PDA

View Full Version : M10:iin vauhtipyörä + kytkin


Martti.Kaij
05-07-2007, 11:14
Juu, Eli moottori on m10b18 ja nyt kysymys eli mikä teräsvauhtipyörä ja kytkin yhdistelmä sopisi heittämällä tuohon. Mietin tuossa M30 motin 240mm vauhtipyörää ja siihen kytkintä, mutta kertokaa viisaat että mikä kytkin. Toinen on 228 teräsvauhtis ja siihe kytkin mut toi 240 ois hyvä jos se vaa mahtuu 240 getratin eteen. Mitä Muuta tuolta kytkimenpuolelta joutuu vaihtaa jos vaihtaa tuon isomman levyn. Ja jos löytyy tuohon sopiva teräsvauhtipyörä niin saa tarjota privaan!

tepabmw
05-07-2007, 23:38
240mm asetelma ei mahdu syvyyden puolesta pikkulaatikkoon...215mm turbo volvon asetelmalla ja sintterillä pääsee reiluun 350nm kun sen simmaa kohilleen...

Martti.Kaij
06-07-2007, 00:48
240mm asetelma ei mahdu syvyyden puolesta pikkulaatikkoon...215mm turbo volvon asetelmalla ja sintterillä pääsee reiluun 350nm kun sen simmaa kohilleen...

Tuolta kun luin niin tuohon m10b20 motin perään sopii M30 535 kytkinsetti ilman suuria murheita. Mite tuo sitten on tän m10b18 motin kans. Eikö näissä kummissakin moteissa ole perässä tuo ns: pikku getrag? Eli jos tuo sopii tuohon vanhempaan niin miksi ei sopisi tuohon uudempaan?

Martti.Kaij
06-07-2007, 20:53
Noni, eikö kukaan oikeesti tiedä et mahtuuko toi 240mm kytkin tuohon 5v 240 getratin keulille? Ps: jos mahtuu mitä muuta joutuu vaihtamaan kuin vauhtipyörän. KERTOKAA:jep:

Muumi
06-07-2007, 21:08
Noni, eikö kukaan oikeesti tiedä et mahtuuko toi 240mm kytkin tuohon 5v 240 getratin keulille? Ps: jos mahtuu mitä muuta joutuu vaihtamaan kuin vauhtipyörän. KERTOKAA:jep:

Kuten tepa jo aikaisemmin kertoikin. 240mm kytkinpaketti ei mahdu pikku getrakkiin. Ja tämä on varma! Vasta viime talvena tämän itse testasin.
Laita 280 getrag niin mahtuu ;)

Martti.Kaij
06-07-2007, 21:18
Kuten tepa jo aikaisemmin kertoikin. 240mm kytkinpaketti ei mahdu pikku getrakkiin. Ja tämä on varma! Vasta viime talvena tämän itse testasin.
Laita 280 getrag niin mahtuu ;)

Nonii, seki viel. Mite on tuon 228 kytkimen kans? onko tietoa? mikä asetelma sopis tuon 228mm vauhtipyörän kaveriksi? Käykö esim: 325i:n vauhtipyörä ja asetelma ?

mortimer
07-07-2007, 02:13
Mite on tuon 228 kytkimen kans? onko tietoa? mikä asetelma sopis tuon 228mm vauhtipyörän kaveriksi? Käykö esim: 325i:n vauhtipyörä ja asetelma ?

228mm kytkin sopii pikkugetraggiin.
M20 vauhtipyörä on valua ja starttikehäkin väärä M10 startille.
M10 sopivia 228mm teräspyöriä löytyy 320is, E30 M3, E21 320i, E12 520i, jotkut -02 kulkimet ainakin. 228mm teräs vee-peet tuntuvat vaan olevan "kiven takana".

Martti.Kaij
07-07-2007, 10:34
228mm kytkin sopii pikkugetraggiin.
M20 vauhtipyörä on valua ja starttikehäkin väärä M10 startille.
M10 sopivia 228mm teräspyöriä löytyy 320is, E30 M3, E21 320i, E12 520i, jotkut -02 kulkimet ainakin. 228mm teräs vee-peet tuntuvat vaan olevan "kiven takana".

Tuossa selailin realoemia ja tutkin noita starttikehiä niin onko mahdollista että 215mm hammaskehä joka löytyy realoemin mukaan myös M3:sta ja e21 320:sta on mahdollista saada mahtumaan 228 vauhtipyörään. KERTOKAA ET MITEN TUO ON MAHDOLLISTA!

basso72
07-07-2007, 11:05
Tuossa selailin realoemia ja tutkin noita starttikehiä niin onko mahdollista että 215mm hammaskehä joka löytyy realoemin mukaan myös M3:sta ja e21 320:sta on mahdollista saada mahtumaan 228 vauhtipyörään. KERTOKAA ET MITEN TUO ON MAHDOLLISTA!

