PDA

View Full Version : E36/7 Z3M 3.2 Roadster öljyn vaihdot


tniemin
09-08-2010, 16:56
E36/7 Z3M 3.2 Roadster öljyn vaihdot vm.1998

Olisko kellään tietoa mitkä öljyt pitäis laittaa tohon m roadsteriin?

Hakusessa on:
Moottoriöljy
Vaihteistoöljy (manuaali askiin)
Peräöljy (Lukkoperällä ja ilman luistonestoa)


Castrollin sivuilla suositellaan:
Moottori Edge 5W-30
Käsivaihteisto Se handbok
Tasauspyörästö Se handbok
Luistonestolla varustetut tasauspyörästöt SAF-XJ 75W-140
(monilevy-/lamelli-/sähköhydrauliset pyörästöt)

Tampereella KL-varaosissa suositeltiin peräöljyks tota SAF-XJ myös mun autoon, vaikkei siinä olekkaan mitään luiston estoo.

Voiko sitä laittaa sinne vai onko niissä jotain eroja (on luiston esto tai ei)?

See handbookki sanoo:
Manual Gearbox "ATF Oil"
Final drive "Hypoid brand gearbox oil"

Joka tapauksessa ainakin noi kaks öljyä on vielä hakusessa/varmistamatta???

jussi_r
09-08-2010, 16:59
Tampereella KL-varaosissa suositeltiin peräöljyks tota SAF-XJ myös mun autoon, vaikkei siinä olekkaan mitään luiston estoo.

Voiko sitä laittaa sinne vai onko niissä jotain eroja (on luiston esto tai ei)?



Eiköhän M Roadsterissa lukkoperä ole. Oli tai ei, niin voi laittaa.

tniemin
09-08-2010, 17:16
Eiköhän M Roadsterissa lukkoperä ole. Oli tai ei, niin voi laittaa.

Kiitos nopeasta vastauksesata :jep:

Juu on lukkoperä.
Joskus vain lueskelin, että on eri öljyt, jos autossa on ajonhallinta tai luistonesto.

Hyvä kuitenkin, että peräöljyt kelpaa.



Vielä tarvis saada varmuus vaihteistoöljyistä, jos jollain olis tietoa.

Komu
09-08-2010, 19:27
http://wwww.btcf.fi/forum/showthread.php?t=188729

Z3 kysymyksiä ja vastauksia. Sieltä löytyy.

tniemin
11-08-2010, 11:37
Tässä vastauksia BMW:n jotka sain selvitettyä huollosta:


"Moottoriin menee Longlinfe 01 ACEA A3/B3 ECII -luokituksen mukainen öljy. Huomionarvoista että Castrolin TWS 10W60 ei suositella S50-moottoriin.

Laatikon kyljessä on tarra jonka värin mukaan valitaan oikea öljy:

keltainen tarra: MTF-LT-1 (tämän korvaa nykyään MTF-LT-2)
vihreä tarra: MTF-LT-2
sininen tarra MTF-LT-3

Perään ei ole erityistä luokitusta annettu, mutta tässä kaksi ehkä yleisimmin käytettyä soveltuvaa öljyä: Castrol SAF-XJ ja Mobile VS500"

tniemin
17-08-2010, 16:49
Kumpaahan öljyä tonne vaihteistoon pitäis oikeesti laittaa
Castrol SMX-S 75W85 vai Castrol Transmax Z
Vaihdelatikon kyljessä on keltainen lappu missä merkintä MTF-LT-1
(tosin BMW:ltä sain tiedon, että MTF-LT-2 kosvaa tuon LT-1:sen)

KL-varaosissa suositeltiin Castrol SMX-S 75W85 öljyä.

Castrollin sivuilla 1998 vuoden Z3m ei ilmoiteta mitään suositusta vaihteistoon, mutta saman ikäiseen M3 3.2 tarjottiin öljyksi Castrol Transmax Z.

Tässä vielä teksti Castrollin sivuilta M3 3.2 vaihteistoöljystä:
Käsivaihteistoyksiköt, joissa on keltainen tarra merkinnällä 'MTF-LT-1': Transmax Z,
yksiköt, joissa on keltainen tarra merkinnällä 'MTF-LT-2': Se handbok;
yksiköt, joissa ei ole tarraa: TAF-X / EP 80W.
Tarrat sijaitsevat öljyntäyttötulpan vieressä


Onko kellään tietoa noista öljyistä? Mitä eroa niillä on ja kumpi mahtaa toimia paremmin Z3m:n manuaskissa?
Kokemuksia???

Fasti
17-08-2010, 17:09
Ja onkohan tämä nyt keltainen,vihreä vai sininen tarra..? http://kuvablogi.com/nayta/2751132/


Ei tarkoitusta vinoilla. Menee oikeasti aika kiemuraisesti nuo öljyt.
-Kuva on nimittäin E36 M3 3.2 Manual getrag:in kyljestä!

Mtf-2 pelaa ko autossa hyvin.

tniemin
17-08-2010, 21:20
Ja onkohan tämä nyt keltainen,vihreä vai sininen tarra..? http://kuvablogi.com/nayta/2751132/


Ei tarkoitusta vinoilla. Menee oikeasti aika kiemuraisesti nuo öljyt.
-Kuva on nimittäin E36 M3 3.2 Manual getrag:in kyljestä!

Mtf-2 pelaa ko autossa hyvin.

Ihan samaa mieltä, että hankalaks menee...

Hommaa selventäis paljon jos jostain sais selville, mitkä öljyt vastaavat noita BMW:n salaisella reseptilla varustettuja öljyjä:

Vastaavyydet:
BMW - - - - - - Castrol - - - - - Mobil
MTF-LT-1 - - - - ??? - - - - - - - ???
MTF-LT-2 - - - - ??? - - - - - - - ???
MTF-LT-3 - - - - ??? - - - - - - - ???

Löytyykö esim. Castrollilta tai Mobililta vastaavia öljyjä?

Itsellä on käsissä pari purkkia tota "Castrol SMX-S 75W85", joka on kyllä tarkoitettu manuaskeihin, mutta koska Koska Castrollin sivulla suositeltiin öljyks "Castrol Transmax Z" ja lisäks ohjekisrajja sanotaan "ATF-Oil".

Pitäisköhän toi vaihtaa Transmax:iin vai mitä...
...vai onko tosiaan niin, että vaihteistoöljy löytyy helpoiten marmorilta. Oma purkki mukaan ja ostaan pari litraa MTF-LT-2 ihmelitkua.

Carbonfiber
17-08-2010, 21:47
Ihan samaa mieltä, että hankalaks menee...

Hommaa selventäis paljon jos jostain sais selville, mitkä öljyt vastaavat noita BMW:n salaisella reseptilla varustettuja öljyjä:

Vastaavyydet:
BMW - - - - - - Castrol - - - - - Mobil
MTF-LT-1 - - - - ??? - - - - - - - ???
MTF-LT-2 - - - - ??? - - - - - - - ???
MTF-LT-3 - - - - ??? - - - - - - - ???

Löytyykö esim. Castrollilta tai Mobililta vastaavia öljyjä?

Itsellä on käsissä pari purkkia tota "Castrol SMX-S 75W85", joka on kyllä tarkoitettu manuaskeihin, mutta koska Koska Castrollin sivulla suositeltiin öljyks "Castrol Transmax Z" ja lisäks ohjekisrajja sanotaan "ATF-Oil".

Pitäisköhän toi vaihtaa Transmax:iin vai mitä...
...vai onko tosiaan niin, että vaihteistoöljy löytyy helpoiten marmorilta. Oma purkki mukaan ja ostaan pari litraa MTF-LT-2 ihmelitkua.Itse selvittelin aikanani tuota lootaöljyä ja kun ei mitään muuta yksimielistä sopivuutta löytynyt niin hain marmorilta MTF:fää. Olikohan se niin, että LT1 on korvaantunut LT2:sella tj. tai LT2 LT3:sella kuitenkaan sitä mitä alunperin autoon suositeltiin ei enää löytynyt valikoimista.

tniemin
26-08-2010, 13:41
Laitoin Castrollillekin viestiä ja sieltä soittelivatkin perään BMW:n manuaskien öljyjen valinnasta.

Viesti oli tälläkertaa tosi selvä:
Koska BMW:ssä on ns. LifeTime öljyt, niin siksi Castrol ei voi antaa mitään suositusta korvaavaksi öljyksi.
Ainoastaan BMW voi suositella jotain korvaavaa öljyä, jos alkuperäistä öljyä ei ole saatavilla.

