PDA

View Full Version : Laturissako vika?


tonboy
04-02-2008, 07:54
Auto toiminu muuten jees, mutta tossa jokusilla reissuilla välillä näytellyt latauksen valoa, mutta se ei ole jäänyt ikinään palamaan 10sec pidempään. Eilen illalla olin tulossa kotia kohden ja ihmettelin mitä auto tekee. Sammutteli pikkuhiljaa sähkölaitteita. Meni luistonesto, abs, airbagit ja sammuttipa vielä mankankin. Ajovalot oli sammuttanut, mutta jättänyt parkit päälle. Sammutin auton ja hetken päästä kokeilin, niin tuskaisesti jaksoi enään startata.

Lähdenkö etsimään vikaa laturista? Akkukin kävi mielessä. Akku on kolme vuotta vanha, mutta ajelen vain lyhyttä ajoa niin voihan se vika toki sielläkin olla.

Juu olisi varmaan löytyny kun olis searchillä hakenut, mutta nyt ei ehtisi kun pitäs tehdä töitä. Suuri kiitos, jos joku vielä jaksaa tälläseen vastata.

Auto siis E36, jos se nyt mitään merkkaa?

Arnolds
04-02-2008, 08:38
Laturi ei todennäköisesti lataa kunnolla ja akku näin ollen tyhjä.:think
Olisko hiilet lopu, hihna löysällä tai huonomassa tapauksessa laturi itse sökö.:think
Viisaammat korjatkoon.

p.e.t.e
04-02-2008, 09:52
Ota laturi kouraan ja avaa kansi, josta löydät hiilet. Kokeile vaihtaa uudet tilalle, jos laturin liukupinnat ei ole kulunut puhki. Näissä luulisin vian olevan!

Kyllähän tuo auton sähköt pitäisi toimia ajossa, jos laturi toimisi.

Ac Naisseri
04-02-2008, 13:05
Palaako se laturin valo himmeenä hetken aikaa? Palaako jarrutettaessa ja kiihdytettäessä himmeänä? Itellä teki kuukausi takaperin noin ja vaihdoin hiilet..Samalla meni kyllä laturikin vaihtoon, ku oli liukurenkaat melkeen loppu.Nyt on kaks toimivaa alkuperäistä laturia, kun korjautin vanhan..Uus olis maksanu hiukan alle 300e, nyt on 200e:lla kaks laturia.

tonboy
04-02-2008, 17:11
Tekee juuri noin kun Ac Naisseri asian ilmaisi. Työpaikan sähkömies mittaili ja eihän se ladannut. Täytyy illan aikana irrottaa laturi ja toivoa, että menisi pelkillä hiilillä. Kiitän avusta:)

K.S.
05-02-2008, 19:57
ihan mielenkiinnosta, paljonko kilometrejä mittarissa?:think

Ac Naisseri
06-02-2008, 11:28
ihan mielenkiinnosta, paljonko kilometrejä mittarissa?:think



212tkm mittaris...oli niis liukurenkais sen verran pintaa, et olis ehkä n.20tkm päässy, mutta ku kerran joutu vaihtaan hiilet, niin samalla vaivalla laittaa pitkäikäsen laturinki.

K.S.
23-03-2008, 14:30
Omastakin meni, kuukausi uteliaisuuteni jälkeen :think

230tkm mittarissa

jeqqu
11-06-2008, 23:37
Lainataas tätä vähäsen, eli omassa nyt vaihettu hiilet ja laturin maapiuha. Ei lähe käyntiin ollenkaan ilman apuvirtoja, eikä myöskään pysy käynnissä ilman apuvirtaa. Taitaa laturi olla vaihtokunnossa vai kannattaako hakea vikaa vielä muualta?

mikkob
11-06-2008, 23:41
Lainataas tätä vähäsen, eli omassa nyt vaihettu hiilet ja laturin maapiuha. Ei lähe käyntiin ollenkaan ilman apuvirtoja, eikä myöskään pysy käynnissä ilman apuvirtaa. Taitaa laturi olla vaihtokunnossa vai kannattaako hakea vikaa vielä muualta?

Onhan laturilta akulle tuleva kaapeli kunnolla kiinni? Jos ei ole, ei lataa. Paljonko jännite akulla kun auto käynnissä?

jeqqu
11-06-2008, 23:58
Onhan laturilta akulle tuleva kaapeli kunnolla kiinni? Jos ei ole, ei lataa. Paljonko jännite akulla kun auto käynnissä?

12 volttia näytti jännitettä olevan käynnissä ollessa.

JPK
12-06-2008, 00:12
Liian vähän jännitettä! pitäisi olla käydessä 13,8-14.2v jos lataa. Varmaan säädin mennyt tai akku sökö

jeqqu
12-06-2008, 00:20
Liian vähän jännitettä! pitäisi olla käydessä 13,8-14.2v jos lataa. Varmaan säädin mennyt tai akku sökö

No täytyypä hakee uus säädin ja kokeilla huomenna uudestaan. Mitähän tommonen kustantaa?

mikkob
12-06-2008, 11:01
No täytyypä hakee uus säädin ja kokeilla huomenna uudestaan. Mitähän tommonen kustantaa?


Motonetissä kaksi vaihtoehtoa, olisko hinta jotain samaa luokkaa muuallakin.
Yleensä nuo ei ole olleet kovin kalliita ainakaan parissa kolmessa autossa mihin olen joskus joutunut vaihtelemaan, tojotaa ja mitsun pakua on tullut ropattua aikasemmin. Yleensä hiilet on tuossa paketissa mukana. Oletko vaihtanut pelkät hiilet laturissa nyt olevaan säätimeen vai kuinka?


JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄ BMW 300-SARJA E36 91--98
Sama kuin latausrele
316-325 E36 91-- Bosch. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-3096 (http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:Ostoskori%28%2711-3096%20%27%29) 19.90
320/325 E36 91-- Valeo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-3101 (http://javascript%3Cb%3E%3C/b%3E:Ostoskori%28%2711-3101%20%27%29) 37.90

jeqqu
12-06-2008, 12:03
[QUOTE=mikkob;1260213]Motonetissä kaksi vaihtoehtoa, olisko hinta jotain samaa luokkaa muuallakin.
Yleensä nuo ei ole olleet kovin kalliita ainakaan parissa kolmessa autossa mihin olen joskus joutunut vaihtelemaan, tojotaa ja mitsun pakua on tullut ropattua aikasemmin. Yleensä hiilet on tuossa paketissa mukana. Oletko vaihtanut pelkät hiilet laturissa nyt olevaan säätimeen vai kuinka?

No tulihan tuota kokeiltua uudella boschin säätimellä missä hiilet oli jo valmiina kiinni, eikä näyttäny minkäänlaista vaikutusta olevan.

mikkob
12-06-2008, 13:04
No tulihan tuota kokeiltua uudella boschin säätimellä missä hiilet oli jo valmiina kiinni, eikä näyttäny minkäänlaista vaikutusta olevan.

Saatko mitattua jännitettä laturin johdosta, näyttääkö samaa alle 14v arvoa?
Omassa pakussa oli sellainen vika että laturilta tulevassa johdossa oli reilu 14v jännite auton käynnissä ollessa, mutta akun navasta mitattuna jännite oli reilu 12v. Jännite-ero johtui huonosti kiinni olleesta laturinkaapelista. Putsasin liitokset ja laitoin kunnolla kiinni -> alkoi lataamaan akkua ja akun navassa oli tuolloin reilut 14v.

Ottaako akku latausta vastaan jos lataat sitä akkulaturilla?

Harzzza
12-06-2008, 13:32
Joo ehdottomasti kannattaa mitata ensin mistä vika johtuu. Eli yleismittari kätöseen ja DC-jännitettä mittailemaan. Jos ei itse omista tai tutuillakaan ei oo, semmonen kannattaa hankkia. Ei montaa euroo maksa halpikset joilla jo näkee mistä on kymysys.

Ensin mittailemaan ennenkun purkaa latureita palasiks tai ostelee varmuuden vuoks akkuja tai kokonaan uusia latureita. Sen kun tietää että täyteen ladatun akun jännite on n. 12,8V ilman kuormaa. Ja auton käydessä se 13,5V-14,5V.

Auton kaikki sähkölaitteet toimivat kyllä vielä 10 voltilla mutta sillon alkaa jo olla starttaukset siinä ja siinä... Startatessakin on hyvä kaverin kanssa mitata akun jännitettä, ei sais juurikaan paljoo alle 10 voltin pudota akkujännite kun startti pyörii.

Noin voi paljo paremmin päätellä mikä on rikki kun on faktaa tietoa oman auton jännitelukemista...

amfe
16-08-2008, 19:34
V*ttu et alkaa mennä hermot ton koslan (e36 316 vm 91) kans... noh kone vaihettu.. auto pelaa kaks päivää ihan mainiosti.. äsken lähin kylille niin yht äkkiä katos virrat.. ajoin parkkiin sammutin. hetken pääst tuli virrat takas mut auto ei starttaa.. vähä aikaa oottelin nii pikkasen yritti käynnistyy mut ei..

apuvirral lähti sit käyntii. ei kuulema lataa ilman kovia kierroksia??... ajoin kotia niin kokeiltii mittarin kans niin kun kerran polkasee kierrokset kolmeentonniin nii rupee lataa..


mikä vikana.... ajan kohta ja kovaa... puuuhun!! :evil:

Meisseli
16-08-2008, 19:40
ajoin kotia niin kokeiltii mittarin kans niin kun kerran polkasee kierrokset kolmeentonniin nii rupee lataa..
Jos alkaa lataamaan vasta kun antaa reilummin happea, niin herätevirta puuttunee laturilta. Syttyykö latauksen merkkivalo kun kääntää virrat päälle? Jos ei, niin piuha on jostain irti tai poltin palanut (herätevirta kulkee sen merkkivalon kautta).

amfe
16-08-2008, 19:46
millanen ja missä se latauksen merkkivalo on? :redface:

Meisseli
16-08-2008, 19:47
millanen ja missä se latauksen merkkivalo on? :redface:
Mittaristossa, semmonen akun kuva. :)

http://www.haynes.co.uk/Press/Releases_contents/060320_WarningLightsPR_4_small.jpg

amfe
16-08-2008, 20:00
no juuu... ei muutes pala... :confused: onko vika siis jossain johos vaa... ukko väärin korjaillu vai?

Meisseli
16-08-2008, 20:09
Voi olla johto irti/poikki jostain tai sitten vaan merkkivalosta poltin palanut. Tarkistaa kannattaisi alkuun se poltin ja sitten voi ihmetellä onko laturin navassa D+ kiinni mitään. Siinä pitäisi olla se herätevirtajohto (luultavasti sininen väriltään, vaikkakaan juuri tuon mallin kytkentäkaaviota en tähän hätään löytänyt).

amfe
16-08-2008, 20:11
ok. kiitos paljon neuvoista.. :jep: hiukkasen mieli rauhottui :D

amfe
17-08-2008, 16:06
Noniin... nyt on poltin tarkastettu -> ehjä. johdot tarkastettu-> ehjät..

laturi rupee lataamaan kun polkasee reippaammin kaasua..

eikös vika korjaannu jos vetää jonkun herätepiuhan et se saa sen herätteen jostain omasta patentista.. :smoke:

Meisseli
17-08-2008, 16:35
Onko ihan mittaamalla tarkastettu, että laturin napaan +D tulee +12v silloin kun virta on päällä, mutta auto ei käy? Joku kohta herätevirtapiiristä on mielestäni väkisinkin rikki, jos latausvalo ei koskaan syty.

Voi siihen jonkun oman patentin rakentaa jos latausvalon toimimattomuus ei häiritse. Ei kuitenkaan kannattane vetää suoraan akusta sitä jännitettä laturille, voi muuten päästä savu jostain... Väliin vaikka irrallinen merkkivalopoltin tai sopiva vastus.

amfe
17-08-2008, 17:35
ei kuulema laturilta mitannut.. pitänee mitata viel noin kun neuvoit. :D

pete-
12-04-2010, 23:31
Herätellääs vanhaa topiccia.
Pitäis tohon omaan e39 528:siin saada uusi jännitteensäädin
mutta motonet ei moista tunne. Laturi on valeo. Käykö tosta.

JÄNNITTEENSÄÄTÄJÄ BMW 300-SARJA E36 91--98
Sama kuin latausrele
320/325 E36 91-- Valeo. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11-3101 37.90

JKK
13-04-2010, 15:51
Onkos laturin vika, jos tyhjäkäynnillä vilkkuu ajotietokoneen ja radion valot? Tai ei sinällään vilku vaan niiden kirkkaus "vaeltelee". Kierroksilla pysyy kirkkaus stabiilina. Efekti ilmenee vain niillä valoilla, jotka ovat ledejä.

pete-
14-04-2010, 09:46
Mistä koneista ton oman valeon tilalle menee bossilainen?
Kone m52b28. Olis vähän kiire. Kiitti.

pav
14-06-2010, 23:11
Lainataanpa ketjua, eli oma ongelma on tuo latauksen valo. Se palaa koko ajan kun virrat on päällä, eikä sammu edes auton käydessä.
Mitattu kuitenkin akulta / konehuoneesta että lataa, ~14V.
Palanut jo jonkin aikaa, eikä sinäsä ole kuin kosmeettinen haitta niin pitkään kuin laturi toimii.
Epäilen jotain maadoitusongelmaa, mutta mistä suunnasta tuota kannattaisi lähteä ratkomaan? Kyseessä E46 323i -98.

pav
19-06-2010, 22:52
Korjaus edelliseen; ei palakaan koko ajan. Joskus saattaa olla sammuksissa, mutta viimeistään kierrosten kanssa se syttyy...:think

JugiK
03-08-2010, 21:22
hmm. outoa.

pav
03-08-2010, 23:02
Samaa rupesi itsellä tekemään viime viikkoina vuoden E39 1996 520i. Joinain päivinä käynnistyksen jälkeen akun merkkivalo palaa kojetaulussa muutamista sekunneista minuutteihin asti. Yleensä korkeat kierrokset saavat sen sammumaan. Pitääkö alkaa huolestumaan, mikä olisi järkevin diagnoosi/toimenpide?

Tässä nyt varmaan on kyse noiden hiilien loppumisesta.
Mittaa akulta latausjännite.

peto2
04-08-2010, 01:12
Tässä nyt varmaan on kyse noiden hiilien loppumisesta.
Mittaa akulta latausjännite.

hiilet siellä on loppu.. ei tartte edes mittailla ja vaikka ei oliskaan niin kukaan ei mene konkurssiin ~15€ säädin+hiilipaketin hinnan vuoksi ;)

pav
04-09-2010, 18:02
Lainataanpa ketjua, eli oma ongelma on tuo latauksen valo. Se palaa koko ajan kun virrat on päällä, eikä sammu edes auton käydessä.
Mitattu kuitenkin akulta / konehuoneesta että lataa, ~14V.
Palanut jo jonkin aikaa, eikä sinäsä ole kuin kosmeettinen haitta niin pitkään kuin laturi toimii.
Epäilen jotain maadoitusongelmaa, mutta mistä suunnasta tuota kannattaisi lähteä ratkomaan? Kyseessä E46 323i -98.

Harmaita hiuksia tuosta. Irroitin laturin ja katsoin nuo hiilet vihdoin. Hiilissä kulumavaraa kuitenkin vielä noin 5mm, joten varmaan ihan hyvät.
Muutosta on kesän mittaan tuon toiminnassa tullut, eli se ei pala enää kokoaikaa :think
Anyways, mittailin konehuoneesta plus navasta tyhjäkäynnillä:
normaalit toiminnat, valo ei pala: ~14.08 V
takalasin lämppäri, valo ei pala (ihme): 13,6-13,8 V
normaalit toiminnat, valo palaa: ~14,08 V
takalasin lämppäri, valo palaa: 14,08 V (eli lämppärin tiputtaa toiminnasta)

Mitä tässä voi lähteä vaihtamaan (jos nyt ei koko laturia, ei raaskis...) ?

pav
06-09-2010, 09:31
Onko kellään ideoita? Jännitteensäädin? Vai olisiko vika jossain maadotuksissa ja jos voisi olla, mistä päin niitä voisi lähteä paikallistamaan?

pav
07-09-2010, 22:59
Itse itselleni vastaten, jännitteensäädin oli sökö, tai ainakin sen vaihto korjasi ongelman :)

Pari kertaa kun tuon laturin irroitti niin lopulta lapsia paimentaessa tuo homma meni tuntiin.

