View Full Version : F3x ratin vaihto -> driver restraint system failure


Tumpe
15-06-2015, 08:35
Sport -ratti vaihtui M sport -rattiin -> Herjaa "driver restraint system" vikakoodia.
Kysymys:
Lähteekö pelkällä vikakoodien nollauksella vai täytyykö uusi airbägi koodata? Olisiko tähän tietoa/osaamista Järvenpää-pkseutu -akselilla.
Itsellä vain dcan ja inpan 5.0.2 -versio eli ei onnistu nollaamiset näillä värkeillä f-sarjaan.

böntti
15-06-2015, 08:51
Kyllä sen pitäis nollauksella lähteä. Käytitkö virtoja päällä kun bägi oli irti? D-canilla kyllä pääsee f-sarjaan, kaapelin pinnit 7 ja 8 pitää olla irti toisistaan. Mene bimmerfest-foorumille ja coding and programming -osioon. Sieltä löytyy sopiva inpa. Asennuksen jälkeen vaihda ediabas.ini -tiedostoon interface =STD:OBD, se on oletuksena installerin asetuksesta riippumatta interface =ENET.

Tumpe
15-06-2015, 10:25
Ei ollut virtoja päällä. Kokeilin vielä vaihtaa vanhan ratin takaisin, mutta vikakoodi ei lähtenyt..
Kiitos paljon tiedoista, täytyy päivittää värkit ja toivoa että pelkkä nollaus riittää.

böntti
15-06-2015, 10:38
Kerran syttynyt valo ei sammu muuten kuin nollaamalla.

Tumpe
17-06-2015, 07:25
Nyt asennettu BMW Standard Tools 212 sekä INPA_Fxx_v.2.
Toimiiko windows 8? Ainakin latautui ja aukesi, mutta yhteys F30 K+DCAN:n kautta ei vielä pelitä kun en ole pinnejä ehtinyt tsekata. Muutenkin tuo pinnimuutos vaatisi meikäläiselle DIY -ohjeet, löytyisikö?
Menee nyt hieman INPA -keskustelun puolelle, mutta pitääkö ennen inpan asentamista INPA:n setup.exe -filen ominaisuuksista valita winxp sp2 sekä admin -oikeudet ennen asentamista, onko näillä väliä?

böntti
17-06-2015, 07:40
Ei siihen pinnimuutokseen mitään sen kummempaa ohjetta ole. Mittaat yleismittarilla kaapelin obd-portista että onko pinnit 7 ja 8 kytketty yhteen vai ei. Jos ei (niin kuin yleensä), silloin et tee mitään. Jos pinnien välinen resistanssi on nolla, tällöin ne ovat yhdessä. Avaat kaapelin obd-liittimen ja kolvaat pinnien välillä olevan tinaklöntin tai hyppylangan pois.

Windows kasista en osaa sanoa, seiskassa ajan aina kaikki installerit varmuuden vuoksi adminina. Xp-modea ei tarvitse käyttää. Perusjutut kuntoon eli kaapeli kiinni koneeseen ja windowsin laitehallinnasta com-portin numeron tarkistus sekä portin latenssiaika asetukseen 1 ms. Sitten ediabaksen ediabas.ini -tiedostoon interface =STD:OBD ja obd.ini -tiedostoon oikea com-portin numero (tiedoston alkuun). Autossa pitää olla sytytysvirta päällä ennen kaapelin kytkemistä, moottori voi esim olla käynnissä.

Tumpe
19-06-2015, 12:27
Kiitos!
Ei lähtenyt vikakoodien nollaamisella, vasta kun vaihdoin ratin takaisin alkuperäiseen.
Antoi airbagista vikakoodia 0xAF sekä CAS 0x0F. Onko sitten M-sport ratin bägi viallinen vai koodattava..?

böntti
19-06-2015, 15:33
Kytkentäkaavioista eli ISTA Rheingoldista pitäisi katsoa onko kytkennöissä eroa, nyt ei Juhannuksen vuoksi ainakaan minulta onnistu. Voi se periaatteessa koodauksenkin vaatia, tämän voin selvittää viikonlopun jälkeen.

