View Full Version : F30 mukautuvat ledit hintansa väärtit? Yms. lisävarustearpomista


toukopouko
14-01-2016, 17:45
Pähkäilen tässä josko uskaltaisi tilata F30:n, ja kauhistelen kuinka tuo hinta pomppaa lisävarusteiden myötä. Tähän liittyen onko kellään kokemusta noista F30:n mukautuvista led-ajovaloista, tai vakioledeistä? Ovatko mukautuvat hintansa väärtit, parantavatko näkyvyyttä paljonkin?

Muista varusteista m-sport ratti ja sporttipenkit kannattanee raksia mukaan, mutta onko muita ehdottomia varusteita, jos koitetaan pitää auton hinta kuitenkin aaaaivan minimissä? HiFit varmaan kannattaa, koska niiden päivittäminen jälkikäteen on tympeää, ja ne ei kauheita maksa (reilun 400e)?

Miten tuo BMW turva takuuajan jatkamiseksi, esim. 3 tai 4 vuoteen, mitä mieltä näistä ollaan? 3. vuoden saisi ainakin maltillisella 287eur hinnalla. 5v/100tkm huolenpitosoppari maksaisi 942eur, mutta tämä ei taida sisältää kuin öljyjen, suodattimien ja tulppien vaihtoa... lieköhän tuo järkevä lisäys muuten kuin kulujen ennustettavuuden vinkkelistä?

JP-76
14-01-2016, 18:23
Nuo BMW:n nykyiset mukautuvat valot, oli sitten ledit tai xenonit, on NIIN hyvät että olisi synti jättää niitä pois. Ajomukavuus pimeällä kasvaa potenssiin 10 koska toimivat kuin ajatus ja valokatkaisijan voi jättää käytännössä rauhaan ja antaa automatiikan hoitaa hommansa. Nuo pystyy vielä koodaamaan niin että ovat oletuksena aina päällä ja saa tarvittaessa napista pois.

Valoteho noissa on kai samaa luokkaa kuin muidenkin merkkien vastaavissa eli lyhyet on hyvät mutta pitkissä olisi toivomisen varaa... mutta sama se valon kantama on, on sitten adaptiiviset ledit tai ei.

Itseä harmittaa älyttömästi se että nykyisessä kulkineessa on nuo edellisen sukupolven "adaptiiviset" valot eli kääntyilee vaan mutkissa, ainoa hyvä puoli edellisessä F30:ssa oli juuri nuo uudemmat adaptiiviset.

Hifit vs peruspopit on kuulemma huomattavasti paremmat, itsellä ei ole kokemusta kuin HarmanKardoneista.

toukopouko
14-01-2016, 18:27
Nuo BMW:n nykyiset mukautuvat valot, oli sitten ledit tai xenonit, on NIIN hyvät että olisi synti jättää niitä pois. Ajomukavuus pimeällä kasvaa potenssiin 10 koska toimivat kuin ajatus ja valokatkaisijan voi jättää käytännössä rauhaan ja antaa automatiikan hoitaa hommansa. Nuo pystyy vielä koodaamaan niin että ovat oletuksena aina päällä ja saa tarvittaessa napista pois.

Äh, näin pelkäsinkin. Hyvä asia sinänsä, mutta tietää rahanmenoa :). Kiitos kun jaoit kokemuksesi.

toukopouko
14-01-2016, 19:32
Ainiin, onko nuo connectedDrive, online services tai apps minkään arvoisia käytännössä? Vakiona tuossa F30:ssä lienee tuo bt-streamauksen tuki, ja ymmärsin ettei noilla online-paketeillakaan tuo grammari osaisi itsekseen esim. spotifyä soitella, vaan että se tarvii aina sen älypuhelimen kaverikseen. Olenko ymmärtänyt väärin? Jos tuolla saa käytännössä vain mahdollisuuden ohjata kännykästä soivaa musiikkia idriven kautta, niin se on hieman meh kyllä...