CarlosM
28-09-2010, 17:23
Mikähän vikana. Laturin navoista mitattuna latausjännite 13,5V tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla, eli laturissa tuskin sanomista. Ei kuitenkaan lataa akkua.
Akun jännite kokoajan tippuu auton ollessa käynnissä eikä kierrokset koneessa vaikuta mitään. Auton toiminta muutenkin suoraan yhteydessä akun jännitteeseen kun pikkuhiljaa tippuu sähkölaitteita pois ja lopuksi auto sammuu jos pitää pidempään päällä..
Maadotusvikaa vai mitä? :think

peto2
28-09-2010, 17:48
Mikähän vikana. Laturin navoista mitattuna latausjännite 13,5V tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla, eli laturissa tuskin sanomista. Ei kuitenkaan lataa akkua.
Akun jännite kokoajan tippuu auton ollessa käynnissä eikä kierrokset koneessa vaikuta mitään. Auton toiminta muutenkin suoraan yhteydessä akun jännitteeseen kun pikkuhiljaa tippuu sähkölaitteita pois ja lopuksi auto sammuu jos pitää pidempään päällä..
Maadotusvikaa vai mitä? :think

vaikuttas että laturi lataa mutta virta ei pääse mihinkään.. mittaa jännite moottorin ja rungon väliltä auton käydessä, jos jännitettä löytyy yhtään niin maadoitusvikahan se.. voit myös koittaa maadoittaa moottoria apuvirtakaapelilla ja kuunnella muuttuuko käynti :jep:

Janssoni
30-09-2010, 12:37
Mikähän vikana. Laturin navoista mitattuna latausjännite 13,5V tyhjäkäynnillä sekä kierroksilla, eli laturissa tuskin sanomista. Ei kuitenkaan lataa akkua.
Akun jännite kokoajan tippuu auton ollessa käynnissä eikä kierrokset koneessa vaikuta mitään. Auton toiminta muutenkin suoraan yhteydessä akun jännitteeseen kun pikkuhiljaa tippuu sähkölaitteita pois ja lopuksi auto sammuu jos pitää pidempään päällä..
Maadotusvikaa vai mitä? :think

Hiilet voi olla niin lopussa ettei saa kunnollista kosketusta jolloin latausVIRTA jää olemattomaksi vaikka laturi jännitettä antaisikin, itellä oli k.o ongelma kesällä, tosi nopee juttu kurkata ne hiilet vaikka ihan poissulkevana korjauksena, huomaa kyllä heti että onko niissä joustovaraa jäljellä.. :)

pav
30-09-2010, 13:54
Tai sitten hiilet on kunnossa (kuten mulla oli) mutta jännitteensäädin rikki.
Mulla anto 14V latausta, mutta valo paloi käytännössä koko ajan.
Säätimen vaihto auttoi. Säädin maksoi 45€, malli oli 90A bosch ja auto E46 323i.

kmn
30-09-2010, 14:31
heitetäänpä tähän ketjuun.. Vaimokkeen pulkassa (e39 535i steppi) alko tuossa eilen palamaan latausvalo, luistonesto jne. kojetaulussa ja tietokone kertoo vaihdelaatikon menneen failsafe -modeen.

katsoin salavalikosta latausjännitteen olevan noin 8V ja kun pistin cäpistä kaapelit kiinni, niin nousi auton ollessa käynnissä 10V paremmalle puolelle.. Eikö pitäisi kuitenkin nostaa sinne 14V, jos kerta toisesta autosta annan kaveriksi suoraa kaapeleilla??

Näkyykö salavalikossa oleva latausjännite jännitteenä, jota laturi antaa pihalle, vai jota akku ottaa vastaan..? Outoa sinäänsä mielestäni, että vaikka vaimon kärry olisi ollut sammuksissa (vain virrat päällä ja kaikki vehkeet kiinni) ja annan toisesta autosta virtaa, niin silti en saa jännitettä nousemaan yli 10,5V? Mitä tässä ajan takaa, niin kuinka saan todettua onko vika VARMASTI laturissa, eikä akussa? :think Kumpaakaan ei kiinnostais tuurilla ostaa..

CarlosM
07-10-2010, 20:26
Ja auto taas käyntikunnossa, ja pääsee perehtymään taas tähän latausongelmaan..
Laturilta +johto menee mihin? Suoraan startille? Mitään osia en ole ostanut enkä vaihtanut. Mutta tossa äsken yleismittari kädessä pyörin pellin alla. Näytti laturin plus johto olevan maissa.. Eli voiko se olla startilla väärin? Vai onko se jostain poikki -> rungossa..?
Kaikki sähkölaitteet pelaa autossa normaalisti.. Viikonlopuks vois saada ajoon, jos ootte nopeita :jep:

V W
09-10-2010, 21:41
Kyselläänpäs jops sattuis joku viisas löytymään :redface:

Eli e32 740 -92 ei tahdo ladata...

Rakkine ei tahtonut jaksaa käydä kaikilla,ilman kuormaa 14,2v,kuormalla 12,6v
Ensin vaihdettiin säädin,sillä hiilet oli aikalailla loppu -> 14,4v tyhjänä,kuormalla polvilleen
Vaihdettiin koko laturi -> kuormalla alle 13v ja käy vajaasti ja jännite nousee todella verkkaisesti kuormittamisen jälkeen.

Myöskin toista akkua kokeiltu ja moottorin maadoittamista,ei vaikutusta.

Ja miten tollasen m60 kyljestä laturi irroitetaan oikeaoppisesti?

jumbo
08-02-2013, 13:12
Lainataanpas vanhaa ketjua, ongelma-autona e30 316i -91 m40b16 ja vika seuraavanlainen.
Laturi ei lataa kierrosten noustua yli 2500rpm, sen alle toimii moitteetta, kun kierrokset laskee taas alle tuon niin latauksen merkkivalo + käsijarrun merkkivalo + jarrunesteen?merkkivalo välkähtää ja alkaa taas ladata. Hiilillä + jännitteensäätimellä ajettu alle 20tkm.

shakes
08-02-2013, 13:18
Lainataanpas vanhaa ketjua, ongelma-autona e30 316i -91 m40b16 ja vika seuraavanlainen.
Laturi ei lataa kierrosten noustua yli 2500rpm, sen alle toimii moitteetta, kun kierrokset laskee taas alle tuon niin latauksen merkkivalo + käsijarrun merkkivalo + jarrunesteen?merkkivalo välkähtää ja alkaa taas ladata. Hiilillä + jännitteensäätimellä ajettu alle 20tkm.

Ootko tsekannu että laturin maadoitus on varmasti kunnossa?:think

jumbo
08-02-2013, 13:23
Ootko tsekannu että laturin maadoitus on varmasti kunnossa?:think

En oo kerenny vielä tutkimaan muuta kuin että akunkengät on hyvin kiinni, helpoimmista toki pitää lähtee liikkeelle:D Pitää maadoitus tarkistaa jo tänään jos kerkiää ennen töihinlähtöä.

LordHamwich
08-02-2013, 17:42
Lainataanpas vanhaa ketjua, ongelma-autona e30 316i -91 m40b16 ja vika seuraavanlainen.
Laturi ei lataa kierrosten noustua yli 2500rpm, sen alle toimii moitteetta, kun kierrokset laskee taas alle tuon niin latauksen merkkivalo + käsijarrun merkkivalo + jarrunesteen?merkkivalo välkähtää ja alkaa taas ladata. Hiilillä + jännitteensäätimellä ajettu alle 20tkm.