Tumpe
29-06-2015, 07:17
"Vika" oli airbägissä, jossa bägissä olevan liittimen muovikuoresta oli haljennut pienen pieni pala ja bägin johtojen metalliliittimet pääsivät tällöin irti koloistaan ja koskettamaan toisiaan.
Case closed, F3x ratin vaihtoon ( normi -> m-sport) ei tarvitse nollauksia tai koodauksia.

RITS
17-05-2016, 20:52
"Vika" oli airbägissä, jossa bägissä olevan liittimen muovikuoresta oli haljennut pienen pieni pala ja bägin johtojen metalliliittimet pääsivät tällöin irti koloistaan ja koskettamaan toisiaan.
Case closed, F3x ratin vaihtoon ( normi -> m-sport) ei tarvitse nollauksia tai koodauksia.

Mitähän tuollainen ratti maksaa? Käytettynä? Onnistuuko vaihto peruspajalla vai pitääkö viedä merkkiliikkeeseen vaihtoon? Itseltä jää tekemättä.

jannes
17-05-2016, 21:00
Ratti 200-300 euroa kunnosta ja varustelusta (läpsyttimet vai ei) riippuen, bägit 300 eurosta ylöspäin. Vaihtaa osaa kuka tahansa mutta jos lisätään vaihdevivut autoon jossa sellaisia ei ole ollut pitää myös pystyä koodaamaan mikä sulkee pois kaikki sellaiset pajat joilla ei ole merkkikohtaisia koodausvalmiuksia. Pelkkä ratin vaihto ei vaadi edes koodaamista ja onnistuu kyllä omin voiminkin jos nyt yhtään työkalut pysyvät kädessä.

ANSSI
18-05-2016, 18:07
Mitähän tuollainen ratti maksaa? Käytettynä? Onnistuuko vaihto peruspajalla vai pitääkö viedä merkkiliikkeeseen vaihtoon? Itseltä jää tekemättä.

Ebay 500€ -> ja vaihto semmonen 15min

Whatnot
10-10-2017, 15:10
Kuka osaisi PKS-seudulla ohjelmoida tuommoisen ratin vaihdon ja mihin hintaan 2015 F31 320iAX Sporttiin, jos pistän tilaten ruorin Saksasta? Tämä siis olettaen että ratin airbag olisi jostain syystä 2-vaiheinen EU:ssa käytetyn 1-vaiheisen sijasta. Jos ratti on 1:1 toiminnoiltaan ja spekseiltään vanhan ratin kanssa niin ei tietääkseni vaadi ohjelmointia?

S.P.R
12-10-2017, 12:57
1:1 ratti ei vaadi ohjelmointia. Hommaa sellainen suosiolla niin on plug&play.

Whatnot
29-10-2017, 03:19
1:1 ratti ei vaadi ohjelmointia. Hommaa sellainen suosiolla niin on plug&play.

Jees tuli pultattua tänään kiinni. Koodausta vaati (tietysti) läppävaihteet, kun vanhassa ei semmosia ollut:
FEM_BODY 3190 PADDLE_VERBAUT aktiv
Läppävaihtamiseen tarvittava kaapeli oli jo tehtaan johtosarjassa (helposti tsekattavissa viiksimoduulin liittimestä).

Lisäksi halusin mielummin ratin missä on cruiselle SET-näppäin, eikä tuota turhaa LIM-näppäintä. Joten tämä vaati myös koodausta:
KOMBI 3003 SLD_ENABLE nicht_aktiv
ICM 3000 SLD_Funktion nicht_aktiv
ICM 3000 C_Umschaltung_ACC_DCC underdruecken
ICM 3000 LDM_SET_Taste SET_und_aktivieren_IO

Hommaa ratin vaihtamiseen (ja kaapelin tsekkaukseen) meni varmaan 30min. Melkein saman verran aikaa meni purkaa F31:n takakontista paneeleita, että pääsi akkuun käsiksi (on muuten aika jemmassa).

Lopputulos kyllä kannatti. Huomattavasti paremman näköinen toi ruori kuin se sporttipaketin pappamalli - ainakin omaan silmään.

https://bad.host.name/f31/m-ruori-pedaalit-nappa.jpg