Eli omassa tapauksessa MTF-LT-1 on korvattu MTF-LT-2:lla

Tässä siis Castrollin virallinen kanta manuaskin öljyiksi:
- hakee marmorilta BMW:n öljyä


Nain tein...
...oma purkki mukaan (1,5 l) ja marmorille asioimaan.
Hintaa tuli vain 30€ tuolle ostokselle

Tolla hinnalla ei todellakaan kannata nähdä vaivaa etsiä sopivaa öljyä muualta. Ainakaan mun mielestä.




Tässä vielä alkuperäinen vastaus by Castrol: joka olis pdf-tiedostonakin mutta enpäs saanut sitä liitetyksi.


Operating Fluids April 2009

Group 23 Manual Transmission Technical Service

1.0 General Information on Gear Lubricants

2.0 Oil Additives

3.0 Manual Transmission Oil Requirements and Specifications

4.0 Transmission Oil Change Interval

5.0 SMG: Sequential Manual Gear Box


1.0 General Information on Gear Lubricants

Gear lubricants for manual transmissions must conform to the following requirements due to the different transmission
designs with considerable variation in loads, temperature and speeds.

The qualities of a recommended gear lubricant are:

A. Load carrying capacity, i.e. high-pressure resistance.
B. Noise reduction.
C. Non-corrosive to various metals.
D. Non-foaming.
E. Non-separation of additives at operating temperatures.
F. Non-sludge forming.
G. Prevention of swelling, hardening and shrinking of seals.

These properties are already provided in manual transmission oil by:

— High-pressure additives.
— Corrosion inhibitors.
— Oxidation inhibitors (inhibitors which limit or prevent chemical reactions).
— Anti-foaming agents.


2.0 Oil Additives

BMW manual transmissions are designed so that they do not require aftermarket oil additives.
BMW disapproves the use of any oil additives and cannot accept the liability for any consequential damage that results
from using oil additives.


3.0 Manual Transmission Oil Requirements and Specifications

A. All reputable brand mineral-based transmission oils of viscosity class SAE 80 according to specifications MIL-L-2105 or
API GL-4 (no label on transmission bell housing).

B. Synthetic transmission fluid, Mobil SHC 630 (325e/528e without dual mass flywheel, produced before mid-1986).
Manual transmissions which are filled with Mobil SHC 630 synthetic gear lube have a green label with the words
“Special Oil” located next to the oil filter plug.


Special-Oil!

HWB Best Nr. 81 22 9 407 305


Note: Mobil SHC 630 is available in 5-gallon pails or 55-gallon drums from:

Mobil Oil Corporation - Contact your local Mobil oil distributor (see Yellow Pages) or call 1-800-582-3645.

Filling BMW transmissions with unapproved synthetic gear lubes could cause the following damage:

— Premature synchromesh ring wear
— Reduced service life of bearings
— Tooth profile damage
— Faster wear of selector forks
— Damage to radial shaft oil seals

Transmission gear clashing will eventually result.

Note: Do not use synthetic fluid Mobil SHC 630 in other vehicles. The transmission synchronizers of cars other than listed
above are not compatible with synthetic fluid and premature wear will result.

Note: To reduce the physical effort required to change gear at low ambient temperatures, the following oils can be used in
the transmission during the winter:

— Single-grade HD mineral engine oils SAE40, SAE30, SAE20
— In countries where the ambient temperatures are particularly low, ATF oils can also be used.

This has the disadvantage that the transmission tends to rattle or knock while in neutral at higher temperatures.

CAUTION! These transmissions must never be filled with synthetic engine oils or multigrade engine oils, since these oils
contain coefficient of friction-reducing agents that can adversely affect operation of the synchromesh mechanism.

C. Automatic Transmission Fluid (ATF) of Dexron® II or Dexron® III formulation on any of the following:

— Dual mass flywheel
— Direct drive fifth gear as of 9/90
— Six-speeds

Manual transmissions which are filled with ATF have 17mm external hex plugs in the filler and drain openings as well as
an orange label on the transmission bell housing next to the filler plug.


ATF-Oil!
Automatic-Transmission
Fluid
HWB Best Nr. 81 22 9 400 275


D. From model year 1998 (9/97 production) all manual transmissions are filled with Esso/Exxon “MTF-LT-1” long-term
fluid.
A yellow label with the letters “MTF-LT-1” is located next to the oil filler plug.

No oil change is required for the entire service life of these transmissions.

In the event of a repair, the transmission must only be filled with the long-term oil.
Esso/Exxon MTF-LT-1
BMW P/N 83 22 9 408 942.

E. From model year 2004 some manual transmissions are filled with Castrol “MTF-LT-2” long-term fluid. This fluid has the
same properties as the “MTF-LT-1” fluid indicated above in section D. The “MTF-LT-1” fluid may be mixed and/or
substituted for the “MTF-LT-2” manual transmission fluid.

2006 MY and later E60 M5 and E63/64 M6 equipped with and without SMG utilizes only MTF-LT-2 fluid.

2006 MY and later E85 M Roadster and Coupe require MTF-LT-2 fluid.

2008 MY and later E90, E92 and E93 M3 require MTF-LT-2 fluid for conventional manual transmissions. This fluid is not
to be used in the Dual-Clutch Manual Transmission (M DCT Drive logic). Refer to Operating Fluids, Group 28 for the Dual-
Clutch Manual Transmission ((M DCT Drive logic) recommended lubricant.

MTF-LT-2 Fluid
BMW P/N 83 22 0 309 031

F. From Model Year 2006 all vehicles equipped with a manual transmission and the N52, N54 engines require the MTFLT-
3 long-term fluid. Refer to label on transmission, if label is missing enter vin number into EPC to acquire a new label
with fluid description.

MTF-LT-3
BMW P/N 83 22 0 409 878

No oil change is required for the entire service life of these transmissions.


Manual Transmission Cold Shift Effort

Note: The following information does not apply to transmissions filled with long-term fluid.

Transmission cold shift effort is reduced by replacing the original oil (SAE 80 or Mobil SHC 630) with a reputable brand
single-grade HD engine mineral oil of API-SE standards (SAE 20, SAE 30, or SAE 40). Thinner oils will run the risk of
increased gear noise.

A further reduction in shift effort can be obtained by using ATF, but gear noise will be more noticeable compared to
single-grade engine mineral oils.

For summer operation it is recommended that ATF or engine oil be drained and replaced by the original lubricant, either
SAE 80 or Mobil SHC 630 (as specified) transmission fluid.

CAUTION: Never fill a manual transmission with synthetic engine oils or multigrade mineral-based engine oils, since they
have friction-reducing components that could impair the function of the synchronizers.


4.0 Transmission Oil Change Interval

Refer to Service Maintenance checklists for the respective model year.
Starting with 1998 models all manual transmissions are filled with long-term fluid and require no fluid changes for the life
of the vehicle.


5.0 SMG: Sequential Manual Gear Box

All models SMG Hydraulic Unit require the use of Pentosin CHF 11S fluid.

Peltsii
26-08-2010, 13:46
Tässä vastauksia BMW:n jotka sain selvitettyä huollosta:

"Moottoriin menee Longlinf 01 ACEA A3/B3 ECII -luokituksen mukainen öljy. Huomionarvoista että Castrolin TWS 10W60 ei suositella S50-moottoriin.



Siis mistä tämä tieto tuli ?

jr66
26-08-2010, 14:14
Ja onkohan tämä nyt keltainen,vihreä vai sininen tarra..? http://kuvablogi.com/nayta/2751132/


Ei tarkoitusta vinoilla. Menee oikeasti aika kiemuraisesti nuo öljyt.
-Kuva on nimittäin E36 M3 3.2 Manual getrag:in kyljestä!

Mtf-2 pelaa ko autossa hyvin.
Kk. mennyt mutta tuo tarra on oranssi...

tniemin
15-11-2010, 17:28
Siis mistä tämä tieto tuli ?


"Moottoriin menee Longlinf 01 ACEA A3/B3 ECII -luokituksen mukainen öljy. Huomionarvoista että Castrolin TWS 10W60 ei suositella S50-moottoriin.


Tämän tiedon sain Soittamalla ja lähettämällä mailia Tampereen Autokeskuksen huoltoon.

Cell
15-11-2010, 17:37
Perustuu varmaan siihen ettei tolla ole vaadittavia longlife-luokituksia eikä siten sovellu käytettäväksi virallisen huolto-ohjelman vaihtoväleillä. Tai jotain vastaavaa.