View Full Version : F30 320iA/328iA kokemuksia


teropa
01-12-2012, 11:52
Onko niitä?

Kertokaa joilla moinen käyttiksenä.

Edit: 328i myös kiinnostaa

Tero

Dualfun
03-12-2012, 14:43
Onko niitä?

Kertokaa joilla moinen käyttiksenä.

Edit: 328i myös kiinnostaa

Tero

Ei ole on vastaus kysymykseesi :D

Mutta jos tässä saa kommentoida E90 omistajana mitään aiheeseen, voisin muutaman sanan sanoa omia mielipiteitä noita molempia ajaneena.

Ajettavuuden puolesta en huomannut mitään eroa omaan LCI malliin verrattuna. Tuntui miltei kuin olisi hypännyt oman auton rattiin kun tuollaista 320iA ajelin. Tehoa perstuntumalla täsmälleen saman verran, ohjaustunto ja ajettavuus mutkalla identtinen.

328iA mallia myös tullut ajettua, lievä pettymys moottorin puolesta mutta automaattivaihteiston puolesta aivan uskomaton peli. Moottorihan kuulostaa tyhjäkäynnillä aivan samalla tavalla diisselille kuin nämä kaikki uudet neloskoneiset. Vetoja ihan kohtullisesti, mutta jotain jäin silti kaipaamaan. Laatikko tosiaan "mieletön" vrt. E90 vastaaviin ei-DKG laatikoihin. Nappaa pykäliä sisään sitä tahtia että pelastaa aika paljon tuota moottoria.

Lisää ajokokemuksia aika hyvin tuolla yleisen puolen keskustelussa F30/F31 sarjasta.

TJJ
03-12-2012, 15:02
Aika paljon on netissä juttua F30:n ratin heilumisesta, Googlella F30 steering wheel vibration. Eikä tuohon kai ole mitään selvää korjauskeinoa...

Tomi T
03-12-2012, 18:00
Laatikko tosiaan "mieletön" vrt. E90 vastaaviin ei-DKG laatikoihin.

Niin ja se on siis F30 328iA:ssa ihan momentinmuuntimella oleva kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto. Ei DKG.

Mutta kommentistasi erittäin samaa mieltä, että on aivan toiselta planeetalta kuin nuo 6-v automaatit.

Bmw Master
03-12-2012, 18:07
Onhan tuossa f30 320ia:ssa suorituskyky ja taloudellisuus erimaata e90 kanssa.

Itsekkin olen alkanut haaveilemaan uudesta f31 320ia:sta. Hinta ero 328:siin ~12k€, eiköhän 320i:stä saa lähes samat tehot lastuttamalla. Takuu ajan joutuisi tyytymään vakioon, tosin kulkeehan sekin aika pirteästi.

Pikakoeajo 320da:llä ei tosin herättänyt ostovimmaa, pitää tuollainen bensakoneinen vielä kokeilla.

teropa
03-12-2012, 21:13
Onhan tuossa f30 320ia:ssa suorituskyky ja taloudellisuus erimaata e90 kanssa.

Itsekkin olen alkanut haaveilemaan uudesta f31 320ia:sta. Hinta ero 328:siin ~12k€, eiköhän 320i:stä saa lähes samat tehot lastuttamalla. Takuu ajan joutuisi tyytymään vakioon, tosin kulkeehan sekin aika pirteästi.

Pikakoeajo 320da:llä ei tosin herättänyt ostovimmaa, pitää tuollainen bensakoneinen vielä kokeilla.

Oma koeajokokemus 320da:lla oli semmonen, että ei tarvi toista kertaa ajaa. Aivan kammottava kapistus...

Mutta 320iA on tosiaan huomattavasti edukkaampi kuin 328iA. Pitäisi päästä kokeilemaan, kuinka suuri ero on normaalissa ajossa noiden välillä.

Tero

S.P.R
07-12-2012, 11:45
328iA koeajettu kuivan kelin aikaan ja moottori/vaihteisto paketti oli kyllä aivan mahtava! Ääniä lukuunottamatta ;) Suorituskyky on varmasti riittävä. Ohjaus oli ihan miellyttävä ja tarkan oloinen enkä siinä ehtinyt huomata mitään moitittavaa. Rengasmelu olisi saanut olla pienempi. Alla oli muistaakseni Contin 17" tai 18" renkaat, enkä siinä vilkaistessa nähnyt runflat merkintöjä..

320iA pitäisi tosiaan käydä ajamassa ja tehdä vertailua. Hintaero on tosiaan aika rapsakka vrt. 328iA.

VilleJKL
07-12-2012, 16:14
Kävin tässä taannoin koeajamassa 320iA nelivedon. Ensimmäinen ajatus oli, että auto on aikamoinen pettymys tai pikemminkin antikliimaksi. Ohjaus on ainakin omaan vanhempaan E90 verrattuna kevyt ja jotensakin tunnoton samoin sinänsä loistavasti toimiva automaatti etäännyttää auton toiminnasta. Kone tuntuu sieluttomalta vaikka auto kulkupuoleltaan vastaa E90 325i:ta.
Jälkikäteen mietittynä auto on aivan loistava. Toiminta on todella saumatonta ja hienoa mikä tekee ajamisesta äkkiseltään jopa tylsää, mutta mistä varmasti osaisi nauttia pitkällä tähtäimellä. Omani ostaisin kuitenkin manuaalina, koska siitä tulee ajamiseen fiilistä. 8-vaihteista automaattia ei muuten jaksa käyttää käsivalinnalla itse pirukaan. Kokeilin sitäkin koeajolla.
Jos olisi enemmän rahaa ostaisin 328i:n, josta löytyy tehon lisäksi varmasti paljon muutakin erilaista vrt. edellisten mallien 4 vs. 6-syliteriset mallit.

pro_tinnitus
07-12-2012, 20:33
Työkaverin 328iA (business) tuli pikaisesti testattua tässä syksyllä. Kieltämättä ohjaus on todella kevyt vs pre Lci E90. Isompi koko on tuonut myös hieman kankeutta paikallaan pyöritykseen. Eco-pro asennolla kone on todella hengetön vastaamaan kaasuun, mutta vastaavasti kulutus on todella pieni. Sport asennossa vastaa kyllä omaan makuun oikein mukavasti ja tehoa kyllä piisaa. Ainakin runflateillä tuo hienoinen ravistus vaivasi rattia, tosin 19" kesänakeilla omakin E90 vatkaa n. 90km/h:ssa. Muuten kyllä mahtava peli ja laatukin on hieman parantunut ohjaamossa sekä ennen kaikkea puskurien ja ovien sovitus on parempi. Silti 50K€ on liikaa ainakin itselle vaikkakin mitään moitittavaa on paha löytää. :jep:

Bmw Master
07-12-2012, 21:45
.
varmasti paljon muutakin erilaista vrt. edellisten mallien 4 vs. 6-syliteriset mallit.

17" vanteet ja sumuvalot.:jep:

teropa
08-12-2012, 13:07
Jahas, kävinpä eilen koeajamassa 320iA X nelikon.

Havainnot:

- Moottorin äänet ei tule juuri hyttiin, oikein hyvä juttu.
- Ohjaus todella kevyt ja jopa aika tunnoton, ei tyypillistä Bemaria minusta... en hirveästi innostunut.
- Sisämelu uusilla nastoilla melkoisen kova, sanotaanpa niin, että yllättävän kova. En oikeasti tajua, miksi pitää 50 tonnin autossa olla äänieristys tuolla tasolla. :evil: Autossa oli Contin icecontact nastat. Mahdollisesti melu pienenisi kun nastoista terävin kärki kulunut pois. Ja autoa varmaan voisi kitkoilla kyllä ajaa.
- Laatikko (sport-automaatti) vaihtoi täsmällisesti ja huomaamattomasti. Sport-moodissa ei juuri ollut häiritseviä viiveitä.
- Moottori veti alhaalta ihan kivasti, ja viive ei ollut häiritsevä. Ei tuo pienempiviritteinen malli mikään raketti ole, mutta täysin riittävä jokapäiväiseen ajoon.

Tosi paljon mua kummastutti ohjauksen etäinen fiilis, siis tien pinnasta ei tule minkäänlaista palautetta. Ja toinen juttu on, että servotronic on viritetty liian kevyelle niissä parkkipaikkanopeuksissa. Sisämelun määrä on sitä luokkaa, että en tiiä miten ja miksi tuo on tommoseksi jätetty. :think edit: siis nimenomaan rengasmelu ja kohina ja tuulen matala pauhina sieltä rengaskoteloista / edestä. On kaksi erillistä ääntä, semmonen matala pauhina joka pysyy about samana kokoajan, ja sitten suoranainen rääkyvämpi renkaista tuleva korkeammalla taajuudella oleva nastojen ropinan ja tuulensuhinan sekoitus joka kasvaa ajonopeuden mukaan, ja 70-80kmh nopeudesta alkaen kasvaa erittäin voimakkaasti.

Tero

Bmw Master
08-12-2012, 13:28
- Sisämelu uusilla nastoilla melkoisen kova, sanotaanpa niin, että yllättävän kova. En oikeasti tajua, miksi pitää 50 tonnin autossa olla äänieristys tuolla tasolla. :evil:


Tosi paljon mua kummastutti ohjauksen etäinen fiilis, siis tien pinnasta ei tule minkäänlaista palautetta. Ja toinen juttu on, että servotronic on viritetty liian kevyelle niissä parkkipaikkanopeuksissa. Sisämelun määrä on sitä luokkaa, että en tiiä miten ja miksi tuo on tommoseksi jätetty. :think edit: siis nimenomaan rengasmelu ja kohina ja tuulen matala pauhina sieltä rengaskoteloista / edestä.

Kolmos sarjaa myydään paljon, jos joka autoon laitetaan 2-300€ lisää äänieristykseen on se iso kasa rahaa pois osakkeenomistajien kukkarosta. Minä en ainakaan halua luopua osingoistani ;) Ajoin jokin aika sitten sedan 320da:n jossa oli Michelin nastat. Melu oli jäätävä vaikka myyjä kehui sen olevan hiljaisempi kuin kesä runflateilla.

Tuohon on saatavilla servotronic ja sport ohjaus, millainen mahtaa olla ajaa sport ohjauksella?

teropa
08-12-2012, 13:36
Kolmos sarjaa myydään paljon, jos joka autoon laitetaan 2-300€ lisää äänieristykseen on se iso kasa rahaa pois osakkeenomistajien kukkarosta. Minä en ainakaan halua luopua osingoistani ;) Ajoin jokin aika sitten sedan 320da:n jossa oli Michelin nastat. Melu oli jäätävä vaikka myyjä kehui sen olevan hiljaisempi kuin kesä runflateilla.

Tuohon on saatavilla servotronic ja sport ohjaus, millainen mahtaa olla ajaa sport ohjauksella?

Joo mutta jos prosentuaalisesti miettii, minkälaisella rahalla asian saisi oikeasti kuntoon, niin minä näen ettei kyse ole 200-300e säästämisestä, vaan siitä, että halutaan ohjata asiasta välittäviä 5-sarjan pariin. Josta puolestaan on tehtävissä enempi katetta. E90 ollut itsellä, ja herranjestas se oli hiljanen auto. Ja mitattiinhan se myös. Miksi tuo on pitänyt huonontaa noin rajusti uuteen malliin.

Olen ajanut myös sillä VSS:llä varustettua autoa, ja sehän alkaa vaikuttaa vasta kun ohjauskulma on jotain (siis ratissa) 100-110 astetta, eli parkkipaikka/kyläpyöritys ajossa. Silloin se nopeutuu. Mutta siihen ohjauskulmaan asti se on ihan perus servotronic. Minä kyllä tykkäsin aktiiviohjauksesta enempi, ja reilusti enempi.

Tero

TJJ
08-12-2012, 14:03
E90 ollut itsellä, ja herranjestas se oli hiljanen auto. Ja mitattiinhan se myös. Miksi tuo on pitänyt huonontaa noin rajusti uuteen malliin.

Eikös E90 ollut tehty vain 3-sarjan pohjalle kun taas F30 taitaa olla yhteinen 1-sarjan kanssa? Taitaa olla tuostakin peruja tuo melu ja mahdollinen muukin muovisuus. Onko se nyt sitten sama vaikka ostaakin Volkkarin tai Kian tuon 3-sarjan sijaan...? Ja olikos F10:ään niin hiljainen kuin E39? Vai muistelenko väärin? Käy kokeilemassa Mersun C-sarjaa...

teropa
08-12-2012, 14:05
Eikös E90 ollut tehty vain 3-sarjan pohjalle kun taas F30 taitaa olla yhteinen 1-sarjan kanssa? Taitaa olla tuostakin peruja tuo melu ja mahdollinen muukin muovisuus. Onko se nyt sitten sama vaikka ostaakin Volkkarin tai Kian tuon 3-sarjan sijaan...? Ja olikos F10:ään niin hiljainen kuin E39? Vai muistelenko väärin? Käy kokeilemassa Mersun C-sarjaa...

Kävin ajelemassa myös volsuja viime viikolla, ja VW CC on todella hiljainen auto. Huomattavan paljon hiljaisempi kuin F30.

Kuulin automyyjältä, että kolmonen on silti hiljaisempi kuin Mersun C taikka Audin vastaava (A4?). En tiiä, ei ole noista kokemusta.

Tero

TJJ
09-12-2012, 00:27
Kuulin automyyjältä, että kolmonen on silti hiljaisempi kuin Mersun C taikka Audin vastaava (A4?). En tiiä, ei ole noista kokemusta

Myyjä toki haluaa myydä niitä uuden 3-sarjan autoja... Kuitenkin TM:n testissä 1/2009 C-sarjan Mersu (pre-facelift) oli kuulohavaintojen mukaan hiljaisempi kuin BMW E90 ja Mersu oli sen testin hiljaisin. Mittarin mukaan BMW kuitenkin oli 1-2dB hiljaisempi suuremmissa nopeuksissa.

"Järjestelmällisesti eri ajotilanteissa tehtyjen kuulohavaintojen perusteella Mercedes on hiljaisin niin etu- kuin takamatkustajien kannalta. Siinä on vähiten tuulensuhinoita, soran ropinaa ja ulkopuolisia ääniä."

"Melumittarin mielestä hiljaisimman auton, BMW:n virhe taas on korviin kantautuva tuulensuhina etupilareista ja peileistä, joka voimistuu vauhdin myötä. Tämä kuulostaa häiritsevältä muuten hiljaisessa autossa."

Thmas
09-12-2012, 01:01
320iA Sport Line ollut ajossa alkusyksystä ja mittarissa nyt n. 7500 km. Kesän ajan oli sijaisautona E90 320i manuaali, vm. muistaakseni 2010, joten vertailukohta hyvässä muistissa.

Vertailuna E90 vs F30:

- E90 ohjaus oli tunnokkaampi, F30 on ehkä aavistuksen liian tehostettu joskin siihen tottuu.
- Sisätilojen viihtyvyys otti aimo askeleen uuden mallin myötä. Tilaa on myös enemmän kuin aiemmassa mallissa.
- Auto on myös ulkomitoiltaan isompi, ja sen huomaa kaupunkipyörytyksessä ja taskuparkkeerauksissa. Itsellä tutkat edessä ja takana, kannattaa ruksia.
- F30 moottori tietysti ihan eri planeetalta kuin vanha vapari. F30 320iA ei ole mikään ohjus, mutta huomattavasti tehokkaampi kuin E90 320i. Kiihtyy ja kulkee ihan riittävästi.

Muita huomioita:

- Suosittelen lämpimästi automaattilootaa F30:seen.
- Valitsin talvirenkaiksi Michelin nastat. Pitävät tietysti enemmän ääntä kuin kitkat, mutta ei ainakaan minua häiritse.
- F30:sen hyvä etenemiskyky sohjossa yllätti. Uskaltaa ajaa Helsingin keskustassa reilustikin lumiseen kadunvarsiparkkiin ja pääsee pois. Aiempi 120d kitkoilla oli aina kiinni.
- Luistoneston Traction moodi toimii mielestäni hyvin.
- Jos olisin nyt tilaamassa, miettisin ottaisinko sittenkään Sport Line pakettia, vai ruksisinko vain sport-istuimet ja ottaisin isommat vanteet. Ainakaan mustasta autosta Sport line osat eivät erotu kovin helposti.
- Keskikulutus runsaalla kaupunkiajolla ja reippaalla ajotyylillä ajotietokoneen mukaan 8,0 l / 100km. Helsinki-Oulu-Kuopio-Tampere-Helsinki lenkki meni kesärajoituksilla (keskinopeus 83,6 km/h) lukemaan 6,7 l/100 km. Vähemmälläkin pääsee jos käyttäisi Eco moodia.

Autoa valitessa oli vaihtoehtoina A4, A5 ja tämä nykyinen. A4:sen olisi saanut Quattrona, mutta olen ollut kyllä erittäin tyytyväinen valintaani. F31 näyttää myös varsin tyylikkäältä!

Juhi$
09-12-2012, 01:43
Muutamaan otteeseen töissä ajellut tuollaisella 328i Sport Linella ennen lumien tuloa, joten ei kyllä ole jakaa kuin "perstuntumat" kyseisestä laitteesta.

Auto oli aika kattavasti varusteltu mikä tietenkin heti kyytiin istuessa antoi pienen fiilis boostin. Samantien ajoon lähtiessä kaikki ajoavut pois, jotta pääsi haistelemaan minkäslaisesta autosta on kyse. Moottori tuossa oli mielestäni todella sitkeä ja voiman tuntu oli suurempi mitä oletin 328:ssa olevan.

Tähän kun lisätään vielä tosiaan tuo vaihteisto niin kokonaisuus oli ajamisen ilon kannalta kyllä maittava, varsinkin rattivaihteita käyttäessä.

Äänimaailma... noh, kyllähän se jotenkin soi nelospannuksi, mutta valitettavasti aina kun painat kaasun pohjaan, muistuttavat moottorin äänet sinua siitä, että sylinteriryhmästä uupuu ainakin se kaksi sylinteriä.

Siinä nyt jotain

spjarv
09-12-2012, 03:45
Parin viikon päästä saapuu toivottavasti oma 328i. Tuli koeajeltua ja vertailtua kaikki moottorivaihtoehdot (automaatilla) läpi ja useamman päivän oli f30 käytössä. Ohjauksen keveyteen tottui aika äkkiä ja raskaampaan vaihtaminen tuntuikin aika vastenmieliseltä. Servotronicci tuntui paljon paremmalta kuin se pikkukoneisten vakio.

320 olisi varmaankin ollut ihan riittävä, mutta ei oikein kehdannut ostaa m sporttia sellaiseen. Ja rouvan mielestä oli vähän hidas vanhaan verrattuna, mua nyt ei juuri tuota enempää tarvinnut motivoida tehokkaampaa ostamaan. Tosin tuo hitauden tunne tulee kai enemmänkin comfort-sport-sport+ -valinnasta. Sport plussalla kaikki koneet reagoivat ripeästi kaasuun ja eco/comfortilla jopa 335 tuntui hieman laiskalta ennen kuin auto tajusi että nyt vähän irrotellaan.

Hintaeroa 320-328 hiukan tasoittaa muuten automaattisesti 328:aan tulevat varusteet (servotronic, sumuvalot ja jotain muuta), jotka hyvitetään ne sisältävien pakettien hinnoissa. Varustepaketista riippuen myös vanteet voi olla isommat 328:ssa.

Harkitsen nyt keväällä Hartgen lastun laittamista, pääsisi 300 hp:n rajan pintaan tuolla 328:llakin. Käyttöä näille tehoille on kyllä kerran kesässä, että sinänsä turhaa. Saman saa tietysti 320:een, reilut 30 lisähevosta. Voisi olla taloudellisesti fiksuinta.

Muttajoo, käyttiskokemuksia irtoaa vasta alkuvuodesta. Nyt jännitetään onko jakkarat ruosteessa.

Bmw Master
09-12-2012, 08:09
- Jos olisin nyt tilaamassa, miettisin ottaisinko sittenkään Sport Line pakettia, vai ruksisinko vain sport-istuimet ja ottaisin isommat vanteet. Ainakaan mustasta autosta Sport line osat eivät erotu kovin helposti

Sport line maksaa ~2600e sisältää sport penkit ja punaisen raidan kojelautaan. Sportpenkit+sähkösäätö saman rahan, ennemmin ottaisin ne.
Modern linen 415 vanteet on upeat, ei saa kuin modern lineen. Joten vanteet käytettynä ebaystä ~800e.

teropa
09-12-2012, 14:40
Tuolla foorumeilla on heitelty arvioita, että 2013 malleissa olisi hiukan parannettu äänieristystä. Taitaa olla huhuja ja toiveajattelua...

Toisaalta tuo uuden kolmosen ohjaus oli niin tunnoton verrattuna oman E39:n paljon feedbackia antavaan tuntumaan, että ehkäpä sähkösten tehostajien kehitys on vasta niin alullaan, ettei noista vielä ole ajajan autoksi :think

Tero

Squamish
09-12-2012, 14:48
Toisaalta tuo uuden kolmosen ohjaus oli niin tunnoton verrattuna oman E39:n paljon feedbackia antavaan tuntumaan, että ehkäpä sähkösten tehostajien kehitys on vasta niin alullaan, ettei noista vielä ole ajajan autoksi :think

Tero

Tuo ei tunnu pätevän Porscheen, mikä on osannut tehdä tunnokkaan sähkötehostetun ohjauksen 991:een.

bemu2000
09-12-2012, 21:22
Sport line maksaa ~2600e sisältää sport penkit ja punaisen raidan kojelautaan. Sportpenkit+sähkösäätö saman rahan, ennemmin ottaisin ne.
Modern linen 415 vanteet on upeat, ei saa kuin modern lineen. Joten vanteet käytettynä ebaystä ~800e.


Nämäkö vanteet erityisen upeat? Tulee joku volkkarin vanne mieleen :think

http://carinpicture.com/wp-content/uploads/2012/07/BMW-3-Series-328i-Sedan-Modern-Line-F30-UK-2012-Photo-08-800x600.jpg

Bmw Master
09-12-2012, 21:42
Nämäkö vanteet erityisen upeat? Tulee joku volkkarin vanne mieleen :think

http://carinpicture.com/wp-content/uploads/2012/07/BMW-3-Series-328i-Sedan-Modern-Line-F30-UK-2012-Photo-08-800x600.jpg

Khyl. Todella siisti ja tyylikkäät.

///Jone
09-12-2012, 21:58
Tuo ei tunnu pätevän Porscheen, mikä on osannut tehdä tunnokkaan sähkötehostetun ohjauksen 991:een.

Mm. Evo magazine totesi, ettei siltikään ole hydraulisen veroinen, mutta ilmeisen pätevä siltikin. Bmw sähkötehosteisista voisi sanoa, että X1 ohjaus oli todella tunnoton eikä paljon säväyttänyt vr. vanhaan e36. Ajattelin sen olevan nelivedon syytä mutta ei näköjään.

TJJ
09-12-2012, 22:04
Toisaalta tuo uuden kolmosen ohjaus oli niin tunnoton verrattuna oman E39:n paljon feedbackia antavaan tuntumaan, että ehkäpä sähkösten tehostajien kehitys on vasta niin alullaan, ettei noista vielä ole ajajan autoksi :think

Mahtaa se sitten on hirveä, sillä ei minusta E39:n ohjauskaan mitenkään tunnokas tai tarkka ole. Minun tarttis vertailun vuoksi käydä koeajamassa joku muu jossa on kehuttu olevan tunnokas ohjaus, vaikkapa Toyota GT86.

Petri.Kekkonen
10-12-2012, 00:01
... ja VW CC on todella hiljainen auto. Huomattavan paljon hiljaisempi kuin F30.
Nykyinen CC oli tosiaan kesällä vuokralla reilun viikon ja olihan se hiljainen. Paljon hiljaisempi kuin oma E39, mutta siinä oli kyllä saksankitkat alla.

Squamish
10-12-2012, 18:24
Mm. Evo magazine totesi, ettei siltikään ole hydraulisen veroinen, mutta ilmeisen pätevä siltikin. Bmw sähkötehosteisista voisi sanoa, että X1 ohjaus oli todella tunnoton eikä paljon säväyttänyt vr. vanhaan e36. Ajattelin sen olevan nelivedon syytä mutta ei näköjään.

Jep, sama todetaan mm. tässä Pistonheadsin jutussa: http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=26213

JaTR
12-12-2012, 18:33
Itse päädyin 320I:hin useiden koeajojen jälkeen. Koeajamani autot olivat Audi A3 ja A4, MB A180 , VW Golf ja Passat sekä Volvo V40. Katselin myös Volkswagen CC:tä "sillä silmällä", mutta siinä olisi hinta lisävarusteineen noussut vähän liian korkeaksi.

Audeja ja Pikku Mersua ajoin muutamankin kerran eri liikkeissä. Ennen koeajoja Audi A4 oli selkeä suosikkini. En vaan jotenkin millään uskonut ostavani 3-sarjan Bemaria vanhoilla päivilläni.

Bemaria tuli testattua kuivalla ja liukkaalla kelillä (talvirenkaina oli Contin nastat 225/50/17 ja kesärenkaina jotkin Run Flatit saman kokoisina.

320i oli näistä selkeästi ykkönen.

Valintaani vaikutti paljon myös se, että vaihtoautohyvitys vanhasta autostani oli Audi ja Volkkariliikkeissä selkeästi huonompi kuin Bemari-liikkeissä kautta linjan. Myös Mersuliikkeiden vaihtoautohyvitys oli huonompi, mutta ei niin surkea kuin Audi/VW -liikkeissä. Volvo-liikkeiden vaihtoautohyvitys oli samaa luokkaa kuin Bemarilla.

Ostin 320iA Business + joitakin lisävarusteita (näkyvyyspaketti, Sport+, Sportti-ratti, PDC-eteen ja taakse, parkassistant, peruutuskamera, mallimerkinnän poisto, RFT-renkaiden poisto).

ps. parkkipaikkani täällä kaupungin keskustassa on sen verran haastavassa paikassa ja ajotaitoni sitä luokkaa, että nämä kaikki pysäköintiä avustavat lisävarusteet tulevat tosiaankin tarpeeseen.:)

TJJ
13-12-2012, 19:03
Katselin TM 9/2012 F30 320d testiä. Sitä kun lukee sopivasti, niin F30 innostus hiipuu nopeasti: ohjaus ei keskitä, tuntuma on poissa tuhtiuden takia ja keskitys on vasta moottoritienopeuksilla lähes kunnossa. Kaupunkiajossa ohjaus on raskas. Tuossa autossa oli variable sport steering. Ja ovitiivisteetkin ovat tuhdit eli ovia sitten paukutetaan eikä niitä autoa tuntematon saa ekalla kerralla kunnolla kiinni.

Toisaalta melutestissä tuo on yhä luokkansa hiljaisimpia eikä poikkea E90:stä. Tuo on outo juttu kun vertailee Teron kommentteihin melusta.

teropa
13-12-2012, 21:52
Katselin TM 9/2012 F30 320d testiä. Sitä kun lukee sopivasti, niin F30 innostus hiipuu nopeasti: ohjaus ei keskitä, tuntuma on poissa tuhtiuden takia ja keskitys on vasta moottoritienopeuksilla lähes kunnossa. Kaupunkiajossa ohjaus on raskas. Tuossa autossa oli variable sport steering. Ja ovitiivisteetkin ovat tuhdit eli ovia sitten paukutetaan eikä niitä autoa tuntematon saa ekalla kerralla kunnolla kiinni.

Toisaalta melutestissä tuo on yhä luokkansa hiljaisimpia eikä poikkea E90:stä. Tuo on outo juttu kun vertailee Teron kommentteihin melusta.

Kyllä tasan poikkeaa E90:stä ja maailman foorumeita kun lukee, niin kyllä konsensus on, että se on hemmetin meluisa auto. Ainakin koeajamani tuliterä 320xiA oli järkyttävän meluisa.

edit: tosta muutama tredi & maininta asiasta

http://www.f30post.com/forums/showthread.php?t=757485
http://www.caranddriver.com/reviews/2012-bmw-335i-sedan-test-review
http://www.bimmerfest.com/forums/showpost.php?p=6603929&postcount=14
http://x3.xbimmers.com/forums/showpost.php?p=11688978&postcount=1
http://www.bmw-sg.com/forums/bmw-3-series-owners/67768-f30-sound-insulation.html
http://www.germancarforum.com/community/threads/autocar-road-test-bmw-320d-f30.43204/


Tero

TJJ
13-12-2012, 22:22
Olen ajanut myös sillä VSS:llä varustettua autoa, ja sehän alkaa vaikuttaa vasta kun ohjauskulma on jotain (siis ratissa) 100-110 astetta, eli parkkipaikka/kyläpyöritys ajossa. Silloin se nopeutuu. Mutta siihen ohjauskulmaan asti se on ihan perus servotronic. Minä kyllä tykkäsin aktiiviohjauksesta enempi, ja reilusti enempi.

Onko tuo variable sport steering vain mekaaninen juttu, siis hammastankoon on tehty reunoihin harvempi hammastus ja tuon lisäksi sitten servotronic keventää ohjausta? Eli keskialue on aina nopeudeltaan samanlainen? Kun taas aktiiviohjaus nopeutuu keskialueellakin hitaissa nopeuksissa? Onko E60:n ja E90:n aktiiviohjaus samanlainen tuolta osin? Onko F10:ssä myös tuollainen oikea aktiiviohjaus?

teropa
13-12-2012, 22:30
Onko tuo variable sport steering vain mekaaninen juttu, siis hammastankoon on tehty reunoihin harvempi hammastus ja tuon lisäksi sitten servotronic keventää ohjausta? Eli keskialue on aina nopeudeltaan samanlainen? Kun taas aktiiviohjaus nopeutuu keskialueellakin hitaissa nopeuksissa? Onko E60:n ja E90:n aktiiviohjaus samanlainen tuolta osin? Onko F10:ssä myös tuollainen oikea aktiiviohjaus?

VSS on juurikin mekaaninen juttu. Keskialue aina sama nopeus, ja muuten perus servotronic. Aktiiviohjaus nopeutuu ja suurin vaikutus on nimenomaan lähellä keskialuetta. E60 ja E90 keskenään hyvin samankaltaisia, noissahan on hieman vuosimalleittain olevia eroja. F10:n ohjausvaihtoehdoista en tiedä oikeastaan mitään. Jos entisenkaltaista aktiiviohjausta ei enää saa mitenkään, niin surkiaksi on mennyt. Se on aivan ehdoton varuste.

Tero

TJJ
13-12-2012, 22:48
VSS on juurikin mekaaninen juttu. Keskialue aina sama nopeus, ja muuten perus servotronic. Aktiiviohjaus nopeutuu ja suurin vaikutus on nimenomaan lähellä keskialuetta. E60 ja E90 keskenään hyvin samankaltaisia, noissahan on hieman vuosimalleittain olevia eroja. F10:n ohjausvaihtoehdoista en tiedä oikeastaan mitään. Jos entisenkaltaista aktiiviohjausta ei enää saa mitenkään, niin surkiaksi on mennyt. Se on aivan ehdoton varuste.

No joo, eipä tuo VSS sitten kovin ihmeellinen varuste ollutkaan. 2,2 kierrosta tuossa TM:n mukaan on, joten onhan se pysäköidessä nopeampi, mutta minäkin haluaisin muutosta keskialueelle. BMW säästää nyt tuossakin asiassa. Onkohan Mersun AMG-paketin nopeampi ohjauskin sitten vain tuollainen eikä koko alueella nopeampi..?

Pitääpä taas miettiä E39:n korvaajaa uudelleen ja palata E90/E92 linjalle ja välillä vilkaista jopa E60 autoja...

teropa
13-12-2012, 22:49
No joo, eipä tuo VSS sitten kovin ihmeellinen varuste ollutkaan. 2,2 kierrosta tuossa TM:n mukaan on, joten onhan se pysäköidessä nopeampi, mutta minäkin haluaisin muutosta keskialueelle. BMW säästää nyt tuossakin asiassa. Onkohan Mersun AMG-paketin nopeampi ohjauskin sitten vain tuollainen eikä koko alueella nopeampi..?

Pitääpä taas miettiä E39:n korvaajaa uudelleen ja palata E90/E92 linjalle ja välillä vilkaista jopa E60 autoja...

Luultavasti katsoisin sinuna E60 LCI:tä. Siinä on kyllä hyvä auto, ja sopivilla varusteilla ja motilla siitä saa varsin mukavan menopelin.

Tero

Bmw Master
13-12-2012, 22:52
Onko tuo variable sport steering vain mekaaninen juttu, siis hammastankoon on tehty reunoihin harvempi hammastus

Eikö ne Bemarilla osaa enää tehdä mitään kunnolla, aktiiviohjaus olisi tuossakin hyvä.

Dualfun
14-12-2012, 16:30
Ja ovitiivisteetkin ovat tuhdit eli ovia sitten paukutetaan eikä niitä autoa tuntematon saa ekalla kerralla kunnolla kiinni.

Tämän ongelman allekirjoitan jo E90 LCI:ssä (pre-LCI en osaa sanoa tarpeeksi tarkasti). Itse tottunut jo jotenkin, mutta lähestulkoon kaikki muut saavat kokeilla kaksi-kolme kertaa sulkemista. Ajomääräkin saattaa vaikuttaa.. Hyvänä puolena tuhdissa tiivisteissä on se laadukas kassakaappimainen -efekti joka tulee oven sulkemisesta. Sitä toisaalta arvostaa myös.

TJJ
14-12-2012, 18:18
Tämän ongelman allekirjoitan jo E90 LCI:ssä (pre-LCI en osaa sanoa tarpeeksi tarkasti). Itse tottunut jo jotenkin, mutta lähestulkoon kaikki muut saavat kokeilla kaksi-kolme kertaa sulkemista. Ajomääräkin saattaa vaikuttaa.. Hyvänä puolena tuhdissa tiivisteissä on se laadukas kassakaappimainen -efekti joka tulee oven sulkemisesta. Sitä toisaalta arvostaa myös.

Meneekö sinulla etuovi kuitenkin paljon kevyemmin kiinni jos takaovi tai ikkuna on auki? E39:ssä on tuo ilmiö, ohjaamo on liian tiivis eikä takaluukussa oleva ilmaläpät riitä vaikka ne tuossa tilanteessa aukeaakin. Tähän toki auttaa se, ettei ylihuolla autoaan ja vaihtele uusia ovitiivisteitä, sopivan kuluneilla tiivisteillä tuo ongelma lähes katoaa...

Ei tuo paksujen tiivisteiden luoma tunnelma minusta ole kassakaappimainen, edelleen muistelen kuinka Mersun (E-sarja) ovet meni vakuuttavasti kiinni ja Bemarissa niitä joutuu paiskomaan eikä sulkemisäänikään ole Mersun luokkaa. (täytyy joskus varmistaa tuo Mersu-juttu, siinä kun saattoi olla joku ikkuna auki). BMW E92:ssä taitaa kuitenkin mennä ovet helposti kiinni, lasi kun on hiukan auki ja ovikin on melkoisen järeä.

Petri.Kekkonen
14-12-2012, 18:27
BMW E92:ssä taitaa kuitenkin mennä ovet helposti kiinni, lasi kun on hiukan auki ja ovikin on melkoisen järeä.
Enpä muista ainakaan E93:ssa olleen tässä ongelmaa. Noi ovethan kyllä painaa ihan riittävästi. E90 oli tosiaan tuollainen paiskottava ainakin tuoreena vuokra-autona.

MarttiKK
12-09-2015, 23:17
Aika paljon on netissä juttua F30:n ratin heilumisesta, Googlella F30 steering wheel vibration. Eikä tuohon kai ole mitään selvää korjauskeinoa...


Vanhan nosto, mutta esiintyykö tätä vielä. Tuttu purki yhden kaupan hillittömän tutinan johdosta ja uusi auto on myös alkanut tutisemaan

BMW_Harrastaja
09-01-2016, 13:46
En löytänyt osuvampaakaan topikkiä, niin kirjoitan tänne.
Koeajoin F36 428iA Gran Coupè xDriven ja muutamia mietteitä siitä.

+ xDrive on edelleen hyvä
+ Ajettavuus on hyvä
+ Automaatti toimii hienosti
+ Melko tyylikäs kaikkineen (vaikkei GT tai GC ole minun juttuni)

- Lievästi häiritsevä kumina kantautuu hyttiin maantiellä
- Sisämelu ei pärjää edes vanhoille 5-sarjan autoille, vaikka on ihan ok
- Ohjaus on mielestäni hieman liian tunnoton ja kevyt
- Ratin pinta on halvahkon oloinen ja liukas. Myös joissain muissa kohdin säästäminen näkyy, muttei kovin räikeästi.
- 4-kone kuulostaa tiisseliltä, muuten vetoja on ihan hyvin.

Auton alla oli Nokian kitkat, joten sisämelu voi olla liian voimakasta nastarenkailla. Oma arvioni on, että vähintään 5-sarjaa täytyisi katsella, jos uutta olisi ostamassa.

Petri.Kekkonen
09-01-2016, 15:11
Ite kävin tänään ajaan F30 340iA xDrive M Sport:in, jossa oli erinäisiä Performance-kilkkeitä myös (en tutkinut tarkemmin varustelistaa joten en tiedä oikein mitä).

Autossa oli alla Hakkapeliitta R2 -kitkat ja pakkasta -19°C joten ohjaustuntumasta tai rengasmelusta en osaa sanoa oikein mitään. Omaan autoon, jossa nasta alla, verrattuna rengasmelu kuulosti tietysti hiljaiselta varsinkin kaupunkinopeuksissa. Eka vähän reilumpi kiihdytys jätti heti mukavan tunnelman, onhan tuossa vetoja jo ala/keskikierroksilla hienosti ja Performance-putkistosta (tai jostain osasta putkistossa) johtuen (?) äänet ala/keskialueella vedätettäessä oli todella muhkeat, mutta tasakaasulla kuitenkin aika kohtuulliset. Äänen sävy oli minusta hiukan erilainen kuin perinteinen suoran kuutosen ääni, mutta korkeammilla kierroksilla äänikin oli sitten tutumpi eikä minusta yhtä raaka sävyltään kuin joissain aiemmin ajetuissa Performance-putkistolla varustetuissa malleissa. Moottorijarrutuksissa sai pari pientä paukahdusta aikaan putkistossa, mutta nuokin olivat aika huomaamattomia jos esim. A45 AMG:hen vertaa.

Risteysalueet muutkin paikat joissa kiihdytellään oli kiillottuneet eilisen lumisateen jäljiltä todella liukkaiksi, joten tuli ajeltua melko varovasti eikä siten koneen ominaisuuksista saanut oikein kunnollista käsitystä kun jo 3-4krpm alkoi pito loppua kesken enkä päässyt automaatin toiminnan kanssa oikein sinuiksi kun vaihtelin D/DS/M-moodeja ja myös Comfort/Sport/Sport+ -moodeja melko tiuhaan tahtiin.

Vaihteisto tuntui usein vaihtavan lähes ajatuksen nopeudella, mistä tykkäsin paljon, mutta välillä tuli kuitenkin viiveitä mitkä varmasti johtui osin siitä, että en vain osannut ajaa autoa oikein. Se mistä en tykännyt oli turhan vetelä kaasuvaste silloinkin kun oli M2/M3 sisällä ja yritti pikku kaasulla saada perää irti mutkassa tai muuta vastaavaa samaan tyyliin kun nyt omalla autolla on tottunut liukkaalla pitotasoa haistelemaan. Usein tuntui että nopea ja lyhyt kaasun painallus M-moodissa ei vaan tehnyt oikein mitään vaikka moottorissa olisi ollut 3000 rpm jo valmiiksi. Pitäisihän nyt 3-litran koneesta vaparinakin jonkinlaista nopeaa vastetta saada aikaan?

En osaa oikeasti tämän 20 minuutin ajelun perusteella sanoa oliko tuo enemmän koneesta johtuvaa, vaihteistosta johtuvaa, väärästä ajomoodista johtuvaa vai liukkaan tien vaikutusta (kun ei kitkoilla huomaa aina sutimistakaan samalla talvalla kuin nastarenkailla). Jotenkin vain jäin kaipaamaan suorempaa tuntumaa kaasupolkimelta pyöriin näissä tyypillisen liukkaan kelin nurkkapyörittelyn 1 sekunnin tehontarvetilanteissa. Hiukankaan pidemmät kiihdytykset antoi sitten taas ihan erilaisen tuntuman, silloin turbo kerkesi herätä ja vaihteistokin tiesi mitä tehdä ja meno oli todella nautinnollista.

Koko auton suurin miinus oli pakoäänistä tuleva (?) kumina pienillä kierroksilla, eli tavallisessa tasakaasuajossa Comfort/D-moodissa. Tuolloin koneessa on alle 1500 rpm ajoipa sitten 60 km/h tai 120 km/h ja koko ajan kuului matala kumina mitä en vain kestäisi jos autolla pitäisi ajaa pitkiä päiväreissuja maantiellä. Toivottavasti tämäkin johtui Performance-putkistosta eikä vakiona tällaista ole. Moottoritienopeuksissa ongelma katosi heti kun vaihteen tiputti seikalle. Kasilla se vaivasi ainakin vielä 122 km/h mittarinopeudessa.

Joskus aiemmin (oliko viimetalvena) ajoin tuon F36 428iA Gran Coupè xDriven ja silloin minusta jäi parempi kuva tuosta vaihteiston ja moottorin yhteistoiminnasta liukkaassa talvikelissä.

TJJ
09-01-2016, 15:18
Koeajoin F36 428iA Gran Coupè
- Sisämelu ei pärjää edes vanhoille 5-sarjan autoille, vaikka on ihan ok
Oliko sinulla sitten joku markkinamiesten luoma uskomus, että uusi auto on aina hiljaisempi kuin joku vanha ylemmän sarjan auto? Kehitys sisämelussa (siis hiljaisuudessa) on tainnut mennä enimmäkseen väärään suuntaan, kun pitää säästää kaikessa.

BMW_Harrastaja
09-01-2016, 16:34
Oliko sinulla sitten joku markkinamiesten luoma uskomus, että uusi auto on aina hiljaisempi kuin joku vanha ylemmän sarjan auto? Kehitys sisämelussa (siis hiljaisuudessa) on tainnut mennä enimmäkseen väärään suuntaan, kun pitää säästää kaikessa.

Ei ollut semmoista uskomusta, mutta pettymys se silti oli. Aiemmin koeajamani F11 oli kyllä ihan asiallinen, joten selvää on, että nuo pienet on edelleen melko poloisia. Rahaa tiskiin, niin saa auton.

Convertible
09-01-2016, 16:51
Eikö BMW käytä rft renkaita, kovat rungot, huono pito ja kova meteli.

BMW_Harrastaja
09-01-2016, 16:58
Eikö BMW käytä rft renkaita, kovat rungot, huono pito ja kova meteli.

Hakka R2 kitkat siellä oli tällä kertaa. Pitäisi olla sen puolesta hiljaista menoa.

TJJ
09-01-2016, 17:25
Ei ollut semmoista uskomusta, mutta pettymys se silti oli. Aiemmin koeajamani F11 oli kyllä ihan asiallinen, joten selvää on, että nuo pienet on edelleen melko poloisia. Rahaa tiskiin, niin saa auton.

Joo, pettymys se on minullekin, nelivetoinen F30 (335iA...) olisi muuten aika sopiva seuraavaksi autoksi vs. laivaksi paisunut F10. Mutta ehkäpä tuon saa siedettäväksi lisävaimennuksilla, käsittääkseni jo ovien vaimennus on tehnyt selvän parannuksen rengasmeluun noissa uusissa pienemmissä malleissa. Ei tuo tietenkään ole mielekäs vaihtoehto jos uuden ostaa, mutta käytetyn kanssa voisi jo hiukan askarrella.

Niin, Xdrive tour on näköjään taas alkanut. Täytyypä käydä jotain kokeilemassa.

Convertible
09-01-2016, 17:35
Hakka R2 kitkat siellä oli tällä kertaa. Pitäisi olla sen puolesta hiljaista menoa.

Paitsi jos rft versiot. (Luulisin olevan, BMW taitaa pakottaa käyttämään niitä).


Normi kitkoilla menee varmaan hiljaisemmin.

teropa
11-01-2016, 13:38
Onkohan missään autolehdissä vielä mittausdataa F30 sisämelusta pre-facelift vs. facelift?

Mielestäni ko mallisarjan suurin ja pahin puute oli tuo ala-arvoinen sisämelu, joka ei kuulu tuon hintaluokan autoon enää.

Tero

BFI18
02-02-2016, 21:54
Ite kävin tänään ajaan F30 340iA xDrive M Sport:in, jossa oli erinäisiä Performance-kilkkeitä myös (en tutkinut tarkemmin varustelistaa joten en tiedä oikein mitä).

Autossa oli alla Hakkapeliitta R2 -kitkat ja pakkasta -19°C joten ohjaustuntumasta tai rengasmelusta en osaa sanoa oikein mitään. Omaan autoon, jossa nasta alla, verrattuna rengasmelu kuulosti tietysti hiljaiselta varsinkin kaupunkinopeuksissa. Eka vähän reilumpi kiihdytys jätti heti mukavan tunnelman, onhan tuossa vetoja jo ala/keskikierroksilla hienosti ja Performance-putkistosta (tai jostain osasta putkistossa) johtuen (?) äänet ala/keskialueella vedätettäessä oli todella muhkeat, mutta tasakaasulla kuitenkin aika kohtuulliset. Äänen sävy oli minusta hiukan erilainen kuin perinteinen suoran kuutosen ääni, mutta korkeammilla kierroksilla äänikin oli sitten tutumpi eikä minusta yhtä raaka sävyltään kuin joissain aiemmin ajetuissa Performance-putkistolla varustetuissa malleissa. Moottorijarrutuksissa sai pari pientä paukahdusta aikaan putkistossa, mutta nuokin olivat aika huomaamattomia jos esim. A45 AMG:hen vertaa.

Risteysalueet muutkin paikat joissa kiihdytellään oli kiillottuneet eilisen lumisateen jäljiltä todella liukkaiksi, joten tuli ajeltua melko varovasti eikä siten koneen ominaisuuksista saanut oikein kunnollista käsitystä kun jo 3-4krpm alkoi pito loppua kesken enkä päässyt automaatin toiminnan kanssa oikein sinuiksi kun vaihtelin D/DS/M-moodeja ja myös Comfort/Sport/Sport+ -moodeja melko tiuhaan tahtiin.

Vaihteisto tuntui usein vaihtavan lähes ajatuksen nopeudella, mistä tykkäsin paljon, mutta välillä tuli kuitenkin viiveitä mitkä varmasti johtui osin siitä, että en vain osannut ajaa autoa oikein. Se mistä en tykännyt oli turhan vetelä kaasuvaste silloinkin kun oli M2/M3 sisällä ja yritti pikku kaasulla saada perää irti mutkassa tai muuta vastaavaa samaan tyyliin kun nyt omalla autolla on tottunut liukkaalla pitotasoa haistelemaan. Usein tuntui että nopea ja lyhyt kaasun painallus M-moodissa ei vaan tehnyt oikein mitään vaikka moottorissa olisi ollut 3000 rpm jo valmiiksi. Pitäisihän nyt 3-litran koneesta vaparinakin jonkinlaista nopeaa vastetta saada aikaan?

En osaa oikeasti tämän 20 minuutin ajelun perusteella sanoa oliko tuo enemmän koneesta johtuvaa, vaihteistosta johtuvaa, väärästä ajomoodista johtuvaa vai liukkaan tien vaikutusta (kun ei kitkoilla huomaa aina sutimistakaan samalla talvalla kuin nastarenkailla). Jotenkin vain jäin kaipaamaan suorempaa tuntumaa kaasupolkimelta pyöriin näissä tyypillisen liukkaan kelin nurkkapyörittelyn 1 sekunnin tehontarvetilanteissa. Hiukankaan pidemmät kiihdytykset antoi sitten taas ihan erilaisen tuntuman, silloin turbo kerkesi herätä ja vaihteistokin tiesi mitä tehdä ja meno oli todella nautinnollista.

Koko auton suurin miinus oli pakoäänistä tuleva (?) kumina pienillä kierroksilla, eli tavallisessa tasakaasuajossa Comfort/D-moodissa. Tuolloin koneessa on alle 1500 rpm ajoipa sitten 60 km/h tai 120 km/h ja koko ajan kuului matala kumina mitä en vain kestäisi jos autolla pitäisi ajaa pitkiä päiväreissuja maantiellä. Toivottavasti tämäkin johtui Performance-putkistosta eikä vakiona tällaista ole. Moottoritienopeuksissa ongelma katosi heti kun vaihteen tiputti seikalle. Kasilla se vaivasi ainakin vielä 122 km/h mittarinopeudessa.

Joskus aiemmin (oliko viimetalvena) ajoin tuon F36 428iA Gran Coupè xDriven ja silloin minusta jäi parempi kuva tuosta vaihteiston ja moottorin yhteistoiminnasta liukkaassa talvikelissä.

Vähän samat havainnot itsellä.

Ajoin todennäköisesti viime lauantaina samaa 340i xDrive A M-paketilla.
Toi performanceputkisto piti ärsyttävää huminaa tasakaasulla ajaessa, ei onnistunut äänimaailmaltaan IMO.

Samoiten kitkoilla meno oli jotenkin epämääräistä, vaeltelevaa.

Aiemmin syksyllä ajamani M235i xDrive kesärenkailla oli ihan eri maata, tuntui paremmalta näppiin kuin kolmonen, ero oli merkittävä.
Samoin usein kesä- ja nastarenkailla ajamani (ukon) F36 428i xDrive A on selvästi parempi ajettava kuin 340i kitkoilla. 28i koneesta tykkään muutenkin, ei uskoisi tehoeroa 40i koneeseen, vaikka itsekin olen rivikuutosten äänitorvi.

dumo
09-02-2016, 11:02
Aika samat kommentit kuin yllä. Veikkaan kyllä että RFT tekee aika ison osan melusta (ainakin E90 hiljeni huomattavasti kun vaihtoi RFT:t pois), mutta eipä taida äänieristys muutenkaan olla huippuluokkaa. Ja nämä kommentit siis pätevät niin pre-LCI kuin LCI-malleihin. Tai ainakaan 428i ja 340i en korvakuulolla havainnut tiemelussa jne. isompaa eroa.

IMO 340iA performanceputkisto oli liioittelua. Alkuun ihan hauska pöristellä, mutta sitä pörinää riittää rauhallisesti ja tasakaasullakin ajaessa vähintään riittävästi. Ja tosiaan häiritsevä matala kumina tietyillä kierroksilla. Muuten erittäin maukas kone.

428iA:n voimalinja (ja varmaan myös LCI:n jälkeen x30i) on aika toimiva paketti, mutta täytyy kyllä sanoa että tuo ASD (active sound design) -virittely on mennyt liian pitkälle. Sporttimoodissa kone tuntui pitävän kovempaa pörinää kuin 340i perf. putkistolla. Ja kun miettii että pellin alla on 4-pyttyinen turbokone, tietää ettei se ääni ihan sellaisenaan moottorista tule, vaan välissä ääntä prosessoidaan sopivasti ja toistetaan kaiuttimista. Kuulostaa kyllä sinänsä aidolta, mutta sitä ääntä vaan on aivan liikaa ja liiankin "täydellistä".

BFI18
11-02-2016, 10:41
Aika samat kommentit kuin yllä. Veikkaan kyllä että RFT tekee aika ison osan melusta (ainakin E90 hiljeni huomattavasti kun vaihtoi RFT:t pois), mutta eipä taida äänieristys muutenkaan olla huippuluokkaa. Ja nämä kommentit siis pätevät niin pre-LCI kuin LCI-malleihin. Tai ainakaan 428i ja 340i en korvakuulolla havainnut tiemelussa jne. isompaa eroa.

IMO 340iA performanceputkisto oli liioittelua. Alkuun ihan hauska pöristellä, mutta sitä pörinää riittää rauhallisesti ja tasakaasullakin ajaessa vähintään riittävästi. Ja tosiaan häiritsevä matala kumina tietyillä kierroksilla. Muuten erittäin maukas kone.

428iA:n voimalinja (ja varmaan myös LCI:n jälkeen x30i) on aika toimiva paketti, mutta täytyy kyllä sanoa että tuo ASD (active sound design) -virittely on mennyt liian pitkälle. Sporttimoodissa kone tuntui pitävän kovempaa pörinää kuin 340i perf. putkistolla. Ja kun miettii että pellin alla on 4-pyttyinen turbokone, tietää ettei se ääni ihan sellaisenaan moottorista tule, vaan välissä ääntä prosessoidaan sopivasti ja toistetaan kaiuttimista. Kuulostaa kyllä sinänsä aidolta, mutta sitä ääntä vaan on aivan liikaa ja liiankin "täydellistä".

Joo tuo performanceputkisto ei ollut kyllä onnistunut äänimaailman kannalta.
Ärsyttävä matala kumina kuului maantienopeuksissakin. Luulin, että omassa E92:ssa tulee kovat äänet sisälle, mutta tässä 340i:ssä ne vasta kovat olivatkin, jopa häiritsevällä tavalla.

Noi 428i:n 'soitetut' äänet sen sijaan on aika onnistuneet, mutta kyllä sieltä jollakin lailla keinotekoisuus kuuluu läpi. Normaaliasjossa comfortmoodilla ihan fine.

Tom1s
21-03-2016, 21:47
Renkaat vaikuttavat näissä todella paljon. E91 hiljeni kerrasta kun vaihtoi falkenit hankook v12 renkaisiin. Kannattaa googlata äänekkyys arvoja renkaista ennen ostoa.

Entinen e91 18" hankook v12 renkailla oli äänekkäämpi mitä f31 19" uudehkoilla goodyear RFT renkailla. Muutenkin noi rft-renkaat yllättivät positiivisesti.

Toisaalta ihmettelen taas f31ssä talven ajettujen hakkapeliitta 8 17" extraload(kova runko?) äänekkyyttä.

Hemi
14-04-2016, 16:01
Kyllä tasan poikkeaa E90:stä ja maailman foorumeita kun lukee, niin kyllä konsensus on, että se on hemmetin meluisa auto. Ainakin koeajamani tuliterä 320xiA oli järkyttävän meluisa.


Tehtiin juuri pientä vertailua e90/f30 db mittarilla samanlaisilla uusilla Hankookin S1 Evo 19” renkailla ja itse asiassa desibelit ei olleet kovin kaukana toisistaan, mutta korvaan E90 LCI oli aika selvästikkin hiljaisempi?
F30:ssä keväisen asfalttitien karkeus selvästi toi kabiiniin ”huminaa” joka ei kuitenkaan näy juurikaan maksimidesibeleissä, mutta yleismelussa yksi ”oktaavi” lisää.

Tom1s
23-04-2016, 09:08
Koukkua asennettaessa huomasin muuten että F31ssä on erilliset isohkot vaahtomuovipalat takapyöränkoteloiden päällä. Näitä ei ollut lainkaan e91:ssä.

En äkkiseltään huomannut e91 LCIssä eroa vaimennuksessa.Mutta muuten tosiaan lähes samantyyppistä vaimennusta käytetty. Alustan puslien kovuudesta/pehmeydestä voi tietysti johtua ääntä...

http://www.realoem.com/bmw/enUS/partsearch?id=VU31-EUR-01-2007-E91-BMW-320d&mg=&q=sound

http://www.realoem.com/bmw/enUS/partsearch?id=3K31-EUR-01-2013-F31-BMW-320d&mg=&q=sound

Viimeisenä f11 josta voi katsoa puutteelliset paikat jos haluaa lisäillä eristystä.Siinä tietysti isompi takaloora niin palasia enempi jo siitäkin syystä hiukan.

http://www.realoem.com/bmw/enUS/partsearch?id=MX11-EUR-01-2012-F11-BMW-520d&mg=&q=sound


EDIT: Sen verran pitää vetää takaisin että on ne goodyearinkin ROF renkaat melkoisen korviin pistävät kevään karhealla tiellä. Joku oli netissä mitannut ja sanoi db arvojen olleet samat ei ROF renkaisiin mutta korvalla mitattuna/taajuudessa ero oli selkeä. Run on flat renkaissahan on paksut sivut jotka ihan loogisesti tuovat enemmän ääntä runkoa pitkin mitä "normaali" rengas.

Chris Sharma
31-07-2016, 19:20
28i koneesta tykkään muutenkin, ei uskoisi tehoeroa 40i koneeseen, vaikka itsekin olen rivikuutosten äänitorvi.

Juuri päinvastoin, 328i ja 340i on omasta mielestä aivan eri maailma. Tuo uusi kuusipyttyinen on vielä selvästi tehokkaamman oloinen kuin edellinen 335i. Itselle 328i oli paha pettymys, ei uskoisi niitä tehoja, lussun tuntuinen peli ja äänimaailma karmean huono.