työmatkakinnerissä (opel vectra) oli kylmänään samaa ongelmaa parissa venttiilissä.Käytti sitten jossain pajalla Forte-huuhtelussa.Sen verran auttoi,että rupes KAIKKI venttiilit kylmänä nakuttamaan.Homma korjaantui,kun kansipahvin vaihdon yhteydessä olivat purkaneet hydrauliset "nostimet".Sitten vaan liuottimella ja saippuoidulla "keittiö teräsvillalla" = Pata-Patalla kiilloitus ja öljyttynä kasaan.Johan rupes pelittämään.Tuo tapaus on minun "kokemukseni" Fortekäsittelyn korjaavista ominaisuuksista.Kuis on,onko Bimmerin hydrauliset säätimet purettavaa mallia?

Capone
19-05-2005, 11:14
Eli e36 m40:een noiden vaihdo vie reilu puoli tuntia,joten se 50 euroa taitaa pitää paikkansa työn hinnaksi.. ;)

z3
19-05-2005, 11:29
Hmm, onkohan Roadster Forten piirimyyjä =)

Ei mutta ite olen laittanut Fortet neljään autooni. Fiatin hydrauliset nostajat ei ainakaan tykänny aineesta. Kylmänä alkoi nakuttaa niin maan perusteellisesti. Kokeilin vielä uudet Fortet laittaa epätoivoisena, mutta ei mitään vaikutusta. Aine irroitti todennäköisesti kaikki moskat koneesta ja ne tukki sitten nostajia.

Eli laittakaa varauksella, jos laitatte. Moskan kulkeutuminen vääriin paikkoihin on ongelma.

Phaedrus
19-05-2005, 15:05
Eli e36 m40:een noiden vaihdo vie reilu puoli tuntia,joten se 50 euroa taitaa pitää paikkansa työn hinnaksi.. ;)
Näin on. Tosin työssä tarvitaan 'erikoistyökalua', jolla saadaan (1) puristettua venttiilinjousi alas (2), minkä jälkeen saadaan käännettyä keinuvipu pois edestä ja lopulta (3) HVC-elementit irti. Nokka-akselia ei tarvitse irrottaa, eli jotain hyvää M40:ssäkin :jep: