View Full Version : N47 2.0D herjaa Ilmamassasta ja tuloilman lämpötilasta


jengstro
03-01-2016, 21:11
Mikäs mun X3 F25seen tuli (ajettu 150tkm)? (laitoin tänne, koska täällä on varmaan eniten tän koneen omistajia)

Vikakoodien poiston jälkeen aika nopsaan nämä kaksi palaa takaisin.
Ajelin pitkän tovin ja seurailin imuilman lämpötilaa ja ilmamassaa... ne käyttäytyi "normaalisti", ei mitään pätkimistä. Jotenkin en usko että kyseessä on anturivika...

Voisko kyseessä olla EGR? joka on jumiutunut auki? eli tonne imupuolelle tulis lisää "häkää" ja lämpöä, kun pienellä kaasun käytöllä EGR pitäisi olla kiinni. Mutta luulis että bimmeri tietää koska EGR on rikki, ja herjaisi siitä.

Vinkkejä otetaan vastaan.

----
278600 - Imuilman lämpöanturi, todennäköisyys: ero aloitusarvon ja viitearvon välillä on
liian suuri
- katkonainen
Taajuus
Nollauslaskuri
Matkamittari
Aikaleima vikakoodin asetuksen jälkeen
SAE-koodi
Moottorin nopeus
jäähdytysnesteen lämpötila
Kiskon paine
Ruiskutusmäärä, oletusarvo
Ilmamäärä / sylinteri ja isku
Ahdinpaine
Akkujännite
1
40
150895
149476747
P0000
890
13,0
439,21
8,63
564,70
1051,0
11,60
-----------------------------
290900 - Ilmajärjestelmät, ilmavirtaus suhteessa AGR-massavirtaukseen
todennäköisyys: mitattu ilmamassa on liian korkea verrattuna arvioituun
ilmamassaan
- Jatkuva
Taajuus
Nollauslaskuri
Matkamittari
Aikaleima vikakoodin asetuksen jälkeen
SAE-koodi
Moottorin nopeus
jäähdytysnesteen lämpötila
Kiskon paine
Ruiskutusmäärä, oletusarvo
Ilmamäärä / sylinteri ja isku
Ahdinpaine
Akkujännite
Imuilman lämpötila
3
40
151049
149549960
P115D
872
14,0
439,21
20,00
545,88
1051,0
13,00
17,0
Vikakoodit

jengstro
03-01-2016, 21:38
Updatea tähän.
Eli tämä vikakoodi ilmestyy heti jos autoa käyttää reippaasti kaasujalkaa. Herjaa ei tuu jos ajelee pintakaasulla. Se imuilman lämpötila vikakoodi tulee myöhemmin ja ilmeisesti vain joku sivuseuraus tästä ensimmäisestä herjasta.

290900 - Ilmajärjestelmät, ilmavirtaus suhteessa AGR-massavirtaukseen
todennäköisyys: mitattu ilmamassa on liian korkea verrattuna arvioituun
ilmamassaan

Supra^
03-01-2016, 23:22
Nuo koodit on yleismallisista testereistä aina vähän mitä on, mutta EGR:äähän se nimenomaan valittelee, joten siitä lähtisin liikkeelle.

suppari
06-01-2016, 23:15
Juu BMW testerillä koodit lukuun. Otappa yhteyttä jos tarvetta.

jengstro
09-01-2016, 11:09
No niin, nyt on checkattu EGR mönjät. Aika paljon 150tkm:ssa sitä kertyykin tonne imusarjan puolelle. Tässä koneessa N4720DA-versiossa (versus E6x) EGR valve onkin paljon lähempänä pakosarjaa, jolloin tota mönjää ei pääse muodostumaan kuumuuden takia. Itse imusarja onkin sitten kauheeta katottavaa.
Tässä kuvia:
Ite EGR valve ei näytä olevan jumissa, ei mönjää.
https://drive.google.com/open?id=1PRVQkXLUys3PtwuA5DYSqcRd9qgXoB_bcg
Tää on vaan joku kiinteä "ohjuri" pakokaasuille, muuten noi paskat osuis varmaan sinne imusarjan vastakkaiseen seinään, ja kasais sinne liian ison köntsän ajan mittaan.
https://drive.google.com/open?id=1PRVQkXLUys3PtwuA5DYSqcRd9qgXoB_bcg
Tässä sitä mönjää on on tossa ulkoreunassa paksummillaan n. 5 mm kerros.
https://drive.google.com/open?id=1p_jSIfMvjViyDJPf0_61AMuLIC6zS7G_SQ https://drive.google.com/open?id=1Mz-
u_ze_gbObnubBNSTwHyUFBW8pzIKlRw
Imusarjan irroituksessa, menee useita tunteja (ainakin eka kerralla). Eniten aikaa palaa noiden sähköliittimien kanssa, ne missä on pieni harmaa lukituskipsu... ei vaan aina irtoa helposti vaikka klipsun avaa. Imusarja tulee aika helposti irti, koska sen alapuolella piilossa ei ole mitään kiinni.
https://drive.google.com/open?id=1IgGRhtn8oMrY-iggiQmPA7n4_B55DB80lA
n. 2-3 mm kerros karstaa tasaisest koko imusarjassa
https://drive.google.com/open?id=14k2j5IlQtMfJYY44glo119_ov7Gz369KsA
Wurthin pinelineä, ja pari kattilallista kuumaa vettä. Pulloharja ja pari hammasharjaa meni.
https://drive.google.com/open?id=1Jl0Vwg7U931lzqDNvbxTB0oZn1k_PWfC7g
Suht koht puhdasta tuli kotikonstein!
https://drive.google.com/open?id=1xR2Lu-C5Lpw0W3jDZv0bt1jxoMCCsJYnow

tuikku
09-01-2016, 11:18
.
Minusta akkujännite on liian pieni.
Sehän saattaa aiheuttaa mitä kummallisimpia herjoja.

jengstro
09-01-2016, 11:20
Palatakseni tähän vikakoodiin. Mikään anturi, imusarjan "kuuluisat" läpät, EGR valve tai kaasutin-läppä ei ollut sellaisessa mönjässä että vika olis siinä.
Nyt kun mönjät on putsattu, pieni lenkki, sama vikakoodi tupsahti edelleen.

INPAa tarvitaan (F-sarja), että sais sen oikean BMW vikacoden haltuunsa niin netistä vois löytyä vinkkiä.

Ois kiva tietää mihin sensoritietoihin toi Bimmeri perustaa tän: "Liikaa ilmaa koneessa versus referenssiarvo..."

jengstro
09-01-2016, 11:22
.
Minusta akkujännite on liian pieni.
Sehän saattaa aiheuttaa mitä kummallisimpia herjoja.

14Volttia, diagnostiikasta sillä hetkellä kun vikakoodi tuli.
Ahtopaineet kanssa ok. Ei vuoda, eikä tunnu "voimanpuutetta".
Mutta vikakoodi tupsahtaa heti, kun autoa käskee (ilmeisesti alkaa ahtaa)... nooh silloin sitä ilmaa sinne tulee joo :-)
-- Edit--
Vikakoodi tulee silloin tällöin jopa tyhjäkäynnillä.

pheno
09-01-2016, 13:45
Jos saat inpan toimintaan niin vilkaise TestO ohjelmalla todellinen maf ja pyydetty. Sieltä varmaan löytyy syy

jengstro
09-01-2016, 20:06
Kiitokset member 'suppari':lle, oikeilla työkaluilla vian lähteille. Eiköhän vika ole tuloilman (välijäähyn jälkeen) olevassa lämpötila-anturissa. Arvot on liian korkeita. Hieman hämäsi tuo oma geneerinen OBD testeri, mistä lämpötila-anturista oli kyse.

Raportoin kun tämä osa on vaihdettu 13628519445 (http://www.realoem.com/bmw/enUS/part?id=WY31-EUR---F25-BMW-X3+20dX&mg=11&sg=40&diagId=11_4581&q=13628519445), miten kävi.

jengstro
12-01-2016, 19:55
Jeah. Kuntoon tuli imuilmanlämpötila-anturin vaihdolla.