Flaps_40
14-01-2016, 21:21
Ainiin, onko nuo connectedDrive, online services tai apps minkään arvoisia käytännössä? Vakiona tuossa F30:ssä lienee tuo bt-streamauksen tuki, ja ymmärsin ettei noilla online-paketeillakaan tuo grammari osaisi itsekseen esim. spotifyä soitella, vaan että se tarvii aina sen älypuhelimen kaverikseen. Olenko ymmärtänyt väärin? Jos tuolla saa käytännössä vain mahdollisuuden ohjata kännykästä soivaa musiikkia idriven kautta, niin se on hieman meh kyllä...

Kyllä se puhelimen väliin vaatii ja ainakin iPhone 6S ja USB-kaapeli tökättynä kyynärnojan liittimeen disabloi väkisin kyseisen puhelimen Bluetooth-audio tuen.

Eli kun haluat jälleen kuunnella vaikka spotifyä siten että luuri on taskussa niin joudut käydä säätää settingsien kautta bt-audiot aktiiviseksi uudelleen.

En tiedä toimisiko snap-in adapterin kautta fiksummin..

toukopouko
15-01-2016, 00:36
Kyllä se puhelimen väliin vaatii ja ainakin iPhone 6S ja USB-kaapeli tökättynä kyynärnojan liittimeen disabloi väkisin kyseisen puhelimen Bluetooth-audio tuen.

Eli kun haluat jälleen kuunnella vaikka spotifyä siten että luuri on taskussa niin joudut käydä säätää settingsien kautta bt-audiot aktiiviseksi uudelleen.

En tiedä toimisiko snap-in adapterin kautta fiksummin..

Okei, ei tuo kuulosta olevan kovinkaan näppärä varuste...

Majakovski
04-02-2016, 16:38
ConnectedDrive -paketti on vain vähän kalliimpi kuin navigaattori (joka sisältyy tuohon pakettiin), joten jos navin ottaa, niin kannattaa korvata se tuolla paketilla. Silloin ne appsit ja remote on kohtuuhintaisia. Mitä sitten tapahtuu, kun 3 vuoden lisenssi vanhenee, voi vain arvailla.

Käsittääkseni 6NS sisältää tuon snap-innin ja officen, jonka sisältö taas riippuu puhelimesta. Esimerkiksi iipponella mukana on vain rajattu kalenteri, kun taas SamG5:lla mm. sms. Hinta riippuu muusta varustuksesta, 128-432, joten kallis on puhelimen pitimeksi, paitsi tuolla alimmalla hinnalla. Ulkoantenniliittymäkin tässä on (tukeneeko kaikki puhelimet sitä).

karsta
13-11-2016, 18:34
Onko F3x:ssä yhtään paremmat xenonit kuin E9x:ssä, vai onko menty huonompaan suuntaan? Ainakin Mersun jälkeen jäi sellanen fiilis että on melkoset tuikut nuo 3-sarjan valot.

Petteri75
13-11-2016, 19:57
Onko F3x:ssä yhtään paremmat xenonit kuin E9x:ssä, vai onko menty huonompaan suuntaan? Ainakin Mersun jälkeen jäi sellanen fiilis että on melkoset tuikut nuo 3-sarjan valot.

Aivan hirveästi ei omalla kohdalla eroa muista olevan. E46:een, jossa oli xenon-lähivalot ja halogen-pitkät (vm 2001) eroa tietenkin on positiiviseen suuntaan.

karsta
14-11-2016, 11:46
Aivan hirveästi ei omalla kohdalla eroa muista olevan. E46:een, jossa oli xenon-lähivalot ja halogen-pitkät (vm 2001) eroa tietenkin on positiiviseen suuntaan.
Ok. Nykyisessä 5-sarjassa muistaakseni oli jonkin verran paremmat valot kuin 3-sarjassa, jossa kirkkaus/kantama/leveys jättää parantamisen varaa. Kaverin 320 GT:ssä ei myöskään ole mitkää kovin kummoiset xenonit vaikka ne adaptiiviset onkin.