Oma pulkka teki viime viikolla samaa kun oli hiilen kärjestä rapsahtanut palanen pois ja jauhautunut tomuksi. Säätimen kun nappasi irti niin tipahti pöydälle melkoinen keko putua. Hiilen kärkikin oli sen muotoinen ettei se olisi muutenkaan paljoa kontaktia saanut. Tuhotyön alkuperäiseksi aiheuttajaksi paljastui sitten vituiksi mennyt akseli joka sitten toimi suurinpiirtein höylän tavalla.

jumbo
08-02-2013, 17:50
Jeps, eli mitä todennäköisimmin laturi sökö. Pitää irroittaa vkl. Aikana ja katsoa onko hiilet kokeneet saman kohtalon.

randy_
31-03-2013, 10:52
Katsottiin INPAlla vikakoodit läpi ja löytyi tällainen:
27DA CDKDGEN Generatorfehler

Ollut autossa jo 5000km sitten (edellisellä omistajalla) ja tulee uudelleen nollatessa. Laturin valo palaa startatessa pari sekuntia kauemmin kuin muut, muttei tule ajon aikana edes hetkellisesti näkyviin.

Mistä lähteä etsimään vikaa?

MNi
01-04-2013, 04:51
Jännitteensäädin?

randy_
02-04-2013, 23:14
Jännitteensäädin?
Moottorista kuuluu myös kaasua painamalla pieni "ujellus", joka nousee ja laskee kierrosten mukana. Vähän samanlainen kuin turbolla varustetusta autosta. Ääni ei ole mitenkään kauhean kova, mutta erotettavissa kuitenkin.

BreeZi
31-05-2013, 23:52
Nostellaanpa vanhaa topicia.

Tosiaan tänään rupesi taulussa laturin merkkivalo vilkkumaan/palamaan. Tuohon vaihdettiin alta 2kk sitten uusi valeon laturi(tehdaskunnostettu), kun edellisestä oli ankkuri mennyt kaput. Olisikohan nytten kyseessä vain maadoitusvika?
Akunkengät ja laturin liittimet tuli katottua läpi ja näyttivät olevan ok.

Mihinkäs tuon toisen liittimen piuhat oikein tarkalleen menevät?

e46touring
18-06-2013, 01:00
Nostellaanpa vanhaa topicia.

Tosiaan tänään rupesi taulussa laturin merkkivalo vilkkumaan/palamaan. Tuohon vaihdettiin alta 2kk sitten uusi valeon laturi(tehdaskunnostettu), kun edellisestä oli ankkuri mennyt kaput. Olisikohan nytten kyseessä vain maadoitusvika?
Akunkengät ja laturin liittimet tuli katottua läpi ja näyttivät olevan ok.

Mihinkäs tuon toisen liittimen piuhat oikein tarkalleen menevät?

Oliko tuo vaihdettu laturi todella VALEOn kunnostama ?
vai jonkun 3 osapuolen esim. Elstock = täyttä paskaa koko rahalla !!

Törmännyt useisiin 3 osapuolen "kunnostettuihin" VALEOn latureihin jotka
on kunnostettu sinnepäin. Eli sorvanneet liukurenkaan n. 14,5 mm vahvuuteen jolloin pintaa enää jäljellä max 1 mm. Valeon itsensä kunnnostamissa tähän mennessä ollut uudet liukurenkaat eli 16mm pintaa jäljellä.

JOS tarkoitat sitä "heräte" piuhaa niin toiseen liittimeen tulee +15 virtapäällä ja toinen menee DDE:lle josta bitti yhteys mittaristolle mm latauksen merkkivalolle

Lille
08-10-2013, 19:50
Laturin valo syttyi yht'äkkiä eikä enään sammunut. Kun ajoin niin pikkuhiljaa söi akkua tyhjäksi. Latasin akun ja laitoin käyntiin niin latausjännite on todella alhainen eli oletus että laturi sökö, mutta kun olen lukenut nyt näitä kirjoituksia niin aloin miettimään voisiko vika olla jossain muualla kun se valo tosiaan yht'äkkiä syttyi eikä siis syttynyt ja sitten taas sammunut ja yleistynyt pikkuhiljaa.
Kertokaa viisaammat. Haen siis uuden laturin jostain?

Toinen kysymys on että onko sama laturi 2001 vuosimallissa ja 2000 vanhemmissa jos on 90A, kun Motonetin tietojen mukaan vanhempien mallien laturi käy ainoastaan vuoteen 2000 asti?