Noo.. olisko siinä se,että kytkinlevyn halkaisija (215/228) ja starttikehän halkaisija ovat eri mittoja. :rolleyes:

Martti.Kaij
07-07-2007, 11:15
Noo.. olisko siinä se,että kytkinlevyn halkaisija (215/228) ja starttikehän halkaisija ovat eri mittoja. :rolleyes:

Siitä en tiiä mut noitte starttikehien varaosanumerot oli iha samat m10b18 motin vauhtipyörällä, e30 M3 vauhtipyörällä ja e21 320 vauhtipyörällä. Mite tuo lie?

Muumi
07-07-2007, 12:07
Siitä en tiiä mut noitte starttikehien varaosanumerot oli iha samat m10b18 motin vauhtipyörällä, e30 M3 vauhtipyörällä ja e21 320 vauhtipyörällä. Mite tuo lie?

No sittenhän ne käy. Mitä ihmeellistä tuossa on?

Martti.Kaij
07-07-2007, 12:52
No sittenhän ne käy. Mitä ihmeellistä tuossa on?

Se vaa mietityttää ku tuossa M3:ssa ja e21 320:ssa on 228mm vauhtipyörä. Et miten lie?

Muumi
07-07-2007, 12:57
Kun ovat samalla numerolla niin kyllähän ne silloin käy.
Starttikehä aina samalla kohdalla, riippumatta kytkinlevyn koosta.
Eihän se muuten onnistuisi laittaa 240mm kytkintä M10:n perään.

Martti.Kaij
07-07-2007, 13:02
Kun ovat samalla numerolla niin kyllähän ne silloin käy.
Starttikehä aina samalla kohdalla, riippumatta kytkinlevyn koosta.
Eihän se muuten onnistuisi laittaa 240mm kytkintä M10:n perään.

228 vauhtipyörä + kytkin on niiku suunnitelmissa..... sen pitäis mahtua. Jos nyt jollakin ois myynnissä tuommoinen sopiva. Mikä ois tehokkain vakiokytkin setti mikä passais tuolle 228 pyörälle?

Martti.Kaij
08-07-2007, 01:15
Eli jos teetän 228mm "M20" teräsvauhtipyörän ja laitan oman vakiovauhtipyörän starttikehän siihe. Sit siihe kytkin periaatteessa tehojen puolesta riittää 325:den levy + asetelma. Eli käytännössä toi vauhtipyörä on M20 motin vauhtipyörä mut sovitan sen vaa tuoho omaan. Mitä veikkaatte et toimisko tuommonen setti? Oisko sit olemassa joku jämympi 228mm kytkin joka kävis tuohon yhdistelmään.

T3
08-07-2007, 01:23
Eli jos teetän 228mm "M20" teräsvauhtipyörän ja laitan oman vakiovauhtipyörän starttikehän siihe. Sit siihe kytkin periaatteessa tehojen puolesta riittää 325:den levy + asetelma. Eli käytännössä toi vauhtipyörä on M20 motin vauhtipyörä mut sovitan sen vaa tuoho omaan. Mitä veikkaatte et toimisko tuommonen setti? Oisko sit olemassa joku jämympi 228mm kytkin joka kävis tuohon yhdistelmään.

Öööööh, mitäköhän sä nyt oikein ajat takaa.
Käytännössä EI OLE olemassa M20-teräsvauhtipyörää. Miksi et suosiolla hommaa M10:n 228mm-kytkimelle sopivaa vauhtipyörää ja pulttaa sitä suoraan koneeseesi kiinni. Toinen vaihtoehto on S14-vauhtipyörä.
M3:n kytkin on jämympi, kuin 325i:n kytkin.

Martti.Kaij
08-07-2007, 02:32
Öööööh, mitäköhän sä nyt oikein ajat takaa.
Käytännössä EI OLE olemassa M20-teräsvauhtipyörää. Miksi et suosiolla hommaa M10:n 228mm-kytkimelle sopivaa vauhtipyörää ja pulttaa sitä suoraan koneeseesi kiinni. Toinen vaihtoehto on S14-vauhtipyörä.
M3:n kytkin on jämympi, kuin 325i:n kytkin.

No ku tuntuu olevan melko kiven alla noi m10 228mm vauhtipyörät. Jos tiedät mistä tommosen saan niin kerro ihmeessä! No se on M20 mottiin sopiva teräsvauhtipyörä joho pitäs starttikehä laittaa m10 motista. Onko tää mun suunnitelma ees periaatteessa mahollista toteuttaa?

timpa
08-07-2007, 20:25
Ja eix tohon m10 228mm kytkimen tilalle käy suoraan e30 m3 kytkin?