Smistik
18-11-2016, 08:37
Mersuissahan noi valot on niin kirkkaat lähelle etten ihmettele kommenttia että muissa huonot. Itse arvostan kantamaa enemmän kuin että auton etuosan kirkkaus hakee katsetta ihan liian lähelle. Vai himmeneekö lähialue, kun laittaa pitkät? No jos auto joskus vaihtuu niin eihän tälle voi mitään...

Bmw Master
18-11-2016, 09:13
Onko F3x:ssä yhtään paremmat xenonit kuin E9x:ssä, vai onko menty huonompaan suuntaan? Ainakin Mersun jälkeen jäi sellanen fiilis että on melkoset tuikut nuo 3-sarjan valot.

TM testissä luki, että valojen kantama on puolet 10v sitten testatun 3sarjasen bixenoneista.

duckland
18-11-2016, 09:19
noi f30 xenonit ei näytä e90 pitemmälle. musta aikalailla samoissa ollaan. Se mikä tekee sitten ison eron e90 valoihin ja kun ruksii adaptiiviset ja automaattipitkät. motarilla auto menee oikea valo pitkänä lähes koko matkan vaikka liikennettä on(ohjailee sitä oikealle etummaisen auton ohi). nätin näköistä kun kokonaan pimeässä ajaa etummaisen auton kiinni niin pitkät pysyy päällä ja ne väistää edessä menijää. Samaten risteyksissä ym. valot siirtää pitkästä kantamasta leveään asentoon itsensä. Ainakin itselle jolla on huono pimeänäkö nuo on ollut iso harppaus e90 kääntyvistä xenoneista. Pituus sama, mutta pitkien ja tuon automatiikan ansioista on kyllä paremmat.

miyli
18-11-2016, 09:29
noi f30 xenonit ei näytä e90 pitemmälle. musta aikalailla samoissa ollaan. Se mikä tekee sitten ison eron e90 valoihin ja kun ruksii adaptiiviset ja automaattipitkät. motarilla auto menee oikea valo pitkänä lähes koko matkan vaikka liikennettä on(ohjailee sitä oikealle etummaisen auton ohi). nätin näköistä kun kokonaan pimeässä ajaa etummaisen auton kiinni niin pitkät pysyy päällä ja ne väistää edessä menijää. Samaten risteyksissä ym. valot siirtää pitkästä kantamasta leveään asentoon itsensä. Ainakin itselle jolla on huono pimeänäkö nuo on ollut iso harppaus e90 kääntyvistä xenoneista. Pituus sama, mutta pitkien ja tuon automatiikan ansioista on kyllä paremmat.


Samaa mieltä, meillä tuossa käyttiksessä f30 nämä adaptiiviset xenonit ja kaukovaloasistentti, eli loistavat on mielestäni ja toimivat todella hyvin automaattiasenossa.

karsta
18-11-2016, 20:02
Mersuissahan noi valot on niin kirkkaat lähelle etten ihmettele kommenttia että muissa huonot. Itse arvostan kantamaa enemmän kuin että auton etuosan kirkkaus hakee katsetta ihan liian lähelle. Vai himmeneekö lähialue, kun laittaa pitkät? No jos auto joskus vaihtuu niin eihän tälle voi mitään...
En tiedä miten Mersuissa on yleensä mutta omassa C-sarjalaisessa (vm. 2011) oli sekä kantama, leveys että kirkkaus aivan toista kuin E91:ssä. Bi-xenonien rinnalla oli vielä halogeeniapukaukovalot samoissa umpioissa, ja ne kun vaihtoi 55w xenoneihin niin kantama oli melko kiitettävä. Nykyautoissa ei taida lisähalogeeneja olla enää juuri muissa kuin Volvoissa?

Petteri75
18-11-2016, 20:21
Samaa mieltä, meillä tuossa käyttiksessä f30 nämä adaptiiviset xenonit ja kaukovaloasistentti, eli loistavat on mielestäni ja toimivat todella hyvin automaattiasenossa.

Tässä LCI:ssä on LED-valot, toimivat OK mutta kaukovaloassistentti on aivan ehdoton kaikille, jotka joutuvat ajamaan pitkää siivua pimeässä. Loistava keksintö ihan normilampuissakin! Kaikkein parasta tässä on lisähinta, vain 140€ (+autovero)!!

Toinen hintansa veroinen on kääntyvät takaistuimien pääntuet, 70€. Tätä halvempi taisi olla vain tupakointipaketti, millä ei tee oikein mitään.

M.E.A
18-11-2016, 22:58
Tässä LCI:ssä on LED-valot, toimivat OK mutta kaukovaloassistentti on aivan ehdoton kaikille, jotka joutuvat ajamaan pitkää siivua pimeässä. Loistava keksintö ihan normilampuissakin! Kaikkein parasta tässä on lisähinta, vain 140€ (+autovero)!!

Toinen hintansa veroinen on kääntyvät takaistuimien pääntuet, 70€. Tätä halvempi taisi olla vain tupakointipaketti, millä ei tee oikein mitään.

Hyviä varusteita mutta nuokin kaikki sais olla vakiona auton hintaluokka huomioiden. Älytöntä rahastusta vaikka "halpoja" varusteita ovatkin.

pyroz
22-08-2017, 10:30
Aiheeseen liittyen, omassa F31 on adaptiiviset älykkäät Xenonit automatiikalla. Jostain syystä kuitenkin kun ihan pimeällä tiellä laitan automatiikan päälle, niin pitkät eivät syty millään. Jos taas ollaan katuvalaistulla tiellä ja kytken automaatin päälle, niin valaistulta tieltä pimeälle tielle ajettaessa se vaihtaakin hienosti pitkille.

Softapäivityksellä bugi kuriin? Vai enkö vaan osaa? :D

Petteri75
22-08-2017, 12:25
Hyviä varusteita mutta nuokin kaikki sais olla vakiona auton hintaluokka huomioiden. Älytöntä rahastusta vaikka "halpoja" varusteita ovatkin.

Bemarilla on kieltämättä mielenkiintoisen paljon hinnoitteluvoimaa, sillä sama ei menisi mitenkään läpi enää mistään ns. volyymiautomerkistä. Mitä tulee takaistuinten niskatukiin, niin siinä on tietenkin se ulkonäköpuoli myös, jotkut haluavat perinteiset jotka näkyvät takaikkunasta pitkälle. Aikanaan vain kalliissa autoissa oli tällaiset, ehkä jotkut haluavat jatkaa perinnettä.

Omalla kohdalla ainoa varuste jonka poisjättämistä harmittelee hiukan, on etututkat, mutta näiden lisähinta oli aika armoton. Toinen olisi ehkä peruutuskamera, mutta takatutka toimii myös hyvin ja se tuli paketissa mukana.

Nyt on BMW:llä tarjouksena xDrive-neliveto 0€. Varmasti hyvä, mutta omalla kohdalla nimenomaan ei halunnut 4-vetoa, joten tuo ei olisi saanut liikkeelle samaan tahtiin kuin viimekesäinen Business M Sport -pakettitarjous (jota ei taideta aivan heti uusia?). Maahantuojan pakettitarjoustehtailu on vain tainnut aiheuttaa sen, että uusia myydään aika lailla kampanjoiden tahtiin ja niiden ulkopuolella onkin sitten hiljaisempaa. Tämä vain heittona siitä, että kun tehdään varustepaketteja, niin kaikkia on vaikea miellyttää ja kun juuri niistä lisävarusteista saadaan niitä ylisuuria kate-euroja, niin ei niitäkään halua antaa pois..